Gå til innhold

AMD med 333 Mhz bus og 400 Mhz bus

Andeplane

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Athlon XP 3000+ med 333 bus i forrige uke. På fredag kom den samme prosessoren med 400 mhz bus for 200 kr høyere pris. Nå har jeg fått 3000+ prosessoren min, men jeg vurderer å sende den tilbake og bytte med en 400 mhz siden både Hovedkortet og ramen støtter den hastigheten.

Spørsmålet er da:

Vil jeg merke stor forskjell på 333 og 400 mhz systembus?

Hadde en 1800+ fra før med 266 mhz bus, så uansett vil jeg jo bli fornøyd, men er det verdt å betale frakt tilbake til komplett, for så og betale 200 kr for den andre cpuen og ny frakt for å få den tilsendt?

Vanskelig skrevet, men håper da det var forståelig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte XP3000+ med 333MHz fsb fra PSData for ca 2 uker siden. Den var heller ikke låst på multiplieren.

Er jo ganske enkelt å teste dette da på dagens hovedkort når alt kan gjøres fra bios. Jeg kjører min på 14x166 = 2.33GHz ettersom jeg bare har billig PC2700 minne. Er ganske sikker på at med PC3200 vil du ikke ha noe problemer å f.eks. kjøre 12x200 = 2.4GHz på standard kjøling.

Kjempeprosessor for 1600 spenn mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Prossorene er ment å yte omtrent likt. Din 333 Mhz prosessor er klokket høyere - 2.167 GHz mot 2.1 GHz for 400 MHz utgaven.

Det vil derfor være lite å tjene på å bytte, generelt sett. Men noen oppgaver tjener på høy hastighet på CPU, andre tjener på høy FSB.

Forslagene ovenfor om å øke FSB, er simpelthen et forslag om å overklokke.

Endret av titus
Lenke til kommentar
Hvis du har et nForce2 hovedkort er det jo mye enklere å overklokke 333MHz utgaven.

Ja, har du F.eks Et Abit Nf7 hovedkort så kan du stille inn Fsb'en på 200mhz du vil da få en hastighet som er Mye høyere en det den 400mhz utgaven har. det er jo bare og stille på multiplier'n det da men. om den er låst og du har tenkt til og klokke den litt. så setter du den enkelt og greit på standard multiplier og fsb til 200 så får du 400mhz bus!

f.eks sette opp spenningen litt kansje 1.75 volt? og 13x 200FSB da får du 2.6ghz!!

ville nok kansje hatt bedre kjøling også da men...

Lenke til kommentar

Langt i fra den beste overklokker-vifta, men det er jo bare å sette i gang og se hvordan temperaturene endrer seg.

På den annen side må du ikke misforstå og tro at alle 166MHz XP3000+ lar seg kjøre på 200MHz. Noen går greit, andre ikke. Min vil f.eks ikke over 187Mhz på mitt Asus A7N8X Deluxe, men klarer greit 210MHz på mitt Asus K7V600... ikke helt logisk, men slik er det nå... Har jo hørt at nForce2 ikke er like god å overklokke når den bruker doble minnekanaler, så det kan jo være det som er tilfelle her, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte denne cpu-vifta. Ville det være noe problem å øke systembussen til 400 uten å røre multiplieren med den kjøleren?

Den var jo litt spinkel da men... men du kan jo bare prøvedeg fram om du har et temperatur program, som viser temperatur på Cpu. HUSK : jo lavere temp du klarer jo mer er det mulig og klokke Cpu'en din. ;)

Ville kansje prøvd aller først og sette Vcore'n (spenningen) til f.eks 1.75 eller 1.8volt så mye høyere enn dette vil jeg ikke anbefale deg, da den blir veldig varm. dereter så klokker du ingenting ennda, bare for og sjekke åsen det står til med temperaturen først. og vist den ligger under 45C grader ville jeg prøvd og klokke litt forsiktig er den høyere så burde du ikke klokke så mye. fordi ved på temperaturer på rundt 50 C kommer du ikke så høyt. men hvis den nå da er på 45 C grader eller mindre ved den spenningen du har satt så kan du f.eks prøve og sette FSB til 175 først , derreter sjekke tempen igjen, om den ikke har steget noe særlig, så kan du prøve f.eks 180 FSB, 185 FSB , 190FSB og kansje 200FSB til slutt. men vær hele tiden ops på at temperaturen ikke er for høy, følg nøyemed på dette værgang du setter opp hastigheten. helst under 50 C grader anbefaler jeg deg og holde deg. ogdamå maskin ha stått litt, fordi den vil stige de første minutter maskin har slått seg på.

Lykke til ihvertfall! ;)

OBS: husk på nr 1 nemlig temperaturen! og husk også at garanti på Cpu'en forsvinner når du overklokker.

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte denne cpu-vifta. Ville det være noe problem å øke systembussen til 400 uten å røre multiplieren med den kjøleren?

XP3000+ går på 13x166MHz=2166MHz.

Dersom du klokker opp FSB til 200MHz uten å endre multiplier blir det slik:

13x200MHz=2600MHz.

Jeg kan love deg at det blir umulig med den kjøleren der. For å få CPU'en stabil på den hastigheten der må nok spenninga opp i rundt 2,0-2,1V og da vil CPU'en sikkert havne på rundt 100'C med den kjøleren og altså kræsje leeenge før du får startet Windows.

Det er nok ikke noen utvei bortsett fra å senke multiplier eller begrense overklokkinga. (Det er jo nettopp på grunn av den alve multiplieren at det er XP2500+ som er så popåulær)

Lenke til kommentar

13x200MHz=2600MHz.

Jeg kan love deg at det blir umulig med den kjøleren der. For å få CPU'en stabil på den hastigheten der må nok spenninga opp i rundt 2,0-2,1V og da vil CPU'en sikkert havne på rundt 100'C med den kjøleren og altså kræsje leeenge før du får startet Windows.

Det er nok ikke noen utvei bortsett fra å senke multiplier eller begrense overklokkinga. (Det er jo nettopp på grunn av den alve multiplieren at det er XP2500+ som er så popåulær)

Nei 2.6ghz Med en AMD cpu virker nok ikke helt logisk. men hadde han satt maskinen ute i -10 minus grader og økt spenningen ytterligere så tro jeg det kunne gått faktisk. men dette er nok ikke så lurt da det kan danne seg isbeleg på diverse komonenter. har testet dette selv, det er utrolig effektivt men et litt stort sjansespill kansje. men nå har jeg en 2år gammel maskin så det er ikke så farlig med den lengere.

Men prøv og sette ned multiplier litt da kansje 2.2ghz vil du ihvertfall kunne klare, og 2.3ghz skulle nok vært innen rekkevidde (spørs hva kjøleren klarer).

men jeg er enig i at 2.6ghz hørtes nok litt usansynnlig ut med den kjøleren og volten.

2.2ghz klarer du sikker på standard spennig. sett multiplier og fsb til 11.0 x 200fsb

så har du 2.2ghz som tilsvarer en ahtlon xp 3200+

jeg vet at det er noen som har klart og kjøre en ahtlon xp 3000+ på 3.168mhz m/ nitrogen kjøling vel og merke da...

Lenke til kommentar
Nei 2.6ghz Med en AMD cpu virker nok ikke helt logisk. men hadde han satt maskinen ute i -10 minus grader og økt spenningen ytterligere så tro jeg det kunne gått faktisk. men dette er nok ikke så lurt da det kan danne seg isbeleg på diverse komonenter. har testet dette selv, det er utrolig effektivt men et litt stort sjansespill kansje. men nå har jeg en 2år gammel maskin så det er ikke så farlig med den lengere.

Om man har tenkt til å la den stå ute både påslått og avslått i dagevis/ukevis ja, men dersom den bare skal stå på så skjer ikke dette.

Kondens skjer ikke på ting som er varmere enn lufta rundt. (F.eks komponenter som er -9'C når lufta rundt er -10'C) Fro at kondens skal kunne skje MÅ det være noe som er kaldere enn lufta rundt. F.eks om du tar inn den -9'C kalde PC'n din inn i varme stua... DA kondenserer det nok, med mindre dere har svært tørr luft i huset.

Lenke til kommentar

13x200MHz=2600MHz.

Har en kjøler til XP2800+ nå, og da ligger cpu på 45-50 grader. Tror nok jeg venter til jeg får VK med å sette opp fsb :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...