Gå til innhold

2 av 3 misfornøyd med Temu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt fantastisk, folk har dårlig samvittighet for og handle på Temu...

Er folk så svake eller er det at de føler at de må svare på den "korrekte" måten når noen spør?

Og vi får aldri vite hvor ledende eller idiotisk spørsmålene de fikk var. I de fleste slike undersøkelser så svar alternativene ikke spesielt bra eller nøyaktige.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Fantomtegningen skrev (Akkurat nå):

0UF4Gqxwe330DKxNz1_GpmkwIDX0e_TyJdXbbkDVm78.thumb.webp.d059936d010c92b71283e5f0ca0511f7.webp

Tja, når du kjøper superbillige produkter så kan det fort være så som så, har kjøpt mye som ikke har vært perfekt fra Ali, men koster greia 5 kroner så kan jeg ikke hevde meg og være missfornøyd.

Har de kjøpt produktet som har vist seg helseskadelig? Eller er det bare synsing?

Det siste er ett ikke argument hvis du uansett skal kjøpe ting, forurensningen er lik enten du kjøper rett i fra kina eller via mellommann i Norge.

Og Temu kommer til og stramme inn kravene, de har ingen interesse av og bryte regelverket til EU, så de kommer til og fjerne useriøse aktører som ikke har papirene i orden.

De er jo bare en formidler av varer.

• Hjerte 1
20 minutes ago, agvg said:

koster greia 5 kroner så kan jeg ikke hevde meg og være missfornøyd.

De som handler mest er småbarnsforeldre, da går jeg utifra at dem kjøper leker og andre duppeditter som ligner det fra f.eks Extra Leker, Ringo, osv.
Det er altfor mange som tenker at tingen som ser ut som en original koster 5kr på Temu, men som koster gjerne 100kr originalt, blir produsert i samme fabrikk med samme materiale, så da må det jo være samme produkt. Kritisk tankegang er ikke akkurat deres sterkeste side.

23 minutes ago, agvg said:

Har de kjøpt produktet som har vist seg helseskadelig? Eller er det bare synsing?

Gjerne de har endelig fått opp øynene etter de utallige rapportene om helseskadelig innhold i de aller fleste produktene fra Temu.

25 minutes ago, agvg said:

Det siste er ett ikke argument hvis du uansett skal kjøpe ting, forurensningen er lik enten du kjøper rett i fra kina eller via mellommann i Norge.

En ting er produksjon, men all frakten det medbringer når alle enkeltpersoner skal ha en kontinuerlig strøm med frakt til Norge. Nå er det jo mange flere butikker som er blitt flinke til å ta inn produkter med gjenvunnet materiale som hjelper godt på. Mer lokalt/EU produserte varer hjelper også på.

• Liker 2
Fantomtegningen skrev (4 minutter siden):

En ting er produksjon, men all frakten det medbringer når alle enkeltpersoner skal ha en kontinuerlig strøm med frakt til Norge. Nå er det jo mange flere butikker som er blitt flinke til å ta inn produkter med gjenvunnet materiale som hjelper godt på. Mer lokalt/EU produserte varer hjelper også på.

Nå er jo det aller meste av slike rimelige produkter er laget i Asia, Kina er blitt for dyrt for mangt, og fraktes uansett.

Jeg finner dette mijøargumentet litt svakt, det meste som selges er billige dingser, veldig lite av slikt er produsert på noen spesielt miljøvennlig måte, enten du handler fra kina eller her. Jeg har reparert mange produkter med deler fra Aliexpress, produkter som det enten ikke finnes deler til salgs i Norge eller de er så dyre at reparasjonen ikke lønner seg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Diskusjon.no skrev (1 time siden):

2 av 3 misfornøyd med Temu

Klart det, når man ikke setter seg inn i hva man kjøper. Jeg har handlet en god del fra Temu, og jeg har enten vært fornøyd eller på forhånd antatt at dette er for dårlig - og blitt positivt overrasket.

Egentlig det eneste jeg har handlet på Temu er diverse molle sekker / lommer / oppbevaring. Elektronikk, og som flere har nevnt her, ting som er i direkte kontakt med hud eller mat: NEI!

Jeg kan forstå hvorfor spesielt småbarnsforeldre handler på Temu - de vil spare penger - men da er det desto viktigere for dem å vite hva det er de kjøper hvis det er babyer som skal bruke tingene.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Synes at det å være misfornøgd med kvaliteten og miljøpåvirkninga blir nesten uvesentleg i denne samanhengen. Det er ikkje mulig at norske forbrukarar er så lite opplyste at dei ikkje forstår at du får den kvaliteten du betaler for, og at det medfører eit betydeleg miljøavtrykk å få frakta varer heilt frå Kina, særleg når dette er bruk-og-kast varer.

Eg har meir forståing for at ein er misfornøgd med at ein del av produkta er helseskadelege. Sjølv om dette også er ein fare som folk burde være klar over, så er det slik at også varer frå Temu skal i teorien oppfylle krava som er satt til giftige materialer og sikkerheit generelt. Då er det lov å være misfornøgd med at babyleikene du kjøpte på Temu er malte med blyholdig maling og liknande, sjølv om eg meiner at det er litt naivt å tru at når du kjøper ein piratkopi av Fisher-Price babyleiker til 1/10 av prisen så må du forvente at det er tatt ein del snarvegar i produksjonen.

• Innsiktsfullt 1
The Avatar skrev (21 minutter siden):

Synes at det å være misfornøgd med kvaliteten og miljøpåvirkninga blir nesten uvesentleg i denne samanhengen. Det er ikkje mulig at norske forbrukarar er så lite opplyste at dei ikkje forstår at du får den kvaliteten du betaler for, og at det medfører eit betydeleg miljøavtrykk å få frakta varer heilt frå Kina, særleg når dette er bruk-og-kast varer.

Ja, men i nesten alle tilfeller så er jo varen fraktet fra Asia uansett, Europa har jo ingen egen industri når det kommer til slike produkter som ofte kjøpes, USA tror jo de skal få til noe slikt og det gir absolutt ingen mening for produksjon med liten verdi. Så om jeg kjøper HDMI-overgangen fra Ali eller fra biltema gir vel ikke så stor forskjell for miljøet.

• Hjerte 1
The Avatar skrev (24 minutter siden):

Vel, det er tydeligvis "2 av 3" som er så uopplyste.

Skremmende, egentlig, at så mange ikke setter seg bedre inn i hva det er de kjøper - inkludert det å vurdere hvorfor det er så billig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
The Avatar skrev (2 timer siden):

Eg har meir forståing for at ein er misfornøgd med at ein del av produkta er helseskadelege.

Dette er jeg sterkt kritisk til selv! 
Akkurat nå sitter jeg her med underbukser fra Temu (kommer ikke nærmere kroppen enn det?), T-skjorte fra Temu.. Jeg dusjet i morges, anti skli-matte fra Temu. dusjhode fra Temu, såpe ligger i en vegghylle fra Temu. Skrubb-børste fra Temu I det heletatt er MYE av varene her fra Temu nå.
MEN: Alt blir vasket her før bruk, noe ALLE må lære seg!
Dette gjelder selvsagt også for produkter du kjøper i de dyreste butikkene i Norge samt det du finner på loppis! Det er IDIOTISK å gå rundt og tro at det du kjøper er tilfredsstillende rengjort, være seg brødkniven (min er fra Temu..), smørkniven (min er fra Temu..), egg-skreller (fra Temu) eller alt det andre du måtte finne på å eie. RENGJØR det før du blir syk!

Som jeg har sagt før MANGE GANGER: Temu har vel markedets beste returordning HVIS du er misfornøyd!
Du får pengene tilbake hvis du er misfornøyd, noe du IKKE får fra de fleste sjappene i landet..
Og hvis du er så dum at du kjøper leker til små unger fra (hvem som helst) Temu så bør du jo VITE at dette havner i munnen så snart du ikke følger med.
Du gir neppe ungene knappcelle-batterier for at de skal ha noe å knaske på?

Akkurat nå er det fire pakker på vei fra Temu til meg, der tror jeg IKKE det er noe jeg kommer til å klage på (av erfaring og tidligere kjøp), KANSKJE en 'brødskjærer' da jeg ikke VET hva jeg får der..
Men som alt annet, det er BILLIG og du får kvalitet deretter. (Mobildeksel for kr 50,-) 

Endret av Woff
Woff skrev (1 minutt siden):

MEN: Alt blir vasket her før bruk, noe ALLE må lære seg!

Det er lurt å vaske ting som skal være nært huda av omsyn til hygiene då dei færraste produkt kjem ferdig sterilisert frå fabrikken.

Det er likevel viktig å merke seg at mykje av miljøgiftene som kan være problematisk i slike varer ikkje lar seg vaske bort. Nemte blyholdig maling på leiker vil jamnleg avgi blypartiklar om ein har gjenstanden i munnen. Vasking hjelp ikkje på anna enn å fjerne dei blypartiklane som ligg i overflata, skal du vaske vekk faren for blyforgiftning på slike produkt så må du knikke og skure til du har vaska av all malinga.
Tilsvarande med ein del av dei kreftframkallande stoffa, det er vanlegvis heile stoffet som utgjer ein kreftfare, ikkje berre overflata. På klær så vil noko kunne vaskast vekk, men kreftframkallande stoff som er i til dømes fargestoffet vil fortsatt være i plagget etter vask om ein ikkje har vaska bort all fargen.
Med tøy så er det også ei problemstilling at giftstoffa kan smitte over til andre plagg som blir vaska samtidig eller at det ligg igjen helsefarlege stoff i vaskemaskina som sprer seg til anna tøy som blir vaska seinare. Det er derfor at det arbeidstøy normalt sett skal vaskast for seg sjølv, og aller helst i eigne vaskemaskiner som ikkje blir brukt til andre ting.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Woff skrev (På 25.4.2025 den 11.13):

Akkurat nå er det fire pakker på vei fra Temu til meg, der tror jeg IKKE det er noe jeg kommer til å klage på

Og en av pakkene kom i dag.. Og JEG kan tydeligvis fortsatt ta feil i med min dømmekraft.. Jeg hadde bestilt en avisoleringstang (Lion Rage Multifunksjonelt Trådstripper Verktøy) som kostet 112,- når jeg kjøpte den. Ved mottak fant jeg ut at denne var for dårlig, den klipte ikke reint og avisoleringstanga klipte tråden for tidlig, bad om retur på den og fikk ok, pengene på konto umiddelbart! (Tanga beholder jeg og jeg har allerede brukt pengene,  ny pakke underveis!)
Så Temu svikter IKKE.. 
Tanga var ikke den kvaliteten jeg forventet til denne prisen, men så fant jeg jo andre varer jeg bare MÅTTE bestille mer av! ☺️

Jeg er misfornøyd med temu - og har aldri brukt det! Reklamen er jo overalt, prisene i reklamen stemmer ikke om man faktisk går inn på temu. Så når de er så useriøse så har jeg ingen interesse av å støtte temu.

Trenger jeg noe som ikke finnes i Norge så bruker jeg aliexpress som jeg har gjort i 10 år+.

OC-Freak skrev (19 minutter siden):

Jeg er misfornøyd med temu - og har aldri brukt det! Reklamen er jo overalt, prisene i reklamen stemmer ikke om man faktisk går inn på temu

Misfornøyd med Temu UTEN å ha bestilt derfra.. Da er jeg ikke sikker på hvorfor nei! 🤪
Og jeg har bestilt derfra mye & lenge, de prisene som oppgis har jeg opplevd at blir justert NED men aldri OPP..
Den tanga jeg refererte til har gått ned fra 112,- til 101,- og pengene har jeg fått til gode, noe som ikke skjer hos AliExpress eller noen andre for den del.. 
(Men jeg har aldri brukt mobil-løsningen, det er godt mulig at prisene i reklamene der er feil..) Er du interessert så sjekk med en pc! 

Endret av Woff

Temu er genialt for eierne, Aliexpress er mye bedre, der får man i alle fall noe som er bra. Jeg fatter ikke at folk lar seg påvirke av reklamene, lykkehjulene, glitter og fjas. Helt absurd at folk står frem og sier at de er blitt avhengige.

Og nei, det hjelper ikke å vaske varene. Er øredobben 50 prosent kadmium? Et øyeblikk, skal bare hente zaloen.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Woff skrev (33 minutter siden):

Det er de samme som selger fra AliExpress! Og vasker du ikke det du kjøper derfra? Da er du dum, enkelt og greit! 😁

Det er sikker mange som er på begge, men hos AliExpress får man også en del gode merker, en god del ting som selges i norske butikker. Jeg vasker det ikke noe mer enn det jeg kjøper fra norske butikker.

Jeg vet ikke hva du tror du oppnår med vasking? Tror du produktet på magisk vis blir trygt å bruke? 

Ellers er det interessant at dette ikke ble snakket om før Temu, når man i praksis i en årrekke har hatt muligheten til å kjøpe samme rælet. Sosiale medier og sauementalitet er kraftfulle saker.

Endret av ^fmj
^fmj skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva du tror du oppnår med vasking? Tror du produktet på magisk vis blir trygt å bruke? 

Å vaske en vare du kjøper endrer varens tilstand fra mulig farlig til RENT, noe de aller fleste vet. Uansett om du kjøper fra den mest eksklusive butikken i Norge, fra Kina eller fra en loppis så bør det være naturlig og en god vane å vaske det du kjøper. 

Jeg har på meg tøy som kommer fra Kina, naturligvis så vaskes sånt før bruk! Det samme gjelder ting som benyttes til matlaging, egentlig alt som kan ta med seg uønskede elementer. Mulige unntak er også ganske så naturlige, noe du sikkert vet?
Men vasker du IKKE det du får fra AliExpress og norske butikker, så ønsker jeg deg lykke til! 😊

Woff skrev (3 minutter siden):

Å vaske en vare du kjøper endrer varens tilstand fra mulig farlig til RENT, noe de aller fleste vet. Uansett om du kjøper fra den mest eksklusive butikken i Norge, fra Kina eller fra en loppis så bør det være naturlig og en god vane å vaske det du kjøper. 

Jeg har på meg tøy som kommer fra Kina, naturligvis så vaskes sånt før bruk! Det samme gjelder ting som benyttes til matlaging, egentlig alt som kan ta med seg uønskede elementer. Mulige unntak er også ganske så naturlige, noe du sikkert vet?
Men vasker du IKKE det du får fra AliExpress og norske butikker, så ønsker jeg deg lykke til! 😊

Jeg sa at jeg vasker det ikke noe mer enn det jeg kjøper fra norske butikker. Å kjøpe ting til matlaging fra Temu er et sjansespill, du kan vaske det så mye du vil, det virker som du ikke forstår kjemien.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...