Gå til innhold

Kommentar: Frihet, fakta og folkemord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel og jeg kjenner ubehag over at Microsoft er en del av Israels folkemord. At dette skal gjøre at jeg boikotter Xbox som spillselskap er jeg mer tvilende til. Jeg boikottet Black Ops 6 med en gang de ble tatt i å bruke AI artwork og hvis min Xbox spilling aktivt hadde bidratt til krigføringen i Gaza så hadde jeg tatt et annet standpunkt. Det er vel ikke slik at folk slutter å fly fordi Boeing er en av de som tjener mest på denne krigen? 

• Liker 9

For all del, Rune nevner problematikken med J.K Rowling, men det er mager kost for et lisensiert produkt som, til tross for inklusivt design, likevel er til enorm økonomisk gevinst for en av verdens mest uttalte transfober.

Slik du fremstiller denne påstanden på, er på kanten til å høres ekstremistisk ut. Alle som ikke har samme syn eller støtter dine verdier skal brennes på bålet?

Endret av Milarwen
  • Liker 9
Sjørøver skrev (22 minutter siden):

Det blir vanskelig å ta gamer & co seriøst når skribentene fremstår tankeløse hver gang de ytrer seg i andre medier. 

Favoritten min var han som skrev en lang og svært vinklet kommentar i aftenposten, som innledet med at kampanjen som blant annet handlet om etikk i spillmediet, egentlig kun handlet om å "sensurere progressive stemmer", som så (ut fra hva jeg kan se) fikk en anmeldelse på gamer.no trukket da det viste seg at han var betalt av spillutgiveren. 

Så var det forhåpentligvis ikke noen eksplisitt korrupsjon inne i bildet, men jeg tror likevel det illustrerer at den "kritiske spillpressen" er svært selektiv og vinklet i sitt "kritiske blikk", og at det i alle fall ikke vil rette seg innover. 

Sitat

I 2014 opplevde det da relativt mannsdominerte dataspillmiljøet fenomenet «Gamergate» en kampanje som på overflaten handlet om å kreve «etisk» og «objektiv» dekning av spill fra spilljournalister.

I virkeligheten handlet den om å sensurere progressive stemmer og ble ledet av rabiate kvinnehatere.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KMbery/gutter-er-kulturkrigens-foerste-offer-men-det-er-ikke-kvinner-som-er-overgriperne

Sitat

Etter en egen evaluering ble det klart at vår anmelder hadde – uten vår kjennskap – inngått en separat samarbeidsavtale med utgiveren av Civilization VII.

https://www.gamer.no/artikler/derfor-trekker-vi-var-civilization-vii-anmeldelse/518344

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Boing_80 skrev (32 minutter siden):

Og  Israel angår også nærområdet mtp. hvor mye støtte altfor mange nordmenn gir landet?

Er det virkelig så mange? Er selvfølgelig endel kristne som er Israelvenner men utover disse gruppene er det vel ganske beskjedent.

Og uansett så er Israel en helt annen verden sammenlignet med Ukraina, Ukraina er jo i nabolaget, det er ikke Israel.

• Liker 3
Duriello skrev (38 minutter siden):

Pek gjerne på Ukraina støtterne her som også blankt støtter Israel 100%.

Jeg kan ikke liste opp disse trådene, men det er en del og du vet det. Får bare håpe at Zelensky står ved det han sa i 2024.

https://kyivindependent.com/zelensky-says-ukraine-recognizes-both-israel-palestine-invites-them-to-peace-summit/

Endret av Boing_80
  • Liker 3
  • Hjerte 1
herzeleid skrev (2 timer siden):

Jeg merker meg at kommentaren uten videre belegg påstår at J.K. Rowling er ‘en av verdens mest uttalte transfober‘ og tilsynelatende ønsker ‘en omveltning i hvordan presse forholder seg til problematiske eller kritikkverdige forhold rundt omtale og nyhetsdekning’. 

Jeg tror en del av oss har forrige runde med Rowling og andre tilsynelatende oppblåste ‘spillkontroverser’ friskt i minne, og rett og slett ikke ønsker at spillmediet skal bli for preget av relativt marginale aktivister. Det være seg såkalt ‘woke’ eller dets motstykke i såkalt ‘antiwoke’. 

Er et marked som leverer og investerer, på en måte som i høyeste grad er politisk, apolitisk?, mens artikler som avdekker disse forholdene, og er kritiske til dem, er politiske og vil prege spillmediet? Er en forfatter som engasjerer seg politisk, mot transpersoners rett til å bli omtalt som kjønnet de opplever seg som (del av antiwoke og antitrans), apolitisk, mens artikler som problematiserer dette, er politiske og vil ødelegge produktene?

Spørsmålene er retoriske, for svaret er nei. Det er ikke sånn at det var nøytralt, og så ble det ødelagt, fordi politisk involvering eller holdninger er blitt problematisert.

Endret av Ole-Br
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Boing_80 skrev (15 minutter siden):

Jeg kan ikke liste opp disse trådene, men det er en del og du vet det. Får bare håpe at Zelensky står ved det han sa i 2024.

https://kyivindependent.com/zelensky-says-ukraine-recognizes-both-israel-palestine-invites-them-to-peace-summit/

Er nok mange som gjerne ville fikse denne konflikten, så langt har vel ingen oppnådd stort.

Når landområder og dets innbyggere brukes i spill mellom div stormakter og ambisiøse regionale nasjoner blir det mye nød og lidelse.

Boing_80 skrev (2 timer siden):

Flott artikkel! Og kommentarene er som forventet. Den krisen som ikke rammer en selv osv...  Hykleriet kjenner ingen grenser. Men når det kommer til Ukraina så får pipen en annen lyd.

Vel ja, det var ikke ukrainerne som startet krigen. Derimot var det palestinerne som startet sin krig.

Ukraina forsvarer seg. Palestinerne angriper.

• Liker 8
  • Hjerte 1
2 hours ago, Sjørøver said:

Kjenner det snart blir boikott av all norsk spillpresse. Hvorfor er alle så jævlig woke? 

Det blir vanskelig å ta gamer & co seriøst når skribentene fremstår tankeløse hver gang de ytrer seg i andre medier. 

Det synes jeg var en god idé. Ta med deg døren på vei ut. Anti-woke er samfunnets bakstreverske bunnslam og vi andre klarer oss veldig godt uten den evinnelige sytingen deres,

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...