Gå til innhold

Kommentar: Frihet, fakta og folkemord

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Markiii said:

Vel ja, det var ikke ukrainerne som startet krigen. Derimot var det palestinerne som startet sin krig.

Ukraina forsvarer seg. Palestinerne angriper.

Det er ikke en krig på Gaza, det er et folkemord. Israels ekstreme handlinger det siste året har ikke noe med krig eller forsvar å gjøre.

Endret av rabler
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse

Norsk spelpresse er i ferd med å rote seg inn i et eget ekkokammer. Oftare og oftare blir politikk nevnt i både podcaster og anmeldingar, og vi får høre "alles" politiske retning.  Eg er ganske sikker på at det store fleirtal av oss gamere brukar spel for å få litt avstand frå storpolitikken, og derfor blir politisk synsing av speljournalistar ganske anmasande. og unødvendig. Kanskje enkelte av dei bør gå inn i politikken heller?

La spel være spel, og unngå å la politikk være med på å  styre karaktergivning osv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Caparzo skrev (Akkurat nå):

Norsk spelpresse er i ferd med å rote seg inn i et eget ekkokammer. Oftare og oftare blir politikk nevnt i både podcaster og anmeldingar, og vi får høre "alles" politiske retning.  Eg er ganske sikker på at det store fleirtal av oss gamere brukar spel for å få litt avstand frå storpolitikken, og derfor blir politisk synsing av speljournalistar ganske anmasande. og unødvendig. Kanskje enkelte av dei bør gå inn i politikken heller?

La spel være spel, og unngå å la politikk være med på å  styre karaktergivning osv. 

Jeg synes i alle fall det blir ganske uinteressant når de politiske ytringene blir så ensidige, forutsigbare og fullstendig uinteressert i hva meningsmotstandere (en betydelig andel av deres lesere) faktisk mener. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
herzeleid skrev (7 timer siden):

Jeg synes i alle fall det blir ganske uinteressant når de politiske ytringene blir så ensidige, forutsigbare og fullstendig uinteressert i hva meningsmotstandere (en betydelig andel av deres lesere) faktisk mener. 

Det er jeg helt enig i. Sliter med å lese mer etter JK Rowling delen, for da vet jeg hvordan resten av artikkelen er vinklet. Foretrekker ingen slike artikler istedenfor denne ensidigheten. 

• Liker 4

Dette er for dumt. Microsoft utfører sin mest innovative R & D i Israel.

Det er på nivå med de som bruker Facebook til å spre sitt budskap om boikott av Israel. Både Facebook og enhetene de bruker til å logge seg på benytter R & D utført in Israel. Da bør de logge seg ut for godt og sende boksene sine til elretur.

Hvis man skal være moralist er det i praksis mange varer og tjenester man ikke kan bruke. Dessverre er moralistene hyklere, for hvis de levde opp til sitt budskap, hadde man ikke hørt noe mer fra de.

Endret av BadCat
  • Liker 4
10 hours ago, Caparzo said:

Spillpressen omtaler fra sidelinja, spill og fenomener den ikke skjønner seg på. Synsing kalles det. Man får ikke innsikt av å skrape i overflaten til det man skriver om.

Dette er egentlig en debatt som treffer flere prinsipielle temaer fra journalistikk som samfunnskritikk, anmeldelser som forbrukerjournalistikk, journalistisk integritet, til etiske betraktninger som verdipluralisme og autentisitet for å nevne noen. Det blir for omfattende å vurdere alle disse forholdene i en kommentar, men rent generelt ser jeg ingen motsetning eller inkonsistens i den linjen Gamer-redaksjonen har lagt seg på.

Videre treffer debatten hvorvidt det er mulig å skille kunsten og kunstneren. Selvfølgelig finnes det underliggende strukturer som muliggjør et “verk”, og å anerkjenne dette kan gi interessante betraktninger som beriker en omtale; men det oppstår et problem i utvelgelsen av hvilke strukturer som anses som relevante, da dette som regel er et resultat av anmelderens eget verdisyn, interesser og ikke minst historiske og sosiale omstendigheter. Er man da egentlig mindre paradoksalt vilkårlig enn en redaksjon som kritisk dekker et teknologiselskap, samtidig som de vurderer produktene deres? Jeg ser ingen åpenbar etisk eller prinsipiell motsetning her.

• Liker 4

En ting er sikkert, boikotting er vanskelig. Jeg prøver å unngå Amerikanske produkter og tjenester, men det er ikke enkelt. Man skal jo leve også. Jeg liker derimot å tro at det lille jeg gjør kan ha en effekt.

Det er fint at Gamer informerer om dette, men jeg synes egentlig ikke noe om at spill(og gamer.no) skal bli politisert. Jeg liker spill som en avkobling der man ikke trenger å bry seg om hva som skjer rundt en.

• Liker 2
Sjalottløk skrev (51 minutter siden):

En ting er sikkert, boikotting er vanskelig. Jeg prøver å unngå Amerikanske produkter og tjenester, men det er ikke enkelt. Man skal jo leve også. Jeg liker derimot å tro at det lille jeg gjør kan ha en effekt.

Det er fint at Gamer informerer om dette, men jeg synes egentlig ikke noe om at spill(og gamer.no) skal bli politisert. Jeg liker spill som en avkobling der man ikke trenger å bry seg om hva som skjer rundt en.

En del gamere er ikke politisk engasjert overhode, som gjør at de er sensitive for manipulasjon fra aktører som støtter autoritære krefter.

Og aktørene som akkurat nå holder på med å okkupere andre land og forhindre og avvikle demokrati håper at de klarer å manipulere folk til å ikke bry seg, lure dem til å holde seg utenfor politikk, narre dem til å ikke engasjere seg politisk -- gjennom et vell av fremstillinger og misinformasjon.

At spill og underholdning må være apolitisk er en del av politikken deres. Men de mener jo ikke det, egentlig, de vil bare at influencerene deres som driver på med politikk skal være de eneste stemmene gamere hører.
The Act Man, the Quartering, Critical Drinker, og en haug med andre aktører driver et politisk spill på vegne av autoritære krefter i hva som fremstilles som underholdning om underholdning, som later som om de bryr seg om det faglige.

Derfor er det viktig med meldinger og påminnelser om at man må engasjere seg, selv i hobbypresse.
Spesielt i disse dager hvor misinformasjon og pro-autoritær propaganda finner kanaler som de nevnte, gjennom YouTube og sosiale medier, og spres blant annet på forum som dette og reddit.

---

Å lure folk til å støtte populisme eller politikk som er tjener autoritære, hvitvasket av misinformasjon, er bare det beste utfallet for folk som Trump, Erdogan, Putin og Bibi eller ayatollaen, Kim, eller Xi.

Det at aktørene deres får spre misinformasjon fritt uten å bli sagt i mot er en sterk andrekandidat.

At folk er apatiske og/eller ikke ønsker å høre andres engasjement mot disse kreftene tjener dem også, all den tid autoritære og misinformasjon sin innflytelse på befolkningen i vesten er på vei oppover.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Aspiranten skrev (14 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk kan se bilder fra 7. oktober og fortsatt støtte HAMAS, og Palestina. At befolkningen ikke har angitt det som vi ville fått som onde menn å beseire i et dataspill sier det meste. At det attpåtil igjen har blitt utrygt å være jøde i Europa, med påfølgende varsler fra våre myndigheter å forlate regionen for egen sikkerhet, sier det øvrige. Folk er alt for lettlurt gjennom propaganda på Facebook. I Europa gjelder det Palestina. I USA gjelder det Russland. Saker og konflikter som befinner seg langt unna, og som vanskelig kan faktasjekkes. Vi ser bilder av gråtende barn og føler medfølelse, uvitende om realitetene.

Unnskyld meg. Vi ser altså bilder av gråtende barn og føler medfølelse, uvitende om realitetene. Folk er visstnok for lettlurt gjennom propaganda. Saker og konflikter er langt unna og de kan visstnok vanskelig faktasjekkes. Har du spurt deg selv hvorfor du enkelt kjøper noe, men ikke noe annet? Jeg har "kjøpt" både 7. okt. og de videre brutalitetene i Gaza. Hvorfor har du bare kjøpt bildene fra 7. okt?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
JornHansen skrev (17 timer siden):

Bra artikkel og jeg kjenner ubehag over at Microsoft er en del av Israels folkemord. At dette skal gjøre at jeg boikotter Xbox som spillselskap er jeg mer tvilende til. Jeg boikottet Black Ops 6 med en gang de ble tatt i å bruke AI artwork og hvis min Xbox spilling aktivt hadde bidratt til krigføringen i Gaza så hadde jeg tatt et annet standpunkt. Det er vel ikke slik at folk slutter å fly fordi Boeing er en av de som tjener mest på denne krigen? 

Hei! Jeg er en av artikkelforfatterne (de glemte å kreditere meg igår).

Du tar opp en interessant nyanse, og en vanskelig problemstilling. Å svare på hvorvidt spilling med Xbox bidrar (være seg direkte eller indirekte) til krigen i Gaza blir som å lete etter ditt eget vann i havet når du har helt et glass nedi vasken. For vårt formål dreier det seg derimot om noe langt mer håndgripelig, som jo er pressens forhold til kommersielle aktører og maktforholdet mellom dem. Ikke individuelle menneskers forbrukervaner, som er et eget, om enn relatert, beist.

Pressen og kommersielle aktører kan sies å eksistere i et symbiotisk forhold. Pressen trenger innhold for å opprettholde en produksjonskvote (både for å trekke lesere eller for å innfri kravene til pressestøtte, alt ettersom), og kommersielle aktører nyttiggjør seg av pressen i forbindelse med anmeldelser, artikler om presseskriv/lanseringer/trailerslipp etc, som mer eller mindre bare gjentar det kildematerialet allerede har sagt. Dette disponerer pressen for å være en forlenget markedsføringskanal som en ukritisk videreformidler, og det er dette vi mener er gjenstand for denne debatten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Caparzo skrev (13 timer siden):

Hei! Jeg er en av artikkelforfatterne (de glemte bare å kreditere meg igår da teksten slapp.)

Jeg kan ikke svare for de/det du refererer til som "alle" her, og jeg må medgi at jeg ikke aner hva du mener når du sier "la spill være spill, og unngå å la politikk være med på å styre karaktergivning."

"Spill" og "politikk" (hvordan man enn definerer de to tingene til enhver tid) er ikke, vel, "bare." Dersom et norskutviklet spill er finansiert av NFI og ser dagens lys som følge av det, er det en kulturell gjenstand muliggjort av økonomiske (og derfor politiske) forutsetninger. Du kan jo gløtte innom NFI sin hjemmeside for et innblikk i nettopp dette.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Milarwen skrev (17 timer siden):

Slik du fremstiller denne påstanden på, er på kanten til å høres ekstremistisk ut. Alle som ikke har samme syn eller støtter dine verdier skal brennes på bålet?

Hei! Jeg er en av artikkelforfatterne (de glemte bare å kreditere meg i går).

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med dette, eller hvordan du kom frem til at dette høres "ekstremistisk" ut. 

Men du referer til de politisk-økonomiske aspektene ved Rowlings verk, og der kan jeg svare deg litt mer nærgående. Fordi J.K Rowling eier rettighetene til sitt litterære univers må alle som ønsker å gjøre en kommersielt tilgjengelig adapsjon av hennes verker (være seg leker/merch, film, spill eller teater) betale en lisensieringssum. Disse kommer gjerne i form av en "flat fee" - altså, en engangssum - eller en prosentandel av hvert salg. Nøyaktig hva slags avtale hun har med hver og enkelt aktør er vanskelig å si, ettersom det er informasjon som ikke alltid er gitt offentligheten, men dette pleier som oftest å være de økonomiske avtalene som ligger mellom rettighetseiere og kommersielle aktører.

Sjekk denne lenka om du er mer interessert i emnet!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
bubba477 skrev (5 timer siden):

Hva i alle dager er dette? Skal vi igjen se spill journalister blande inn politikk i spill? Nei takk! Dette hører til på NRK eller VG, ikke Gamer.

Hei! Jeg er en av artikkelforfatterne (de glemte bare å kreditere meg igår.)

Heldigvis er spill allerede et resultat av politikk, ettersom de blir til i et miljø med visse politisk-økonomiske forutsetninger. Dette er ikke noe "nytt" fenomen, og ingenting å bli skremt over. For et eksempel på dette kan du jo sjekke ut denne lenka som viser til NFIs hjemmesider, eller for et litt større og mer aktuelt eksempel, sjekk denne artikkelen om hvordan amerikansk militær bruker spillmediet som rekrutteringsarena.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...