Gå til innhold

Powerbank til LED-lys med av/på knapp på kabel

Anbefalte innlegg

Jeg setter sammen et lite fokuseringslys til kameraet mitt, med en USB-C powerbank, en USB-C hann til USB-A hunn adapter, og selve lyskilden som er en liten stripe med LED-lys og USB-A plugg. Når jeg kobler det sammen så lyser det slik jeg ønsker, men jeg vil ha muligheten til å slukke lyset uten å måtte trekke ut kabelen fra powerbanken. Det er en knapp på powerbanken som aktiverer den og viser gjenstående batteri, men jeg kan ikke skru den av med samme knappen (selv om jeg holder den inne over flere sekunder).

Jeg kappet kabelen og koblet en liten bryter på den røde kabelen, og dette fungerer ypperlig med mindre jeg lar strømmen være av i mer enn ca 20 sekunder. Powerbanken slår seg nemlig helt av når den merker at det ikke trekkes noe strøm, og jeg kan ikke få den på igjen med knappen på ledningen. Selv om jeg aktiverer powerbanken manuelt og deretter kobler inn strømmen med knappen på ledningen, så lyser ikke LED-stripen. Jeg er nødt til å trekke ut USB-kabelen fra powerbanken og sette den inn igjen for at det skal fungere.

Jeg er ikke veldig dreven på elektro, som jeg tydelig har avslørt, men dette kan da ikke være rakettforskning? Kan det skyldes USB-C-signalkablene, altså noe med handshake mellom lyskilde og powerbank som trengs for å gi strøm fra USB-C porten?
En mulighet er kanskje å finne en måte å hindre at powerbanken slår seg av, ved koble på en motstand et eller annet sted slik det trekkes tilstrekkelig strøm kontinuerlig selv om jeg kutter strømmen til LED-lyset?

Setter pris på alle innspill.

a.jpg

b.jpg

c.jpg

d.jpg

Endret av RustneTrompet
Videoannonse
Annonse
RustneTrompet skrev (På 25.4.2025 den 19.11):

Dette ser jo ut som akkurat det jeg leter etter. Lager og selger du disse, eller vet du om lignende løsninger finnes kommersielt tilgjengelig? Mine kunnskaper kommer dessverre til kort når det gjelder å lage noe slikt fra bunnen av.

Det var en vag plan om å gjøre denne komersiell for noen år siden, men gadd ikke. Det finnes ikke slikt på markedet i dag så vidt jeg vet. Vertfall ikke som jeg vet om. 

Jeg kan lage en slik til deg gratis mot at du betaler 200 kr. I "depositum" på forskudd, slik at jeg slipper å sitte en 2 timer i kjelleren og lodde ferdig enheten for så og finne ut at du ikke henter den ut på posten. 

Jeg vippser deg tilbake 200 kroner minus frakten når jeg er ferdig og henter du den ikke ut på posten, så beholder jeg de 200 kronene. 

Men jeg må ha følgende informasjon fra deg:

Trykk på powerknappen uten at noe er tilkoblet batteribanken. Ta tiden på hvor lang tid det tar før den slår seg av etter at du trykket på power knappen. 

Regn med at det fort kan ta en uke eller to før jeg kan lage en slik. 

Du må selv sørge for å isolere enheten i etterkant da jeg ikke har 3D printet noen boks til denne enda. En stor krympestrømpe eller elektrikerteip gjør susen.

• Liker 1
  • Hjerte 1

For å forklare enkelt så er enheten jeg laget slik at den trekker ca. 100mA strøm i pulser med ca. 15-45 sekunders mellomrom. Mellomrommet justeres med verdi på en motstand, så derfor må jeg vite den tiden. 

man kan enkelt montere en motstand selv mellom pluss og minus, men da vil du konstant trekke rundt 100mA med strøm, å da tappes batteribanken mye fortere. Da ville jeg testet med en 75 ohm motstand på 1 watt. Merk at denne vil bli ganske varm. Skal du montere en slik motstand permanent ville jeg brukt en 5W motstand. Den vil ikke bli spesielt varm. 

Men det blir litt cowboy løsning. Løsningen jeg har laget er mye smartere. 

Men jeg selger ikke denne komersielt, så det gis null garantier på produktet. Derfor er den også gratis. -frakt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Løsningen du har funnet på høres helt ideell ut, og jeg hadde satt stor pris på om du hadde giddet å lage en slik til meg. Men jeg vil veldig gjerne betale deg både for tiden din, materialer og porto. 
Jeg har både krympestrømper i ulike størrelser og elektrikertetip tilgjengelig, så jeg skal absolutt få isolert den.

Nå har jeg tatt tiden flere ganger, og uten noe tilkoblet batteribanken tar det bare 11 sekunder fra jeg trykker på powerknappen til den slår seg av. Hvis jeg setter i en USB-C til USB-A adapter (slik som den på bildet men uten selve LED-lyskilden), så går det 42 sekunder. 

Takk for hjelp! 

Endret av RustneTrompet

Ok, jeg skal se hva jeg får til. 

Men jeg får nok ikke sett på dette før neste helg. Merk at den jeg lager, ikke nødvendigvis funker med andre batteribanker. Men noen skade vil det uansett ikke være og prøve. 

jeg kan selvsagt lage en mer avansert sak hvor kjøper kan justere last og tid selv med bryter etc, men da blir enheten mye større rent fysisk samt mer komplisert samt dyrere å lage. 

Jeg skal som sagt ikke ha noe penger for dette. Depositumet minus frakten får du tilbake når du henter enheten på posten. 

Send meg en PM med navn, adresse og telefonnummer så kontakter jeg deg når du kan vippse depositumet. Hvis den du får ikke virker, så kan du sende tilbake og betale frakten selv, så kan jeg endre noen verdier på komponenter etc (gratis). Du betaler hele tiden kun frakten. 

Jeg gjør dette mest for morroskyld og for at det er litt gøy å se andre få bruk for noe jeg har laget. Det var riktignok ikke MIN ide dette. Det er Mr.Carlsons Lab på Youtube som satt meg på ideen og lage en slik. 

• Liker 1

Et annet alternativ er selvsagt å koble til et lys som trekker mer strøm. Hovedproblemet her er at lyskilden din trekker akkurat for lite strøm til at batteribanken holder seg våken. Så en alternativ mulighet kan være og endre mostanden til led diodene i lampen din slik at hver led trekker bittelitt mer strøm om mulig. Men disse diodene er som regel ikke glad i mer enn maks 20mA. Eller rundt 0.1 watt. Hvis dem bruker feks. 10mA nå, så kan du endre kotstand slik at dem feks. Bruker 15mA. Med 6 led dioder betyr det 30mA mer strømtrekk totalt. 

Eneste bakdelen med dette er at led diodene vil få noe kortere levetid. For LED dioder lyser ikke nodvendigvis mye bedre fra 10mA og opp mot 20mA. Så de fleste av dem har en del og gå på. 

I såkalte proff lommelykter med mange lumens etc. sitter det andre typer dioder med massive kjøleribber og laget på en helt annen måte, så slike dioder kan ikke sammenlignes med de du har i den lykten din som helt sikkert er laget kun får å lyse opp ting som er ganske nære eller for å se hvor du går i mørket etc. 

RustneTrompet skrev (9 minutter siden):

Kjempeflott! En slik vil være til svært god hjelp for meg, og at den er liten og lett er en super bonus i felt. 
Ideen er genial uansett opphavsmann, men mine kunnskaper om elektro kommer nok til kort her. 

Pm sendt!

PM motatt. Du hører fra meg :) 

RustneTrompet skrev (12 timer siden):

Nå har jeg tatt tiden flere ganger, og uten noe tilkoblet batteribanken tar det bare 11 sekunder fra jeg trykker på powerknappen til den slår seg av. Hvis jeg setter i en USB-C til USB-A adapter (slik som den på bildet men uten selve LED-lyskilden), så går det 42 sekunder. 

Blir litt forvirret av de to målingene egentlig. 

Hvis det ikke er noe som er tilkoblet batteribanken, så slår den seg av etter 11 sekunder, mens det tar 42 sekunder hvis en USB kabel er tilkoblet. 

Da tenker jeg at jeg forholder meg til de 42 sekundene og lager en enhet som lager en puls hvert 20 sekund. Da tror jeg den også vil fungere på de fleste andre batteribanker da jeg ser tiden på de fleste ligger på rundt 20-40 sekunder. 

Hvor mye last den trenger er en annen sak, men jeg setter denne ganske høyt slik at den også vil fungere på de fleste batteribanker. Man kan måse seg frem til dette, men det blir mer "avansert". 

Så jeg tipper en puls på rundt 200mA som varer i 2 sekunder og som gjentar seg hvert 20 sekund er ganske idiotsikkert. 

Uansett snakker vi totalt sett et meget lavt strømforbruk, men den vil uansett lade seg fort ut hvis du glemmer og ta ut kabelen når du legger fra deg batteribanken. 

Mitt noe enkle regnestykke betyr da at med kabelen i batteribanken hvor enheten gir en puls hvert 20 sekund (uten lyskilde koblet til) vil tappe en 5000mA batteribank på ca. 200 timer. Altså det tar en ukes tid for denne pulslasten og tømme batteribanken hvis den ikke kobles fra. 

Med en motstand uten puls vil den tømmes helt på ca. 24 timer. 

Det skal sies at den pulsen jeg snakker om har her kan optimaliseres langt bedre, men uten noen sikre målinger, så kjører man safe, å da bruker den litt mer. :) 

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Blir litt forvirret av de to målingene egentlig. 

Hvis det ikke er noe som er tilkoblet batteribanken, så slår den seg av etter 11 sekunder, mens det tar 42 sekunder hvis en USB kabel er tilkoblet. 

Ja jeg stusset litt selv, så jeg både kvadruppel- og pentippelsjekket :)

• Uten noe tilkoblet så kutter den etter 11 skunder +/- noen hundredeler. Samme resultat med en USB-C til USB-C ledning.

• Med en USB-C til USB-A adapter (uten noe som trekker strøm i andre enden, så holder den i 42 sekunder. Jeg prøvde med to ulike adaptere, og bare noen hundredeler skiller her også).

• Med en USB-C til USB-A adapter og lyskilden så leverer den strøm i minst 18 timer kontinuerlig (det er så lenge jeg har testet)

Jeg tar en del makrobilder om natten, og da bruker jeg et speilløst kamera med påmontert blits og softboks. Lyset i den lille LED-stripen er ikke veldig sterkt, men det er mer enn godt nok til at jeg kan fokusere gjennom søkeren. 
Pulsen på 200mA og en ca batteritid på 200 timer som du skisserer er helt ypperlig 🙂

Endret av RustneTrompet
RustneTrompet skrev (4 timer siden):

Ja jeg stusset litt selv, så jeg både kvadruppel- og pentippelsjekket :)

• Uten noe tilkoblet så kutter den etter 11 skunder +/- noen hundredeler. Samme resultat med en USB-C til USB-C ledning.

• Med en USB-C til USB-A adapter (uten noe som trekker strøm i andre enden, så holder den i 42 sekunder. Jeg prøvde med to ulike adaptere, og bare noen hundredeler skiller her også).

• Med en USB-C til USB-A adapter og lyskilden så leverer den strøm i minst 18 timer kontinuerlig (det er så lenge jeg har testet)

Jeg tar en del makrobilder om natten, og da bruker jeg et speilløst kamera med påmontert blits og softboks. Lyset i den lille LED-stripen er ikke veldig sterkt, men det er mer enn godt nok til at jeg kan fokusere gjennom søkeren. 
Pulsen på 200mA og en ca batteritid på 200 timer som du skisserer er helt ypperlig 🙂

Ok, da tror jeg at jeg forholder meg til den tiden det tar med kabel plugget i som er 42 sekunder. Så setter jeg tiden til rundt 20 sekunder. Så ser vi hvordan det går. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...