Gå til innhold

Handle i sverige

Tussi

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Sverige,  så jeg har noen spørsmål. 

Selger alle butikker karbonadedeig?

Selger alle butikker brett med energidrikk etc?

Og har de proteinpulver i dagligvarebutikker eller må en på kjøpesenter for det?

Blir Strømstad trolig

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har til gode å se karbonadedeig. Men jeg har ikke sett etter den heller så det er godt mulig.

Energidrikke i brett; Alle grensebutikkene selger dette, og en del av de innover i landet. Jeg kjører alltid en time ekstra etter grensepassering for å slippe "grensepriser". 😅

Ser du endret til Strømstad, regner med at du kan klikke av alle boksene dine der. 👍

Endret av Duriello
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (11 minutter siden):

Har til gode å se karbonadedeig. Men jeg har ikke sett etter den heller så det er godt mulig.

Energidrikke i brett; Alle grensebutikkene selger dette, og en del av de innover i landet. Jeg kjører alltid en time ekstra etter grensepassering for å slippe "grensepriser". 😅

Ser du endret til Strømstad, regner med at du kan klikke av alle boksene dine der. 👍

Kakkelfant skrev (9 minutter siden):

De som kjenner området kjører litt lengere inn i Sverige enn til turistfella på Nordby, i de butikkene (som svenskene selv bruker) er det litt billigere å handle.

Takk, vi skal videre til Gøteborg, det er kanskje billigere der? Da kan jeg høre.med dem om vi kan handle der borte før vi kommer til Strømstad...

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kakkelfant said:

De som kjenner området kjører litt lengere inn i Sverige enn til turistfella på Nordby, i de butikkene (som svenskene selv bruker) er det litt billigere å handle.

Ikke alltid. Man må passe på pga visse ting er mye dyre inn i landet mens andre ting er billigere 

eks Coop i Udevalla har ofte tilbud men man MÅ være medlem for og få rabattene. Norske Coop medlemskap gjelder ikke 

Endret av paatur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Takk, vi skal videre til Gøteborg, det er kanskje billigere der? Da kan jeg høre.med dem om vi kan handle der borte før vi kommer til Strømstad...

Jeg handler ofte i Sverige, Nordby har ofte tilbud på forskjellige varer så det er billigere der enn i Gøteborg.

sist uke var det eks 8 x 1.5L Pepsi Max for 59.90+ pant. Så billig får man ikke andre steder i Sverige..

Det er også 2 matbutikker på Nordby sentret hvor prisene varier mellom dem..

Og ja alle matbutikkene har karbonadedeig og energi drikker.

Endret av paatur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (Akkurat nå):

Jeg handler ofte i Sverige, Nordby har ofte tilbud på forskjellige varer så det er billigere der enn i Gøteborg.

sist uke var det eks 8 x 1.5L Pepsi Max for 59.90+ pant. Så billig får man ikke andre steder i Sverige..

Det er også 2 matbutikker på Nordby sentret hvor prisene varier mellom dem..

Ja, det er sikkert mulig å se hva som er på tilbud der... vi skal handle litt på torsdag, og kjølevarer på lørdag på vei hjem... håper å gjøre noen gode kjøp, og kanskje kjøpe ting de ikke har i Norge 

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg var i Sverige, men denne karbonadedeigen var tidligere mye mer fett i enn i norsk karbonadedeig. Norsk karbonadedeig er fett på 5% men der var det over 10, da begynner det nesten å bli kjøttdeig. Men kan ha blitt annerledes dem siste årene.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (6 minutter siden):

Nå er det en stund siden jeg var i Sverige, men denne karbonadedeigen var tidligere mye mer fett i enn i norsk karbonadedeig. Norsk karbonadedeig er fett på 5% men der var det over 10, da begynner det nesten å bli kjøttdeig. Men kan ha blitt annerledes dem siste årene.

Ja, jeg har sett det, det var derfor jeg spurte, fordi det var over 10%, men har sett mindre også 

Lenke til kommentar
Runepune skrev (26 minutter siden):

Karbonadedeig heter Nötfärs i Sverige og der jeg kjøper den har den 8% fett. I tillegg er den heller ikke tilsatt vann og salt som den ofte har i Norge.

Nå vet jeg ikke hvor du kjøper karbonadedeig i Norge, men gilde sin er ikke tilsatt dette, heller ikke "billig"merkene folkets, eller first price. Så ofte vil jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Runepune skrev (5 timer siden):

Karbonadedeig heter Nötfärs i Sverige og der jeg kjøper den har den 8% fett.

Så vidt eg kjenner til så har ikkje svenskane ein eigen benemning som tilsvarar det vi i Norge kaller karbonadedeig.
I Norge så er karbonadedeig definert som malt kjøtt med høgst 5% fett og alt med høgare fettprosent kalles kjøttdeig.
I Sverige bruker ein nötfärs om alt malt kjøtt frå okse, og denne nötfärsen finnes i fleire kvalitetar både når det gjeld fettprosent, salttilsetting, og tilsetting av is (vatn).

Det er ikkje gitt at alle butikkar i sverige har heile spekteret av kjøttdeig, men alle større dagligvarebutikkar har malt kjøtt med både høgt og lågt fettinnhold. Som forbruker er det viktig å være oppmerksom på når det er tilsatt mykje fett i kjøttfarsen fordi fett er billegare per kilo enn reint kjøtt slik at ein kan presse kiloprisen på ferdig produkt. Ein kjøttdeig på 15% fett har i beste fall berre 85% storfekjøtt, ofte mindre om det også er tilsatt salt og vatn. Selg ein kjøttdeig som berre inneheld ca 80% kjøtt så blir det openbart billegare enn karbonadedeigen som består av over 90% kjøtt.
Samtidig så må ein ikkje sjå seg heilt blind på låg fettprosent. Det er mange ting som den norske karbonadedeigen ikkje egner seg til sidan det blir for tørt og smaklaust. Kalorimessig så er det heller ikkje gitt at det er særleg lønnsomt å kjøpe mager kjøttdeig om du må tilsette store mengder olje/smør ved steiking uansett for at det ikkje skal bli tørt og brent.

Når det gjeld prisar mellom vanlege daglegvarebutikkar og butikkar lengre inne i landet så er det ingen fast regel.
Ein del varer er dyrare på grensebutikken, særleg på varer som alt er dyrt i Norge slik at nordmennene synes det er billig sjølv om varen er overprisa etter svenske forhold.
Ein del ting er likevel billegare på grensebutikken sidan salgsvolumet på grensebutikken ofte er så stort at butikken kan gi heilt andre prisar enn daglevarebutikkane som er lengre inne i landet og som er både mindre og har fleire konkurrentar.
I tillegg har dei ulike kjedene tilbud på ulike varer og til ulik tid.

Lenke til kommentar
Runepune skrev (5 timer siden):

Karbonadedeig heter Nötfärs i Sverige og der jeg kjøper den har den 8% fett. I tillegg er den heller ikke tilsatt vann og salt som den ofte har i Norge.

8 er ikke så ille, litt mer smak enn karbonadedeig, og mye mindre fett enn kjøttdeig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...