svennand Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Har nylig innstallert Winxp og der kom jeg ut for det kjente problemet... min lille stygge WDC Raptor ville ikke være c:\ (har det problemet at en av de andre diskene får den æra, har 2x120gb seagate s-ata) så jeg gjorde som sist, dro ut de to andre diskene og innstallerte xp uten dem... de er forresten på ett pci kort type sunway. Nå er problemet at når jeg kobler i de andre diskene fryser maskina seg i oppstarten, akkurat når den kommer til sjekker cd-rom osv... Drar ut diskene igjen booter opp xp, setter disken i etter oppstart (takk gud for hotswap=) ) da fungerer alt glimrende noen som vet hvorfor dette problemet forekommer, s-ata kontrollerne i oppstarten finner alle diskene og alt virker fint helt til punktet der det fryser seg! til opplysning har jeg Asus A7N8X-Delux... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Høres ut som at PCI-Sunway'en har høyere prioritet på PCI-bussen, og maskinen derfor prøver å boote fra diskene som henger på denne. Noen BIOS'er har et valg for at intern kontroller alltid skal være bootkontroller, men kan ikke se noe sånt for dette hovedkortet. Du får se etter selv også. Ser i manualen for hovedkortet at den interne S-ATA-kontrolleren deler interupt med PCI-slot 3. På mitt gamle ASUS P2B-LS, er det slik at PCI-slot 1 har høyere prioritet enn PCI-slot 2 osv. Foreslår du prøver å flytte litt rundt på PCI-Sunway'en, og se om du finner en PCI-slot med lavere prioritet enn den interne kontrolleren. Kan imidlertid ikke garantere at samme regel som på mitt hovedkort gjelder. Ser at både den interne kontrolleren og PCI-kontrolleren bruker Silicon Image chip. Så du kan jo også prøve å bytte om, slik at Raptoren henger på PCI-kontrolleren og visa versa. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 18. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2004 prøvde å flytte pci kortet litt rundt på hk'et osv men det virket ikke det du sa hørtes ut som en god konklusjon, regner nesten med at det kan være det... er utrolig irriterende at ikke asus har s-ata boot valg når det har innebygd S-ATA! de kan ha ide-0, ide-1, ide-2 osv men å ha for eksempel s-ata primary og s-ata secondary som boot valg... nei det kan de ikke!! kanskje ett annet s-ata kort hadde hjulpet? ett med annet chipset? når dinna s-ata kontroller programmet kjøres i oppstarten er det to forskjellige menyer for raptoren og de to andre. altså de kommer ikke under samme driveren. de to seagate'ene er de som først blir registrert... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Ahh, du har ikke valgt SCSI som boot? Skal du boote fra S-ATA-kontrolleren på hovedkortet, så skal du velge SCSI. Et annet S-ATA-kort tror jeg ikke hjelper. Samme problematikken m.h.t. prioritet. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 19. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2004 Ahh, du har ikke valgt SCSI som boot? Skal du boote fra S-ATA-kontrolleren på hovedkortet, så skal du velge SCSI. Et annet S-ATA-kort tror jeg ikke hjelper. Samme problematikken m.h.t. prioritet. hmm boote fra scsi you say... hmm får prøve Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 har et problem som er relatert til dette, men ikke helt det samme. Epox kom fram til at det faktisk ikke var no PLASS på BIOS brikken til å lagre ett eller annet som hadde med prioritet å gjøre da jeg har 3 IDE kontrollere integrert på kortet. Dette resulterer i at den MÅ boote fra highpoint kontrolleren hvis det står disker på den som ikke er satt opp i raid array. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå