Gå til innhold

Bør det være et alternativ til samfunnet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har jo bare sånn rundt regnet 284.000 kvadratkilometer (fastlands-Norge fratrukket bebygd areal, jordbruk, snø/isdekt og ferskvann) å boltre deg på, så lenge du klarer å ta vare på deg selv... Kan ikke stikke på butikken og kjøpe seg (uten penger...) mat om du virkelig skal  leve utenfor samfunnet.

https://www.ssb.no/natur-og-miljo/areal/statistikk/arealbruk-og-arealressurser

• Liker 1

Samfunnet er ikke et medlemskap. Det er der enten du ankjenner det eller ikke.

Men det er ingenting som stopper deg i å minimere din eksponering for sivilisasjonen ved å flytte ut i ødemarka, men det kommer jo med en del ekstra utfordringer som vi fort tar for gitt i den siviliserte verden.

• Liker 5
Avnettverket skrev (På 24.4.2025 den 6.36):

Jeg er skikkelig lei folk, vært hele livet, må opprettholde en fasade så ingen ser hvor jeg er av å være i samfunnet. Blir nesten kvalm, så lei jeg er av folk. Hvorfor er det ingen steder å være hvor det ikke er folk? Når dere opprettholder samfunnet, så burde det jo være et alternativ også da

Du må jo skape ditt eget alternativ i såfall, ikke spesielt enkelt med mindre man har passive inntekter og leve av.  Være ensom selvberger har jo mange prøvd, det er som regel ett ganske hardt liv og som regel langt tøffere enn de romantiske drømmene mange har.

Men hva ser du for deg når det kommer til livsstilen?

• Liker 3
Bing123 skrev (3 minutter siden):

Skulle også tro det er mulig å bo relativt øde og lite eksponert for mennesker ute på landet

Ja, har sett små gårder til salgs i nordnorge, til og med på øyer hvor det ikke finnes folk, men det er jo en livsstil som krever mye ressurser og kunnskaper, og så er det jo så at mange med lignende tanker som trådstarter kanskje ikke helt er der.

• Liker 1
Bing123 skrev (19 minutter siden):

Skulle også tro det er mulig å bo relativt øde og lite eksponert for mennesker ute på landet

Riktig, hvor en maa taale aa se postmannen, naar han har noe. Handelsmannen en gang i uken, naar han leverer varene, du har bestilt.

En maa jo ha noe aa leve paa da. Penger, noe som kommer fast, en gang i mnd helst.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Bing123 skrev (13 minutter siden):

Det er det naturligvis, men med mindre du skal dyrke all maten din selv, så kommer du ikke utenom å enten ha en jobb, eller å drive landbruk (eller en annen form for selvstendig næring som ikke innebærer nevneverdig kontakt med folk...) i så stor skala at du kan leve av inntektene fra den virksomheten alene. Da er det i alle fall teoretisk mulig å bare treffe andre folk (sånn som postmann og butikkansatte, ref. forrige innlegg) et par-tre ganger i måneden, om man virkelig ønsker det...

Som jeg antydet i forrige svar; det er ikke mangel på plass hvor man kan holde god avstand til andre folk her i landet, det er mer et spørsmål om hvordan han har tenkt å klare seg uten sånne bekvemmeligheter som det å være del av et samfunn innebærer, derunder internett-tilgang (som trådstarter velger å benytte seg av for å ha kontakt med andre, som oss på forumet...), mat/vann/strøm/varme/jobb etc.

5 minutes ago, Karltorbj said:

Riktig, hvor en maa taale aa se postmannen, naar han har noe. Handelsmannen en gang i uken, naar han leverer varene, du har bestilt.

En maa jo ha noe aa leve paa da. Penger, noe som kommer fast, en gang i mnd helst.

Ja, hvis du er i posisjon til å jobbe online så kan du være meget isolert.

Inge Rognmo skrev (1 time siden):

Kan ikke stikke på butikken og kjøpe seg (uten penger...) mat om du virkelig skal  leve utenfor samfunnet.

Det er ett av problemstillingene hvis man virkelig vil leve utenfor samfunnet, i tiden før pengeøkonomien så var det jo bytte handel, har liggende flere avtaler i forbindelse med gårdsbruket mitt hvor smørskyld var verdisettingen. Det fantes jo ikke pengeinntekter, standardisering av byttehandel var løsningen.

Svjv var skogsarbeidere av de første lønnsmottakere i Norge når vi snakker om vanlige folk, skogsnæringen var ei eksportnæringene som var en pengeøkonomi.

• Liker 1

Joda, som jeg antydet, enkelte varianter av selvstendig næringsvirksomhet som ikke innebærer nevneverdig kontakt med kundene finnes det jo. Og forsåvidt moderne "hjemmekontor-jobber" hvor man er ansatt hos en arbeidsgiver, men hvis man virkelig skal kutte kontakten med samfunnet, så er vel strengt tatt ikke jobber som innebærer Teams-møter særlig ønskelig heller.

Et alternativ er Hikikomori

https://snl.no/hikikomori

Siden du hele livet har slitt med å være lei folk så regner jeg med du er kvallifisert til å få uføretrygd, da trenger du ikke å stresse med jobb.🙂

Du kan jo for eksempel kjøpe deg en billig primitiv hytte på et sted uten vei, eller kanskje på en øy?

Endret av PosteMonopolet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Norge har vell en god del øyer... 

Bouvetøya f.eks :whistle: Det beste jeg kan si om den er at det er utrolig lite sannsynlig at du TS blir særlig plaget av andre mennesker der.

TS: Du er velkommen til vårt mangfoldige, pratsomme og folkerike nettsamfunn. :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...