Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Min situasjon: *Jeg har en pc med Online ADSL. *Jeg har en pc ett annet sted i huset, uten intenett. Dette vil jeg: *Ha begge pc'ene på nett. Dette har jeg tenkt til: *Koble en slik til ADSL-modemet. *Få den pc'en ved siden av routeren på nett, ved å koble en kabel inn i routeren. *Få den andre pc'en på nett, ved innstallere et slikt. Mitt spørsmål: Vil dette fungere? Lenke til kommentar
ponke Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Ja, vil fungere så lenge det ikke er for stor avstand mellom routeren og den maskinen som skal koble til via trådløst nett. Har akkurat samme router hjemme, fikk tak på den i går, fungerer flott med en Compaq N800w og en multiportmodul for 802.11b-nettverk. Men, skal du ikke heller kjøpe et kort for pc n med 802.11g-støtte, så du får bedre hastighet? Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Endret 17. januar 2004 av kjello2 Lenke til kommentar
v0id Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Det vil fungere helt fint. Eneste bemerkning er at du bør kjøpe ett kort som har støtte for 802-11g (54 Mbit), så du får utnyttet routeren til det fulle Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Tenkte litt på det med kortet...Det er det at jeg vil ikke få bruk for 54Mb-kort...Siden jeg har en bærbar i tillegg, med 11Mb-kort, så vil jeg ikke få brukt kapasiteten til et 54Mb-kort...Så derfor velger jeg en baseasjon med god kapasitet, og flere klienter med litt mindre kapasitet..Skal jo bare bruke det til internett... Endret 17. januar 2004 av Mr.Nut Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Det vil fungere helt fint.Eneste bemerkning er at du bør kjøpe ett kort som har støtte for 802-11g (54 Mbit), så du får utnyttet routeren til det fulle Jeg får jo utnyttet kapasiteten til routeren, når jeg f.eks bruker fem pc'er med 11Mb-kort...Men hvis dere synes det er lurt, går jeg gjerne opp til ett 54Mb-kort..Men jeg finner ikke SMC-kort på 54Mb.. Endret 17. januar 2004 av Mr.Nut Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Annbefaler å bruke denne istedet. Telenor sier at du bare får ha 1 pc tilkoblet til nettet og denne DSL routeren skuler maskinene i eget nett. Den har også SPI firewall. Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Annbefaler å bruke denne istedet. Telenor sier at du bare får ha 1 pc tilkoblet til nettet og denne DSL routeren skuler maskinene i eget nett. Den har også SPI firewall. Hmm...Kan du fortelle litt mer? Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Det er TILLATT ifølge Telenor: Er det lov å koble flere datamaskiner til Online ADSL samtidig? Ja. I følge vilkårene for Online ADSL er det tillatt å sette opp nettverk i egen husstand. Det eneste de krever er en ruter som tildeler IP til alle maskinene i nettverket, ikke en HUB. Dette står på hjemmesida til ruteren jeg har linket til: Simultaneous Internet access for up to 253 PCs on the LAN using only one IP address. Sånn jeg ser det er det fullt mulig å bruke ruteren jeg linket til i mitt første innlegg. Endret 17. januar 2004 av Mr.Nut Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Det ser ut til at jeg kjøper følgende: *Ruter: SMC Barricade Wireless G 54 Mbps 802.11g, med 4-port switch. 896,34 kr. *PCI-kort: SMC EZ Connect Wireless G PCI 54 Mbps 802.11g/b, avtagbar antenne. 650,65 kr. Totalt: 1557,07 kr. Synspunkter? Endret 17. januar 2004 av Mr.Nut Lenke til kommentar
Grissom Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 jeg har kabelmodem koblet til trådløs router (3com) og dlink usb adapter... dette funker forsåvidt greit... jeg sitter nede i gamlegarasjen med murvegger rundt og denne pcen i etasjen over.. på det meste har jeg 86% signalstyrke du må passe på og ha router en plass hvor den har nok rom til og sende ut signalene... det som er irriterende med trådløst er at det kan være ustabilt og du bare du flytter routeren 3 cm kan du miste opptil 20% signalstyrke så her må du bare prøve deg fram. venter nytt trådløs router og adapter til uka for jeg driver og tester ut for kabelselskapet i byen vet ikke helt om jeg svarte på spm men whatever ;P Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Det ser ut til at jeg kjøper følgende: *Ruter: SMC Barricade Wireless G 54 Mbps 802.11g, med 4-port switch. 896,34 kr. *PCI-kort: SMC EZ Connect Wireless G PCI 54 Mbps 802.11g/b, avtagbar antenne. 650,65 kr. Totalt: 1557,07 kr. Synspunkter? Har det samme selv, fungerer utmerket.. ikke noe å lure på! Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 jeg har kabelmodem koblet til trådløs router (3com) og dlink usb adapter... dette funker forsåvidt greit... jeg sitter nede i gamlegarasjen med murvegger rundt og denne pcen i etasjen over.. på det meste har jeg 86% signalstyrkedu må passe på og ha router en plass hvor den har nok rom til og sende ut signalene... det som er irriterende med trådløst er at det kan være ustabilt og du bare du flytter routeren 3 cm kan du miste opptil 20% signalstyrke så her må du bare prøve deg fram. venter nytt trådløs router og adapter til uka for jeg driver og tester ut for kabelselskapet i byen vet ikke helt om jeg svarte på spm men whatever ;P Jeg hører gjerne på andres erfaringer... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Bøyer meg i støvet. Det var Avidi som skal har mere betalt per måned for flere PC'er samtidig på nettet. Da er det lurt med en sånn DSL router. Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Ja, men man kan ikke bruk HUB, fordi Telenor gir meg bare én IP-adresse. Derfor er det så genialt med rutere som kan dele ut nye IP-adresser. Lenke til kommentar
eierdegics Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) ja! det vil virke nå kan jo du spille cs med begge pc'ene! Endret 26. juni 2004 av eierdegics Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Noe sier meg at han har funnet ut det på de 5 mnd som har passert. Lenke til kommentar
eierdegics Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) sikkert Endret 17. juli 2004 av eierdegics Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå