JornHansen Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Kristian Greiner Ådnesen skrev (26 minutter siden): Hei! Jeg er en av artikkelforfatterne (de glemte å kreditere meg igår). Du tar opp en interessant nyanse, og en vanskelig problemstilling. Å svare på hvorvidt spilling med Xbox bidrar (være seg direkte eller indirekte) til krigen i Gaza blir som å lete etter ditt eget vann i havet når du har helt et glass nedi vasken. For vårt formål dreier det seg derimot om noe langt mer håndgripelig, som jo er pressens forhold til kommersielle aktører og maktforholdet mellom dem. Ikke individuelle menneskers forbrukervaner, som er et eget, om enn relatert, beist. Pressen og kommersielle aktører kan sies å eksistere i et symbiotisk forhold. Pressen trenger innhold for å opprettholde en produksjonskvote (både for å trekke lesere eller for å innfri kravene til pressestøtte, alt ettersom), og kommersielle aktører nyttiggjør seg av pressen i forbindelse med anmeldelser, artikler om presseskriv/lanseringer/trailerslipp etc, som mer eller mindre bare gjentar det kildematerialet allerede har sagt. Dette disponerer pressen for å være en forlenget markedsføringskanal som en ukritisk videreformidler, og det er dette vi mener er gjenstand for denne debatten. Jeg tenker dette hadde hatt relevans hvis Xbox hadde et spesifikt Israel-vennlig bibliotek. De aller fleste eventyrspill og lignende tar den undertryktes side, dette gjelder Xbox spill også. Jeg tenker Microsoft er for store til at Xbox avdelingen skal svare for alt de har fingrene i, litt som at andre land ikke boikotter Norge fordi det har blitt funnet rakettkastere fra NAMMO i Israel. Men jeg er mer opptatt av å ta Palestinernes side enn de fleste og synes temaet er superviktig. Sjekk gjerne ut sangen "skrevet i sand" av Reshail og Jam Solo (meg), den tar for seg litt av dette. 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330206
AtterEnBruker Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Jeg ser setninger som "hvordan kan folk se bilder fra 7 Oktober og fremdeles støtte Hamas og Palestinere" Man kan likegjerne si "hvordan kan folk se bilder fra 22 juli og fremdeles støtte Breivik og nordmenn generellt?" Men aller viktigst: Du gir bevisst og direkte alle palestinere skylden for Hamas gjerninger, og det er en rasshøl-ting å gjøre. Jeg ser også Gamergate-apologia. Du vet, Gamergate, den tingen som har en enorm del av skylden for at verden går til helvete for tiden. Jeg ser også den sedvanlige obskurantismen om hvorvidt Jeeper Creeper Rowling er transfob eller ikke. Før i tiden var jeg motstander av å tillegge "fobi" til diskriminerings-begrep, ettersom jeg så det som et mer helserelatert begrep for å beskrive irrasjonell frykt. Men la oss tenke oss godt om. J.K. sitter på nett daglig og dundrer på tastaturet "transpersoner, transpersoner, transpersoner, transpersoner, transpersoner!!!!" Jeg sier at konnotasjonen til psykisk helse er uungåelig i dette tilfellet. Men noen folk vil nok ikke se det slik. Det spiller ingen rolle hvilke bevis man legger frem for "VisMegNoeTransfobiskRowlingHarSkrevet"-trollene, de har allerede bestemt seg for at bevisene ikke er gyldige. Du vet disse fordomskampanjene om transpersoner som angriper damer på kvinnetoaletter? De ser ikke det som transfobi, men som en etablert virkelighet. De ser en transperson i idrett vinne en medalje, og de oversetter det til at alle transpersoner vinner gullmedaljer. Man kan gi dem et bevis i form av en double-whammy av transfobi og holocaust-fornektelse, og ifølge deres personlige Gamergate-justerte overton-vindu, vil ikke det telles som noe av betydning. Uansett, bra artikkel av Gamer.no. For folk som ikke "vil ha politikk innblandet i spill", så er det en veldig enkel løsning. Bare dropp å klikke på og lese artikkelen. 4 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330211
bubba477 Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april (endret) Irl politikk bør aldri blandes inn i spill. Gamergate/Antigamergate og alt det der var reaksjonen/motreaksjonen på det og det ser sannelig ikke ut som vi har kommet stort lengre da vi er her igjen. Tilbake til start. Endret 27. april av bubba477 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330226
BadCat Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Jeg elsker Jøder, ikke nødvendigvis fordi de er Jøder, men fordi de er fremst i verden i så mange felt. Det er nesten umulig å komme bort fra det. Det er mulig jeg ikke er typisk norsk, men DDE og Åge Aleksandersen med flere, er ikke for meg. Jeg har stort sett hørt på Israelsk musikk de 30 siste årene i tillegg til spill- og film-musikk (inkludert serier). Jeg kommer til å høre på denne Isrealeske musikken til den dagen jeg dør. For meg er det Israelsk musikk 365 dager i året. Er det slik det låter når Jøder lager musikk? Ja, faktisk. Israelsk teknologi er bakt inn i det meste av utstyr og tjenester jeg bruker. Så kommer moralistene og sier at alt må gå. Israel er fy. Er det telt og stormkjøkken fra Biltema som blir hverdagen fremover da eller? Selvsagt etter at noen har verifisert at disse produktene ikke har noen forbindelser til Israel. Når folk nevner at de tar avstand fra Israel, tenker jeg at det er kun ett passende spørsmål; om de sympatiserer med Hamas. Quote HAMAS–the acronym for Harakat al-Muqawama al-Islamiyya (Islamic Resistance Movement)—is the largest and most capable militant group in the Palestinian territories and one of the territories’ two major political parties. HAMAS is committed to armed resistance against Israel and to the creation of a Palestinian state, and the group has engaged in several rounds of violent conflict with Israel. The most recent began on 7 October 2023, when HAMAS launched a massive surprise attack against Israel, killing nearly 1,200 people. HAMAS emerged in 1987 during the first Palestinian uprising, or intifada, as an outgrowth of the Muslim Brotherhood’s Palestinian branch. HAMAS has been the de facto governing body in the Gaza Strip since 2007, when it ousted the Palestinian Authority from power. In 2017, HAMAS amended its charter to remove a call for Israel’s destruction. Nonetheless, the group does not recognize Israel as a state and continues to advocate all forms of resistance against the country. OPERATING AREAS Primarily in the Gaza Strip; also maintains a presence in the West Bank; Palestinian refugee camps in Lebanon; and other regional locations, such as Egypt, Qatar, and Turkey. MEMBERS HAMAS probably has fewer than 20,000 fighters. It had between 20,000 and 25,000 fighters before the Israel-HAMAS conflict began in October 2023, which has reduced that number by thousands. TACTICS AND TARGETS HAMAS uses improvised explosive devices, short- and long-range rockets and mortars, small arms, RPGs, MANPADs, antitank missiles, unmanned aircraft systems, and an extensive system of tunnels within Gaza to advance attacks against Israeli military forces and civilians. The group also engages in cyber espionage, computer network exploitation, and kidnapping operations. HAMAS uses hostage exchanges to gain concessions from the Israeli Government, including the release of high-value Palestinian prisoners from Israeli prisons. FOREIGN TERRORIST GROUP DESIGNATION The US State Department designated HAMAS as a foreign terrorist organization in October 1997. Det finnes alternativer til Fredagstaco, og det er ikke veldig skummelt heller. 2 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330230
rabler Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april 10 minutes ago, bubba477 said: Irl politikk bør aldri blandes inn i spill. Gamergate/Antigamergate og alt det der var reaksjonen/motreaksjonen på det og det ser sannelig ikke ut som vi har kommet stort lengre da vi er her igjen. Tilbake til start. Spill er politikk. 🙄 2 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330234
Kristian Greiner Ådnesen Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april ddol skrev (2 timer siden): Dette er egentlig en debatt som treffer flere prinsipielle temaer fra journalistikk som samfunnskritikk, anmeldelser som forbrukerjournalistikk, journalistisk integritet, til etiske betraktninger som verdipluralisme og autentisitet for å nevne noen. Det blir for omfattende å vurdere alle disse forholdene i en kommentar, men rent generelt ser jeg ingen motsetning eller inkonsistens i den linjen Gamer-redaksjonen har lagt seg på. Videre treffer debatten hvorvidt det er mulig å skille kunsten og kunstneren. Selvfølgelig finnes det underliggende strukturer som muliggjør et “verk”, og å anerkjenne dette kan gi interessante betraktninger som beriker en omtale; men det oppstår et problem i utvelgelsen av hvilke strukturer som anses som relevante, da dette som regel er et resultat av anmelderens eget verdisyn, interesser og ikke minst historiske og sosiale omstendigheter. Er man da egentlig mindre paradoksalt vilkårlig enn en redaksjon som kritisk dekker et teknologiselskap, samtidig som de vurderer produktene deres? Jeg ser ingen åpenbar etisk eller prinsipiell motsetning her. Hei! Jeg er en av artikkelforfatterne (de glemte bare å kreditere meg igår). Du har helt rett i at denne debatten dreier innom mange overlappende emner. Du har også helt rett i at "utvelgelsen av strukturer" er et resultat av "anmelderens eget verdisyn, interesser og ikke minst historiske og sosiale omstendigheter," skjønt dette, for Edward Herman og Noam Chomsky, utarter seg mer spesifikt som yrkesprofesjonell praksis. Den har dermed også forutsetningene for å bli unnskyldningen/rasjonaliseringen for den samme redaksjonelle praksisen. For status quo, bevaringen av tingenes tilstand, i kortere og enklere trekk. Dette fikk de (ikke overraskende) pepper for, og man har senere fulgt dette opp med en mer nærgående (og bedre, syns nå jeg) analyse av hva slags prioriteringer journalister gjør i konfliktsituasjoner. Hakket mer dramatisk enn spilljournalisme, selvsagt, men ikke dermed sagt at det er fullstendig ugyldig. Sjekk denne teksten om du er interessert, men hvis du ikke kommer deg inn så legger jeg ved en PDF-fil også! Men for å svare på spørsmålet ditt mer nærgående. For oss handler mer om forholdet mellom pressen og kommersielle aktører, og hvordan pressen er disponert for å være den forlengede markedsføringskanalen til disse. Dette mener vi som å allerede være tilfellet i hvordan nyhetsartikler blir skrevet om en trailerslipp, presseskriv eller rykteflom/lekkasje som ikke gjør mer enn å si nøyaktig det samme. Vi mener at de ideelle forholdet mellom kommersielle medieaktører og presse skal være til fordel for pressen (og følgelig folket), og foreslår derfor noen muligheter for å "stritte imot." Se Fallout: New Vegas-eksempelet vi lenket til, hvor den allment aksepterte karakteraggregatoren Metacritic ble brukt for å nekte utviklerne bonus. Poenget med dette eksempelet er ikke "åh dakkar utviklere" som sådan, men dissonansen som oppstår der man i det ene øyeblikket kritisk undersøker "forholdene" (hva de er til enhver tid), for å like etter "spille etter fløyta" som sørget for at, eksempelvis, karakterskåren kunne brukes som økonomisk pressmiddel i det hele tatt. Takk for kommentaren din forresten, for nå innser jeg at jeg skulle vært litt tydeligere på det da jeg skrev det. hoxha-hanitzsch-2017-how-conflict-news-comes-into-being-reconstructing-reality-through-telling-stories.pdf 3 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330239
BadCat Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april (endret) Nordmenn har nok med å bry seg om seg selv. Slutt å moralisere eller forsøke å redde verden. Verden går videre med eller uten oss. Som regel ender det med flause når Norge åpner munnen. Nå nylig var det de "høye" tollmurene, til USA, så kommer det frem at vi har 441% toll selv. Eller hva med når Norge deltok i bombingen av Libya. Quote Norway: The Royal Norwegian Air Force deployed six F-16AM fighters to Souda Bay Air Base with corresponding ground crews. On 24 March, the Norwegian F-16s were assigned to the US North African command and Operation Odyssey Dawn. It was also reported that Norwegian fighters along with Danish fighters had bombed the most targets in Libya in proportion to the number of planes involved. On 24 June, the number of fighters deployed was reduced from six to four. The Norwegian participation in the military efforts against the Libyan government came to an end in late July 2011, by which time Norwegian aircraft had dropped 588 bombs and carried out 615 of the 6493 NATO missions between 31 March and 1 August (not including 19 bombs dropped and 32 missions carried out under operation Odyssey Dawn). 75% of the missions performed by the Royal Norwegian Air Force were so-called SCAR (Strike Coordination and Reconnaissance) missions. US military sources confirmed that on the night of 25 April, two F-16s from the Royal Norwegian Air Force bombed the residence of Gaddafi inside Tripoli. Hurra. Norge bombet mest i forhold til antall fly. Noe å være stolt over. /ironi Så er jeg sikkert følelsesmessig involvert siden flere av mine favorittartister skulle spille på musikkfestivalen som ble angrepet 7. oktober og jeg gjerne drar på slike arrangementer. Folkene som ble skutt på er mine likesinnede. Kun tilfeldigheter avgjorde hvilke artister og publikum som overlevde og hvem som døde, men kampen var ikke over, for til den dag så kjemper musikkmiljøet med å få tilbake mennesker som ble bortført den dagen. Dette i tillegg til årlige minnemarkeringer for de som ikke lenger lever etter angrepet. I dette miljøet feier man også bursdagen til de som ikke lenger er i live. I tillegg kommer tanker om det vil være trygt å dra på festival igjen. Hvert år vil man minnes at "Kido" og flere mistet livet den dagen. https://en.wikipedia.org/wiki/Nova_music_festival_massacre Sikkert beleilig å sitte på sidelinja og skrike om boikott av Israel. Jeg fikk oppleve at likesinnede mistet livet. 7. oktober er den mørkeste dagen i Trance-miljøets historie. Man trenger ikke være fra Israel for å føle seg under angrep. Quote WHEN PEOPLE share why they attend trance parties – as DJs, producers or revelers – they articulate similar motivations. “We come here for the nature, for the friends, for the colorful, happy people, and because there are no politics,” asserts one young father at the Saturday event, who says he has been attending trance parties for over 15 years. He kneels as he talks and watches his wife as she dances nearby with their two-and-a-half year-old daughter, who appears to be having a great time. https://www.jpost.com/j-spot/article-793533 Endret 27. april av BadCat 1 2 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330241
bubba477 Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april rabler skrev (36 minutter siden): Spill er politikk. 🙄 Nei. De er fiksjon. 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330245
agvg Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april (endret) rabler skrev (45 minutter siden): Spill er politikk. 🙄 Er du av typen som mener at absolutt alle aspekter av samfunnet og livet er politikk? Du er jo ikke alene om det, og for mange er det neste logiske skrittet politisk styring og kontroll mest mulig. Endret 27. april av agvg 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330248
Kristian Greiner Ådnesen Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april bubba477 skrev (42 minutter siden): Irl politikk bør aldri blandes inn i spill. Gamergate/Antigamergate og alt det der var reaksjonen/motreaksjonen på det og det ser sannelig ikke ut som vi har kommet stort lengre da vi er her igjen. Tilbake til start. Hei! Jeg er ikke sikker på hva du mener er "irl politikk," men siden du bruker et så stort og altomfattende begrep, uten avgrensinger, tillater jeg meg derfor å vise til noen eksempler på hvordan det skipet seilte for lenge siden, i en helt vilkårlig rekkefølge -- alt ettersom jeg husker på det. 1) I Medal of Honor: Warfighter (2012) ble gisseldramet ombord på Maersk Alabama fra 2009 "spillmatisert," hvor man fikk muligheten til å spille som snikskytteren som reddet kaptein Phillips. Et ganske tamt nivå i spillet, syns nå jeg, siden du ikke får gjort så mye annet enn å bare sitte der og trykke på avtrekkeren. 2) "Highway of Death" var motorveistrekningen mellom Irak og Kuwait som, under Golfkrigen, ble både bombet og skutt (blant annet) amerikansk militære da både sivilt og militært personell (overgitt) forsøkte å flykte over grensen. I Call of Duty: Modern Warfare (2019) er denne hendelsen rekontekstualisert innenfor spillets "lore," slik at det er Russland som står for det samme angrepet. PS: Jeg liker ikke å vise til Wikipedia-artikler, men det var den som hadde de mest altomfattende beskrivelsene for hånd. 3) Denne artikkelen tegner et bilde av hvordan det amerikanske militæret bruker spill for å nå ut til nye rekrutter, og kobler dette initiativet sammen med lave rekrutteringstall. 4 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330249
Tussi Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april (endret) Problemet med denne artikkelen er atnforfatterne allerede har konkludert med ting, det ER folkemord, J.K Rowlkng ER rransfobisk, og spør utfra det det er ikke rom for diskusjon, alt ER bestemt, og de som ikke er enig er hva? Endret 27. april av Tussi 6 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330261
BadCat Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april (endret) Hvis spill skal være et fristed fra virkeligheten og tunge tanker, har det ingen hensikt å montere et kloakrør til å forpeste mediet. Spill og musikk er arenaer hvor man kan treffe mennesker man kanskje har motsetninger til i andre sammenhenger. Folk med annen etnisitet, kulturell, eller politisk tilhørighet. Dyrebare øyeblikk hvor man legger bort hverdagslige feider. Hvis man lager "dungeon group" i WoW er det vesentlig hvem som kan tanke, helbrede og gjøre skade, men man stiller ikke spørsmål om kjønn, hudfarge, hvor man står politisk eller spørsmål om det ene eller det andre. Det er ikke relevant for oppdraget, i tillegg til at man hadde blitt permanent utestengt fra tjenesten. Jeg tør påstå at ingen er tjent med hva enn forfatteren(e) forsøker å oppnå med dette. "Our cause is just." Nei, ta den saken et annet sted. Folk får kjempe sin sak, hvis de må, men ikke hvor som helst. Hvis noe må boikottes er det vel heller steder hvor det postes slike kommentarer, som forsøker med politiske stikk på steder hvor de ikke hører hjemme. Endret 27. april av BadCat 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330263
Ole-Br Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april (endret) AtterEnBruker skrev (5 timer siden): Jeg ser setninger som "hvordan kan folk se bilder fra 7 Oktober og fremdeles støtte Hamas og Palestinere" Man kan likegjerne si "hvordan kan folk se bilder fra 22 juli og fremdeles støtte Breivik og nordmenn generellt?" Men aller viktigst: Du gir bevisst og direkte alle palestinere skylden for Hamas gjerninger, og det er en rasshøl-ting å gjøre. Jeg ser også Gamergate-apologia. Du vet, Gamergate, den tingen som har en enorm del av skylden for at verden går til helvete for tiden. Jeg ser også den sedvanlige obskurantismen om hvorvidt Jeeper Creeper Rowling er transfob eller ikke. Før i tiden var jeg motstander av å tillegge "fobi" til diskriminerings-begrep, ettersom jeg så det som et mer helserelatert begrep for å beskrive irrasjonell frykt. Men la oss tenke oss godt om. J.K. sitter på nett daglig og dundrer på tastaturet "transpersoner, transpersoner, transpersoner, transpersoner, transpersoner!!!!" Jeg sier at konnotasjonen til psykisk helse er uungåelig i dette tilfellet. Men noen folk vil nok ikke se det slik. Det spiller ingen rolle hvilke bevis man legger frem for "VisMegNoeTransfobiskRowlingHarSkrevet"-trollene, de har allerede bestemt seg for at bevisene ikke er gyldige. Du vet disse fordomskampanjene om transpersoner som angriper damer på kvinnetoaletter? De ser ikke det som transfobi, men som en etablert virkelighet. De ser en transperson i idrett vinne en medalje, og de oversetter det til at alle transpersoner vinner gullmedaljer. Man kan gi dem et bevis i form av en double-whammy av transfobi og holocaust-fornektelse, og ifølge deres personlige Gamergate-justerte overton-vindu, vil ikke det telles som noe av betydning. Uansett, bra artikkel av Gamer.no. For folk som ikke "vil ha politikk innblandet i spill", så er det en veldig enkel løsning. Bare dropp å klikke på og lese artikkelen. Jeg stiller meg undrende til moten med nyansering av gamergate. Gamergate var kort oppsummert ekstremt, misogynt og bestod av doxing, voldektsforherligelse, voldtektstrusler og drapstrusler, og flere kvinner måtte vel til med flykte fra sitt eget hjem. Å fremstille det som en forståelig motstand mot potensielle endringer er absurd, spesielt siden de samme har allergi mot såkalt aktivisme. Det kickstartet anti-woke og i dag har store deler av hele den politiske linja kjøpt både verdensbildet, resonnementene og fienden deres, SJW - prototypen av en woke personlighet, en karikatur på ekte mennesker som de jaget, truet og forfulgte. Endret 27. april av Ole-Br 2 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330275
Kristian Greiner Ådnesen Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april BadCat skrev (15 minutter siden): Hvis spill skal være et fristed fra virkeligheten og tunge tanker, har det ingen hensikt å montere et kloakrør til å forpeste mediet. Spill og musikk er arenaer hvor man kan treffe mennesker man kanskje har motsetninger til i andre sammenhenger. Folk med annen etnisitet, kulturell, eller politisk tilhørighet. Dyrebare øyeblikk hvor man legger bort hverdagslige feider. Hvis man lager "dungeon group" i WoW er det vesentlig hvem som kan tanke, helbrede og gjøre skade, men man stiller ikke spørsmål om kjønn, hudfarge, hvor man står politisk eller spørsmål om det ene eller det andre. Det er ikke relevant for oppdraget, i tillegg til at man hadde blitt permanent utestengt fra tjenesten. Jeg tør påstå at ingen er tjent med hva enn forfatteren(e) forsøker å oppnå med dette. "Our cause is just." Nei, ta den saken et annet sted. Folk får kjempe sin sak, hvis de må, men ikke hvor som helst. Hvis noe må boikottes er det vel heller steder hvor det postes slike kommentarer, som forsøker med politiske stikk på steder hvor de ikke hører hjemme. Denne teksten handler ikke om forbrukervaner eller hva enn det er du snakker om. Det er en tekst som argumenterer for hvordan pressen er disponert for å være en forlenget arm av kommersielle aktørers markedsføringsdivisjon. Dette er noe vi kontekstualiserer ved bruk av dagsaktuelle og foregående eksempler, deriblant Microsoft og J.K Rowling, samtidig som vi understreker dissonansen som oppstår ved å være kritisk presse i det ene øyeblikket, mens man er ukritisk videreformidler som videre muliggjør de kritikkverdige forholdene man rapporterer i utgangspunktet (jf. Fallout: New Vegas og Bethesda). 2 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330276
AtterEnBruker Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april (endret) OK, jeg ser en post som sier "stopp å moraliser eller å prøve å redde verden", for deretter skrive en lang tekst om ofrene for angrepet den 7 oktober. Det sistenevnte i seg selv er helt legitimt, men å følge det opp ETTER en setning som "slutt å moraliser eller prøve å redde verden" gjør det til en mega-giga-maksimal selvmotsigelse. Jeg vet ikke om folk som konstant sammenslår palestinere med hamas gjør det fordi de genuint tror at alle palestinere er hamas, eller fordi de vil at alle palestinere er hamas. At de trenger at alle palestinere er hamas. Det er som en mental dopavhengighet. Akkurat som denne antiwoke hjerneråten som konstant forteller deg å hate transpersoner. Jeg skal begå en kardinalsynd; nemlig å menneskeliggjøre palestinere. Og det kommer til å være kjipt. For de som ikke bare ser palestinere som en homogen gruppe barbariske mordere, men som trenger å se palestinere som en homogen gruppe barbariske mordere. https://edition.cnn.com/2024/11/29/middleeast/gaza-bakery-crush-palestinians-killed-intl-latam/index.html https://www.unicef.org/press-releases/palestinian-girl-killed-and-boy-injured-gaza-strip https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/gaza-man-loses-wife-newborn-twin-babies-says-he-was-told-a-shell-hit-their-house/ Og det er mer der det kommer fra. Og mer om Jeeper Creeper Rowling, hun assossierer seg med fascister som Posie Parker og antisemitter som Magdalen Berns. Jeg beklager, rightwingers, jeg vet dere ønsker så inderlig at dette var en alternativ virkelighet hvor denne elskede barneboksforfatteren var 100% uskyldig. Men fakta er desverre ikke på deres side. Og det velger dere å oversette til "vi blir tvunget til å være enige i dette" for å plassere dere i en konstruert offer-rolle. Ingen mennesker som tvinger dere til enighet. Fakta er bare ikke på deres side. EDIT: Det nærmeste man kommer til tvang i denne debatten, er hvordan dere nærmest kommanderer Gamer.no til å ikke ta denne debatten. Jeg håper Gamer.no velger å gi fullstendig faen i denne desperate tone-policingen her inne, og fortsetter med å informere og ta slike debatter. Den eneste grunnen til at folk desperat ønsker å "holde politikk unna kunstform", er fordi de er livredde for å miste kontrollet over narrativet de trenger å opprettholde for å holde sitt verdenssyn akkurat som de vil ha det. Endret 27. april av AtterEnBruker 5 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330283
Milarwen Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april 30 minutes ago, AtterEnBruker said: Og mer om Jeeper Creeper Rowling, hun assossierer seg med fascister som Posie Parker og antisemitter som Magdalen Berns. Jeg beklager, rightwingers, jeg vet dere ønsker så inderlig at dette var en alternativ virkelighet hvor denne elskede barneboksforfatteren var 100% uskyldig. Men fakta er desverre ikke på deres side. Og det velger dere å oversette til "vi blir tvunget til å være enige i dette" for å plassere dere i en konstruert offer-rolle. Ingen mennesker som tvinger dere til enighet. Fakta er bare ikke på deres side. EDIT: Det nærmeste man kommer til tvang i denne debatten, er hvordan dere nærmest kommanderer Gamer.no til å ikke ta denne debatten. Jeg tror dette spørsmålet opprinner fra personer med langt større engasjement i dette tema enn den jevne gamer.no-leser. Hvor dypt engasjerte skal leserene være? Det er ingen som tvinger gamer.no til hverken det ene eller det andre, men resultatet kan ende opp med at de maler seg inn i et hjørne ved å skyve fra seg en stor gruppe lesere. 4 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330297
rabler Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april 2 hours ago, Tussi said: Problemet med denne artikkelen er atnforfatterne allerede har konkludert med ting, det ER folkemord, J.K Rowlkng ER rransfobisk, og spør utfra det det er ikke rom for diskusjon, alt ER bestemt, og de som ikke er enig er hva? Enkelte ting er det faktisk ikke vits å diskutere mer. Om vi hele tiden skal diskutere alt så kommer vi aldri videre. De som ikke er enige tar rett og slett feil og det er selvsagt lov. 5 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330302
KalleKanin Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april Tussi skrev (2 timer siden): Problemet med denne artikkelen er at forfatterne allerede har konkludert med ting, det ER folkemord, J.K Rowlkng ER transfobisk, og spør utfra det det er ikke rom for diskusjon, alt ER bestemt, og de som ikke er enig er hva? Særlig når dette utgangspunktet mest sannsynligvis er feil... Ingen rom for diskusjon eller nyanser, og sannsynligvis blir det veldig hyklersk (med mindre man støtter regimer som Kina, Tyrkia eller det som verre er.) 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330305
herzeleid Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april AtterEnBruker skrev (4 timer siden): Men noen folk vil nok ikke se det slik. Det spiller ingen rolle hvilke bevis man legger frem for "VisMegNoeTransfobiskRowlingHarSkrevet"-trollene, de har allerede bestemt seg for at bevisene ikke er gyldige. ‘Det spiller ingen rolle hvilke bevis man legger frem’ sa han, uten å legge frem et eneste bevis, for så å kalle andre troll 5 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330306
Markiii Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april rabler skrev (19 timer siden): Det er ikke en krig på Gaza, det er et folkemord. Israels ekstreme handlinger det siste året har ikke noe med krig eller forsvar å gjøre. De på Gaza startet krigen. De nektet så å overgi seg, og de nektet å frigjøre gislene. Du mener at de allierte liksom skulle ha skånet Tyskland i stedet for å gjøre det som var nødvendig for å beseire nazistene? Ikke faen. Ikke start en krig du ikke kan vinne, som nazistene og palestinerne gjorde. Ikke syt når du blir beseiret fordi du valgte å starte krig. 9 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952457-kommentar-frihet-fakta-og-folkemord/page/3/#findComment-27330312
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå