Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Platetopp med 4 ledninger i støpsel med 3 poler?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Platetoppen vår ble nylig ødelagt. Den vi kjøpte for å erstatte den ble levert med en litt annen type ledning enn den gamle hadde og jeg strever litt med å forstå hvordan det er meningen at dette skal monteres. 

IMG_20250423_210608.jpg

Den gamle ledningen slik den var montert.

Utklippstavlebilde.thumb.jpg.8b7dec3f6dc2040a3194defceda76638.jpg

Beskrivelsen bakpå den nye platetoppen.

00b7979c-52c9-416b-b9f5-5bef852cecb6.jpg

Ledningene.

Min tolking. Brun og svart sammen på Pol 1, jord alene på "jord" og blå alene på Pol 2. Er jeg inne på noe? Er dette galskap? Jeg heller mot å ringe elektriker, men kanskje det er en grei løsning å bruke den gamle ledningen og heller gjøre endringene på koblinga til platetoppen som anvist under 220-240V ?

Endret av Overmann
La til tekst.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overmann skrev (10 timer siden):

Heisann,

Platetoppen vår ble nylig ødelagt. Den vi kjøpte for å erstatte den ble levert med en litt annen type ledning enn den gamle hadde og jeg strever litt med å forstå hvordan det er meningen at dette skal monteres. 

IMG_20250423_210608.jpg

Den gamle ledningen slik den var montert.

00b7979c-52c9-416b-b9f5-5bef852cecb6.jpg

Ledningene.

Min tolking. Brun og svart sammen på Pol 1, jord alene på "jord" og blå alene på Pol 2. Er jeg inne på noe? Er dette galskap? Jeg heller mot å ringe elektriker, men kanskje det er en grei løsning å bruke den gamle ledningen og heller gjøre endringene på koblinga til platetoppen som anvist under 220-240V ?

Du har mest sannsynlig en topp som også kan brukes på et TN nett, da vil din tolkning være rett.

Lenke til kommentar
Overmann skrev (10 timer siden):

Heisann,

Platetoppen vår ble nylig ødelagt. Den vi kjøpte for å erstatte den ble levert med en litt annen type ledning enn den gamle hadde og jeg strever litt med å forstå hvordan det er meningen at dette skal monteres. Den gamle ledningen slik den var montert.

Ledningene.

På platetopp siden koble slik som det vises på 400V tegningen, venstre, og som du er inne på, putt sort og brun i samme klemme i støpselet, så blir det riktig.

NB, pass på å få sort og bruk oppå hverandre under skruen, og ikke ved siden av hverandre på høykant, da får du riktig press på lederne.

Hilsen Elektriker

(220-240V bildet viser en last, den lasken blir da gjort i støpselet når brun og sort er i samme klemme)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste biletet ditt fungerer ikkje her. Har du bilete av koblingsskjema for den nye toppen?

Du kan fint bruke den gamle kabelen. Kabel med fire ledningar er for å kunne brukast på både 400V-system og 230V.

Brukast du den gamle kabelen og skjema er likt på den nye så skal du koble det på den måten som vist under 230V og bruke lask mellom 1 og 2 sidan det går ledningar til ulike delar av ovnen ut frå koblingspunkt 1 og 2.

Om du brukar kabelen med fire ledningar kan du koble som vist på teikninga under 400V, men då må du koble brun og svart på same klemme i støpselet. Det bør gå, men er av og til litt knotete å få plass til med hylser på ledningane. Pass på at begge ledningane går godt press og prøv å dra litt i dei når du har skrudd til for å sjekke at dei heng godt fast.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...