toreae Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Har satt opp opp en linuxmaskin med Mandrake 9.1 og medfølgende Shorewall og internett deling. Bruker vanlig modem til internett. Finnes det en enkel måte å få denne maskinen til å starte/stoppe internettforbindelsen? Slik at "fruen" enkelt kan bruke en windowsmaskin til internett. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Du kan jo sette opp «dial on demand», slik at Linux-maskinen ringer opp og kobler seg til nettet ved behov, dvs. når andre maskiner i nettverket forespør pakker fra internett. Det finnes vel mange howto-er for dette, en er http://www.charitydays.net/support/connecting/linux.shtml. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Litt mere jobb men... Webmin a la smoothwall? Windowsmaskiner har jo en tendens til å kople til i hytt og pine... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Hos min inkompetente bror har jeg skrevet et lite script som starter og stopper internett forbindelesen. Har da lagt det i /usr/bin Han bruker sudo for å starte det ettersom han ikke har root rettigheter. Nå vet jeg ikke hva mandrake har gjort, men det bør være mulig å starte modemet fra kommandolinjen.. man sudo Lenke til kommentar
toreae Skrevet 18. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2004 Det jeg tenkte var en kommando fra windowsmaskinen som kunne startet kppp. Eventuelt Diald on demand, men da må jeg/fruen kunne styre det med å slå av/på modemet, uten at det roter seg til. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 rsh eller noe i den duren? og så legge en snarvei på desktopen til en bat-fil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå