Gå til innhold

Kurs for å få jobb i rotasjon offshore?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å komme meg i fast rotasjon offshore eller på reisejobb, og lurer på om det er noe en kan få til utelukkende med å ta diverse kurs.

Jeg er i begynnelsen av 40 årene, lang erfaring fra industrien og er i dag ansatt som formann innen mekanisk. Jeg har dessverre ingen utdanning og dermed heller ikke noe fagbrev. Stillingen jeg har fått i dag er utelukkende pga innsatsen jeg legger ned. Jeg kommer først, drar sist og er veldig ryddig i mine prosjekter. Men føler ikke dette hjelper mye når jeg nå skal søke jobb og ønsker meg offshore/reisejobb.

Jeg ønsker nå å få en cv som inneholder noe mer enn jobberfaring, og lurer derfor på om det er noe poeng i å bruke lenger på kurs i håp om å få jobb offshore, og i så fall hvilke kurs?

Det er ikke så nøye hva jeg jobber med. Jeg liker å jobbe, og offshore/reisejobber passer meg utmerket. Bare være i den boblen der alt en fokuserer på er jobb er midt i blinken for meg. Jeg reiser en del i nåværende jobb, men ikke så mye som jeg ønsker.

Har vurdert ulike kurs, men aner rett og slett ikke om det er nok å ta disse kursene. Det jeg har vurdert er ett eller flere av følgende kurs 

- flensekurs

-  Riggerkurs

- Fagtekniker Hydraulikk

- Kurs innen inspeksjon/NDT

Noen tips her på veien videre?

Videoannonse
Annonse

Du sier selv du har mye relevant kompetanse, ser ikke helt hvorfor du skal begynne på noob kurs som flens/rigg. Det er for folk med drømmer og ingen erfaring. 

Om du er fleksibel så bør du dra til nærmeste rekruteringsselskap som driver med industri og si hva du ønsker og ta i mot korte oppdrag. Smisk deg så hele veien til en fast stilling. 

Men det er krevende, ingen tvil om det. Du vill nok også møte utfordringer som krav om skolert kompetanse. 

Jeg hadde gjort som over samt tatt første offshore kurs i nærheten av deg på egen regning. 

Jeg kommer ikke til å si opp stillingen jeg har i dag for å prøve lykken via bemanningsbyrå. Det er en risiko jeg ikke er villig til å ta. Jeg tjener bra, har det greit i jobben. Kan jobbe mye overtid om jeg ønsker, og ser er en del reise. Det er bare ikke så mye reise som jeg ønsker, og derfor ønsker jeg søke andre jobber.

Grunnen til jeg tenkte på de ulike kursene er fordi det ofte nevnes som krav på en del jobber, da spesielt flens, rigging eller tilkomstteknikk. Det hadde også vært greit å hatt noe kvalifikasjoner på CV annet enn arbeidserfaring, og der vil jo kurs kunne hjelpe på.

Fagtekniker Hydraulikk er kostbart, men da er det store muligheter for jobb innen for eksempel kran, og der er det jo en del reisejobber selv om det ofte ikke er noen fast turnus.

Innen inspeksjon er det også en del jobber som dukker opp, men da gjerne med krav om NS415.

GSK har jeg alt 🙂

ProphetSe7en skrev (9 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å si opp stillingen jeg har i dag for å prøve lykken via bemanningsbyrå. Det er en risiko jeg ikke er villig til å ta. Jeg tjener bra, har det greit i jobben. Kan jobbe mye overtid om jeg ønsker, og ser er en del reise. Det er bare ikke så mye reise som jeg ønsker, og derfor ønsker jeg søke andre jobber.

Grunnen til jeg tenkte på de ulike kursene er fordi det ofte nevnes som krav på en del jobber, da spesielt flens, rigging eller tilkomstteknikk. Det hadde også vært greit å hatt noe kvalifikasjoner på CV annet enn arbeidserfaring, og der vil jo kurs kunne hjelpe på.

Fagtekniker Hydraulikk er kostbart, men da er det store muligheter for jobb innen for eksempel kran, og der er det jo en del reisejobber selv om det ofte ikke er noen fast turnus.

Innen inspeksjon er det også en del jobber som dukker opp, men da gjerne med krav om NS415.

GSK har jeg alt 🙂

Om du ikke er villig til å ta risikoen og mangler kjennskap og vennskap er det liten til ingen kjangs å komme ut. 

Folk står regelrett i "dritten" med bemanning i årevis før de klarer å sikre seg en fast stilling offshore. 

å ta slike kurs er lotto, de er mest egnet for de som selger kurset. Altså for å tjene penger. Men det kreves gjerne for å utføre en jobb. Og det er helt fint å ta ett slikt kurs om du som nevnt over er klar for å stå i dritten. Men om du forventer å få fast jobb er det like greit å stå over, lander du jobben sender de deg på det kurset som trengs for å tjene penger på deg. Problemet er å lande jobben. 

Om jeg var deg hadde jeg ikke brukt penger på slike kurs om du ikke er villig til å stå i dritten en periode, det blir mest sannsynlig tap. 

Har selv en relativt nær slektning som står i dritten med slikt om dagen basert på slike kurs, og har mange venner og familie som har gjort det lenge tidligere men er nå i fast arbeid. Og mer eller mindre alle har kjennskap og vennskap, da vi er bosatt på vestlandet der mange av oss er ute. 

Gikk selv noen år som service ingeniør, men fant ut at det ikke var noe for meg. dog innenfor automasjon. 

ProphetSe7en skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, selv om det ikke var helt det jeg ønsket å høre 😅

Det er tøffe kår 😛 Husk at vi har ett helt vestland der alle VGS kun fokuserer på å utdanne folk til næringen(fagarbeidere innenfor relevante fag) og "alle" disse har en onkel, far, tante, søskenbarn som har fast stilling osv. Det er nesten som kina produserer atleter 😛

EDIT: Selv har jeg ca 8 år med utdanning innenfor Automasjon fra vestlandet og så og si alle fag, utstyr osv var relatert til olje. Alt utstyr på skolene er donert av olje selskaper osv. Man blir indoktrinert 😛

Endret av Salvesen.

Ideelt sett hadde jeg gått tilbake til skolebenken igjen, men det vil alldri lønne seg økonomisk vil jeg tro.

3-4 år med tapt arbeidsinntekt + studielån skal noe til å tjene inn igjen på de årene jeg har igjen i arbeidslivet. 

Har ikke noe å tape på å søke noen jobber, kanskje jeg er heldig og treffer riktig stilling til riktig tid. 

ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Ideelt sett hadde jeg gått tilbake til skolebenken igjen, men det vil alldri lønne seg økonomisk vil jeg tro.

3-4 år med tapt arbeidsinntekt + studielån skal noe til å tjene inn igjen på de årene jeg har igjen i arbeidslivet. 

Har ikke noe å tape på å søke noen jobber, kanskje jeg er heldig og treffer riktig stilling til riktig tid. 

husk at man kan studere uten å slutte å jobbe, finnes masse deltids greier en kan ta osv :) Studielån er helle ikke galt, jeg prøver å få inn litt hvert semester! Bedre enn lån i banken! 

Men ja, søk og søk! I gode tider kan en også fint få innpass, men opplever at det ikke er slikt om dagen :) Men ingenting skjer om en ikke prøver i det minste! 

Masse lykke til og beklager å være den negative 😛

Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Det er tøffe kår 😛 Husk at vi har ett helt vestland der alle VGS kun fokuserer på å utdanne folk til næringen(fagarbeidere innenfor relevante fag) og "alle" disse har en onkel, far, tante, søskenbarn som har fast stilling osv. Det er nesten som kina produserer atleter 😛

Drives det med nepotisme i industrien, selv i enkelte selskaper? Jeg har hørt rykter om at enkelte unger har fått lærlingplass eller jobb fordi en eller begge foreldrene har jobb i Equinor, men trodde det bare var snakk.

Bor du i nærheten av en heliport? Det er viktig for mange. Jeg jobber 2/4 turnus nå og har tenkt å ta meg noen turer via vikarbyrå det neste året. Selv med alle kursene er du ikke garantert. Kjenner mange med mye erfaring som ikke kommer seg ut igjen etter opphold der de har vært på land. 

Endret av Sjørøver
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Drives det med nepotisme i industrien, selv i enkelte selskaper? Jeg har hørt rykter om at enkelte unger har fått lærlingplass eller jobb fordi en eller begge foreldrene har jobb i Equinor, men trodde det bare var snakk.

Er dette en spøk? 

FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Det er ingen tvil om at kjennskap og vennskap er en stor greie, i alle prosesser ikke bare offshore. I tillegg har gjerne folk i fra vestlandet deltidsjobb på gård, fiskebåt osv. I motsetning til 7-eleven på grønnland..(No offence, jobbet selv på 7-eleven under utdanningen..)

Endret av Salvesen.
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Er dette en spøk? 

Nei, hvorfor skulle det være det?

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Det er ingen tvil om at kjennskap og vennskap er en stor greie, i alle prosesser ikke bare offshore. I tillegg har gjerne folk i fra vestlandet deltidsjobb på gård, fiskebåt osv. I motsetning til 7-eleven på grønnland..(No offence, jobbet selv på 7-eleven under utdanningen..)

Jeg kan skjønne det i små familiebedrifter, men trodde slikt tull var borte fra store bedrifter som Equinor. Bare karakterer, meritter og bragder.

FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Nei, hvorfor skulle det være det?

Jeg kan skjønne det i små familiebedrifter, men trodde slikt tull var borte fra store bedrifter som Equinor. Bare karakterer, meritter og bragder.

I store selskaper er det helt normalt å bli betalt for å foreslå ansatte, i form av referal bonus etc. Så ja, det er normalt. Ikke bare offshore. Det betyr ikke at man er lovet stilling om pappa jobber på båt...

Trinn en er vel å ta fagbrev hvis du alt jobber mekanisk og har mer enn 5 år erfaring. Ta kontakt med ditt opplæringskontor, så får du hjelp til å komme i gang. Har du fagbrev kan du begynne å søke. Kursmessig er det ikke så mye vits hvis du alt er erfaren i fagfeltet du skal jobbe med. De fleste "seriøse" tar deg gjennom kursene du trenger før du begynner uansett.

• Liker 1
OJ Doe skrev (17 minutter siden):

Trinn en er vel å ta fagbrev hvis du alt jobber mekanisk og har mer enn 5 år erfaring. Ta kontakt med ditt opplæringskontor, så får du hjelp til å komme i gang. Har du fagbrev kan du begynne å søke. Kursmessig er det ikke så mye vits hvis du alt er erfaren i fagfeltet du skal jobbe med. De fleste "seriøse" tar deg gjennom kursene du trenger før du begynner uansett.

Tja, personlig hadde jeg satset på formann erfaringen. Da slipper en unna det meste siden en ikke skal ut i felt og en må bare kunne bistå team etc. Dog er det kjipt den dagen stillinger kuttes og en blir tilbydt fagarbeid en ikke kan ta pga krav, såklart. 

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tja, personlig hadde jeg satset på formann erfaringen. Da slipper en unna det meste siden en ikke skal ut i felt og en må bare kunne bistå team etc. Dog er det kjipt den dagen stillinger kuttes og en blir tilbydt fagarbeid en ikke kan ta pga krav, såklart. 

Absolutt, men å få formannsarbeid offshore uten fagbrev? 

Det er lite som garanterer offshore turer eller faste turnuser. fagbrev som elektriker/automatiker eller mekanisk er jo fordelaktig. Eller at erfaringen du innehar er innen et yrke som ikke krever fagbrev men kan gå på annen kompetanse. Slik som programmering/software.
Har selv gått 28/28 turnus en kort stund da til Sør korea for igangkjøring av rigg. uten fagbrev med fagskole i mekatronikk og var software ingeniør mens jeg reiste. Har senere tatt fagbrev som automatiker som privatist. Jobber nå landbasert på kontor men reiser ved behov ut offshore på norsk sokkel for befaring og installasjon eller til leverandører for utstyrstesting.
Har nær slekt som har jobbet i ett av de store norske selskapene og der var det ikke fordel for meg, ble vektet likt som andre. Det ble rullet opp en ukultur bland de store norske selskapene på tidlig 2000 tallet som satte bremsene på for direkte nepotisme. Har dog fått foten innforbi dørene til noen småselskaper for jobbintervjuer, men da jeg på den tiden manglet fagbrev ble det ikke noe av det.
Anbefaler deg å se hva slags fagbrev relevant for offshore arbeid du er nærest of få en realfagskompetansevurdering og jobb mot ett fagbrev.

Skal faktisk reise ut imorgen for å ta en befaring, jobber som ingeniør men hadde ikke kommet ut uten fagbrevet. 

OJ Doe skrev (14 minutter siden):

Absolutt, men å få formannsarbeid offshore uten fagbrev? 

igjen vill det kreve fleksibilitet. Sign up hos de som rekkruterer også kommer det en jobb her og der med "nød" der en trenger formann. Da driter en i fagbrevet. 

Men TS har sagt dette ikke er aktuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...