Populært innlegg AtterEnBruker Skrevet 21. april Populært innlegg Del Skrevet 21. april (endret) Hei. Legger merke til at det er en aktiv bølge av sinne og frustrasjon av gatekriminalitet her på forumet igjen. Og at det uttrykkes ønsketenking om løsninger a la Judge Dredd og The Punisher. Norge går muligens også i en retning av permanent bevæpning av politi. Det er jo bare vidunderlig (sarkasme). Så jeg tenkte vi kunne snakke om en annen, men ikke mindre skadelig og farligere form for kriminalitet. https://www.ao.no/pa-ungdomsfest-pa-oslo-vest-florerer-med-alkohol-helt-ned-i-14-15-arsalderen-jenter-serveres-sprit-av-eldre-gutter-og-presses-til-ting-de-ikke-onsker/o/5-128-1007334?fbclid=IwY2xjawJzGxxleHRuA2FlbQIxMAABHrcQFsUWmt-tc_KieVfhbOV17j2FvBd9yhBb8Fnols8hLClc0x6V95ohlPwN_aem_9UuYOHr_4rDv6xpg0Igf4A Jeg hadde egentlig tenkt å poste dette i Metkel Betew-tråden, men det kunne fort blitt trådavsporing, og temaet hadde sannsynligvis blitt druknet bort etterhvert. Så hva synes folket? Det viser seg at dette ikke er noe man trenger å dra til Rotherham for å finne. Og vi vet at hvis minst en av gjerningsmennene hadde vist seg å være mørkhudet, så hadde noen allerede laget en tråd om dette for lengst her inne. Og hvis det skulle vise seg å være tilfellet i fremtiden, vil nok flere og flere bli mye mer høylytte om dette. Men for nå, la oss unngå å gjøre dette til et tema om rase, uansett hvor vanskelig og utfordrende det visstnok er for enkelte i disse tider, og spørre oss selv hvordan dette kan løses. Dette er nemlig en form for kriminalitet og samfunnsproblem som krever noe annerledes løsninger enn Judge Dredd og The Punisher, og bevæpning av politi. Jeg utelukker heller ikke ideen om at enkelte av disse ungdomsguttene som doper ned ofrene sine, ofte ikke hadde hatt noe imot å ha en autoritær stilling tilsvarende disse nevnte eksemplene. Det jeg prøver å si er, dette er også, i likhet med gjengkriger og gatekriminalitet, et samfunnsproblem. Og jeg synes det kanskje er en god ide at vi fokuserer litt på problemer tilsvarende dette også, og ikke gå i fella i å tro at kriminalitet tilsvarende Death Wish 3 er den eneste form for kriminalitet vi trenger å bekymre oss for. Spre litt bevisshet, rett og slett. Kidsa er ikke allright, uavhengig av etnisitet. Foreslå at vi sparer "male med bred pensel"-argumentet til de som prøver å raserelatere denne problemstillingen, og la oss heller diskutere hvilke konstruktive, prososiale løsninger vi kan komme på. Endret 21. april av AtterEnBruker skrivefeil i tittel 14 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/
Føniks Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Foreldre foreldre foreldre. Det er alt jeg har i si i denne tråden. 6 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326664
Iki Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Først må man nok klare å få en bedre opplæring av dem som drar på slike fester. Altså, klare å få det inn hvordan alkohol og dop vil påvirke dem. Man må sannsynligvis gjøre noe med kulturen rundt slike fester, og det at folk tror dem er kulere om dem deltar i dette. Man må klare å få kontroll på alkoholsalg, dop, etc. Det blir nok svært vanskelig å gjøre noe med uten å innføre mer overvåkning eller slikt. Egentlig er den beste måten å løse dette problemet å foreslå at alle har med seg venner som ikke drikker noe, og dermed kan passe på denne personen til alle tider. 3 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326676
Neptun1 Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april AtterEnBruker skrev (2 timer siden): Hei. Legger merke til at det er en aktiv bølge av sinne og frustrasjon av gatekriminalitet her på forumet igjen. Og at det uttrykkes ønsketenking om løsninger a la Judge Dredd og The Punisher. Norge går muligens også i en retning av permanent bevæpning av politi. Det er jo bare vidunderlig (sarkasme). Så jeg tenkte vi kunne snakke om en annen, men ikke mindre skadelig og farligere form for kriminalitet. https://www.ao.no/pa-ungdomsfest-pa-oslo-vest-florerer-med-alkohol-helt-ned-i-14-15-arsalderen-jenter-serveres-sprit-av-eldre-gutter-og-presses-til-ting-de-ikke-onsker/o/5-128-1007334?fbclid=IwY2xjawJzGxxleHRuA2FlbQIxMAABHrcQFsUWmt-tc_KieVfhbOV17j2FvBd9yhBb8Fnols8hLClc0x6V95ohlPwN_aem_9UuYOHr_4rDv6xpg0Igf4A Jeg hadde egentlig tenkt å poste dette i Metkel Betew-tråden, men det kunne fort blitt trådavsporing, og temaet hadde sannsynligvis blitt druknet bort etterhvert. Så hva synes folket? Det viser seg at dette ikke er noe man trenger å dra til Rotherham for å finne. Og vi vet at hvis minst en av gjerningsmennene hadde vist seg å være mørkhudet, så hadde noen allerede laget en tråd om dette for lengst her inne. Og hvis det skulle vise seg å være tilfellet i fremtiden, vil nok flere og flere bli mye mer høylytte om dette. Men for nå, la oss unngå å gjøre dette til et tema om rase, uansett hvor vanskelig og utfordrende det visstnok er for enkelte i disse tider, og spørre oss selv hvordan dette kan løses. Dette er nemlig en form for kriminalitet og samfunnsproblem som krever noe annerledes løsninger enn Judge Dredd og The Punisher, og bevæpning av politi. Jeg utelukker heller ikke ideen om at enkelte av disse ungdomsguttene som doper ned ofrene sine, ofte ikke hadde hatt noe imot å ha en autoritær stilling tilsvarende disse nevnte eksemplene. Det jeg prøver å si er, dette er også, i likhet med gjengkriger og gatekriminalitet, et samfunnsproblem. Og jeg synes det kanskje er en god ide at vi fokuserer litt på problemer tilsvarende dette også, og ikke gå i fella i å tro at kriminalitet tilsvarende Death Wish 3 er den eneste form for kriminalitet vi trenger å bekymre oss for. Spre litt bevisshet, rett og slett. Kidsa er ikke allright, uavhengig av etnisitet. Foreslå at vi sparer "male med bred pensel"-argumentet til de som prøver å raserelatere denne problemstillingen, og la oss heller diskutere hvilke konstruktive, prososiale løsninger vi kan komme på. Aldri sett eller hørt i mitt godt voksne liv. Trodde egentlig sånt kun fantes i typisk kokain -og kriminelle miljø som en viss kar med tilknytning til kongehuset ferdes -og åpenbart stortrives i. Jentene som svermer rundt slike fyrer vet hva de går til, uten at det unnskylder drittsekkene selvsagt. At dette også foregår i et visst omfang i Oslo er overraskende. Eller foregår det ellers også? Har jeg litt vanskelig for å tro. Altså, vi snakker om kriminelle drittsekker som begår kriminalitet med mange års strafferamme, men som ikke blir anmeldt. Ærlig talt de jentene må da holde seg unna dette her - om de ikke vil angi voldtektsforbryterne som forbryter seg på mindreårige. (21 års strafferamme) Hva skal man si egentlig? Man må bruke hodet, selv om man er ung - og åpenbart ikke fått oppdragelse hjemmefra. Noe som er en tydelig trend i tiden. 7 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326700
Populært innlegg Ole-Br Skrevet 21. april Populært innlegg Del Skrevet 21. april Neptun1 skrev (48 minutter siden): Aldri sett eller hørt i mitt godt voksne liv. Trodde egentlig sånt kun fantes i typisk kokain -og kriminelle miljø som en viss kar med tilknytning til kongehuset ferdes -og åpenbart stortrives i. Jentene som svermer rundt slike fyrer vet hva de går til, uten at det unnskylder drittsekkene selvsagt. At dette også foregår i et visst omfang i Oslo er overraskende. Eller foregår det ellers også? Har jeg litt vanskelig for å tro. Altså, vi snakker om kriminelle drittsekker som begår kriminalitet med mange års strafferamme, men som ikke blir anmeldt. Ærlig talt de jentene må da holde seg unna dette her - om de ikke vil angi voldtektsforbryterne som forbryter seg på mindreårige. (21 års strafferamme) Hva skal man si egentlig? Man må bruke hodet, selv om man er ung - og åpenbart ikke fått oppdragelse hjemmefra. Noe som er en tydelig trend i tiden. Dette er da noe som har foregått mange steder og lenge? Det er da ikke noe Oslo-fenomen. Husker det selv fra jeg var yngre, på privatfest og på bar, der noen faktisk bevisst gikk etter fulle jenter/kvinner. Det ser ikke mye bedre ut selv om jentene er over seksuell lavalder. En gang så jeg en fyr gripe tak i en drita jente som bare var på vei forbi ham, og trekke henne med seg bort fra gjengen han sto i. Ingen av dem sa noe mens han trakk henne med seg, men jenta ble hentet av en oppmerksom venninne som dro henne tilbake. Hun var så dritings at hun slo hodet i en vegg rett etterpå. Det ser jo faen ikke bra ut for de rundt ham som ikke sier noe heller. Har også sett en fyr bevisst overskjenke en allerede påseila dama og insistere at hun skulle være med på nachspiel. Vennene rundt sa ingenting. En bartender fortalte meg at de innimellom hadde holdt igjen en og annen jente, samt en historie om en mann som løy om at han var kjæresten til ei drita jente for å få henne med seg hjem. I flere av disse tilfellene har vi med voldtektsmenn å gjøre, og alt dette har skjedd på steder med andre mennesker til stede, flere ganger har de også vært del av vennegjengen. Det er mer enn flaut å si ifra seg ansvaret om å passe litt på andre eller si ifra til venner om at det de driver med er sjukt. Det bør være en dyd å passe på andre. At det er sladring og å si ifra som har lavest status, som man ser av denne artikkelen, er et normproblem. 10 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326744
Martelè Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Det at vi i det hele tatt har et så perverst og virkelighetsfjernt begrep som "rape culture" er så absurd at jeg ikke klarer å si noe 4 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326749
Ole-Br Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Konkrete forslag for øvrig: - Aldersgrense på smarttelefon. - gi lærere eller andre med kompetanse tid og rom til å praktisk trene unge i integritet og moralske spørsmål. Teori holder ikke. - gi lærerne større handlingsrom over elevene igjen, så det ikke er like lett for unge å dominere og utvikle hierarkier 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326750
Neptun1 Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Ole-Br skrev (11 minutter siden): Dette er da noe som har foregått mange steder og lenge? Det er da ikke noe Oslo-fenomen. Husker det selv fra jeg var yngre, på privatfest og på bar, der noen faktisk bevisst gikk etter fulle jenter/kvinner. Det ser ikke mye bedre ut selv om jentene er over seksuell lavalder. En gang så jeg en fyr gripe tak i en drita jente som bare var på vei forbi ham, og trekke henne med seg bort fra gjengen han sto i. Ingen av dem sa noe mens han trakk henne med seg, men jenta ble hentet av en oppmerksom venninne som dro henne tilbake. Hun var så dritings at hun slo hodet i en vegg rett etterpå. Det ser jo faen ikke bra ut for de rundt ham som ikke sier noe heller. Har også sett en fyr bevisst overskjenke en allerede påseila dama og insistere at hun skulle være med på nachspiel. Vennene rundt sa ingenting. En bartender fortalte meg at de innimellom hadde holdt igjen en og annen jente, samt en historie om en mann som løy om at han var kjæresten til ei drita jente for å få henne med seg hjem. I flere av disse tilfellene har vi med voldtektsmenn å gjøre, og alt dette har skjedd på steder med andre mennesker til stede, flere ganger har de også vært del av vennegjengen. Det er mer enn flaut å si ifra seg ansvaret om å passe litt på andre eller si ifra til venner om at det de driver med er sjukt. Det bør være en dyd å passe på andre. At det er sladring og å si ifra som har lavest status, som man ser av denne artikkelen, er et normproblem. Er ikke uenig i noe av det du skriver. Men i løpet av en lang utelivs-karriere har jeg aldri bevitnet noe slikt direkte, ikke på privatfester heller. Tar dog høyde for at sansene var såpass sløvet at jeg ikke fikk det med meg. Om en gjeng ikke griper inn for å forhindre overgrep/voldtekt så er de antagelig ute i samme ærend selv. Ingen normale personer aksepterer slikt av sine venner heller. Eneste jeg har lagt merke til er at det i tidligere tider ved stengetid var mye biler som kjørte rundt i sentrumsgatene og som tydeligvis var veldig interessert i berusede jenter. De bremset ned og var åpenbart interessert i å plukke dem opp. Politiet er nok klar over dette, for ser ikke slikt lengre. Veldig viktig at spesielt unge jenter passer på hverandre. Det er mange rovdyr der ute som kun tenker på å tilfredsstille egne behov. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326756
disk Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Så vi er inne i en festvoldtekts-kultur nå? Er det tilstanden vi har i Norge? Viss dette stemmer, når var det ikke en slik kultur? Hvilken tid tilbake var det ikke slik? 4 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326767
Neptun1 Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april disk skrev (16 minutter siden): Så vi er inne i en festvoldtekts-kultur nå? Er det tilstanden vi har i Norge? Viss dette stemmer, når var det ikke en slik kultur? Hvilken tid tilbake var det ikke slik? Tja, det refereres til dagens festkultur i artikkelen det er linket til. Ref; Vi har akkurat lagt bak oss en ny helg med ungdomsfest i Oslo, hvor det florerer med alkohol helt ned i 14–15 årsalderen. Unge jenter serveres sprit av eldre gutter, og etterpå presses eller manipuleres de til ting de ikke ønsker. Det kan starte hyggelig med en prat, kanskje litt kyssing. Når jenta ikke ønsker å gå lengre så har alkoholen allerede tåkelagt dømmekraften. Før hun vet ordet av det får hun et lem i munnen eller hånden – eller i verste fall penetrering med fingre eller penis. - Så dette var "normalt" på hjemstedet, eller enda verre miljøet ditt? Evt. bare hørt litt om det. Vel, ikke opplevd noe av dette. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326779
Ole-Br Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april disk skrev (1 time siden): Så vi er inne i en festvoldtekts-kultur nå? Er det tilstanden vi har i Norge? Viss dette stemmer, når var det ikke en slik kultur? Hvilken tid tilbake var det ikke slik? Er det greit hvis det var sånn før også, synes du? Snakk om likegyldig argument. Hva synes du eventuelt om en kultur som ikke blir bekymret av voldtekt, men er mer opptatt av å forsvare at kulturen ikke finnes eller at den alltid har vært sånn? Er det en god kultur? 7 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326823
Crooked Cracker Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Alko-kulturen kan vel diskuteres som helhet også, men det er kanskje blasfemi for nordmenn. 6 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326826
Bing123 Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Sikkert lett å hoppe på dårlig innflytelse på internett etc. Men likevel er det verd å spørre seg hvordan vedlikeholdes egentlig moralen i dagens samfunn? Ja noen regler er opplagt, og politiet gjør sitt. Men hele denne greia med at du ikke skal tyste begynner på barneskolen er min snevre erfaring. Det legger grunnlaget for hvordan slike alvorlige ting skjer senere uten at noen tør å "plapre" 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326837
Selfuniverse Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Mange folk og foreldre mener det farligste rusmiddelet i verden 'ikke er så farlig'. En andel foreldre kan ikke eller vil ikke involvere seg i sine barns liv, pågrunn av f.eks dårlig forhold mellom barn og foreldre. Det kan hende de svært gjerne vil involvere seg i sine barns liv, men samtidig mener at alkohol 'ikke er så farlig', så kanskje de ikke bryr seg om barna er på ett sted der det opplagt vil være alkohol, pågrunn av sine egne meninger rundt alkohol. Temaene alkohol, og forhold mellom foreldre og barn, er jeg, og har vært veldig aktiv i å fremme informasjon om, slik at vi alle kan ta bedre valg her i Norge. Som vil være veldig bra for barn generelt. Fordi hvis foreldre tar tak i seg selv angående alkoholinntak, så vil det ha en dominoeffekt i at livet deres blir bedre, og livet til barna vil indirekte bli bedre, da forholdet mellom foreldre og barn blir bedre når alkohol ikke lenger får sette sine blokkeringer eller sløvelser i psyken. Skader som kan stå i veien for ett godt forhold til sine barn. Og foreldre som har redusert, eller stoppet sitt alkoholinntak, vil også lære bort sine erfaringer med alkohol til sine barn på en bedre måte, som da barna vil ta med seg når de vokser opp og i møte med andre. Slik at den optimale reaksjonen ett barn vil ha når det kommer til en plass der alkohol er tilstede, er å si høyt "Å herregud!.... Bruker dere alkohol!?? Er dere helt gale!!?" Og så forlate stedet rimelig raskt. Jeg får selfølgelig kjeft og rare blikk av folk her på forumet, og i den virkelige verden for at jeg påpeker slike ting, fordi det er mange som vil beholde og fortsatt bruke verdens farligste rusmiddel i fred og ro uten slike som meg som maser om at det er farlig for samfunnet hele tiden. Men den tynen tar jeg på strak arm gladelig, for det er til det beste for samfunnet og barna at jeg er såpass aktivist om dette. Jeg hadde blitt veldig glad hvis mange flere også aktiviserer seg selv rundt dette. Det ville vært til gode for oss alle her i Norge. Ett redusert, eller avbrutt alkoholkonsum av spesielt foreldre, vil også ha en enda mer indirekte effekt i at barn ikke vil ha en unnskyldning/tankegang i f.eks at "Ja men mine foreldre drikker hver helg, så hvis jeg gjør det samme, eller prøver litt andre rusmidler, så er ikke det så unormalt akkurat... Alle gjør jo sånt... Mamsen og pappsen sier at jeg ikke skal gjøre sånn og sånn, men de drikker jo og styrer på hele tiden selv, så de er jo skikkelig tvetydige og dobbeltmoralske...." 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326844
Camlon Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april 8 hours ago, AtterEnBruker said: Men for nå, la oss unngå å gjøre dette til et tema om rase, uansett hvor vanskelig og utfordrende det visstnok er for enkelte i disse tider, og spørre oss selv hvordan dette kan løses. Dette er nemlig en form for kriminalitet og samfunnsproblem som krever noe annerledes løsninger enn Judge Dredd og The Punisher, og bevæpning av politi. Jeg utelukker heller ikke ideen om at enkelte av disse ungdomsguttene som doper ned ofrene sine, ofte ikke hadde hatt noe imot å ha en autoritær stilling tilsvarende disse nevnte eksemplene. Dette problemet løses på samme måte som annen kriminalitet. Vi må gi nok ressurser til politiet sånn at offerets anmeldelse til politiet ikke blir henlagt uten etterforskning og vi må gi strenge nok straffer sånn at de som utfører handlingene er redd for å bli tatt. 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326857
Cyrio Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Selfuniverse skrev (6 timer siden): Ett redusert, eller avbrutt alkoholkonsum av spesielt foreldre, vil også ha en enda mer indirekte effekt i at barn ikke vil ha en unnskyldning/tankegang i f.eks at "Ja men mine foreldre drikker hver helg, så hvis jeg gjør det samme, eller prøver litt andre rusmidler, så er ikke det så unormalt akkurat... Nesten så jeg vil sammenligne det med å være hysterisk når det kommer til å lære unge om sikkerhet rundt kniver og våpen. "Hvis jeg bare gjemmer x mest mulig fra ungen min og later som at x ikke eksisterer kommer helt sikkert barnet mitt til å ta avstand fremfor å være nysgjerrig siden det er noe nytt og spennende" Selvsagt er det ugreit om mor er hengedrita før julemiddagen er servert og far drikker øl til mandagsfrokosten. Men å tro at barnet ditt tar avstand fra alkohol når bestekompisen dukker opp med en sekser øl fordi du er avholds og snakker om "djevelens munnvann" hver gang du har mulighet, er i beste fall ønsketenkning. Personlig ville jeg forberedt ungen med litt mer fakta blandet med naturlig omgang rundt alkohol. Om et barn ser at pappa drikker 2 øl på lørdagskvelden og stopper der tror jeg det kan påvirke mer enn om far sier at du blir arvelaus om han noen finner ut at du lukter øl. Konsekvensene kan bli relativt store på første ungdomsfest som går litt "over styr" hvis ikke barnet tørr å ringe hjem fordi foreldrene har et anstrengt forhold til alkohol. 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326947
leticia Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Neptun1 skrev (13 timer siden): Aldri sett eller hørt i mitt godt voksne liv. Trodde egentlig sånt kun fantes i typisk kokain -og kriminelle miljø som en viss kar med tilknytning til kongehuset ferdes -og åpenbart stortrives i. Jentene som svermer rundt slike fyrer vet hva de går til, uten at det unnskylder drittsekkene selvsagt. At dette også foregår i et visst omfang i Oslo er overraskende. Eller foregår det ellers også? Har jeg litt vanskelig for å tro. Altså, vi snakker om kriminelle drittsekker som begår kriminalitet med mange års strafferamme, men som ikke blir anmeldt. Ærlig talt de jentene må da holde seg unna dette her - om de ikke vil angi voldtektsforbryterne som forbryter seg på mindreårige. (21 års strafferamme) Hva skal man si egentlig? Man må bruke hodet, selv om man er ung - og åpenbart ikke fått oppdragelse hjemmefra. Noe som er en tydelig trend i tiden. Dette er faktisk veldig vanlig selv om ikke du har sett eller hørt. Mye vanligere enn f.eks overfallsvoldtekter... Det er heller ikke spesielle miljøer, men helt vanlig norsk ungdom. Fenomenet er heller ikke nytt på noen måte. (Heldigvis for egen del så har jeg aldri oppsøkt alkohol på noen måte, men har hørt om endel tilfeller, et veldig godt eksempel er russekulturen, men ellers helt vanlige hjemmefester også). 5 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326967
skaftetryne32 Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Neptun1 skrev (12 timer siden): Så dette var "normalt" på hjemstedet, eller enda verre miljøet ditt? Evt. bare hørt litt om det. Vel, ikke opplevd noe av dette. Dette har vært normalt over det langstrakte land i flere tiår, og antageligvis lenge før det, så ja dette er norsk voldtekstkultur på sitt fineste, det norske folk sitt foretrukne rusmiddel er et av de farligste rusmidlene i verden, ikke pga hva det gjør med en selv, men pga hva brukeren kan finne på og gjøre med andre, på et punkt der rusen blir høy nok så mister alkohol brukeren kontrollen og gjør ting de normalt sett ikke ville gjort, de fleste andre rusmidler fungerer ikke på det viset, man har fremdeles kontroll over seg selv å egne tanker moral og etikk. Den norske alkohol-kulturen med vold og seksuelle overgrep er blitt et vanvittig problem. 4 2 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326990
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 22. april Populært innlegg Del Skrevet 22. april For øvrig synes jeg debattinnlegget var veldig partisk, nok en gang er det gutter som er syndebukken, denne jenta var full sier de, du er en voldtektsmann sier de, selv om mannen er en gutt på samme alder, og er like full. At gutter alltid er en ondskapsfull seksuelt rovdyr og jenter alltid er et offer kan ikke være en sunn tankegang det heller. 11 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27326999
Atib Azzad Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Jeg vokste opp med bare moren min, og selv om hun sikkert ville beskrevet seg selv som konservativ, var det på mange måter en oppvekst som var preget av såkalte myke verdier, og direkte tilgang til et kvinnelig perspektiv på tilværelsen. Likevel kjenner jeg meg godt igjen i det Cajsa Antonie beskriver, både i hvordan guttene oppfører seg mot jentene på skolen, og det at man ikke innser hvor skadelig og diskriminerende det ér før man får litt distanse til det. Eller kanskje innser, er feil å bruke, da det ikke er så vanskelig å observere at det er galt, at det er mer ett spørsmål om å ta det inn over seg, det man egentlig vet. Hvis det var uklart, mener jeg dermed ikke å klandre moren min for dette, men bare bruke min egen erfaring til å avkrefte at dette nødvendigvis er noe hvert inviduelle barn plukker opp hjemme, jeg tror det dreier seg mye mer om en ukultur som skapes i skolegården, uten at jeg påstår barnas hjemme-liv er uviktig, eller at det er uten konsekvens hva som preger den kontemporære kulturen i barnas oppvekst. Jeg tror ikke at det at det har vært sånn veldig lenge, nødvendigvis fordrer konklusjonen om at sånn er det, eller sånn må det være, men kanskje at det er sånn det blir hvis man ikke tar seg mer tid, og utvikler konkrete verktøy for å motarbeide dette. [...]52 prosent av befolkninga over 15 år svarer at dei har opplevd ein eller fleire former for kjønnstrakassering, uønskt seksuell merksemd, seksuelt press eller seksuelle overgrep i løpet av det siste året. Seksuell trakassering avgrensar folks fridom og høve til å leva det livet dei ønskjer. Det er eit alvorleg samfunnsproblem. 5 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952338-festvoldtekts-kultur-la-oss-snakke-om-det/#findComment-27327003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå