Gå til innhold

Burde vi bygge ut vernede vassdrag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 4/28/2025 at 4:20 PM, oldboy said:

Det norske folk har klart og tydelig sagt i fra at mer vindkraft ikke er ønskelig. Da blir det mest naturlig å planlegge for kjernekraft.

Problemet med de fleste vindkraftplanene i Norge er at de planlegger store inngrep i inngrepsfri natur. Dette må vi rett og slett slutte med. Det er god plass til vindkraft i utmark og innmark og både solceller og vindkraft i industriområder.

Og så kan vi også satse på kjernekraft. Dette handler utelukkende om politisk vilje. Kina har allerede et fungerende Thorium-kraftverk. Vi må slutte å lyve om "utfordringene" ved kjernekraft og rett og slett bare gjøre det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (11 timer siden):

Jan Emblemsvåg er professor ved NTNU. Tror han driver med litt forskning.

Kanskje noen mener de ikke driver reell forskning om man snakker med "feil" podcastfolk? Han har definitivt også bedre kompetanse på dette enn NOEN av oss lekfolk på diskusjon.no

oldboy skrev (8 timer siden):

100% enig

Disse "utrfordringene" er i realiteten lite annet enn klassisk trenering og på vegne av fornybarindustrien og deres lobbyister.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Den kan reguleres *ned* svært enkelt. Bare å vinkle bladene annerledes.

Det er sjelden et problem. Man kan vel bare slå ut bryteren? Det er verre når vinden avtar og solcellene skal holde nettet oppe,og solen går ned om 5min. Hva gjør du da? Stopper respiratoren på sykehuset?

Lenke til kommentar
oldboy skrev (20 timer siden):

Vindkraft og kostnader i Norge

Jan Emblemsvåg gjør en bedre jobb i forklare utfordringene enn meg.

Nå har jeg lest kjapt gjennom dokumentet og jeg sitter igjen med e sterkt inntrykk av Emblemsvåg er en ihuga vindkraftmotstander. Han bruker merkelig mye plass på å problematisere at vinden ikke kan styres. Han kommer av og til inn på hvordan dette kan løses men artikkelen som helhet har en voldsom slagside MOT vindkraft.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er sjelden et problem. Man kan vel bare slå ut bryteren? Det er verre når vinden avtar og solcellene skal holde nettet oppe,og solen går ned om 5min. Hva gjør du da? Stopper respiratoren på sykehuset?

I norge? Vannkraft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

I norge funger det så lenge noen har ansvar for at det er nok vann i magasina. Er det tomt blir det strømbrudd. Da må man vente på regn.

Det vil man jo uansett. Det eneste endringen vindkraft fører til er at vi kan strekke vannressursene våre lenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Kahuna said:

Nå har jeg lest kjapt gjennom dokumentet og jeg sitter igjen med e sterkt inntrykk av Emblemsvåg er en ihuga vindkraftmotstander. Han bruker merkelig mye plass på å problematisere at vinden ikke kan styres. Han kommer av og til inn på hvordan dette kan løses men artikkelen som helhet har en voldsom slagside MOT vindkraft.

Nå var poenget med artikkelen å belyse problemene med vindkraft så det er vel som forventet.

I lys av siste hendelser i Spania og Portugal så begynner vel alle å forstå hvor viktig det er med roterende masse i strømnettet. Skal vi legge til mer av dette så er jo opplagt kjernekraft den beste veien å gå.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (6 minutter siden):

Nå var poenget med artikkelen å belyse problemene med vindkraft så det er vel som forventet.

Det fremsto som veldig lite balansert. Veldig fokusert på problemer og kun unntaksvis om løsninger.

oldboy skrev (7 minutter siden):

I lys av siste hendelser i Spania og Portugal så begynner vel alle å forstå hvor viktig det er med roterende masse i strømnettet. Skal vi legge til mer av dette så er jo opplagt kjernekraft den beste veien å gå.

Kan du dette godt nok til å forklare meg hvorfor den roterende massen i vindkraftturbiner ikke hjelper her? Eller hvorfor man ikke kan simulere roterende masse ved å la vekselretterne fra solkraftanlegg kompensere for drift på fase? Vi kjenner jo til at det brukes batteribanker for å stabilisere nett flere steder i verden. Kanskje det kunne hjulpet her?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

I norge funger det så lenge noen har ansvar for at det er nok vann i magasina. Er det tomt blir det strømbrudd. Da må man vente på regn.

Vannkraftmagasinene er strengt regulert mhp minimum /maksimum fyllingsgrad.

Vind kan vi ikke bestemme over, selv om noen åpenbart tror det….

Lenke til kommentar

Vindmøller er ikke roterende masse på samme måte som turbinen i et vanlig kraftverk, som går med riktig hastighet og lager 50 Hz.

Ja, det er teknisk sett noe tungt som roterer, men den lager ikke 50Hz. En masse elektronikk (inverter) lager likestrøm og deretter 50Hz for distribusjon.

Hvorfor klarer ikke elektonikken å erstatte tonnevis av roterende stål?
Vet ikke. Kanskje hvis de investerte i dyrere utstyr? Kanskje fordi momentanforbruket ved plutselige hendelser er mer enn inverteren får tilført av et solcellepanel eller ei vindmølle?

Roterende masse kan sammenliknes med ei slegge. Skal du slå ned en gjerdestolpe, trenger du slegge. Elektronikk er tydeligvis en dårlig erstatning under plutselig overbelastning.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Ja, det er teknisk sett noe tungt som roterer, men den lager ikke 50Hz. En masse elektronikk (inverter) lager likestrøm og deretter 50Hz for distribusjon.

Er du heeelt sikker på dette? Når jeg ser vindmøller på avstand er det påfallende at de roterer synkront, om de sendte ut likestrøm hadde de vel ikke hatt behov for det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke være heeelt sikker, dette er ikke min ekspertise. Men det er i hvert fall sånn med solcellepaneler, de lager likestrøm.

Jeg spurte ChatGPT:

Sitat
Lager vindmøller 50 hz, eller brukes inverter for å konvertere vekselstrøm fra generatoren til 50 hz?

ChatGPT sa:

Vindmøller bruker ofte invertere for å konvertere strømmen til 50 Hz, i stedet for å produsere nøyaktig 50 Hz direkte fra generatoren. Her er hvorfor:

🎛️ Grunnleggende forklaring:

1. Vindhastigheten varierer → Rotorhastigheten varierer → Da varierer også frekvensen og spenningen som produseres av generatoren.

2. Moderne vindturbiner bruker ofte variable-hastighetsgeneratorer (f.eks. synkrongenerator eller asynkrongenerator) som ikke nødvendigvis produserer strøm med nøyaktig 50 Hz.

3. Derfor brukes en effektomformer/inverter:

• Strømmen fra generatoren (ofte uregelmessig frekvens og spenning) går først til en likeretting (AC → DC).

• Deretter går den gjennom en inverter (DC → AC med 50 Hz og riktig spenning).

• Dermed kan strømmen mates inn i strømnettet i samsvar med kravene (vanligvis 230/400 V, 50 Hz i Europa).

🌀 Unntak:

Noen eldre eller små vindmøller med fast hastighet (bruker ofte asynkrongenerator direkte koblet til nettet) kan produsere strøm på 50 Hz uten inverter, men de har begrenset effektivitet og fleksibilitet.

Jeg vet ikke hvor mange sekunder du har studert disse vindmøllene som ser ut til å rotere synkront, men det er jo logisk at de går med ca. samme hastighet om de er utsatt for samme vind.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Er du heeelt sikker på dette? Når jeg ser vindmøller på avstand er det påfallende at de roterer synkront, om de sendte ut likestrøm hadde de vel ikke hatt behov for det?

Dagens vindturbiner (normalen i kanske 25-30 år) har en asyncron generatorer och roterar med varierande hastighet beroende på hur mye det blåser. 

Sen brukar man kraftelektronik för att få 50 hz ut på nättet. 

Äldre turbiner hade syncron generatorer och roterade alltid med ca samma hastighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Det fremsto som veldig lite balansert. Veldig fokusert på problemer og kun unntaksvis om løsninger.

Kan du dette godt nok til å forklare meg hvorfor den roterende massen i vindkraftturbiner ikke hjelper her? Eller hvorfor man ikke kan simulere roterende masse ved å la vekselretterne fra solkraftanlegg kompensere for drift på fase? Vi kjenner jo til at det brukes batteribanker for å stabilisere nett flere steder i verden. Kanskje det kunne hjulpet her?

De over har forklart hvorfor vindmøller ikke bidrar med roterende masse. 

Det kan sikkert settes inn ulike tiltak for å kompensere for mangelen av roterende masse i sol og vind, men dette vil koste. Igjen så er vi tilbake til dilemmaet, vi lager problemer i strømnettet ved å tilføre sol og vindkraft. Så kommer de løpende etter med fine løsninger på problemet, når vi kunne unngått det hele ved å heller tenke oss litt mer om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Det vil man jo uansett. Det eneste endringen vindkraft fører til er at vi kan strekke vannressursene våre lenger.

Heldigvis så stopper denne galskapen av seg selv. Blir det nok vindkraft i et område vil prisene bli negative hver gang det blåser. Da er det kun subsidier som holder liv i galskapen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...