Gå til innhold

Hvis vi først skal spare penger - Plastisk kirurgi

Anbefalte innlegg

Hørte denne pod'en på tur hjem fra jobb forrige dagen.

Et privat selskap som driver med "pynte-kirurgi" fra en person som hadde problemer med utseende tok livet av mennesket og vi som samfunn måtte betale noen millioner i forsøket på å redde den stakkars fortvilte...

Det stilles et par gode spørsmål her: Når sånne pyntejobber går galt, er det da samfunnets oppgave og ta seg av de skadelidende? Det samme gjelder selvsagt for andre risikosporter, f.eks. idrett, eller overspising med diabetes, røyking, fallskjermhopping og jeg vet ikke hva.

I utgangspunktet mener jeg at alle selv må ta ansvar for sine egne handlinger, men er det forskjell på de som utsetter seg for risiko fordi de vil ha en penere rumpe, større pupper, sixpack osv. og de som spiser seg til nødvendigheten av en slankeoperasjon?

Jada, jeg vet det er mer komplisert enn som så, men er det ikke noen andre som lurer på dette også?

Et spørsmål som blir tatt opp er hvorvidt et skjønnhetsideal som korrigeres av leger kanskje er mer overflødig, spesielt når de legene som utfører slike korreksjoner kunne ha bidratt langt bedre i et helsevesen som trenger leger til andre ting enn fikse influenser pupper og rumper? Hva bør samfunnet ta ansvar for og betale og hvor går grensen?

I tilfellet som det diskuteres kostet operasjonen for BBL (Brazilian Butt Lift) pasienten rundt 150.000,- og i etterkant kostet det samfunnet noen millioner i forsøket på å redde livet hennes uten at det hjalp...

Er dette rett bruk av helsepenger og ressurser?

Døde etter rumpeløft: Er kosmetisk kirurgi farlig? - Oppdatert - NRK Radio

Endret av trn100
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse

Det er alt for mye pynting i Norge, når en blir litt "eldre" har nesten alle damer en kommer borti tatt brystløft, mageløft osv. Og stort sett er det gjort på statens regning pga diverse problemer de visnok har ift dette. 

Menn syr kanskje det dype såret om de tryner.. 

I tillegg tar de stor risiko som du nevner der folk dør evt havner i medisinske situasjoner som både er kostbart og ikke bra. I SE programmet på NRK så dør hun vell på bordet ett par ganger når hun tar silikon.. Skal ikke påstå at den historien er ekte, men det skjer. Det er det ingen tvil om, og både silikonen og alt etterpå er ofte betalt av staten(ikke i serien da). 

• Liker 5
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er alt for mye pynting i Norge, når en blir litt "eldre" har nesten alle damer en kommer borti tatt brystløft, mageløft osv. Og stort sett er det gjort på statens regning pga diverse problemer de visnok har ift dette. 

Menn syr kanskje det dype såret om de tryner.. 

I tillegg tar de stor risiko som du nevner der folk dør evt havner i medisinske situasjoner som både er kostbart og ikke bra. I SE programmet på NRK så dør hun vell på bordet ett par ganger når hun tar silikon.. Skal ikke påstå at den historien er ekte, men det skjer. Det er det ingen tvil om, og både silikonen og alt etterpå er ofte betalt av staten(ikke i serien da). 

Tenker det samme, men så er det også det andre jeg nevnte... Problemer relatert til andre selvforskyldte sykdommer eller skader, er det mer greit?

Jeg spør fordi jeg jeg virkelig lurer på hvilket ansvar samfunnet har for slikt?

Når man går inn for en pynteoperasjon burde prisen for det kanskje inkludere en slags egen forsikring?

UIover det som ligger i den skatten vi betaler...

• Liker 1
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Lever du fortsatt på 90 tallet? Dette har blitt strammet til for lengst.

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Nope, men mange av de jeg nevner er fra sent 80 tall😅

Ja nettopp. Du får ikke mageløft eller fettsuging på statens regning lengre, og i hvertfall ikke om det er av kosmetiske grunner. Det kan jeg garantere.

trn100 skrev (8 minutter siden):

Jeg har levd siden 60 tallet faktisk, og poden er relativt ny! Hva var poenget ditt? At rumper er viktigere enn helse? Det er jo en trend jeg har sett 😉

Man kan jo kreve at slike klinikker tegner en forsikring slik at eventuelle følgeskader blir dekket gjennom denne, nå blir uansett private helseforsikringer stadig mer vanlige her i landet.

• Liker 1
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Ja nettopp. Du får ikke mageløft eller fettsuging på statens regning lengre, og i hvertfall ikke om det er av kosmetiske grunner. Det kan jeg garantere.

Hva mener du nettopp? De fikk det ikke da de var født, typisk etter barn så de siste 5ish årene. Også spør jeg alltid, "Hva kostet det der da? Ser dyrt ut." 

"Nei det fikk jeg av staten. ryggen var helt slått ut". Så viser det seg at de stort sett ikke fjernet noe, de bare flyttet på nibså som de sier... 

Dette er bare ett eksempel, men jeg mener det er helt sinnsyk bruk av penger. Mange får større også, pga psykiske problemer osv. Så har en slanking og fjerning av hud, osv. 

• Liker 1
PosteMonopolet skrev (2 minutter siden):

Det er risiko i alt man gjør og det å leve er en risiko i seg selv. Synes det er bra at velferdsstaten ikke forskjellsbehandler på dette.

For eksempel en gang skadet jeg meg i ulykke på sykkel på vei til jobb og fikk gratis operasjon etterpå.

Jeg nevnte vel det også, og det er jo en selvfølge. Håper det gikk bra! ❤️

trn100 skrev (Akkurat nå):

Det stilles et par gode spørsmål her: Når sånne pyntejobber går galt, er det da samfunnets oppgave og ta seg av de skadelidende? Det samme gjelder selvsagt for andre risikosporter, f.eks. idrett, eller overspising med diabetes, røyking, fallskjermhopping og jeg vet ikke hva.

I utgangspunktet så er dette et greit prinsipp, men i praksis så blir det veldig hårete om man skal avgrense fellesskapets ansvar basert på hvor skyldig/uansvarlig man var.

• Liker 3
Gavekort skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet så er dette et greit prinsipp, men i praksis så blir det veldig hårete om man skal avgrense fellesskapets ansvar basert på hvor skyldig/uansvarlig man var.

Helt enig men allikevel usikker, og det er derfor jeg stiller spørsmålet! 🙂

Det handler jo om mye mer enn bare plastisk kirurgi også... 3 sekunders regelen i trafikken f.eks., men der har man jo en forsikring...

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Hva mener du nettopp? De fikk det ikke da de var født, typisk etter barn så de siste 5ish årene. Også spør jeg alltid, "Hva kostet det der da? Ser dyrt ut." 

"Nei det fikk jeg av staten. ryggen var helt slått ut". Så viser det seg at de stort sett ikke fjernet noe, de bare flyttet på nibså som de sier... 

Dette er bare ett eksempel, men jeg mener det er helt sinnsyk bruk av penger. Mange får større også, pga psykiske problemer osv. Så har en slanking og fjerning av hud, osv. 

Jeg skrev "lever du fortsatt på 90 tallet?",  ikke om du er født på 90 tallet...
Jeg ser at man kan få bukplastikk, men da kun etter sykelig overvekt og ventetiden er på mellom 20 til 500 uker. Det var ca 170 personer i 2023 som fikk en slik operasjon gjennom det offentlige. 

Endret av freedomseeker
freedomseeker skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev "Lever du fortsatt på 90 tallet?",  ikke om du er født på 90 tallet...
Jeg ser at man kan få bukplastikk, men da kun etter sykelig overvekt og ventetiden er på mellom 20 til 500 uker. Det var ca 170 personer som fikk en slik operasjon gjennom det offentlige. 

Så skrev jeg eksplesitt at de var født på slutten av 80 tallet, hva er det du prater om egentlig? Leser du? 

har du noen kilder på reduksjonen du snakker om? Da snakker jeg ikke reduksjonen av kroppen men antall slike operasjoner? Jeg opplever iallefall at det er relativt normalt i dag, og det er jo ingen hemmelighet at kvinner har høye kostnader i samfunnet... 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Så skrev jeg eksplesitt at de var født på slutten av 80 tallet, hva er det du prater om egentlig? Leser du? 

har du noen kilder på reduksjonen du snakker om? Da snakker jeg ikke reduksjonen av kroppen men antall slike operasjoner? Jeg opplever iallefall at det er relativt normalt i dag, og det er jo ingen hemmelighet at kvinner har høye kostnader i samfunnet... 

Har det noe som helst av betydning når du, eller de ble født?

Jeg husker at det var veldig vanlig å få kosmetiske operasjoner gjennom det offentlig, men at de har blitt strengere på dette.
Det er mitt inntrykk, om du har et annet inntrykk så er det flott.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her kan man forøvrig se ventetidene hos det rike(befolkningen), velstyrte og konservative landet Danmark og sammenligne det med ventetidene i Norge.

Danmark
Norge

freedomseeker skrev (4 minutter siden):

Har det noe som helst av betydning når du, eller de ble født?

Jeg husker at det var veldig vanlig å få kosmetiske operasjoner gjennom det offentlig, men at de har blitt strengere på dette.
Det er mitt inntrykk, om du har et annet inntrykk så er det flott.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her kan man forøvrig se ventetidene hos det rike(befolkningen), velstyrte og konservative landet Danmark og sammenligne det med ventetidene i Norge.

Danmark
Norge

Det var du som startet dette med 90 tallet, så ta det helt med ro. Jeg svarte deg bare, å du leste ikke svaret ordentlig. Det er ok. 

Ok, nå er det ett inntrykk men tidligere sa du at du kunne garantere for at det ikke skjedde... ehm ok. 

og nå refererer du til ventetid. Ok, tenker det er mer en ferdig diskutert jeg. 

Traff jeg en nerve eller hva er greia? 

• Liker 2

I Norge blir ikke skjønnhetsskapende operasjoner uten medisinsk grunn dekket av NAV/Helfo. (FHI)

Felles for all offentlig finansiert plastikkirurgi er at det må foreligge en medisinsk indikasjon for inngrepet. For brystreduksjon ser man blant annet på faktorer som nakke-/ryggplager, BMI, hudproblemer og tyngdeubehag. (Aleris)

Tenker at Norges helsevesen skal forsøke å redde så mange liv som mulig. Hvor skal grensene gå, hva med de som springer i fjellet? Går på skitur i skredutsatte områder? Kjørte du for fort og kræsjet i murveggen?

Endret av ^fmj
  • Liker 3
^fmj skrev (3 timer siden):

I Norge blir ikke skjønnhetsskapende operasjoner uten medisinsk grunn dekket av NAV/Helfo. (FHI)

Felles for all offentlig finansiert plastikkirurgi er at det må foreligge en medisinsk indikasjon for inngrepet. For brystreduksjon ser man blant annet på faktorer som nakke-/ryggplager, BMI, hudproblemer og tyngdeubehag. (Aleris)

Tenker at Norges helsevesen skal forsøke å redde så mange liv som mulig. Hvor skal grensene gå, hva med de som springer i fjellet? Går på skitur i skredutsatte områder? Kjørte du for fort og kræsjet i murveggen?

Mitt poeng med tråden og litt mer enn det... Maten er slutt i Gaza, men vi vet jo at rumpeting er et satsningsområde? 😉

• Innsiktsfullt 1

Jeg tror mange av oss har vært innom tankene om "hvor mye skal staten ta ansvar for", også innen helse når ting er selvforskyldt eller en har tatt usunne, skadelige eller farlige valg. Samtidig tror jeg en ved å stramme inn her fort vil ende i en situasjon der det for mange vil virke mer attraktivt å bygge ned velferdsstaten og ta kostnaden med forsikring og behandling selv. Om du betaler mer inn enn de fleste og opplever at velferdsstaten ikke vil være sikkerhetsnett for akkurat din livsførsel vil kanskje et alternativ være mer attraktivt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...