Gå til innhold

Kjøpe brukt elbil som var brukt som leiebil tidligere?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en 5 år gammel brukt elbil. Leste tilstandsrapporten, der stod det at den var brukt som leiebil.

Ringte forhandleren for å avklare hva det vil si. Fikk vite at bilen var eid av en eller annen bank som leaset bilen til en person (i 4-5 år antar jeg?).

Bilen er pen, nesten som ny (noen usynlige riper, ellers bra og pen innvending og utvendig) med relativt lav km (ca 30k km). Har prøvekjørt bilen.

Lurer på om det er lurt å kjøpe en elbil som var brukt til leasing? er mest beskymret for batteriet (ladevaner og hurtiglading).

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte at det kanskje var større sjanse for at en leasingbil er hurtigladet oftere, siden leasere ofte ikke er like opptatt av batterihelsen – de leverer jo bilen tilbake etter endt periode, mens private eiere tenker kanskje mer langsiktig/bilens verdi?

Men er selfølgelig enig i at det er personavhengi.

Selve ladingen og dermed batterihelse vil nok ikke ha noe betydning i forhold til eierforhold om det er bank, privat, næring. Folk som leaser har også hjemmelader feks.

Snarere tvert imot: en leasingbil er etter mitt syn oftest bedre ivaretatt enn andre biler.

Leasingavtaler kommer gjerne med forsikring og serviceavtale, altså at bilen er nøyaktig vedlikeholdt iht fabrikanten krav.

I tillegg er det jo ofte mye gebyrer og lignende som vanker ved endt leasingperiode ved mangler og skader.

Så fra mitt syn er en leasingbil gjerne bedre vedlikeholdt. Det er jo en leiebil med kun én leietaker sånn sett.

• Liker 1
11 minutes ago, Jonas83_ said:

Jeg tenkte at det kanskje var større sjanse for at en leasingbil er hurtigladet oftere, siden leasere ofte ikke er like opptatt av batterihelsen – de leverer jo bilen tilbake etter endt periode, mens private eiere tenker kanskje mer langsiktig/bilens verdi?

De som kjøper ny bil hos forhandler beholder bilen i snitt 20-30 måneder, de er heller ikke spesielt opptatt av at bilen skal vare 10+ år.

Det har ikke noe å si for tilstanden til bilen.

Det som teoretisk kan være noe i er at første kjøper var en virksomhet, så da kan, i teorien, være avtalt andre garanti og reklamasjonsrettigheter enn om bilen hadde vært kjøpt privat. Siden bilen straks runder 5 år bør du sjekke av at du kan gjøre en garantiutløpskontroll og få normal dekning der bilen var kjøpt ny, om den skulle avdekke noe.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
MailMan13 skrev (44 minutter siden):

Det som teoretisk kan være noe i er at første kjøper var en virksomhet, så da kan, i teorien, være avtalt andre garanti og reklamasjonsrettigheter enn om bilen hadde vært kjøpt privat. Siden bilen straks runder 5 år bør du sjekke av at du kan gjøre en garantiutløpskontroll og få normal dekning der bilen var kjøpt ny, om den skulle avdekke noe.

Bilen har fortsatt ca et halvt år med nybilgaranti.(den er nesten 5 år gammel, men ikke enda)

Ble anbefalt av forhandler å ta bilen til en sånn NAF test eller noe lignende litt før resterende nybilgaranti utløper slik at nybilgarantien kan fikse om noe trenger å fikses da.

1 hour ago, Jonas83_ said:

Hurtiglading er dyrt og upraktisk, og den har gått relativt kort. Det antyder at leasee ikkje har hatt langturer som hobby.

Vil tippe den er lite hurtiglada ut frå det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...