Selmaka Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jeg har syklet et par sesonger på en relativt billig terrengsykkel (primært på landevei), og innsett at nå er det på tide å investere i en landeveisssykkel. Jeg kan relativt lite om alle de forskjellige funksjoner og deler, ønsker bare en sykkel som fungerer godt til hobbybruk, men som godt tåler turer på 150km++. Hva bør jeg se etter? Brukt eller ny? Og hvilken prisklasse lønner det seg å legge på en slik sykkel? Vil at den skal holde godt i mange år, men er ikke ute etter noen sinnssyk konkurransesykkel heller. Alle tips mottas, takk!:) Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Hvis du ikke er veldig myk vil jeg anbefale en som er litt komfortabel i geometrien. Og en ramme som ikke er for stor. Jeg kjøpte en brukt carbonsykkel med 2x10 105. Bruker den ikke så mye og sykler turer på 3-5mil. Er utrolig morro avveksling fra jogging og litt skummelt. Skulle jeg kjøpt ny nå så hadde jeg sett etter en endurance sykkel med 28 brede dekk og skivebremser. Koster vel fort 20-25-30K for en. Den jeg har nå er en Bianchi Intrepida. Er gul og fin med sommerfugler på da det er en Team Rynkeby sykkel. Den lever nå ut pensjonisttilværelsen hos meg med rolige turer og bremsing i nedoverbakkene. Ga 8000kr for den ferdig med ny kasset, kjede og service. Byttet stem for å få litt mer kontroll bare. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Tror du må finne ut hvor mye du er villig til å bruke først. Du kan få ok brukt sykkel fra 3-4 tusen, og du kan kjøpe ny til nesten uendelig høy pris. Dersom du er villig til å bruke litt mer enn minimum så ville jeg sett på sykler med hydrauliske skivebremser og eventuelt elektriske gir. Velg en sykkel med Shimano eller Sram gir/bremser i de lavere prisede seriene (for lavere vedlikeholdskostnader). Kjøp fint brukt eller på gode ny-tilbud. Dette er sykler som normalt vil vare i mange år og fint kan brukes på langturer, dersom de blir tatt vare på og vedlikeholdt. Vær obs på brukte karbon-sykler, de bør ikke ha vært i stygge krasj. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 9 minutes ago, madammim said: Vær obs på brukte karbon-sykler, de bør ikke ha vært i stygge krasj. Det gjelder alle sykler. En karbonsykkel tåler ikke slag, da sprekker den. Men den kan repareres selv om det koster skjorta. En aluminium-sykkel tåler slag bedre, men rammene har tykkelse som veggene på en cola boks enkelte steder. Jo dyrere sykkel, jo tynnere ramme. Og aluminium kan stort sett ikke repareres. Skal man kræsje med den er stål best, eller "steel is real" som menigheten sier. Men da tror jeg man må over i spesialbygg med priser som ikke ligner noe. Jeg er også litt uenig å fremme elektronisk gir. Det er det dyreste man får og dyrt å vedlikeholde. Når man ikke er proff og har sponsor så bør man heller se på hvor lavt man kan gå. Tiagra kan være supert for en casual landeveissykkel. Ønsker man å slenge innom en hardpakket sti eller grusvei på turen kan man vel også vurdere en gravelsykkel. Da får man brede nok dekk (28-32), mer oppreist geometri og gir med clutch på giret som hindrer kjede å hoppe av. Sram og Shimano er uansett enerådende. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Femtekolonne skrev (38 minutter siden): Det gjelder alle sykler. En karbonsykkel tåler ikke slag, da sprekker den. Men den kan repareres selv om det koster skjorta. En aluminium-sykkel tåler slag bedre, men rammene har tykkelse som veggene på en cola boks enkelte steder. Jo dyrere sykkel, jo tynnere ramme. Og aluminium kan stort sett ikke repareres. Skal man kræsje med den er stål best, eller "steel is real" som menigheten sier. Men da tror jeg man må over i spesialbygg med priser som ikke ligner noe. Jeg er også litt uenig å fremme elektronisk gir. Det er det dyreste man får og dyrt å vedlikeholde. Når man ikke er proff og har sponsor så bør man heller se på hvor lavt man kan gå. Tiagra kan være supert for en casual landeveissykkel. Ønsker man å slenge innom en hardpakket sti eller grusvei på turen kan man vel også vurdere en gravelsykkel. Da får man brede nok dekk (28-32), mer oppreist geometri og gir med clutch på giret som hindrer kjede å hoppe av. Sram og Shimano er uansett enerådende. Tanken var jo å advare mot karbon, da skader ikke sees så lett som på alu som jo blir bøyd og bulket ved krasj. Elektrisk gir gir litt mindre vedlikehold, og er i ferd med å bli standaren. 12-delt 105 får du vel ikke i mekanisk. Jeg har begge, og jeg vet hva jeg foretrekker. Det finnes flere produsenter enn Sram/Shimano. Ville ikke anbefalt han å kjøpe Campagnolo, men det var egentlig ikke hovedpoenget mitt. Hold deg til nevnte og styr unna High end. Ikke kjøp brukt med Dura Ace for hans bruk 🙂 Endret 6 timer siden av madammim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå