Gå til innhold

Burde vi bygge ut vernede vassdrag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Om vi ikke tømmer magasinene på krafteksport og tull, vil regn og snøsmelting fylle magasinene i tilstrekkelig tempo, uten at vi må bygge kjernekraftverk for å pumpe vann opp igjen. 

Vi hadde god orden på dette.

Hvor mye snø har det vært i det siste?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Hvor mye snø har det vært i det siste?

Ser veldig dårlig ut på NO5 i alle fall. Finns nesten ikke snø til smeltevann. Kilde: NVE snømåling.

Bor her og ser dette der når jeg kjører over fjellene her..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Det er ofte snø om vinteren. Snøsmelting om våren bidrar til å fylle magasinene. I tillegg til regn, som Vestlandet er kjent for. 

Trikset er å ikke sløse bort alt vannet ved å eksportere kraft, så holder det til å gi nordmenn rimelig strøm hele året. 

Et av de viktigste punktene i konsesjonsavtalene handler om reguleringshøyde i magasinene og tørrårssikring.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Vokteren said:

Hvorfor det når kraften skal føres til Europa med tilhørende tap i kablene ?

Har aldri hørt om at kjernekraftverk trenger kjølevann, plass og lagring av brukt brennstoff ?

Energi er samfunnskritisk infrastruktur og et nasjonalt ansvar. Det er kun overskuddet som bør være en handelsvare.

Det er nok mer effektivt å bruke sjøvann eller en innsjø for kjøling, men ikke noe problem å bygge kjøletårn. Lagring av brukt brensel er absolutt noe som må på plass. Jeg tror det kan vi fint få til i en lagringsplass i Norge eller vi kan betale Finland for lagring.

Lenke til kommentar

I store deler av landet har det vel ikke snødd siden februar. Det var mye smelting på hytta for en uke siden på ca 700 moh. Men det går nok fort nedover den kommende tiden når været blir varmere og det nesten ikke er snø igjen. Den aller siste snøen blir mer eller mindre fordampet. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (49 minutter siden):

I store deler av landet har det vel ikke snødd siden februar. Det var mye smelting på hytta for en uke siden på ca 700 moh. Men det går nok fort nedover den kommende tiden når været blir varmere og det nesten ikke er snø igjen. Den aller siste snøen blir mer eller mindre fordampet. 

Snømengde varierer fra år til år.
Det er mer interessant å forholde seg til magasinfyllingen:

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/

• Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (7 timer siden):

Det er nok mer effektivt å bruke sjøvann eller en innsjø for kjøling, men ikke noe problem å bygge kjøletårn. Lagring av brukt brensel er absolutt noe som må på plass. Jeg tror det kan vi fint få til i en lagringsplass i Norge eller vi kan betale Finland for lagring.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Hvorfor skal norsk natur bygges ned for å dekke etterspørselen i EU ?
Hvorfor bygger ikke EU nye kjernekraftverk ?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Vokteren said:

Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Hvorfor skal norsk natur bygges ned for å dekke etterspørselen i EU ?
Hvorfor bygger ikke EU nye kjernekraftverk ?

Jeg argumenterer for utbygging av kjernekraft. Det er den kraftproduksjonen vi kan satse på som gir minst mulig inngrep i naturen.

Det er under bygging og planlagt en del kjernekraft i EU. Tyskland kan starte opp 5-6 av sine kjernekraftverk igjen om de faktisk bestemmer seg for det.

Jeg mener uansett at Norge bør starte planleggingen av kjernekraft for å sikre kraft i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

Det er under bygging og planlagt en del kjernekraft i EU. Tyskland kan starte opp 5-6 av sine kjernekraftverk igjen om de faktisk bestemmer seg for det.

Jeg mener uansett at Norge bør starte planleggingen av kjernekraft for å sikre kraft i fremtiden.

Hvorfor starter ikke Tyskland opp disse ? Dette stinker av at EU ikke ønsker å ta tak i egne utfordringer.
Norge har nok kraft til eget forbruk i uoverskuelig fremtid med god langtidsplanlegging og fornuftige investeringer i eksisterende nett

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Hvorfor starter ikke Tyskland opp disse ? Dette stinker av at EU ikke ønsker å ta tak i egne utfordringer.
Norge har nok kraft til eget forbruk i uoverskuelig fremtid med god langtidsplanlegging og fornuftige investeringer i eksisterende nett

De hadde tilgang på billig gass fra Russland når det ble bestemt å skru de av.

Estimert å koste 1-3 milliarder Euro per reaktor å starte opp igjen.

By 2028, three reactors could be restarted, adding 4 GW of capacity. If decommissioning stops now (end of 2024) and rehiring begins, Brokdorf could resume operation as early as the end of 2025. With swift legislative action and proper planning, Emsland and Grohnde can be operational by the end of 2028. Six additional reactors could all be restarted by the end of 2032.

Lenke til kommentar

En tanke, og sikkert brannfakkel i en polarisert debatt som dette; hvem tenker på robustheten? Kult med et kjernekraftverk eller to som kunne forsynt store deler av Norge med strøm, men i ustabile tider, ønsker vi å stå på få bein? Et par kjipe bomber og så er det plutselig lang tid (tar fort 10+ år å bygge reaktorer) til man har strøm til befolkningen igjen. Det samme for mega-demninger (ikke like lang tid å bygge disse opp igjen, men fortsatt problematisk). På bakgrunn av dette skulle jeg gjerne sett at vi tenker litt lengre enn en enkelt løsning, og heller tenker mange desentraliserte løsninger. Vannkraft, solkraft, vindkraft, bølgekraft, termisk varme (kraft), etc., og noe fossilt reservere for når alt annet feiler - ja takk!

Ps: jobber med digital sikkerhet, så sikkert litt miljøskada av dette med å se seg blind på enkelttiltak (gir dere litt kontekst for hvorfor jeg tenker som jeg gjør). 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Vokteren said:

Hvorfor starter ikke Tyskland opp disse

De skal tvinge Norge til å gjennomføre nye EU direktiver og enøk tiltak i folks hjem så de bruker minimalt med strøm. Alt som spares skal sendes til Tyskland for 10 øre/kWh. Vi skal bukke og neie for EU og være deres tjenere og lakeier. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det ingen her som lurer på hvorfor vi skal bygge ut noe som helst?

Svaret er at vi fortsatt bruker veldig mye fossil energi i dette landet og vi ønsker å redusere dette. 

Her er en oversikt over hvor vi henter energien vår fra.

https://www.nve.no/energi/energisystem/energibruk/samlet-energibruk/

Om dere velger 'energibruk etter vare' får dere se hvor energen kommer fra. For 2022 kom 133TWh fra strøm, av en total energibruk på 315TWh.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (41 minutter siden):

Strømkrise-tråden er på over tusen sider, og det er helt åpenbart at strømkrise-forkjempere ikke ønsker noen løsning på strømkrisen. 

Og det er fordi dette markedet er avregulert og genererer mye penger til noen få aktører.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

De hadde tilgang på billig gass fra Russland når det ble bestemt å skru de av.

Estimert å koste 1-3 milliarder Euro per reaktor å starte opp igjen.

Og den beslutningen må EU faktisk få lov til å ta ansvar for selv, i stedet for å direktivstyre nedbygging av naturressurser hos andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Er det ingen her som lurer på hvorfor vi skal bygge ut noe som helst?

Svaret er at vi fortsatt bruker veldig mye fossil energi i dette landet og vi ønsker å redusere dette. 

Her er en oversikt over hvor vi henter energien vår fra.

https://www.nve.no/energi/energisystem/energibruk/samlet-energibruk/

Om dere velger 'energibruk etter vare' får dere se hvor energen kommer fra. For 2022 kom 133TWh fra strøm, av en total energibruk på 315TWh.

Jeg tenker det er best om vi ødelegger mer natur for å redde naturen. 🙄

Det finnes ingen skånsomme vannkraftutbygginger. Vannkraft er et ekstremt inngripende tiltak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...