Gå til innhold

ADHD diagnose og gjeldsordning

Gjest d5eec...7d0

Anbefalte innlegg

Gjest d5eec...7d0

Hei, jeg er en godt voksen mann som hele mitt voksne liv har slitt med håndtering av penger, i tillegg til ekstrem spilleavhengighet på automater i 18-19 år mer eller mindre. Jeg har alltid hatt jobb. Min gjeldssituasjon er ganske ekstrem og jeg kommer meg aldri ut av dette.

Jeg har gått i behandling for avhengigheten i lengre tid og det går bra. Min behandler som begynner og kjenne meg godt sa til meg om jeg noen gang hadde vært inne på tanken om ADHD. Det har jeg aldri hatt tanker om, da jeg alltid har forbundet dette med hyperaktivitet. Kort fortalt jeg tikker av alle bokser ifra barndommen og frem til nå. Jeg har alt utenom den hyper delen. Høyt fungerende på masse.

Er under utredning for ADHD nå og det ser ikke ut som det er noen tvil. Spørsmålet blir da om noen vet om dette taler til min fordel i forbindelse med søknad om gjeldsordning? Jeg har pratet med min lege, og hun kommer til å skrive en attest om min historikk og regner med at jeg får diagnosen på ADHD snart.  

Anonymous poster hash: d5eec...7d0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d5eec...7d0 skrev (17 timer siden):

om dette taler til min fordel i forbindelse med søknad om gjeldsordning?

Svar: Ja.

I tillegg vil en godt erklært begrunnelse fra kvalifisert helsepersonell bidra til å ytterligere stadfeste en viss uforskyldthet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 91eaf...ac7
Gjest d5eec...7d0 skrev (18 timer siden):

Spørsmålet blir da om noen vet om dette taler til min fordel i forbindelse med søknad om gjeldsordning?

Nei, hvorfor skulle det det? Hvis ADHD er opprinnelsen til gjeldsproblemene, så er det vel ikke noe som tilsier at den manglende impulskontrollen forsvinner bare man får gjeldsordning? 

Anonymous poster hash: 91eaf...ac7

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å få bedre impulskontroll selv om man har ADHD, dels fordi man kan bli mer bevisst og lære seg teknikker for å håndtere dette, og dels fordi medikamentell behandling gir god hjelp for de fleste. Dette, sammen med behandling for spilleavhengigheten, tilsier at det er gode sjanser for at man ikke vil ende opp i økonomisk uføre på nytt etter fullført gjeldssanering.

Lenke til kommentar
Gjest d5eec...7d0

Takker for svar, når det kommer til svar nr 2 her så er det vel her dette med uvitende om og ubehandlet ADHD som er kjernen i problemene som har påvirket meg. Spilleavhengigheten har mest sannsynligvis vært drevet av ADHD og derfor vanskelig å slutte, selv om jeg personlig har ønsket dette i mange år.  Ved å være klar over at man har ADHD så er det mye hjelp å få, både medisiner og masse andre tiltak som skal hjelpe til med impulskontroll. Bare det at min behandler sa at alle bokser ble tikket av har gitt meg mye hjelp. selv om jeg ikke har fått resultatet av utredning enda så gir plutselig alt mening. Og bare det å forstå seg selv og hvorfor jeg har gjort alt som jeg har gjort fra ung alder til nå er til enorm hjelp. Det gir meg fokus på hva slags reaksjoner jeg har på forskjellige ting og gjør det lettere og stoppe handlinger. 

Håper selvfølgelig selv at det taler til fordel i gjeldsordnings søknaden da jeg alltid har vært skattebetaler med relativ høy lønn og jeg kunne ha gravd meg ned for lenge siden og ikke bidratt noe.  Når man i tillegg har barn så håper jeg at dette tas hensyn til og at jeg en dag vil kunne være en del av normalen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil ha noen betydning, verken den ene eller andre veien når det gjelder gjeldsordning. Men kanskje diagnosen vil hjelpe deg å håndtere spillavhengighet og økonomistyring i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Gjest 91eaf...ac7
Gjest d5eec...7d0 skrev (26 minutter siden):

Takker for svar, når det kommer til svar nr 2 her så er det vel her dette med uvitende om og ubehandlet ADHD som er kjernen i problemene som har påvirket meg. Spilleavhengigheten har mest sannsynligvis vært drevet av ADHD og derfor vanskelig å slutte, selv om jeg personlig har ønsket dette i mange år.  Ved å være klar over at man har ADHD så er det mye hjelp å få, både medisiner og masse andre tiltak som skal hjelpe til med impulskontroll. Bare det at min behandler sa at alle bokser ble tikket av har gitt meg mye hjelp. selv om jeg ikke har fått resultatet av utredning enda så gir plutselig alt mening. Og bare det å forstå seg selv og hvorfor jeg har gjort alt som jeg har gjort fra ung alder til nå er til enorm hjelp. Det gir meg fokus på hva slags reaksjoner jeg har på forskjellige ting og gjør det lettere og stoppe handlinger. 

Håper selvfølgelig selv at det taler til fordel i gjeldsordnings søknaden da jeg alltid har vært skattebetaler med relativ høy lønn og jeg kunne ha gravd meg ned for lenge siden og ikke bidratt noe.  Når man i tillegg har barn så håper jeg at dette tas hensyn til og at jeg en dag vil kunne være en del av normalen igjen.

Beklager, svaret mitt ble vel noe krasst. Men har adhd i nær familie, og ser at det ikke alltid er like lett for dem å styre penger. Derfor jeg antyder at det ikke nødvendigvis blir bra selv om man setter opp en plan som gjeldsordning er. Jeg vil også gjerne anbefale deg i å bruke så lite medisin som mulig, da den medisinen er veldig avhengighetsskapende, og det er sterke medisiner det er snakk om. Personen jeg snakker om gikk bare på medisiner i noen få år, og har greid seg atskillig bedre enn venner med samme diagnose. 

Håper uansett at det ordner seg for deg, og at du får kontroll og virkemidler til å håndtere din (mulige) adhd på. Igjen, beklager mitt tidligere svar, jeg var nok i det bitchy hjørnet da det ble skrevet :whistle:

Anonymous poster hash: 91eaf...ac7

Lenke til kommentar

Hei.

I gjeldsordningslovens lovforarbeider blir det nevnt at sykdom skal tillegges vekt. Det skal også sees på om lånene er tatt opp på en kritikkverdig og/eller klanderverdig måte.

Noe også kreditorene også bruker som argument for å få en gjeldsordning utover gols nomaltid.

Beklagelig vis er det langt mellom «liv og lære».

En legeattest som bekrefter ADHD og at du går til behandling for spillavhengighet vil kunne bidra til at

I lenken under vil du finne lovforarbeidene til den reviderte gol, som trådte i kraft 01.01.2025

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-67-l-20232024/id3031103/?ch=1

Min anbefaling.

Sett deg så godt inn i din egen sak som over hodet mulig, da det er stor forskjell mellom de forskjellige namsmannsembetene og kompetansen hos de forskjellige saksbehandlerne og hva disse aksepterer.

Anbefaler at du melder deg inn i Facebokkgruppen Gjeldsordning Og Hjelp Til Selvhjelp https://www.facebook.com/groups/240353816532716/

Med vennlig hilsen

TBergh

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...