Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garanti på bremserør/bremsevæske?

Anbefalte innlegg

Er det noe garanti på skift av det? Skifta bremserør og fylte bremsevæske for 1år siden, men nå lekker det bremsevæske som jeg antar må være pga røret (aner ikke, men kan vel ikke være så mye annet? ) 

Og det er 1år siden. Og hvis det er noe garanti sier man ifra da at man skifta det der for 1år siden da og spør om det er noe garanti når man kommer dit med bilen eller gjør man det etterpå? Jeg tenker også hvis de vet at det er en garantisak så kan de jo bare finne på masse annet som liksom var galt bare for å slippe at det var en garantisak på bremserøret? 

Videoannonse
Annonse

Hvis ett rør først er gåent så følger gjerne resten ikke så langt etter. Man bytter ikke alt samtidig.

Hadde vært litt skeptisk til å kjøre blien med ukjent lekasje på bremsene. Vil ikke risikere å tråkke pedalen i gulvet om man bremser for hardt... og det er jo når man trenger det mest man tråkker hardest på bremsepedalen..

Det er mye som kan ruste på 2 år. Når de bytter rør kapper de der røret er friskt og skjøter med et nytt rør og legger opp enten frem til der det skal eller der gammelt rør fortsatt er bra nok. Har du noensinne sett under bilen din, eller jekket den opp og spylet ren eller påført rustbeskyttelse?

kremt skrev (2 timer siden):

Når de bytter rør kapper de der røret er friskt og skjøter med et nytt rør og legger opp enten frem til der det skal eller der gammelt rør fortsatt er bra nok.

Dersom det er enkelt å komme til så vil man vel heller skifte hele lengden på røret i stedet for å introdusere ekstra skjøter (selv om skjøting er lovlig). De bilene jeg har eid har hatt bremsekretser delt opp i flere utskiftbare rørlengder fra produsent. 

13 hours ago, kremt said:

Det er mye som kan ruste på 2 år. Når de bytter rør kapper de der røret er friskt og skjøter med et nytt rør og legger opp enten frem til der det skal eller der gammelt rør fortsatt er bra nok. Har du noensinne sett under bilen din, eller jekket den opp og spylet ren eller påført rustbeskyttelse?

Mulig jeg tar feil men trodde ikke det var lov å skjøte bremserør? Hele strekket skal byttes hvis noe lekker.

Dersom du byttet rørene for et år siden. Er det neppe rørene, men kanskje bremsrørniplene som ikke ble strammet godt nok, eller som @NoBo nevner. Gummislangen mellom bremsrøret og caliperen. 

Dette er en relativt enkel sak å fikse selv. Bare kryp under bilen, sjekk med en lommelykt hvor det lekker litt.

Rørene er det nok ikke. Men koblinger/slanger/nipler rundt rørene - høyst sannsynlig. 

At noe slikt skjer etter 1 år, er ikke uvanlig. Så jeg tviler sterkt på at det går under garantibestemmelsen. 
Dersom du får et verksted til å utføre en jobb. Og noe skjer tilknyttet arbeidet - så vil du nok kunne få utbedret dette, dersom det skjer umiddelbart etter at rørene ble byttet. Men at de tar ansvar 1 år senere, ser jeg på som høyst usannsynlig.

Mine bremsrør lakk - og det var en av bremsrørniplene som lakk. Jeg strammet til med en bitteliten fastnøkkel (7 eller 8 mm) og etterfylte bremsevæske. Og thats it. Trenger ikke være så veldig mye mer komplisert enn det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...