Kahuna Skrevet i går, 16:15 Del Skrevet i går, 16:15 oldboy skrev (1 time siden): Det norske folk har klart og tydelig sagt i fra at mer vindkraft ikke er ønskelig. Da blir det mest naturlig å planlegge for kjernekraft. Det norske folk er verdensmestre i sutring og så kravstore at det er utrolig. Vi kan ikke fortsette å forvente gullstandard på alle tjenester, selv om vi har oljefondet. Og det inkluderer at vi faktisk må godta å 'ofre' litt utsikt her og der. Vindkraft er, når det gjøres riktig, mer skånsomt enn mye annet rart vi gjør i naturen, som motorveier, hyttefelt og flatehogst. 4 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 16:42 Del Skrevet i går, 16:42 (endret) Utbygging pga. energi som vi alle trenger er én ting, utbygging av hyttegrender er fullstendig galskap! Jeg har aldri sett en eneste vindmølle like stygt som noe av dette! Hvis jeg skal gjette er mange av motstanderne hytte-eiere selv? Endret i går, 16:42 av trn100 1 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet i går, 17:33 Del Skrevet i går, 17:33 Kan bygge vindturbiner andre plasser enn toppen av fjellet. Evnt. om de må/skal bygges på fjellet, bygg de i nærheten av eksisterende veier. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet i går, 17:40 Del Skrevet i går, 17:40 Litt forskjell på å sprenge i stykker kystlandskapet, enn å støpe ned et betongfundament på et jorde i Tyskland. Den ene kan fjernes, i hvert fall gjøres usynlig. Fjellet er ødelagt for evig og alltid. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 17:40 Del Skrevet i går, 17:40 Dubious skrev (2 minutter siden): Kan bygge vindturbiner andre plasser enn toppen av fjellet. Evnt. om de må/skal bygges på fjellet, bygg de i nærheten av eksisterende veier. Fortinnsvis et sted det blåser i alle fall? Minner meg igjen om en ganske typisk norsk mentalitet som Trond Viggo hadde et fantastisk godt eksempel på som jeg gjerne gjentar om og om igjen: "Hva synes du om at vi skal arrangere OL på Lillehammer neste år?" "OL på Lillehammer? Det gir jeg faen i bare det ikke blir i Norge!" Vi er et sabla nissefolk! 🙂 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 17:44 Del Skrevet i går, 17:44 (endret) freedomseeker skrev (4 minutter siden): Litt forskjell på å sprenge i stykker kystlandskapet, enn å støpe ned et betongfundament på et jorde i Tyskland. Den ene kan fjernes, i hvert fall gjøres usynlig. Fjellet er ødelagt for evig og alltid. Nettopp! Eller kjøpe klimakvoter fra verdens fattigste land for å slippe å redusere utslippene selv? 😉 Er naturen andre steder i verden mindre viktig enn den vi har synes du? Kan man holde dårlig luft der den hører hjemme, hos de som ikke forstår det bedre? Endret i går, 17:45 av trn100 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 17:46 Del Skrevet i går, 17:46 11 minutes ago, Dubious said: Kan bygge vindturbiner andre plasser enn toppen av fjellet. Evnt. om de må/skal bygges på fjellet, bygg de i nærheten av eksisterende veier. I Norge blåser det mest på toppen av fjell, bland annat för att det i många områden är mest fjell. Dagens vindparker ligger nog oftast nära någon större väg men det skulle inte bli så bra hvis man bara placerade dem på rekke nära veier. 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 17:47 Del Skrevet i går, 17:47 2 minutes ago, trn100 said: Nettopp! Eller kjøpe klimakvoter fra verdens fattigste land for å slippe å redusere utslippene selv? 😉 Er naturen andre steder i verden mindre viktig enn den vi har synes du? Kan man holde dårlig luft der den hører hjemme, hos de som ikke forstår det bedre? Är ända så att miljö påverkan varierar för forskjelliga områden. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 17:49 Del Skrevet i går, 17:49 fredrik2 skrev (Akkurat nå): Är ända så att miljö påverkan varierar för forskjelliga områden. Det er det ingen tvil om! Du vet vel også hvor vi her i Norden kaster søpla vår? 😉 1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet i går, 17:52 Del Skrevet i går, 17:52 Dubious skrev (10 minutter siden): Kan bygge vindturbiner andre plasser enn toppen av fjellet. Hvorfor? De må nesten bygges der det blåser. Det blåser for så vidt i lavlandet også men 1 vindmølle et sted med gode vindressurser kan gi like mye energi som 2 eller 3 vindmøller bygget et sted med dårligere vindressurser. Så om målet er flest mulig vindmøller kan de bygges der ressursene er marginale. Dubious skrev (13 minutter siden): Evnt. om de må/skal bygges på fjellet, bygg de i nærheten av eksisterende veier. Det er greit nok. Vindmølle i nærheten av eksisterende inngrep vil kunne redusere 'netto-inngrep'. Så legger jeg merke til at vindkraftmotstanderne er lite fleksible på dette. 'Lannerheiene vindpark' planlegges rundt en steinfylling langs E18 mellom Porsgrunn og Larvik. Du kan gjette på om vindkraftmotstanderne synes det har betydning at det bygges inntil eksisterende vei/inngrep. 2 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 17:52 Del Skrevet i går, 17:52 En liten påminnelse, ikke bare for IT avfall men for skipsvrak, TEMU klær osv. Allikevel er det de som har skylden for forurensningen? U-land er søppelfylling for IT-avfall – E24 2 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet i går, 17:53 Del Skrevet i går, 17:53 trn100 skrev (6 minutter siden): Nettopp! Eller kjøpe klimakvoter fra verdens fattigste land for å slippe å redusere utslippene selv? 😉 Er naturen andre steder i verden mindre viktig enn den vi har synes du? Kan man holde dårlig luft der den hører hjemme, hos de som ikke forstår det bedre? Det er jo det jeg sier, naturen i tyskland blir ikke ødelagt. Men det blir den i norge. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 17:58 Del Skrevet i går, 17:58 (endret) freedomseeker skrev (5 minutter siden): Det er jo det jeg sier, naturen i tyskland blir ikke ødelagt. Men det blir den i norge. Tror du misfortod meg? Tyskland har de siste 40 årene som jeg har vanket der alltid forsøkt å spare energi, noe vi aldri har brydd oss om i Norge før de siste få årene. I 2023 lå Norge på syvende plass blant de land som brukte mest energi pr. innbygger, og det er ikke bare fordi det er kaldt her, men fordi vi alltid dytter ansvaret over på andre! 😉 Topp land etter energiforbruk per innbygger i 2023 - Norge på 7 plass! Endret i går, 17:59 av trn100 2 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet i går, 18:03 Del Skrevet i går, 18:03 freedomseeker skrev (8 minutter siden): Det er jo det jeg sier, naturen i tyskland blir ikke ødelagt. Men det blir den i norge. Det må du nesten spesifisere nærmere. En betongklump i fjellet er ikke veldig annerledes enn en helt vanlig stein for livet rundt. Det ødelegger ikke for annet enn akkurat de kvadratmetrene den plasseres på. 2 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet i går, 18:04 Del Skrevet i går, 18:04 1 hour ago, Kahuna said: Det norske folk er verdensmestre i sutring og så kravstore at det er utrolig. Vi kan ikke fortsette å forvente gullstandard på alle tjenester, selv om vi har oljefondet. Og det inkluderer at vi faktisk må godta å 'ofre' litt utsikt her og der. Vindkraft er, når det gjøres riktig, mer skånsomt enn mye annet rart vi gjør i naturen, som motorveier, hyttefelt og flatehogst. Sutring? Så i klimaets navn skal vi ødelegge norsk natur for et fiktivt mål? Ikke bare er vindkraft ødeleggende for norsk natur, det er også helt ubetydelig for klimaet på jorden. På toppen av det hele så er kraften vi får fra det svært fordyrende for systemet som en helhet. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 18:05 Del Skrevet i går, 18:05 Kahuna skrev (1 minutt siden): Det må du nesten spesifisere nærmere. En betongklump i fjellet er ikke veldig annerledes enn en helt vanlig stein for livet rundt. Det ødelegger ikke for annet enn akkurat de kvadratmetrene den plasseres på. Det kan jo tenkes at det bare er i Norge vi har natur? 😉 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 18:10 Del Skrevet i går, 18:10 oldboy skrev (3 minutter siden): Sutring? Så i klimaets navn skal vi ødelegge norsk natur for et fiktivt mål? Ikke bare er vindkraft ødeleggende for norsk natur, det er også helt ubetydelig for klimaet på jorden. På toppen av det hele så er kraften vi får fra det svært fordyrende for systemet som en helhet. Vi trenger ikke å ødelegge norsk natur, vi kan bare begynne å bruke ressusrene litt mer fornuftig? Hvis alle f.eks. hadde brukt mobiltelefonen et par timer mindre hver dag? Det høres selvsagt håpløst, jeg skjønner det... Heldigvis bygger de kullkraft andre steder 😉 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 18:12 Del Skrevet i går, 18:12 9 minutes ago, trn100 said: I 2023 lå Norge på syvende plass blant de land som brukte mest energi pr. innbygger, og det er ikke bare fordi det er kaldt her, men fordi vi alltid dytter ansvaret over på andre! 😉 Topp land etter energiforbruk per innbygger i 2023 - Norge på 7 plass! Hur stor del av den energi bruken kommer fra oljeutvinningen? Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 18:14 Del Skrevet i går, 18:14 2 minutes ago, trn100 said: Vi trenger ikke å ødelegge norsk natur, vi kan bare begynne å bruke ressusrene litt mer fornuftig? Hvis alle f.eks. hadde brukt mobiltelefonen et par timer mindre hver dag? Oj, det hade antagligen blivit en stor forskjell på forbruket. 2 minutes ago, trn100 said: Det høres selvsagt håpløst, jeg skjønner det... Heldigvis bygger de kullkraft andre steder 😉 För att Norge importerar strömmen som du brukar i din telefon? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet i går, 18:17 Del Skrevet i går, 18:17 fredrik2 skrev (Akkurat nå): Hur stor del av den energi bruken kommer fra oljeutvinningen? Det kan kanskje fremstå som et argument, så lenge du er sikker på at vi i Norge i alle fall ikke sløser med energi? For mange år siden ble jeg ledd ut da jeg i en annen tråd nevnte at i andre land slo de av lyset i alle kontorer og møterom hver gang de forlot det. Det var ikke relevant i Norge, for vi hadde LED pærer! 😉 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå