ostmann_pat Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Er det noen som vet om det går an å overklokke en 286? Jeg er ganske fersk med overklokking, og trenger noe å øve meg på. Også lurer jeg på hvor mye overklokking en pentium 100 mhz klarer, og hvordan man ser om den blir for varm. Håper noen kan hjelpe meg med dette, det hadde vært knall. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Jeg klokka en pI 75 til 90 MHz (ikke store utfordringen) Du kan nok klokke din pI 100 til 120-133 MHz. Den er for varm når det begynner å ryke svart av den. (jeg hadde en gammel 486 cpu som jeg satt feil vei i sokkelen den røyk det svart av. :smile: ) Du kan likegodt begynne å klokke maskinen du bruker til vanlig det er veldi sjeldent at du ødelegger noe mens du klokker. Vis den ikke booter bare reseter du biosen. Lenke til kommentar
ostmann_pat Skrevet 25. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2001 jeg vil gjerne se at den er for varm FØR det ryker svart.... Lenke til kommentar
normal Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 hvis du har hovedkortmanualen (har du eller ikke? ellers kan jeg kanskje fortelle hvordan du finner ut...) der det står jumper posisjonene du må bruke for å angi hastighet, denne skal, som du sikkert har skjønt :smile: ,opp. Som du sier er det perfekt med en gammel maskin å øve seg med. Du skulle vel kanskje hatt en 386 eler helst 486 og bedre, men det går da men 286 og. Finn deg en aluminium-blokk som du skjærer luftkanaler i med baufil, finn superlim og kjølepasta og du er i gang. mekk til en slags vifteordning med karbinettvifte du gjerne har liggende fra et gammelt psu (IKKE fra samme maskinen :smile: osv prøv deg frem hvordan mindre varme og overklokkbarhet stiger porporsjonalt osv osv et par hint... Lenke til kommentar
ostmann_pat Skrevet 26. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2001 hei, mr. normal jeg har manualen til pentiumen, men ikke til 286'en. nå har jeg fått en 486 (også uten manual), så det blir lettere å øve på den. dessverre har jeg ikke hd til noen av dem, så jeg vet ikke åssen jeg får testet overklokkingen. jeg har heller ingen extra vifter, men trenger jeg det? kan du si meg litt mer nøyaktig åssen jeg overklokker? (jeg er litt redd for å gjøre noe galt). (det blir lettere om du sender det med e-mail) Lenke til kommentar
jstein Skrevet 27. oktober 2001 Del Skrevet 27. oktober 2001 Overklokking av x86'er er ofte litt tricky, fordi dei har så store steg mellom kvar hastigheit, pentiumane er litt bedre på det punktet. Men uansett, slik går du fram: På hovedkortet er det to sett med jumpere du skal bry deg om, dei heiter noke slikt som clock speed og multiplier. Hastigheita på prosessoren blir "clock speed" * multiplier. F. eks har ein P166 clock speed på 66 og multiplier på 2.5 (66 * 2.5 ~=166). multiplier har bare med prosessorhastigheit å gjere, mens clock speed og påvirkar ram og PCI-buss. Så er det berre å setta i gang å fikla med jumpera; hvis maskina ikkje bootar, er det berre å prøva på ny, lite sansynlig at du skadar noke. Lenke til kommentar
normal Skrevet 27. oktober 2001 Del Skrevet 27. oktober 2001 hvis du ser litt rundt på hovedkortet, skal du finne en eller annen form for navn på kortet u har. ta dette, slå opp i en søkemotor og du finner faktisk det mest utrolige! vifte: tja, egnetlig en fordel, men hvis du har en stor kjøleribbe og en prosessor som ikke utvikler så mye varme kan det godt være at det går fint men du MÅ ha vifte på feks pentium og helst 486 [ Denne Melding var redigert av: normal på 2001-10-27 14:21 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå