nebrewfoz Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april 1 hour ago, Boing_80 said: Ikke mer uvanlig enn hvordan telefonselgere får tak i oppdaterte telefonlister. En kollega av meg ble (forsøkt) oppringt av JV ikke lenger etter at han hadde flyttet hit til byen. De la igjen en talemelding der de presenterte seg og sitt ærend, og det var bare å ta kontakt osv., men da de var ferdige glemte de å avslutte samtalen (- eller 'legge på' som vi brukte å si -), så min kollega kunne sitte og høre på hvordan de planla å ringte til neste person 'på lista' ... Så de har i hvert fall et opplegg for å finne ut hvem som er nye på et sted. 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april nebrewfoz skrev (1 minutt siden): En kollega av meg ble (forsøkt) oppringt av JV ikke lenger etter at han hadde flyttet hit til byen. De la igjen en talemelding der de presenterte seg og sitt ærend, og det var bare å ta kontakt osv., men da de var ferdige glemte de å avslutte samtalen (- eller 'legge på' som vi brukte å si -), så min kollega kunne sitte og høre på hvordan de planla å ringte til neste person 'på lista' ... Så de har i hvert fall et opplegg for å finne ut hvem som er nye på et sted. Jeg vil si at jeg respekterer deres tro og hengivenhet, men misjonsarbeid er nok ikke nøkkelen for dem (jeg vet at de opererer slik). De fanger sikkert opp mennesker i kriser og det er bra at disse menneskene blir sett og hørt. Men det er et underliggende motiv og det finnes i alle ideologier der en prøver å påvirke folk til å akseptere et visst trossystem. Slik de jobber nå blir ting bare masete. De bør heller konsentrere seg om sin tro og stole på at de som ønsker å oppsøke dem, gjør det. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Boing_80 skrev (9 minutter siden): De bør heller konsentrere seg om sin tro og stole på at de som ønsker å oppsøke dem, gjør det. Tenker du dette bør gjelde for alt av religion? 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april Baranladion skrev (Akkurat nå): Tenker du dette bør gjelde for alt av religion? Var det ikke ganske åpenbart i det jeg skrev da? 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april (endret) Boing_80 skrev (5 minutter siden): Var det ikke ganske åpenbart i det jeg skrev da? Joda, men mitt inntrykk er at enhver religion egentlig bruker oppsøkende virksomhet i stor grad, men bare i litt andre formater, det er slik religion "formerer" seg, at man trekker folk inn i den, på en eller annen måte, enten via påkrevd religionsopplæring eller bare tradisjon, altså at du får den samme troen som dine foreldre. Det er vel ytterst få som faktisk finner ut at de skal oppsøke en tro og bli religiøs. Jehovas er de eneste jeg har hatt på døra, men jeg har opplevd forsøk på indoktrinering på barneskolen, via faget kristendom som ble formidlet som historie/sannhet. Allikevel blir jeg bittelitt mer irritert på Jehovas, kontra foreldre som vil at sine barn skal bli religiøse som dem selv Endret 24. april av Baranladion 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Spørsmålet er vel om den stalker-virksomheten bryter med personvernlover eller om det bare er en sosialt uhøflig eller rar ting å gjøre. Hva slags rare folk er det liksom som driver å stalker ned innflyttere og utflyttere for å kunne overrumple dem med et Vakttårn eller to? Komme på døra som en slags dørselger eller innpåsliten frier. Hvordan er egentlig balansen mellom sosiale antenner og organisatorisk press for å drive på sånn? Synes de det er ubehagelig men svleger det pga press, eller mangler de sosiale antenner og gjør det av egen overbevisning om at det er en bra ting? 2 Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Antar at du ikke står oppført på 1881 eller lignende? Hvis du også eier boligen din, er det offentlig informasjon hvem som gjør det, og når den har byttet eier. F.eks. eiendomspriser.no, der kan du zoome inn på kartet, og du får opp solgte adresser i rekkefølge med siste solgte øverst. Koster dog en liten slant å finne ut hvem som har kjøpt/overtatt, men det kan man også finne ut på andre måter (f.eks. seeiendom.no). Ellers prøver jeg å takke nei på en relativt høflig måte når de "prøver seg" på meg. Ble en gang oppringt av en dame derfra, som "ville skape interesse for bibelen". Svarte at den er jeg ikke interessert i", og da gav hun seg. I ettertid lurte jeg litt på hvorfor. Om hun skulle skape interesse, så var vel jeg et av de blankeste lerretene hun kunne finne? 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Simen1 skrev (1 minutt siden): Spørsmålet er vel om den stalker-virksomheten bryter med personvernlover eller om det bare er en sosialt uhøflig eller rar ting å gjøre. Hva slags rare folk er det liksom som driver å stalker ned innflyttere og utflyttere for å kunne overrumple dem med et Vakttårn eller to? Komme på døra som en slags dørselger eller innpåsliten frier. Hvordan er egentlig balansen mellom sosiale antenner og organisatorisk press for å drive på sånn? Synes de det er ubehagelig men svleger det pga press, eller mangler de sosiale antenner og gjør det av egen overbevisning om at det er en bra ting? Jehovas tror jeg er litt todelt. En kan vel uten å være helt konspiratorisk, påstå at "ledelsen" i Jehovas vil at sine medlemmer skal rekruttere nye medlemmer for å få penger og arbeidskraft inn. De som faktisk går på dørene kan ha andre motiver, at de enten ønsker å hjelpe andre til å bli frelst eller ta del i gjengen. De jeg har hatt på døra har fremstått som sistnevnte, at de ønsker å dele gleden av lyset fra detta vakttårnet. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april (endret) Baranladion skrev (26 minutter siden): Det er vel ytterst få som faktisk finner ut at de skal oppsøke en tro og bli religiøs. Jeg tror ikke at de er så få. I livskriser stiller mennesket seg spørsmål om eksistensen og meningen med ting. Det er stor sjanse for at en da nettopp oppsøker noe som er større enn seg selv. For mange er det de store verdensreligionene. Noen finner også til The Church av Satan eller Scientologikirken. På tilsvarende vis kan troende miste sin tro. Det er så komplisert! Vil anbefale denne boken om emnet og det er ikke forsøk på å selge et religiøst motiv eller omvendelse, men snarere å forstå de kompleksene mekanismene i menneskesinnet. https://www.adlibris.com/nb/bok/the-psychology-of-religion-and-coping-9781572306646 Forfatteren er en anerkjent amerikansk psykolog som har skrevet mye om dette: https://www.kennethpargament.com/ Jeg brukte boken i en oppgave jeg skrev for mange år siden om religiøs coping av mennesker med ulike typer kreftsykdommer. Boken er ikke gladkristen, men mer om eksistensielle spørsmål som oppstår for eks. ved alvorlige og potensielt dødelige sykdommer. I psykoterapi er det aldri snakk om rettt eller galt, men heller et forsøk på å forstå personen og godta vedkommende akkurat som den er. Det er å hjelpe personen til å finne og akseptere sin unikhet/individualisme. Endret 24. april av Boing_80 2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april er ikke det bare hyggelig da? Slike ting er ofte offentlig info, som overdragelse av bolig etc. Det er ekstremt mye som er offentlig info, som feks gjelden din(heftelser). bare synd de bruker papir, burde sendt på epost Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april Simen1 skrev (8 minutter siden): Spørsmålet er vel om den stalker-virksomheten bryter med personvernlover eller om det bare er en sosialt uhøflig eller rar ting å gjøre. Hva slags rare folk er det liksom som driver å stalker ned innflyttere og utflyttere for å kunne overrumple dem med et Vakttårn eller to? Komme på døra som en slags dørselger eller innpåsliten frier. Hvordan er egentlig balansen mellom sosiale antenner og organisatorisk press for å drive på sånn? Synes de det er ubehagelig men svleger det pga press, eller mangler de sosiale antenner og gjør det av egen overbevisning om at det er en bra ting? Jeg har enda ikke fått satt opp ringeklokka (jeg er utrolig treg iblant!) så dersom de har vært på døra mi så har jeg ikke hørt noe. Jeg håper at de endrer praksisen sin fordi det er slitsomt. Noen mennesker er flinke til å si fra med en gang, men det er ganske mange mennesker i dette landet som er unnvikende, har vansker med si fra eller sette grenser osv. For disse må slik praksis bli et mareritt. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april Salvesen. skrev (1 minutt siden): er ikke det bare hyggelig da? Slike ting er ofte offentlig info, som overdragelse av bolig etc. Det er ekstremt mye som er offentlig info, som feks gjelden din(heftelser). bare synd de bruker papir, burde sendt på epost Du har rett. Det er bare at jeg synes det er ufint at man skal snoke i alle mulige offentlig tilgjengelige registre for å hanke inn nye medlemmer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Boing_80 skrev (2 minutter siden): Du har rett. Det er bare at jeg synes det er ufint at man skal snoke i alle mulige offentlig tilgjengelige registre for å hanke inn nye medlemmer. Joda, enig i det. Men livet er for kort til å irritere seg over slikt Inviter de inn og fortell de det neste gang heller, samt by de på kaffe og noe godt å spise Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april Salvesen. skrev (1 minutt siden): Joda, enig i det. Men livet er for kort til å irritere seg over slikt Inviter de inn og fortell de det neste gang heller, samt by de på kaffe og noe godt å spise Det skjer nok ikke, men jeg ble i hvert fall klokere på hvor mye informasjon om meg som er tilgjengelig. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april :utakt skrev (2 timer siden): Herrens veier er uransakelige. Det skjer sikkert også... Men som regel er de åpenlyst trangsynte og brutale. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april (endret) Boing_80 skrev (26 minutter siden): Jeg tror ikke at de er så få. I livskriser stiller mennesket seg spørsmål om eksistensen og meningen med ting. Det er stor sjanse for at en da nettopp oppsøker noe som er større enn seg selv. For mange er det de store verdensreligionene. Noen finner også til The Church av Satan eller Scientologikirken. På tilsvarende vis kan troende miste sin tro. Det er så komplisert! Ja, det er komplisert, men poenget mitt var egentlig noe annet, altså er det noen forskjell på at Jehovas banker på din dør for å tilby deg en religion, kontra at foreldrene tilbyr sine barn sin religion? Eller at skolen har et voldsomt fokus på religionsopplæring slik det er i enkelte dypt religiøse land? For alle de er ifølge mitt inntrykk det motsatte av: "De bør heller konsentrere seg om sin tro og stole på at de som ønsker å oppsøke dem, gjør det" Vi irriterer oss over Jehovas alle sammen, men syns ikke det er noe problem at man ønsker at ens barn får samme religiøse tro som en selv. Endret 24. april av Baranladion 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Kan du ikke bare ringe å spørre? Du har jo nummeret. Husker jeg som 8-9 åring var hjemme alene. Det var mellom skoletid og ordinær arbeidstid, sånn type mellom kl 14 og 16. Jeg var alene hjemme og holdt på med midt. Plutselig da jeg snudde meg, hjemme i stua - var det to helt ukjente damer som bøyde seg ned foraen meg... og ga meg propaganda-bladet sitt. De hadde altså bare gått rett inn, opp en trapp, inn til høyre.... gjennom to rom. For å "finne meg". Ikke at det er så relevant kanskje... men sier vel litt om hvor langt de er villig til å gå. Bokstavelig talt. 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april Baranladion skrev (3 minutter siden): Ja, det er komplisert, men poenget mitt var egentlig noe annet, altså er det noen forskjell på at Jehovas banker på din dør for å tilby deg en religion, kontra at foreldrene tilbyr sine barn sin religion? Eller at skolen har et voldsomt fokus på religionsopplæring slik det er i enkelte dypt religiøse land? For alle de er ifølge mitt inntrykk det motsatte av: "De bør heller konsentrere seg om sin tro og stole på at de som ønsker å oppsøke dem, gjør det" Vi irriterer oss over Jehovas alle sammen, men syns ikke det er noe problem at man ønsker at ens barn får samme religiøse tro som en selv. Jeg ser den og sier meg ikke uenig. Men samtidig ser jeg at du inviterer til en diskusjon som nok vil falle ut av temaet. Ikke noe galt med det, men kan jo ta den i en annen tråd? 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 24. april Forfatter Del Skrevet 24. april Milhouse85 skrev (5 minutter siden): Kan du ikke bare ringe å spørre? Du har jo nummeret. Husker jeg som 8-9 åring var hjemme alene. Det var mellom skoletid og ordinær arbeidstid, sånn type mellom kl 14 og 16. Jeg var alene hjemme og holdt på med midt. Plutselig da jeg snudde meg, hjemme i stua - var det to helt ukjente damer som bøyde seg ned foraen meg... og ga meg propaganda-bladet sitt. De hadde altså bare gått rett inn, opp en trapp, inn til høyre.... gjennom to rom. For å "finne meg". Ikke at det er så relevant kanskje... men sier vel litt om hvor langt de er villig til å gå. Bokstavelig talt. Jeg får Silent Hill vibber nå 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april (endret) Simen1 skrev (59 minutter siden): Spørsmålet er vel om den stalker-virksomheten bryter med personvernlover eller om det bare er en sosialt uhøflig eller rar ting å gjøre. Hva slags rare folk er det liksom som driver å stalker ned innflyttere og utflyttere for å kunne overrumple dem med et Vakttårn eller to? Komme på døra som en slags dørselger eller innpåsliten frier. Hvordan er egentlig balansen mellom sosiale antenner og organisatorisk press for å drive på sånn? Synes de det er ubehagelig men svleger det pga press, eller mangler de sosiale antenner og gjør det av egen overbevisning om at det er en bra ting? Ikke religion, men husker foreningen for krybbedød alltid ringte etter hver fødsel for å be om penger. (Aldri har de ringt noen gang utenom). Mistenker at de sjekket fødselsannonser i avisene... Det syns jeg faktisk er enda verre, å spille på følelser til nybakte foreldre på denne måten. Kanskje den eventuelle praksisen er endret nå. Så det er ikke bare Jehova som er suspekte... Endret 24. april av leticia skrivefeil 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå