Gå til innhold

Festvoldtekts-kultur. La oss snakke om det.

Anbefalte innlegg

12 hours ago, Ole-Br said:

Er det greit hvis det var sånn før også, synes du? Snakk om likegyldig argument. Hva synes du eventuelt om en kultur som ikke blir bekymret av voldtekt, men er mer opptatt av å forsvare at kulturen ikke finnes eller at den alltid har vært sånn? Er det en god kultur?

Eg ønsker å vite om det er noe nytt som har oppstått med den yngre generasjonen no, om det har blitt etablert noe som var ulikt før. Må nesten ha litt på bordet før man kan diskutere det videre. Har ikke så mye med likegyldighet eller at eg ønsker å ha en slik kultur. Er det mer no enn før? Hvordan klarte man å beskytte jentene sine før? 

Eg mistenker, men vet ærlig talt ikke, at det foregår via mobilen no, denne rekrutteringen av jenter på fester. Det gjør det mye vanskeligere å oppdage enn når en kjører bil på åpen gate og inviterer utenfor butikken. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
51 minutes ago, skaftetryne32 said:

For øvrig synes jeg debattinnlegget var veldig partisk, nok en gang er det gutter som er syndebukken, denne jenta var full sier de, du er en voldtektsmann sier de, selv om mannen er en gutt på samme alder, og er like full. At gutter alltid er en ondskapsfull seksuelt rovdyr og jenter alltid er et offer kan ikke være en sunn tankegang det heller. 

Eg tolket innlegget at det er 18-20åringer som går etter 14-15 åringer, og sjenker de så full at de mister all dømmekraft og blir pult. Jenter i den alderen går ofte etter gutter som er noen år eldre enn seg, enten det er festkultur eller ikke. Eg ble selv "headhuntet" på messenger av en jente nesten 3 år yngre enn meg, fordi eg bare spilte CS og hadde ikke tid til fester. Endte bra da, vi holdt ut i 5 år vi. Men jenter er helt ekstreme på å finne seg type i den alderen, mens eg knapt tenkte på jenter. 

Problemstillingen hvor de er jevngamle og begge er full er eg enig med deg i. 

• Liker 1
leticia skrev (3 timer siden):

Dette er faktisk veldig vanlig selv om ikke du har sett eller hørt. Mye vanligere enn f.eks overfallsvoldtekter... Det er heller ikke spesielle miljøer,  men helt vanlig norsk ungdom. Fenomenet er heller ikke nytt på noen måte.

(Heldigvis for egen del så har jeg aldri oppsøkt alkohol på noen måte, men har hørt om endel tilfeller, et veldig godt eksempel er russekulturen, men ellers helt vanlige hjemmefester også).

"Veldig vanlig" altså.
Begå forbrytelser med 21 års strafferamme er -og blir ikke veldig vanlig i mine øyne nei.
Det sier noe om miljøene man oppsøker - og er en del av. Ikke minst oppførsel man ser gjennom fingrene med.

• Liker 2
  • Hjerte 1
6 hours ago, Cyrio said:

Nesten så jeg vil sammenligne det med å være hysterisk når det kommer til å lære unge om sikkerhet rundt kniver og våpen. 

"Hvis jeg bare gjemmer x mest mulig fra ungen min og later som at x ikke eksisterer kommer helt sikkert barnet mitt til å ta avstand fremfor å være nysgjerrig siden det er noe nytt og spennende"

Selvsagt er det ugreit om mor er hengedrita før julemiddagen er servert og far drikker øl til mandagsfrokosten. 

Men å tro at barnet ditt tar avstand fra alkohol når bestekompisen dukker opp med en sekser øl fordi du er avholds og snakker om "djevelens munnvann" hver gang du har mulighet, er i beste fall ønsketenkning.

Jeg tror du har ett standpunkt om at jeg overreagerer, og er veldig svart hvitt, og ekstrem rundt emnet. Deretter ser det ut til at du føler for å lage en del stråmenn for å nedverdige og forsøke å latterligjøre min posisjon. Det får bli ditt valg. Jeg kan forklare nærmere også slik at jeg blir bedre forstått.

-Ja, man skal snakke med sine barn om alkohol. (det nevnte jeg også før)

-Nei, man skal ikke belemre ekstreme uttalelelser på barna sine om alkohol.

når bestekompisen dukker opp med en sekser øl

Det jeg prøver å formidle er at vi kan omstille samfunnet, og altså folk flest i en slik grad at det aldri 'dukker opp en bestekompis med en sekser øl.'  Men snarere at det blir snakket om i fortid, 'den gangen min tidligere bestekompis dukket opp med en sekser øl, så hadde vi ikke stort til felles lenger.'

6 hours ago, Cyrio said:

Personlig ville jeg forberedt ungen med litt mer fakta blandet med naturlig omgang rundt alkohol. 

Dette er noe du kan si fordi vi har en 'vanlig' kultur rundt alkohol. Men observer her nedenfor hvordan setningen din ser ut hvis man bare forandrer ett ord:

"Personlig ville jeg forberedt ungen med litt mer fakta blandet med naturlig omgang rundt amfetamin."

Denne setningen ville nok vært ugrei for de fleste, men din originale setning forstås som -grei- av mange fordi vi har en kultur og lovverk der verdens farligste rusmiddel er 'ok' å bruke.

6 hours ago, Cyrio said:

Om et barn ser at pappa drikker 2 øl på lørdagskvelden og stopper der tror jeg det kan påvirke mer enn om far sier at du blir arvelaus om han noen finner ut at du lukter øl. 

Hvis man må ty til hardbarka trusler mot barna sine, så har man ikke ett godt forhold til barna sine. Det jeg snakker om, og har snakket mye om i andre tråder er å være en fredelig forelder som snakker med barna sine på en respektabel og forståelsesfull måte. Der man spesielt unngår trusler, eller andre makt metoder. Å kommunisere med sine barn på en mer fredelig og forståelsesfull måte kan være enklere hvis man ikke har langvarig eller regelmessig bruk av alkohol i fortiden, eller nære fortiden.

6 hours ago, Cyrio said:

Konsekvensene kan bli relativt store på første ungdomsfest som går litt "over styr" hvis ikke barnet tørr å ringe hjem fordi foreldrene har et anstrengt forhold til alkohol.  

Her legger du til rette for at det skal være en ungdomsfest, der alkohol skal konsumeres. Og i tillegg at foreldrene har ett så anstrengt forhold til barna sine at barna ikke engang tørr å ringe sine foreldre. Det første premisset er ikke noe som nødvendigvis må være en reel situasjon, og det andre er en kraftig stråmann.

Man kan godt ha en ungdomsfest uten verdens farligste rusmiddel, og barn som har ett godt forhold til sine foreldre, som ringer hjem når som helst de vil, uten noen emosjonelle hindringer. Som i tillegg vet det meste om hvor farlig alkohol er, som de har lært av samfunnet (f.eks skolen) og foreldrene. Og da kan det hende de ringer hjem med en gang hvis de ser at noen har brakt med seg alkohol.

Samfunnet er fremdeles dels slik at for å bli akseptert i samfunnet, så må man også akseptere alkoholkonsum. Slik er ikke jeg skrudd sammen. Og da blir jeg angrepet av folk som har akseptert alkoholkonsum for å bli innlemmet i sosiale kulturer. Helt som forventet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Hva skjedde med å være hjemme til kl 22 for 14-15åringer, eller om en skal overnatte hos en venninne, så avtaler foreldrene dette også?

Er det bare å gå ut på fest, drikke seg sørpe full? Eg fikk ikke engang gå på kino og se 15 års filmer før eg var 15, her snakket foreldrene i lag så det ble noe lunde likt for alle i klassen. 

Fra ene studien ovenfor: 

If you get drunk and black out, you won't remember what happened. If there have been boys present, it's easy to fear what might’ve happened, especially if nobody has watched over you.

- What are you afraid might happen?

Sexual assaults, to be raped, really, if boys are present.

Lurer på om dette ekstreme fokuset på at alle jenter er ofre og blir voldtatt, også gjør at en innbiller seg ting. Eg hadde blackout, ble sikkert voldtatt

Endret av disk
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Neptun1 skrev (17 timer siden):

Tja, det refereres til dagens festkultur i artikkelen det er linket til.
Ref;

Vi har akkurat lagt bak oss en ny helg med ungdomsfest i Oslo, hvor det florerer med alkohol helt ned i 14–15 årsalderen.

- Så dette var "normalt" på hjemstedet, eller enda verre miljøet ditt? Evt. bare hørt litt om det.
Vel, ikke opplevd noe av dette.

Jeg vet ikke om du er fra Oslo eller ikke, men slik har det vært i Oslo i godt over 20 år, så akkurat denne delen er definitivt ikke noe nytt...

edit: For å komme med en mulig løsning, at foreldre begynner å ta ansvar for egne kids. At 14-15 åringer har tilgang til såpass med alkohol er kun mulig ved at foreldre ikke følger med

Endret av wampster
  • Liker 2
  • Hjerte 1
wampster skrev (21 minutter siden):

At 14-15 åringer har tilgang til såpass med alkohol er kun mulig ved at foreldre ikke følger med

Høres naivt ut. Hvis du ikke da følger dem overalt til enhver tid.

Den beste forebyggingen får man dog hjemmefra, ved at barna får innprentet at samme hvilket trøbbel de havner i, så kan de alltid ringe hjem.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
16 minutes ago, leticia said:

Langt i fra. Å være inne til kl 22 er ikke å følge dem overalt til enhver tid. Drikker dem før dette, og kommer hjem full, så får en rett og slett ikke lov å gå ut mer, husarrest heter det. 

• Liker 2
disk skrev (1 time siden):

Hva skjedde med å være hjemme til kl 22 for 14-15åringer, eller om en skal overnatte hos en venninne, så avtaler foreldrene dette også?

Jeg vet ikke når dette var vanlig, men det var ikke vanlig for meg, eller noen andre i min ungdom, frihet var naturlig, hjemme klokka 22.00 når man er 15 fører nok bare til mer ulydighet, og fører til mangel på tillit, det er bare bra at barna tør å ringe hjem om de havner i trøbbel. 

disk skrev (20 minutter siden):

og kommer hjem full, så får en rett og slett ikke lov å gå ut mer, husarrest heter det. 

Husarrest av enn 15 åring, lykke til med det, og ikke minst det legale ved det, husarrest er bare lov i en begrenset periode, og kan fort føre til at bv dukker opp på døra. 

• Liker 5

En mor jeg vet om hadde en datter som skulle på bryggefest. Hun fikk beskjed om å være hjemme klokken 22 (litt for tidlig i mine øyne). Når klokken passerte 22 og datteren ikke var kommet hjem skiftet hun til nattkjole og tok på seg en kåpe som var noe kortere enn nattkjolen og dro ned og hentet datteren. Datter var så flau at hun aldri mer kom for seint hjem.

• Liker 4
26 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg vet ikke når dette var vanlig, men det var ikke vanlig for meg, eller noen andre i min ungdom, frihet var naturlig, hjemme klokka 22.00 når man er 15 fører nok bare til mer ulydighet, og fører til mangel på tillit, det er bare bra at barna tør å ringe hjem om de havner i trøbbel. 

Husarrest av enn 15 åring, lykke til med det, og ikke minst det legale ved det, husarrest er bare lov i en begrenset periode, og kan fort føre til at bv dukker opp på døra. 

Ja er lov i en begrenset periode, men tror du BV reagerer om du satte husarrest fordi datteren kom stupfull hjem? Selvsagt er det bare i en begrenset periode. Faktisk kanskje bra BV kommer på døren og tar en prat med datteren, så får hun høre det fra flere hold. 

Det er selvsagt kjipt å måtte komme hjem 22/23, men dette kalles grensesetting, og de fleste barn kommer godt ut av det selv om det føles kjipt der og da. 

• Liker 1
leticia skrev (3 timer siden):

Den beste forebyggingen får man dog hjemmefra, ved at barna får innprentet at samme hvilket trøbbel de havner i, så kan de alltid ringe hjem.

Hvordan ellers skal du få tak i såpass mye alkohol i såpass stor skala til såpass mye penger som 14 åring uten at mor eller far er/burde være klar over det?

Ingen sjans om mor og/eller far er noenlunde oppegående.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
wampster skrev (32 minutter siden):

Hvordan ellers skal du få tak i såpass mye alkohol i såpass stor skala til såpass mye penger som 14 åring uten at mor eller far er/burde være klar over det?

Ingen sjans om mor og/eller far er noenlunde oppegående.

Tok utgangspunkt i artikkelen. Kanskje det er noe som har gått meg hus forbi, men var det snakk om stor skala her? Det var snakk om eldre gutter som skjenket jenter i 14 - 15 års alderen for etterpå å voldta dem. En 14 - 15 åring trenger ikke vanvittige mengder alkohol for å bli helt borte. Det er ikke nødvendigvis slik at de har fått tak i alkoholen selv heller, men at de som er eldre har skaffet dem / skjenket.

Beklager, men det høres veldig naivt ut at slikt ikke skjer, selv i tilfeller hvor foreldrene er "noenlunde oppegående" som du kaller det. 

• Liker 3
41 minutes ago, Atib Azzad said:

Er altså den rådende tesen at det trådstarter kaller festvoldtekst-kultur at denne skyldes alkohol og sene ute-tider?
Hva så med de som ikke er 15, hvor man ikke kan legge ansvaret på foreldrenes kontroll av ungdommen?

De aller fleste voldtektene i Norge skjer i forbindelse med inntak av alkohol og det er som regel en person offeret kjenner. Dette har alltid vært sant.

• Liker 4

Bra med innspill, men jeg ønsker selv litt mer fokus på denne organiserte taushets-kodeksen rundt dette. Det som gjør at sirkelen fortsetter, og at gjerningspersonene fremdeles har en slags "tillatelse" til å fortsette å skjenke og voldta. Litt sånn som en viss Miramax-sjef.

• Liker 3
2 minutes ago, rabler said:

De aller fleste voldtektene i Norge skjer i forbindelse med inntak av alkohol og det er som regel en person offeret kjenner. Dette har alltid vært sant.

Det er greit nok, men det er jo likevel ikke gitt at rotårsaken er alkohol.
Det er jo smart å beskytte seg, og noe man alltid vil måtte ta stilling til, samtidig som det ikke synes så tilfredstillende at løsningen er å legge begrensinger på sitt eget liv.
Problemet er jo denne ukulturen, ikke hvordan offerne oppfører seg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
wampster skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om du er fra Oslo eller ikke, men slik har det vært i Oslo i godt over 20 år, så akkurat denne delen er definitivt ikke noe nytt...

edit: For å komme med en mulig løsning, at foreldre begynner å ta ansvar for egne kids. At 14-15 åringer har tilgang til såpass med alkohol er kun mulig ved at foreldre ikke følger med

Her er vi nok ved kjernen, ikke "slik har det alltid vært" - for det er direkte usant.

Det er som er sikkert er at barn er et produkt av sine foreldre - og når fri barneoppdragelse praktiseres som det overveiende har vært i ca. 30 år, så blir resultatet deretter.
Før dette var politi og lærere autoriteter for barn og unge, nå eier de ikke respekt. Svarer frekt og angriper både politi og lærere.
Foreldre reagerer med å skjelle ut politi og lærere som har krenket gullungen deres. Selv er de tjenere, bestevenner, beundrere og curligforeldre til gullungen (har null autoritet). Som  illustrasjonen viser.

og dette;
- en hendelse som vakte debatt i Trondheim.
Politiet var mildt sagt lite imponert over drittungene som drakk alkohol og gikk til angrep på dem.

Politibetjentene Kristine og Lena er skremt over tenåringenes oppførsel etter helgas festbråk ved Hestsjøen.

- Jeg har aldri opplevd å bli møtt på denne måten tidligere. Det er sjokkerende, spesielt siden det her er snakk om 15- og 16-åringer, sier Kristine Stølen.

Hun hadde ingen mulighet til å stanse bølgen av 40-50 ungdommer som kom mot bilen, selv ikke da hun fysisk la hånden på brystet til enkelte.

- Det var null respekt, jeg ble fullstendig oversett, sier hun.

«Politivold» ropte ungdommene når de samlet seg rundt politibilen. Mens Lena satte seg i cellerommet i politibilen sammen med gutten som var pågrepet, sto de andre to betjentene utenfor.

Flere ganger forsøkte ungdommene å ta seg inn i bilen, via førersiden, passasjersiden og bak.
https://www.adressa.no/nyheter/i/Xq873o/vi-var-bekymret-for-var-egen-sikkerhet-vi-var-sa-fa-og-de-var-sa-mange

- Hva skjer, jo ei mor rykker ut i avisen og anklager politiet for å ha vært for hardhendte og lite respektfulle mot de berusede drittungene som angrep politiet:no:

Denne tråden er trist lesning over alt som har gått galt med oppdragelsen de siste 30 årene.

Bare én ting, ikke normaliser forkastelig oppførsel og overgrep mot barn som er skjenket fulle først.
- uansett om det er en "trend" i dag i dårlige miljø som flere åpenbart har god kjennskap til.

Karakterer.jpg

Endret av Neptun1
  • Liker 2
Neptun1 skrev (49 minutter siden):

Her er vi nok ved kjernen, ikke "slik har det alltid vært" - for det er direkte usant.

Spoiler

Det er som er sikkert er at barn er et produkt av sine foreldre - og når fri barneoppdragelse praktiseres som det overveiende har vært i ca. 30 år, så blir resultatet deretter.
Før dette var politi og lærere autoriteter for barn og unge, nå eier de ikke respekt. Svarer frekt og angriper både politi og lærere.
Foreldre reagerer med å skjelle ut politi og lærere som har krenket gullungen deres. Selv er de tjenere, bestevenner, beundrere og curligforeldre til gullungen (har null autoritet). Som  illustrasjonen viser.

og dette;
- en hendelse som vakte debatt i Trondheim.
Politiet var mildt sagt lite imponert over drittungene som drakk alkohol og gikk til angrep på dem.

Politibetjentene Kristine og Lena er skremt over tenåringenes oppførsel etter helgas festbråk ved Hestsjøen.

- Jeg har aldri opplevd å bli møtt på denne måten tidligere. Det er sjokkerende, spesielt siden det her er snakk om 15- og 16-åringer, sier Kristine Stølen.

Hun hadde ingen mulighet til å stanse bølgen av 40-50 ungdommer som kom mot bilen, selv ikke da hun fysisk la hånden på brystet til enkelte.

- Det var null respekt, jeg ble fullstendig oversett, sier hun.

«Politivold» ropte ungdommene når de samlet seg rundt politibilen. Mens Lena satte seg i cellerommet i politibilen sammen med gutten som var pågrepet, sto de andre to betjentene utenfor.

Flere ganger forsøkte ungdommene å ta seg inn i bilen, via førersiden, passasjersiden og bak.
https://www.adressa.no/nyheter/i/Xq873o/vi-var-bekymret-for-var-egen-sikkerhet-vi-var-sa-fa-og-de-var-sa-mange

- Hva skjer, jo ei mor rykker ut i avisen og anklager politiet for å ha vært for hardhendte og lite respektfulle mot de berusede drittungene som angrep politiet:no:

Denne tråden er trist lesning over alt som har gått galt med oppdragelsen de siste 30 årene.

Bare én ting, ikke normaliser forkastelig oppførsel og overgrep mot barn som er skjenket fulle først.
- uansett om det er en "trend" i dag i dårlige miljø som flere åpenbart har god kjennskap til.

Karakterer.jpg

Altså, slik har det (unge ungdom 14-17 år som drikker alkohol/fester) alltid vært i Oslo. Slik var det på Stovner/grorud/Lambertseter, slik var det i Oslo sentrum, slik var det på Oslo vest og slik var det på Oslo nord for 20-30 år  siden i hvert fall. 

Anågende resten av innlegget ditt er jeg enig i at dette kommer hjemmefra, hovedsakelig ved at foreldre er ræva foreldre i mye større grad nå enn før.

edit: Når det er sagt var det ikke noen "festvoldtekts kultur" på den tiden, og det tror jeg det ikke er nå heller. Jeg nekter å tro at det er en voldtektskultur hos unge gutter og jenter i den alderen

Endret av wampster
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...