Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Svigerinne føler seg såret. Men berettiget?

Gjest 156a2...bb1

Anbefalte innlegg

Gjest 156a2...bb1

Er klart vanskelig for andre å se inn, men utifra det du leser her.
Hva syntes evt du?

Skal også prøve å holde det kort og konsist.

Jeg og samboer har 2 barn. 5 og 8 år.
Bror og svigerinne har 2 barn. 3 og 5 år.

Vi har klart å holde oss unna telefoner og mye skjermtid, barna i vårt hus får 1-1.5t skjermtid daglig.  Noen ganger brukes det opp, andre ganger ikke..Vi er ikke noe primæreksempler da vi kjøper oss tid i ny og ne, men vi prøver vårt beste.

Bror og svigerinne derimot, der var det ipad inn fra 1 års alder rett i fanget. Så lenge ungen satt klistra til skjermen så var de fornøyde foreldre. 
Jeg har alltid vært relativt "åpent" i mot dette. I dag sitter de et sted mellom 5-7 timer hver dag på ipaden sin hver.( Jeg sjekker skjermtid når jeg er på besøk og har gjort det i flere år) 

MEN! Sett bort i fra det, da det er åpenbart galt i seg selv og enhver oppegående person er enig i dette så har jeg lagt det fra meg at her får jeg aldri gjort noe med hva de tenker.

Det er derimot snakk om at 5 åringen deres skal få telefon, slik at hun kan "snappe" med familien til mammaen sin ( de bor i utlandet) 
Jeg foreslo at hvorfor kan de ikke bare "facetime" via moren sin telefon når det er reelt, det er jo ikke sånn at besteforeldre ser ungene sine hver dag uansett så hvorfor skal de lære en 5 åring å "snappe"

Jeg la også fra meg dette etter en diskusjon fordi det er helt tomt i blikket på både bror og svigerinne når vi spør om de tenker at det er "sunt" for barna å ha så mye skjerm og tlf foran seg.

MEN, det jeg uten problemer har gjort hittil, er å si åpent og greit i fra at noe av det dummeste og mest hjernedøde jeg ser rundt meg i hverdagen, er når jeg leverer ungen min på skolen ( En gang i ny og ne) Så er det 5-6-7 klassinger som står på rad å rekke langs skoleveggen med telefonene sine tiltet pekende mot seg ( altså de lener tlf mot veggen) Også står de som små grupper på 2-3 stk og danser foran kameraet. 
( Sett bort fra det faktisk "gode" rundt disse aktivitetene som er det at de gjør ting sammen og åpenbart har det morsomt med det de gjør, men "hvorfor" de gjør det, altså for likes, kommentarer og status er jo hva som gjør det hele galt. Hadde de gjort det for å filme for seg selv hadde nok verden og slike ting vært noe helt annet ) 

Og kickeren er at jeg vet Svigerinna mi gjør sånn her daglig.
Hu gjør det alene, med søsteren sin, og noen ganger drar med broren min på dette.
De vet ikke at jeg vet ( regner jeg med) fordi jeg ikke bruker sosiale medier, og min samboer er ikke akkurat aktiv, men via jobben bruker hun instagram og hun får opp at svigerinna gjør sånt og det er også sånn jeg vet hva de gjør. I følge samboer så skjer dette daglig at sånne klipp som kommer opp. 

Vi er i 30 årene alle sammen, jeg sier jo at sånt kanskje er mer passende for de som er 16-18 år, og at etter det må folk finne seg noe bedre å bruke tiden på ( litt humoristisk sier jeg dette, for verken det ene eller det andre er nok noe bedre sånn generelt hva vi velger å bruke tiden vår på )  Men jeg mener det likevel og jeg ser at de ikke helt vet helt hvor de har meg, de blir stille hver gang diskusjonen tas opp.
Våre foreldre som ofte er rundt når dette skjer er jo selvsagt enig, de aner ikke omfanget sønnen deres og hvilke situasjon barnebarna deres er i, men de er enig at tlf blir for dumt å gi en 5 åring.

Også til "problemet"
Broren min ringte nå i helgen og sa at svigerinna mi føler seg "presset" når vi treffes alle sammen, at hun ikke får "Lov" å være seg selv, for alt jeg sier jeg ikke liker, det gjør nemlig hun.
Som feks ting som: 
- På sosiale medier hele fritiden sin
- Operasjoner+ ( botox - fillers - overdådig bruk av sminke ) ( Dog så sier jeg også alltid. Folk får gjøre som de vil uansett, det er bare synd de føler de må gjøre sånn ) 
- Bruke sosiale medier som informasjons plattform ( fakta) 
- At unger skal få lov å velge kjønn i barnehagen.

Nå vil ikke lenger svigerinna bli med på sosiale treff med familien. Skal dog sies, at fetterne våre er jo det "verste" pådriverne i disse samtalene også, for de aner jo ikke hva hu gjør på fritiden sin, og de er høylytte om hva de mener om "sånne" folk og i overkant ufine ( som jeg pleier å rette på / roe ned situasjonen) 
For det er til syvende og sist ikke noe resten av oss har noe med å gjøre hva andre velger å bruke tid/energi på, og hvordan andre oppdrar barna sine.

Men er det virkelig så ille av meg å ha disse meningene og ytre dem, kanskje litt krass i noen tilfeller også?
Jeg har jo et håp innerst inne om at de selv skjønner etter hvert hvor mye det potensielt skader barna og dere selv.
men hun er den dag i dag overbevist om at ungene skal bli influensere og tjene millioner og det er liksom "målet"

Jeg pleier å sammenligne det med de foreldrene som overkjører barna sine og tror de skal bli verdensmestere i sport.

Men akkurat på den fronten så velger å jeg å blindt tro på at sport varianten er sunnere for barna sin del.

Anonymous poster hash: 156a2...bb1

Videoannonse
Annonse

Helt forskjellige livsstiler og utgangspunkt. Umulig å finne noe felles grunnlag å diskutere ut ifra, da en side vil alltid gå i forsvar modus når det så stor forskjell. 

Mulig det hadde vært bedre å prøve å snakke om hva man tenker som er sunn og usunn skjermtid? Flere timer om dagen trenger ikke nødvendigvis være negativt, hvis man har kontroll på hva ungene faktisk gjør for noe. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Problemet du beskriver er i grenseland for hva folk synes er "inntrengende" og det er noe som ikke nødvendigvis er så lett å navigere i. Folk er forskjellige, og ettersom du / TS og sambo ikke bruker sosiale medium så mye virker dere som dere er i den andre enden av skalaen av hva bror og svigerinne er. Selv synes jeg det er viktig å være mentalt og fysisk tilstede når jeg er sammen med andre. Det handler først og fremst om respekt for tiden til de som bruker tiden sin til å være sammen med en. 

Generelt synes jeg folk skal få bruke SoME så mye de vil så lenge det ikke er til sjenanse for andre eller at det berører eller involverer tredjepart som ikke ønsker å være en del av det. Generelt synes jeg dog det er utidig å sitte å trykke på telefon eller nettbrett når man treffer andre. Er man på ferie eller feks på hyttetur sammen blir det litt annet, men er man feks en dag sammen er det ganske uhøflig å sette seg ned og "forsvinne" inn i internett. Er svigerinnen fra et annet land og bruker SoME for å holde kontakt med de så er det greit nok, men må det skje når man treffer familien eller er i selskap? Greit nok å ta bilder eller video av barna, men å "forsvinne hen" og bruke snap i tide og utide vet jeg ikke helt om jeg synes om. 

Gjest 156a2...bb1 skrev (3 timer siden):

Plis fortell meg at dette bare er noe svigerinnen mener og ikke noe som faktisk praktiseres i en eller flere barnehage(r)...?

Forøvrig er jeg helt enig med Trådstarter. 
Har ikke utfordringer med at folk bruker mye tid på nett, så lenge det er konstruktivt. 
Men den selvutleveringen som folk gjør daglig i stusselige forsøk på å få likes er sinnsykt triste greier. 

Hver gang jeg ser slikt tenker jeg bare at det vitner om mangel på selvrespekt, konsekvenstekning og sosiale antenner. 
Spesielt når dette skjer på offentlige steder hvor alle andre må gå i sirkel rundt de for å unngå å bli statister i den "sykt originale" dansefilmen som spilles inn.

Ville brydd meg lite om at svigerinnen ikke ønsker å være med, handler jo like mye om at du må kunne ytre dine meninger som at hun skal kunne ytre hennes meninger.. 

• Liker 1
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hvem pokker sjekker skjermtiden til folk når de er på besøk, leste ikke mer etter dette. Du har ett problem. 

Hvis du påstår det er normalt for så små barn å sitte 5-7 timer hver dag på telefon eller nettbrett er min påstand du ikke har dinna peiling på hva som er best for barns utvikling. 

Dette er bare en lettvint avlastning for foreldre som ikke gidder involvere seg med barna sine. 

• Liker 4
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Hvis du påstår det er normalt for så små barn å sitte 5-7 timer hver dag på telefon eller nettbrett er min påstand du ikke har dinna peiling på hva som er best for barns utvikling. 

Dette er bare en lettvint avlastning for foreldre som ikke gidder involvere seg med barna sine. 

Nei han skriver at det ikke er normalt å gå inn på mobiler og tablets for å sjekke skjermtid når man er på besøk hos folk. 

• Liker 1
ilpostino skrev (5 minutter siden):

Nei det har jeg ikke påstått, så den strå annen kan du dytte tilbake opp bak.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Hvilket land er hun fra?

Dette er åpenbart en verden du ikke har noe forhold til og dine meninger er kanskje ikke basert på reelle fakta, men forutinntatthet? På en måte er det du som skiller deg ut, siden du ikke er på noen sosiale medier.

Skjønner at hun ikke er så begeistret for familieselskap når det bare er negativt.

Du kan være uenig i skjermtiden og jeg er enig i at den er lang. Men du har ikke noe med hvordan de oppdrar sine barn. De ser kanskje også på engelske videoer? Det vil være svært positivt, utrolig hvor raskt små barn lærer.

Det går an å diskutere, men på et tidspunkt må du stoppe å slå den døde hesten.

Er omsorgen ellers bra?

Dette med å sjekke skjermtiden syns jeg ikke noe om.

Min aktivitet på sosiale medier er svært liten.

Cyrio skrev (6 timer siden):

Gjest 156a2...bb1 skrev (9 timer siden):

Plis fortell meg at dette bare er noe svigerinnen mener og ikke noe som faktisk praktiseres i en eller flere barnehage(r)...?

Det mangler kontekst. Jeg reagerte også på påstanden. Dette er bare tøv. 

Jeg har selv barn. Barn liker å leke. Noen ganger later min datter som om hun er far eller mor til dukkene sine. Gjør til stemmer. Dette forekommer sikkert i barnehagen også? Kanskje de innimellom leker motsatt kjønn i fri-lek-tiden? Andre ganger leker de kanskje at de er snegler ... eller hunder? 

Uansett; ikke bare ufarlig. Det er faktisk sunt! Barn bør leke fritt, og de bør ha vært innom rolle-lek. 

Å utforske totalt diamentrale roller gjennom lek, er bare bra!

---

Skjermtid og fravær av telefon og sosialt medium ovenfor barn, er jeg med på. Her har TS min fulle støtte. 

Men pliiiis ikke vær en forelder som blir støtt hvis barnet leker «feil lek» i barnehagen. Det får da være måte på..!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Gjest 156a2...bb1
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Hvem pokker sjekker skjermtiden til folk når de er på besøk, leste ikke mer etter dette. Du har ett problem. 

Jeg gjør, med god grunn.
Lite tips: Når du er på denne delen av forumet bør du være i et humør som tilsier at du er nysgjerrig, da får du nok mer ut av tiden din.

RRhoads skrev (21 timer siden):

Man må jo ikke ytre seg om ting man er uenige i hele tiden. Fattern var aktiv i FrP, og jeg var medlem av Rødt. Vi klarte fint å styre unna politiske diskusjoner. 

Jada absolutt, og jeg har ikke noe problemer med henne heller, hun er hyggelig og omgjengelig som folk flest.
Samtalene hun refererer til som får henne til å føle som hun gjør er nok bare omlag 5% av alt som blir tatt opp.

Jeg har ingen problemer med at andre gjør noe annerledes enn det jeg gjør, mener annerledes og lever sitt liv på sin måte, men jeg håper jo alltid at man har en god grunn dersom man gjør som man gjør, og at man tåler motstand, kan snakke om det dersom det blir et tema osv osv.
Jeg forventer jo intet mindre selv.

Gjest 156a2...bb1
^fmj skrev (15 timer siden):

Hvilket land er hun fra?

Dette er åpenbart en verden du ikke har noe forhold til og dine meninger er kanskje ikke basert på reelle fakta, men forutinntatthet? På en måte er det du som skiller deg ut, siden du ikke er på noen sosiale medier.

Skjønner at hun ikke er så begeistret for familieselskap når det bare er negativt.

Du kan være uenig i skjermtiden og jeg er enig i at den er lang. Men du har ikke noe med hvordan de oppdrar sine barn. De ser kanskje også på engelske videoer? Det vil være svært positivt, utrolig hvor raskt små barn lærer.

Det går an å diskutere, men på et tidspunkt må du stoppe å slå den døde hesten.

Er omsorgen ellers bra?

Dette med å sjekke skjermtiden syns jeg ikke noe om.

Min aktivitet på sosiale medier er svært liten.

Hun er fra Asia, men oppvokst her i Norge.
Alt etter hvordan du ser på hva fakta er, jeg trenger feks ikke en artikkel med 2 eksperter og 50 deltagere til å fortelle meg at sosiale medier har en negativ påvirkning på kognitiv utvikling hos barn. Selv om jeg også drar konklusjoner basert på egne opplevelser og det jeg observerer i min egen hverdag og de rundt meg.
Jobber en del med barn/ungdom som har det litt vanskelig ellers, er altfor mye vondt blant sosiale medier så har selvsagt en bias mot at det tar for mye av hverdagen til de små og vi ikke går i "riktig" retning på den fronten og vil aldri kalle meg en ekspert på den fronten. 
Selv om sosiale medier for veldig mange gjør noe godt også, det er jo litt som med alt annet i verden.
For noe gjør det godt, for andre vondt. Så blir det opp til tiden å vise hva utfallet blir.

ref familieselskap så er de "ufine" samtalene bare noen minutter ila en kveld ( kanskje)  Er egentlig sjelden jeg i hvertfall oppfatter at vi legger noe særlig press på de temaene.  Vi sier det vi mener om feks en situasjon også går samtalen videre til noe annet veldig naturlig.
Jeg vil jo bare anta at svigerinna "henger" igjen i samtaler..At hun overanalyserer det som blir sagt til å ta det personlig når hun får bearbeidet det som blir sagt.

Omsorgen ellers tror jeg heller ikke er bra nei, naboer har ytret bekymring over familien flere ganger ( de bor i familiehuset og naboene er godt kjente med vår familie i sin helhet) Hund som ikke blir luftet annet enn i hagen, søplesekker med hundebæsj som plukket i ny og ne ( som betyr at det ligger mye dritt ellers i hagen helt til det "samles opp" 
Tv skjerm som står på fra morgen til kveld i helgene med barnetv.
Lite til ingen besøk.. Ja lista er egentlig litt småtrist.
For alt man ser i sosiale medier er at dette er en kjernefamilie som er lykkelige konstant.

Ref sjekk av skjermtid så skjønner jeg at man kan syntes det er over streken, men er noe jeg er villig til i dette tilfellet.
Foreldrene sier barna sitter på paden kun når mor lager middag, eller når de svarer på jobbmailer e.l.
Altså de maler et bilde av at ungene ikke er på ipadene sine, og det er en del av problemet også da vi vet de lyver.
Men så blir spm, lyver de så mye for seg selv at de selv tror det. Og hva blir konsekvensen av det igjen mot ungene deres.

Gjest 156a2...bb1 skrev (4 timer siden):

Ref sjekk av skjermtid så skjønner jeg at man kan syntes det er over streken, men er noe jeg er villig til i dette tilfellet.
Foreldrene sier barna sitter på paden kun når mor lager middag, eller når de svarer på jobbmailer e.l.
Altså de maler et bilde av at ungene ikke er på ipadene sine, og det er en del av problemet også da vi vet de lyver.
Men så blir spm, lyver de så mye for seg selv at de selv tror det. Og hva blir konsekvensen av det igjen mot ungene deres.

Du skal ikke utelukke det. Kanskje de trenger en livsløgn å støtte seg på? Et snev av dårlig samvittighet som blir forsøkt oversett vha noen hvite løgner? 

Innimellom må de fleste av oss ty til en hvit løgn i ny og ne. Og kanskje spesielt barneforeldre innser at de ikke ble den forelderen de trodde du skulle bli? Da førstefødte var noen få måneder gammel, var det jo lett å se hva «alle andre» gjorde galt, og hvordan man selv definitivt aldri skulle havner der. Så, ti år senere, er det vel bare å erkjenne at man plumpet uti de fleste feilene selv? 😕 

• Liker 1

Hvis man tar det radikale utgangspunktet at transpersoner finnes, når er en passende tid for å slutte å undertrykke deres identitet? Når er de tilstrekkelig fremmedgjort fra seg selv og samfunnet til å få lov å utrykke seg selv?
Når er straffen for å være trans avtjent, slik at det ikke lenger er en hemmelighet at det er en ting man faktisk kan være, og at det finnes mange andre som en selv, og har eksistert gjennom hele historien?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Martelè skrev (På 2.5.2025 den 7.41):

Det eneste jeg er enig i er at barn IKKE skal få "velge" kjønnet sitt

Jeg har aldri opplevd at noen ber barn om å aktivt velge sitt kjønn. 

De ytterst få barn som er kjønnsforvirret, har det som oftest iboende i seg. Medfødt. Det kommer til overflaten før eller siden, i svært ulik alder for hvert individ. 

Men noe aktivt valg er det ikke for 99,9% av oss. De fleste er tilfreds med det kjønn de er født med. 

Videre så har de ulike kjønnene våre mange ulike varianter og væremåter. Jeg er biologisk (og selvopplevd) mann, men det betyr ikke at jeg er identisk som andre menn. Jeg var aldri den mest maskuline gutten i skolegården. (Hadde hverken behov eller lyst til å være det!) Min måte å være mann på, vil garantert variere fra andre menn sin måte. 

Vi er ulike!

Jeg er lei av å kategorisere folk inn i båser. Med en gang vi begynner med bås, kan jeg garantere at noen faller utenfor! Bås-tankegang skaper utenforskap! Å anerkjenne at alle er ulike skaper aksept. Bygger bro. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...