Gå til innhold

SCSI HD

Kealle

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en 2800+ Barton, Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR, og DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

Som OS disk benytter jeg en gammel 20 GB. Jeg syntes denne disken er altfor treg til OS og software, så jeg har tenkt litt på å skaffe meg en SCSI disk til dette. Problemet er bare at jeg er totalt noob.

Jeg kunne tenkt meg noe i prisklassen 2-2500 kroner for både kontroller og disk og kabel. Er det noen som kunne satt opp dette for meg? Disken trenger ikke være mer enn 18-30 GB :)

Endret av Kealle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hva med en IDE 10 000rpm WD Raptor 36Gb? SATA kontroller har du allerede på hovedkortet ditt. Prisen er en drøy tusing. Alternativt 74Gb versjonen til ca 2400,-

Vil du ha noe enda raskere kan du gå for en Seagate Cheetah 18Gb 15 000rpm SCSI til ca kr 1950,- + en Tekram DC395UW kontroller til kr 500,-

Øystein

Endret av bonito
Lenke til kommentar

Skal du ha en kontroller til en disk, holder en 80MB/s (U2W) kontroller helt brillefint (selv for en 15K disk), vil anbefale deg denne

Skal du ha en litt kraftigere en (overkill) så bør du ta (U3W)denne. U320/U4W er helt meningsløst.

Disk, dersom både 18 og 36GB er alternativer vil jeg sterkt anbefale deg en Seagate 15K3 (15000rpm) disk, den er forbausende stillegående, og Seagate's Cheetah serie kanskje er noe av det mest annerkjente som finnes. De ligger på hennholdsvis 1900 og 2700kr, så jeg antar den billige kontrolleren og 18GB'en er det mest aktuelle, dersom du vil ha maks ytelse :)

Dersom du vil ha 36GB, og ikke vil sprenge budsjettet så synes jeg du skal gå for en Fujitsu MAP 10K disk, kontrolleranbefalingen står stadig.

Lenke til kommentar
Seagate Cheetah 18Gb 15 000rpm SCSI til ca kr 1950,- + en Tekram DC395UW kontroller til kr 500,-

UW kontroller blir en vesentlig flaskehals for selv en 10K disk, en 15K disk snakker vi rett og slett om struping (du "låser" disken på 50-60% av maksimal ytelse).

Lenke til kommentar

Jeg bruker raptor nå på et MSI KT6 Delta FIS2R hovedkort. Men ikke fanden om jeg klarte å få den til å bli C:

Windows er nå på D: pga S-ATA disken. Windows XP installasjonen krevde at jeg hadde en gjenkjennelig harddisk å legge temp filer på. Da måtte jo selvølgelig en gammal 6 gig ta den jobben og den ble C: .....

Jeg har strevd med detta i flere dager. kjører nå windows på D: ...det suger

Bruker bruker den på SATA 0 master

I fdisk stod den oppført som disk 1 når det var kun den inne. men slang jeg i noen andre kom de først. Helt umulig vil jeg si..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...