Frode789 Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april (endret) Background: Nylig flyttet inn i nytt hus. Uteområdene var ikke gjort ferdige (bare grovplanert tomt), så det skulle vi begynne på nå i hagen. Men er ganske smalt forbi garasjen vår, bare en tynn sti (du ser det på bildet under, den streken som er nærmest huset vårt) får ikke plass til en henger forbi.. Så tenkte jeg skulle se om det var rom for å utvide innkjørselen vår i bredden for å få mer plass. Det er ikke noen tomtegrense pinne i alu her, den er nok begravet i skråningen til naboen. Naboen kom tilfeldigvis forbi en dag når jeg var ute å undersøkte i hagen, vi kom inn på mulighet for mur eller lignende på tomtegrensa (alle de andre har det, vi hadde ikke råd). Da sa han "det er viktig for oss at søppelkassene står der, så det må være en meter unna". Syntes det var en merkelig uttalelse.. I den forbindelse så gikk jeg på kartverket, og så at vår tomtegrense går helt inntil husveggen til naboen. Naboen bruker da litt av vår tomt til så han har de stygge søppeldunkene ute av sitt innsyn (men rett i vårt), da han har bygget boden så klint inntil tomtegrensa som mulig. Det er vel bare snakk om en meter dog.. Men de har aldri spurt. Relevant utdrag fra kartverket. Vårt hus er øverst i bildet. Hvorfor må vi ha en meter unna når han bygger helt inntil tomtegrensa på centimeteren? Broren min mener jeg bare burde sette igang med å utvide innkjørselen, det er jo vår tomt. Men kjedelig med dårlig stemning med ny nabo fra første stund.. Vi ønsker også å få asfalt, så er jo greit å fikse ferdig innkjørselen før dette.. WWYD? Endret 26. april av Frode789 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/
Axefjord Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Med den kommentaren, så frykter jeg at du har en nabo som er lik en av mine naboer. Han kom også med en snodig kommentar første gang jeg møtte han. Og han skal ha alle fordeler, ingen av ulempene, og tar seg til rette når han tror han kan slippe unna med det... Du vil ha større innkjørsel, og det er din tomt. Han kan ha dunkene på sin tomt, det er der de hører hjemme... Det sagt, før jeg hadde startet diskusjonen eller prosjektet, så ville jeg sjekket at det ikke er nødvendig med nabo-godkjenning eller søknad på innkjørsel-prosjektet ditt. Bare så du ikke starter en krangel, uten å få innkjørselen engang. 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329930
Femtekolonne Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Kanskje det er verdt pengene å få målt opp tomtegrensen og satt opp ett gjerde midt på grensa. Da kan begge styre og ordne på sin tomt. 4 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329932
Femtekolonne Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Forøvrig rart man har bygget huset så tett opp til tomtegrensen. Trodde det var krav om 4 meter til hus og 1 meter til garasje? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329942
agvg Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Femtekolonne skrev (15 minutter siden): Kanskje det er verdt pengene å få målt opp tomtegrensen og satt opp ett gjerde midt på grensa. Da kan begge styre og ordne på sin tomt. Hvis naboen har fylt ned grensemerker med vilje bør jo han få regningen på oppmålingen, det koster fort litt. 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329943
Frode789 Skrevet 26. april Forfatter Del Skrevet 26. april (endret) Takk for svar! Axefjord skrev (40 minutter siden): Med den kommentaren, så frykter jeg at du har en nabo som er lik en av mine naboer. Han kom også med en snodig kommentar første gang jeg møtte han. Og han skal ha alle fordeler, ingen av ulempene, og tar seg til rette når han tror han kan slippe unna med det... Du vil ha større innkjørsel, og det er din tomt. Han kan ha dunkene på sin tomt, det er der de hører hjemme... Det sagt, før jeg hadde startet diskusjonen eller prosjektet, så ville jeg sjekket at det ikke er nødvendig med nabo-godkjenning eller søknad på innkjørsel-prosjektet ditt. Bare så du ikke starter en krangel, uten å få innkjørselen engang. hehe ja det hørtes jo lignende ut, virker som han forventer at sånn skal det bare være.. God tanke ja.. Skal sjekke litt med kommunen.. Se hva som kreves, og om det er noen dispensasjoner i området for arealplanene her. Bare så ALT er helt på det tørre i alle fall rent lovlig sett, vil helst ikke havne i ulage på det også så jeg må fjerne ting.. Femtekolonne skrev (29 minutter siden): Kanskje det er verdt pengene å få målt opp tomtegrensen og satt opp ett gjerde midt på grensa. Da kan begge styre og ordne på sin tomt. Gjerde er nok en god tanke, men problemet er at disse tomtene er i skråninger, så må bygges opp en god del i høyde med masse først for å få anlagt gress og hage ellers. Nivåforskjellen mellom tomtene er da ca 1,5-2 meter. Og siden jeg ikke har mulighet til å bruke mye penger på en betong/steinmur på tomtegrensa (som et gjerde kunne stått oppå), så er det rimeligere alternativet en skråfylling, men da får jeg ikke satt gjerdet på grensa. Femtekolonne skrev (17 minutter siden): Forøvrig rart man har bygget huset så tett opp til tomtegrensen. Trodde det var krav om 4 meter til hus og 1 meter til garasje? Tror det er noen dispensasjoner her, må være det når de andre naboene har bygget en høy mur på tomtegrensa. Og egentlig skal være høye murer være X meter unna grensen. Jeg skal sjekke med kommunen på mandag! agvg skrev (13 minutter siden): Hvis naboen har fylt ned grensemerker med vilje bør jo han få regningen på oppmålingen, det koster fort litt. Forsåvidt sant! Skal først høre om kommunen evt. kan få satt opp en ny tomtepinne. Hvis de skal ha betalt så sier jeg at det er naboens skråfylling som nok har dekket over den som sto der, og jeg trenger å vite sikkert hvor grensen går. Endret 26. april av Frode789 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329947
Markiii Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Regner med at du bare møter stengte dører og kalde skuldre. De som har tatt seg til rette alt får fortsette med det, og du må føye deg. Men det hadde jo vært gøy om du fikk kommunen med deg. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329970
agvg Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april Markiii skrev (4 minutter siden): Regner med at du bare møter stengte dører og kalde skuldre. De som har tatt seg til rette alt får fortsette med det, og du må føye deg. Men det hadde jo vært gøy om du fikk kommunen med deg. Kommunen må jo sette nytt merke, er grensa omtvistet er det vel jordskifteretten som er neste stopp. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329976
Frode789 Skrevet 26. april Forfatter Del Skrevet 26. april Markiii skrev (5 minutter siden): Regner med at du bare møter stengte dører og kalde skuldre. De som har tatt seg til rette alt får fortsette med det, og du må føye deg. Men det hadde jo vært gøy om du fikk kommunen med deg. Hmm. Tenker siden de andre naboene har mur på tomtegrensen (inkl. han naboen her, på andre siden), så vil jeg tro at utbygger (for de 5 enhetene i veien som er like, bygget av de) har fått disp til å kunne bygge på tomtegrensen. Mitt hus var det siste som ble bygget her, av de 5, noen år senere. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27329981
Vokteren Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Frode789 skrev (9 timer siden): Hmm. Tenker siden de andre naboene har mur på tomtegrensen (inkl. han naboen her, på andre siden), så vil jeg tro at utbygger (for de 5 enhetene i veien som er like, bygget av de) har fått disp til å kunne bygge på tomtegrensen. Mitt hus var det siste som ble bygget her, av de 5, noen år senere. Godt råd: søk råd hos kommunen først og legg frem tomtekartet på en saklig måte for naboen. Det vil løse det store flertallet av slike saker. Hvis du «hevner» deg på naboen og tar deg til rette uten at alt det juridiske er på stell, har du en krevende og kostbar nabokrangel gående 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27330083
Simen1 Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april @Frode789 Det er flere grenser i forbindelse med bygging nært tomtegrense. Grensene er styrt av lover, veinormer, brannforskrifter, og kommunedelplaner og reguleringsplanen for ditt område. Sjekk ut hva som gjelder i din kommune og ditt område. Noen grenser jeg er vant til i lignende områder som det ser ut som du bor i: Minimum 8m mellom brennbare fasader eller andre brennbare bygningsdeler som verandaer, carporter, boder etc. Vanligvis broderlig delt med krav om minimum 4m fra tomtegrensa på hver side. Fasadeendringer krever godkjenning fra kommunens byggesakbehandling. Nabovarsel må utstedes og signeres. Frist for innvendinger. Minde byggverk som søppelstativ, gjerde og gelender krever ikke godkjenning, men må varsles både kommunen og nabo. Dette kan påklages, men ingen garanti for at klagen tas til følge. Ved brannforebyggende konstruksjon, kan det bygges inntil 2m fra tomtegrensa. Samme krav til byggesaksbehandling for fasadeendring, men kun varsling ved såkalte mindre tiltak. Ved bygging inntil 1m fra tomtegrensa kreves det ofte dispensasjon fra reguleringsplaner (kommunen) og godkjenning fra berørt nabotomt (naboen). Dette er ofte en absolutt grense og det kan være vanskelig å få unntak i sånne boligområder. Hvis veien er kommunal så må bygging følge kommunale veinormer for den typen vei. I småhusbebyggelse er det ofte maks 0,5 byggehøyde over vei mellom 1-2m fra tomtegrensa på grunn av siktlinjer for bilistene. Nærmere tomtegrensa mellom beboer og komunal vei er normal maks byggehøyde 0m. Dvs det er krav om grøft inne på den private eiendommen som grenser mot kommunal vei. Kort og greit: Sjekk opp hvilke regler som gjelder hos deg. Jeg mistenker at din nabo kan ha bygget søppelstativet ulovlig. Hvis du ikke er første eier av din tomt, sjekk om tidligere eier har gitt naboen tillatelse til å bygge så nært. En sånn tillatelse følger nemlig med på kjøpet når du kjøper eiendommen. Med andre ord: Naboen mister ikke plutselig tillatelsen bare fordi din eiendom skifter eier. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27330238
Simen1 Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Vokteren skrev (54 minutter siden): Jeg har en annen og litt mindre sak med bruk av privat bratt vei som passerer over min tomt. Vi er en håndfull naboer som bruker veien en gang i blandt for å frakte materialer o.l. En av naboene bruker kun ATV og er ikke avhengig av godt veivedlikehold. Han gidder ikke å bruke tid og penger på denne selv om han er den som sliter mest på veien med sine grove dekk. Hva skal jeg gjøre ? Har de andre en tinglyst rett til å bruke veien over din tomt? Hvis nei, blokker veien over din eiendom. Kall inn til møte og be om å opprette et veilag der kostnader deles likt mellom alle som bruker veien. Lag noen regler om standard på veien, tilgang for de andre osv. Husk at det er naturlig at andre må gi deg en eller annen motytelse for å kunne benytte din eiendom. Dersom de ikke har noe å tilby så er det jo ingen grunn til at du skal sponse de med gratis vei. En avtale om veilag bør altså ha tilstrekkelig gulrot for deg, for at du skal gidde å signere den. NB. Husk at en tinglyst rett til å bruke veien over din tomt, legger beslag på dine framtidige muligheter til å bruke den delen av tomta til noe annet. F.eks bygge garasje, uthus, basseng eller hva som helst som du ønsker å bruke den til. Et sånt beslag på framtidig bruk bør verdsettes og prises inn på et vis. Alternativt kan veilaget være en tidsbegrenset avtale med opsjon for å reforhandle ny avtale eller forlenge den uendret. Jeg tenker at en sånn vei-avtale bør inngås for 5 eller 10 år av gangen så du ikke frasier deg en del av din tomt for alltid. Samtidig bør spleiselaget ha en garanti for at kostbart vedlikehold skal gi de en viss brukstid. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27330247
Simen1 Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april agvg skrev (18 timer siden): Hvis naboen har fylt ned grensemerker med vilje bør jo han få regningen på oppmålingen, det koster fort litt. Det er ulovlig å grave ned, ødelegge eller fjerne grensemerker. De er kommunens eiendom og dyre å måle opp for å erstatte. Hvis det er opplagt at naboen er den skyldige så kan du tipse kommunen om dette så de tar saken videre med naboen din. Vær obs på at eposter til kommunen er offentlige og havner i postlister som naboen din kan søke i. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27330250
agvg Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Simen1 skrev (1 minutt siden): Det er ulovlig å grave ned, ødelegge eller fjerne grensemerker. De er kommunens eiendom og dyre å måle opp for å erstatte. Hvis det er opplagt at naboen er den skyldige så kan du tipse kommunen om dette så de tar saken videre med naboen din. Vær obs på at eposter til kommunen er offentlige og havner i postlister som naboen din kan søke i. Ja, men det skjer, på veldig gamle tomter og eiendommer så er jo ikke grensemerkene slike fine påler, var med på en slik oppmåling og det var det ett kryss innhogd i en stein. Men i trådstarter sitt tilfelle vil det nok være en påle. Det er jo ikke værre enn og be om en grensegang, så vil jo man fort se om merket er nedfyllt eller fjernet. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952460-tomtegrense-naboen-bruker-deler-av-v%C3%A5r-tomt/#findComment-27330253
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå