Gå til innhold

Photoshop-spørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TJCOMBO METODEN:

La meg forklare en ny metode:

1

ag en (firekantet) markering. Også Går dere til "chanels" og klikker på ny layer (Da får dere Alpha 1) fyll denn med hvit farge. Nå fjerner du markering (ctrl+d)

2

Filter -> blur -> gausionblur -> ca.3

Nå går du til image -> adjustments -> Brightness/Contrast

Så senker du brightnessen og skrur opp contrasten.

Da ser du at du får veldig smooth'e hjørner.

Dermed bruker du Alpha1  Layer for å få smooth hjørnet markering!

Muligens litt tungvent førstegangene, men når du skjønner prinsippet kan du bruke shortcuts osv. som får det til å gå fortere ;)

Hva gjør du etter punkt 2?

Lenke til kommentar
*host kremt* bare din? *kremt host*

;) Har nok brukt den før ja.

Da skulle du ha forklart ham den metoden istedet for å forklare ham denne metoden her

Bruk path-tool til å lage den fasongen du ønsker, høyreklikk og velg "make selection".

Men nå vet jeg at det ikke er meg som er oppfinneren av den metoden :cry:

Lenke til kommentar

Du skulle kanskje ha tenkt på å opprette arbeidsflaten på en transparent bakgrunn før du tegnet den greia (du gjorde det vel på samme layeren som bakgrunnsfargen?) ;)

Ellers er vector vinneren, ja. Vector grafikk måten:

Klikk for eksempel bilde

På bildet trakk jeg bare en enkel sort firkant (automatisk fyllfarve) på en ny layer med transparent bakgrunn ved å bruke shape verktøyet vist på bildet.

Om jeg ville lagre den med transparent bakgrunn (som avataren min), ville jeg de-aktivert den hvite bakgrunnslayeren og valgt transparent GIF i "Save for web" menyen samt litt småfikling med fargene i den menyen om man vil ha det presist (avhenger av antall farger man bruker). Er ikke så vanskelig (jeg var slurvete med avataren min forresten, men who cares).

Etter at jeg hadde trukket den firkanten, opprettet jeg en ny layer, linket dem sammen og trykket Ctrl+E for å smelle dem sammen slik at vektor grafikken ble rasterized (er ikke sikker på det norske ordet). Du kan ikke bruke f.eks. de fleste vanlige filtre på vector basert grafikk, men må velge f.eks:

Layer -> Rasterize -> Shape - se bilde:

Klikk for eksempel bilde

Når du har gjort det, kan du legge til effekter og behandle motivet som vanlig grafikk (som regel RGB eller CMYK). Håper du forstår hva jeg mener.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
tjcombo metoden funker veldig fint :)

Men man kan jo bruke Levels istedenfor Brightness/Contrast.

Ja gabrion, men det funker desverre ikke like bra i alle tilfeller, Brightnes/Contrast har også sine begrensninger, men fungerer mye bedre en Levels.

Om du prøver å blure en en firekant med nesten 10 Så blir Levls funksjonen utrolig dårlig, dermed om du prøver med Brightness/Contrast får du det MYE bedre (men litt dårlig, pga 10 er altfor mye :scared: )

Lenke til kommentar
*host kremt* bare din? *kremt host*

;) Har nok brukt den før ja.

Da skulle du ha forklart ham den metoden istedet for å forklare ham denne metoden her

Bruk path-tool til å lage den fasongen du ønsker, høyreklikk og velg "make selection".

Sant nok, sant nok, men med tanke på at det er en newbie vi snakker om her tenkte jeg det var greit å gi ham den "letteste" metoden... :)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...