Gå til innhold

et enkelt program bruker hele 420 av 512 mb ram!


andrevr

Anbefalte innlegg

Jeg bruker videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere pro en hel del. Når jeg starter det, så bruker det ca 160 mb av det totalt 512 fysiske minnet jeg har.

 

Etter å ha brukt programmet i ca 30min, så begynner ting å gå utrolig tregt etterhvert. Da bruker det samme programmet hele 420 mb av de 512mb!

 

Da sier det seg selv at det ikke er mye systemressurser igjen. Fungerer veldig bra i starten (de første 30 min), og vet at 512 er uendelig mye, men burde holde til mitt bruk.

 

Noen som vet om man kan gjøre noe for å forbedre situasjonen (unntatt å kjøpe mer minne etc).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adobe Premiere (Videoredigering) er noe av det mest minnekrevende du kan utsette maskinen for, så dette er nok helt normalt.

Du har vel kun 2 alternativer, der #1 er det klart beste!

#1. Kjøpe mer minne (så mye som lommeboken tillater).

#2. Restart Premiere/maskinen hvert 25min (rett før alt minne er brukt opp)...

Lenke til kommentar

takk for gode tips.

 

Blir for enkelt å si: "1024 minne er MINIMUM" etc. Er like dumt som å si at man trenger MINIMUM 256 ram for å kjøre win xp. Er så lei av folk som sier slikt.

 

SELVSAGT er det fordel med mest mulig minne. Og jeg har redigert video på en ultraportabel bærbar med 700mhz og 256 minne (med premiere 6.5) uten problemer.

 

Alt kommer naturligvis an på hvor store krav man har til hastighet og ytelse. Med den pcen jeg har nå fungerer det ypperlig med 512 minne så sant jeg ikke bruker programmet over lang tid uten å restarte maskinen. Er forskjell på de som redigerer "ringenes herre" og de som redigerer sin første film på pcen (jeg befinner meg vel midt i mellom disse to beskrivelsene kanskje =)

 

...poenget at jeg var ute etter tips til å få det til å fungere bedre, og brukeren "baldviking" kom absolutt med interessante innspill. Er naturligvis klar over at man kan "kjøpe seg ut av problemer" (slik som chelsea gjør), men hvis man ser på spørsmålet mitt - så lurer jeg på hva man kan gjøre UNNTATT å kjøpe mer ram...

 

...beklager hvis jeg virker irritert, noe jeg også ble da jeg leste det siste innlegget, men synes det er så håpløst enkelt å bare si...du trenger minimum ditt og datt...

Lenke til kommentar

Enig med jarmo her. Folk gir den hjelpen/rådene de kan etter beste evne. Mange av oss har postet svar med feil, fått korreks og lært av det. Å få styggord tilbake kan få folk fra å poste, og det synes jeg ikke ville være bra...

 

Tilbake til Adobe. I Photoshop finnes kommandoen Edit->Purge. Den tømmer diverse bufferfiler. Mulig samme eller tilsvarende kommando finnes i Premiere.

Lenke til kommentar

da må jeg beklage på det sterkeste, var absolutt ikke meningen å komme med unødvendige sure kommentarer i retur. Er veldig takknemlig for alle svar!

 

Poenget mitt (som jeg kanskje ikke trengte å dra så langt) var at det er rimelig unødvendig å si gang på gang at man trenger minimum så og så mye ram når jeg egentlig spør etter noe helt annet...

 

viser til at mine siste 6 ord i spørsmålet var: "unntatt å kjøpe mer minne etc"

 

så det var alt annet enn kurante svar...men nok om det, legger den saken død og minner nok en gang på at jeg er veldig glad for alle svar.

 

baldviking: godt tips, sjekker det ut med premiere nå. Skal også sies at premiere pro krever veldig mye mer systemressurser enn versjonen før (6.5). Men det er vel slik utviklingen naturligvis går når det gjelder alle programmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...