Spillredaksjonen Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Kommentar: – Jeg blir flau av spilldialog Spillindustrien har kommet langt siden de gode, gamle Pong-dagene. Men selv om bransjen omsetter for mer enn film- og musikkindustrien til sammen, så er det et område hvor man fortsatt sparer seg til fant: manus. Les hele saken på Gamer.no» 3 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Spill er for å måle ferdigheter. Historiefortellingen bør være minimal. Peak ble nådd i 1983. Denne fra 1987 er også innenfor. Nintendo var også innenfor i gamle dager, men de skulle selvsagt gjøre mer ut av det da det ble importert vestover. Når prinsessen er reddet, trengs få ord. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Så utrolig kult at det kommer så mange nye kronikker med interessante problemstillinger/temaer 6 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april (endret) Artikkellinken gir en 404-feilkode. Fikset. BadCat skrev (11 timer siden): Nintendo var også innenfor i gamle dager, men de skulle selvsagt gjøre mer ut av det da det ble importert vestover. Når prinsessen er reddet, trengs få ord. Mario er også et interessant eksempel på andre sosiale diskusjoner. ...men det er en annen sak. ^^ Men med referanse til eldre spill - og fortsatt Nintendo - så likte jeg også denne setningen: "It's dangerous to go alone! Take this." ...Og så blir man bare kastet ut i eventyret. Ingen pålagt treningssekvens man ikke kan hoppe over før oppdatering 1.5 (Judy, I KNOW, just please let me get on with it!), med masse prating og autostopp for å gå igjennom forskjellige funksjoner og muligheter... Zelda var bare "Here's your sword - go use it. Have fun!". Er noe / mye av problemer rettogslett at moderne spill er så kompliserte, med så mange forskjellige tastekombinasjoner og "action keys" eller hva de kaller det at utviklerne føler at nye spillere MÅ igjennom et treningssegment før de i det hele tatt vil få noe ut av spillet? Hvilket jeg føler et egentlig flere steg i feil retning, da mange eldre spill er så teknisk vanskelige at det hele kommer an på de fysiske ferdighetene til den som spiller - oppmerksomhet, reaksjonsevne, taktisk overblikk, og ren intellektuell forståelse av spillmekanikkene. Hvis man idag må bli verbalt fortalt hvordan man skal gjøre noe i et spill, så tenker jeg det heller er spillets utforming som er blitt for komplisert - kanskje "rotete" er et bedre ord. Dette har ikke noe med dialogen å gjøre og er heller rettet mot det visuelle, men dette er mye av grunnen til at jeg liker eldre spill med mye enklere grafikk: man ser hva man skal gjøre, uten å måtte mer eller mindre gjette på hva man kan / skal skyte på og hva man må holde seg unna. R-Type er et godt eksempel for meg: i orginalen så ser man på skjermen hva som må unngås - den nye versjonen er så visuelt rotete, spesielt i bakgrunnen, at hjernen blir overveldet av bevegelse og dermed ikke klarer å fokusere på bare det viktige. Med referanse til dialog...vel, for å holde seg til Nintendo, la meg gi et eksempel på hvordan selv 2 ord kan bli for mye: Endret 20. april av PaladinNO 1 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Nå har jeg ikke spilt nyeste Dragon age, men forrige iterasjon av Mass Effect ble jo en ganske pinlig affære allerede for ti år siden og jeg sitter noen ganger igjen med at problemet er vel så mye visjonene (eller mangel på sådan) og at de som blir satt til å skrive ikke nødvendigvis har en historie å fortelle. Kanskje handler det like mye om innblanding fra ‘markedsføring’ og andre hensyn som legger føringer for hvilke ‘typer’, hendelser og dialoger som må være inkludert i handlingen, uten at det nødvendigvis passer så godt eller er noe forfatterne ‘har i seg’. Mass Effect Andromeda dekket bla. trans-problematikk så overfladisk og uinteressant at ingen satte pris på det, kanskje minst av alt transpersoner, og den typen skriving bærer preg av toppstyrte krav til tematikk som skal dekkes og manglende entusiasme i utførende ledd. Kanskje er det der hovedproblemet ligger, manglende entusiasme? Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Boing_80 skrev (8 timer siden): Så utrolig kult at det kommer så mange nye kronikker med interessante problemstillinger/temaer De problemstillingene er kun interessante for gaming-nerdene. En liten gjeng som åpenbart driter i reelle samfunnsutfordringer og faktisk verdiskaping. Langtidsvirkningene av et stillesittende liv foran skjermen, hvor hjernen bombarderes med inntrykk og hvor kroppen forfaller pga altfor mye jalla-mat og usunn døgnsyklus, blir spennende å observere de nærmeste årene. Lenke til kommentar
Populært innlegg confused craftsman Skrevet 20. april Populært innlegg Del Skrevet 20. april Vokteren skrev: Boing_80 skrev (8 timer siden): Så utrolig kult at det kommer så mange nye kronikker med interessante problemstillinger/temaer De problemstillingene er kun interessante for gaming-nerdene. En liten gjeng som åpenbart driter i reelle samfunnsutfordringer og faktisk verdiskaping. Langtidsvirkningene av et stillesittende liv foran skjermen, hvor hjernen bombarderes med inntrykk og hvor kroppen forfaller pga altfor mye jalla-mat og usunn døgnsyklus, blir spennende å observere de nærmeste årene. Dette er gamer.no. Det kan ikke være overraskende at det lages artikler for nerdene? Jeg skjønner heller ikke hvor du har det fra at vi ikke bryr oss om samfunnsproblemer? Som stolt gamer så jobber jeg 7-15 mandag til fredag, engasjerer meg i samfunnsdebatten og bryr meg om de rundt meg. Ja, også spiller jeg dataspill. For det er hobbyen min. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. 14 Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april (endret) Så har vi Dark Souls, Bloodborne, Demon's Souls og Elden Ring - hvor historie og setting bare er smått hintet til og i sjeldne rykk og napp fortalt litt mer om her og der om du er heldig - og du bygger din egen spekulerte formening i ditt eget hode de 100 timene du sitter der. Ofte sitter man igjen med fler spørsmål enn man begynte med når rulleteksten kommer. Det har for meg vært den mest effektive historieformidlingen de siste 10årene. Man blir behandlet som et voksent menneske, og man får lyst til å utforske og finne ut. Innlevelse. I absolutt andre enden av skalaen er spill som f.eks Dragon Age: Veilguard som nevnt over. Der er det hinsides mye flau dialog inni. Jeg klarer ikke slike spill lenger. Noenganger virker det som nye spill er skrevet av folk som aldri har vært utenfor døra og sett andre mennesker. Endret 20. april av SkyMarshall Arts En skriveleif eller 10 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Vokteren skrev (1 time siden): De problemstillingene er kun interessante for gaming-nerdene. En liten gjeng som åpenbart driter i reelle samfunnsutfordringer og faktisk verdiskaping. Langtidsvirkningene av et stillesittende liv foran skjermen, hvor hjernen bombarderes med inntrykk og hvor kroppen forfaller pga altfor mye jalla-mat og usunn døgnsyklus, blir spennende å observere de nærmeste årene. Merkelig at GAMER skriver om ting som gaming-nerder liker, huff! Tror du skal komme deg litt mer ut å treffe litt folk, eventuelt kan du sette deg litt bedre inn i ting før du driter deg ut. 9 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april (endret) Nå som artikkellinken fungerer og jeg har fått lest den så ber jeg ihvertfall Gamer.no-teamet ta en kikk på CrossCode. Ikke ett ord blir sagt verbalt da all kommunikasjon blir gjort med kun tekst, men jeg vil si det spillet er veldig godt skrevet. Vokteren skrev (2 timer siden): De problemstillingene er kun interessante for gaming-nerdene. En liten gjeng som åpenbart driter i reelle samfunnsutfordringer og faktisk verdiskaping. Hvis det er temaer som ikke interesserer deg så er det bare å ikke delta i diskusjonen. Det er derfor jeg ikke deltar i noen av dine tråder om "reelle samfunnsutfordringer". Jeg gjør min lille del for å hjelpe, og så bruker jeg ellers min tid på det jeg liker - som f.eks. å spille dataspill for å koble vekk fra virkeligheten. Jeg ønsker ikke å bli konstant påminnet - som gjennom dine tråder - hvor mye negativitet det er der ute. Endret 20. april av PaladinNO 4 Lenke til kommentar
pushthepramalot Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april (endret) Helt enig med artikkelforfatteren, det aller meste av dialogskrivingen i spill er en ytterst pinlig affære. Citizen Sleeper og Disco Elysium er omtrent de eneste unntakene jeg kommer på i farta. Jeg har for det meste gitt opp at vi noensinne skal få dette på et akseptabelt nivå i spill. Vi er jo ikke avhengig av det, heller. Dialogen i Elden Ring er for eksempel fullstendig latterlig, men opplevelsen blir interessant fordi spillet formidler historien på andre måter. Spill er for det meste en visuell og interaktiv opplevelse, og da kan man bruke helt andre metoder enn kun "skriving" for å fortelle noe interessant. Jeg har ikke prøvd Veilguard, men det jeg har hørt og sett virker fullstendig banalt og slitsomt. Hvis man ikke får til å skrive god dialog, så bør man heller bare droppe hele greia og fortelle historien ved å bruke andre virkemidler. Endret 20. april av pushthepramalot 1 Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Vokteren skrev: Boing_80 skrev (8 timer siden): Så utrolig kult at det kommer så mange nye kronikker med interessante problemstillinger/temaer De problemstillingene er kun interessante for gaming-nerdene. En liten gjeng som åpenbart driter i reelle samfunnsutfordringer og faktisk verdiskaping. Langtidsvirkningene av et stillesittende liv foran skjermen, hvor hjernen bombarderes med inntrykk og hvor kroppen forfaller pga altfor mye jalla-mat og usunn døgnsyklus, blir spennende å observere de nærmeste årene. Vi har allerede en stor mengde unge menn som nærmer seg 30 som aldri har hatt betalt arbeid. De bare sitter og ruser seg på digitalt dopamin. Det finnes ingen behandling i Norge og som pårørende blir du møtt med påstander om narsissisme og andre personlighetsforstyrrelser siden du ønsker å ødelegge det gode liv foran datamaskinen. Men når gaming er det eneste et menneske har gjort siden midten av ungdomskolen, er det faktisk på sin plass med tiltak. Enkelte klarer ikke å skru av, og da går de glipp av alt som betyr noe i livet. Lenke til kommentar
PhNiEn-Da-KoBrA Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Vokteren skrev: Boing_80 skrev (8 timer siden): Så utrolig kult at det kommer så mange nye kronikker med interessante problemstillinger/temaer De problemstillingene er kun interessante for gaming-nerdene. En liten gjeng som åpenbart driter i reelle samfunnsutfordringer og faktisk verdiskaping. Langtidsvirkningene av et stillesittende liv foran skjermen, hvor hjernen bombarderes med inntrykk og hvor kroppen forfaller pga altfor mye jalla-mat og usunn døgnsyklus, blir spennende å observere de nærmeste årene. Who hurt you bro? Du sitter på et nettsted om gaming, spillkultur og alt som omkranser rundt. Du får ta deg en joggetur da, en runde kryssord og analog regndans, hvor du minnes de gode dager når vi løp etter maten vår. Ønsker deg en fredfull påske tjommi! 2 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Står like dårlig til i andre underholdningssjangre? Mer enn nok latterlig dårlig historie og/eller tekst i pop-musikk, film, serier osv. Litt av problemet er vel at store deler av publikum ikke bryr seg. 2 Lenke til kommentar
Peter Johansen Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april (endret) Er ikke helt enig med premisset her. Det var mye bra historier og god dialog i dataspill på 2010-tallet: RDR2, The Witcher 2 og 3, Mass Effect 2-3, Days Gone var blant mine favoritter, men mange spill å ta av. Problemet er at de siste årene har det blitt stadig mer av ideologiske føringer, politisering, ekstern innblanding, press fra investorer som Blackrock, mangfoldspolitikk osv. dyttet inn i underholdningen vår. Det gjelder både fra Hollywood, Netflix, Prime og co, og den vestlige dataspillindustrien. Mange av de som skriver manus og dialog til film, TV-serier og dataspill er åpenbart fullstendig inkompetente, og skulle aldri ha vært der. Man kan spørre seg, hvorfor er de der i utgangspunktet? Se overfor... Endret 23. april av Peter Johansen 2 Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april BadCat skrev (13 timer siden): Spill er for å måle ferdigheter. Jeg spiller spill for opplevelsen, ikke for epenis. Story mode er gudesendt! 5 1 Lenke til kommentar
pushthepramalot Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april fnwilborn skrev: BadCat skrev (13 timer siden): Spill er for å måle ferdigheter. Jeg spiller spill for opplevelsen, ikke for epenis. Story mode er gudesendt! Har tenkt litt på dette med story mode. Man har jo nå spill hvor man kan skru av tilnærmet all motstand gjennom tilgjengelighetsfunksjoner. South of Midnight har en funksjon hvor man kan hoppe over slosskamper. For min del ligger underholdningsverdien i spill i samspillet mellom teknisk utfordring og historiefortelling. Det er dette som gjør spill unikt for min del. Hadde jeg kun ønsket å bli fortalt en historie, er filmer og bøker fullstendig overlegne. 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april fnwilborn skrev (10 minutter siden): Jeg spiller spill for opplevelsen, ikke for epenis. Story mode er gudesendt! Har du ikke hørt at de som spiller mye Super Mario blir bedre kirurger? Å håndere en kontroller gir bedre presisjon, stødighet og hånd/øye-koordinering (seriøst, søk på det på Google). Så neste gang noen sier at man spiller for mye, så skal man bare argumentere tilbake at det er øving til legestudiet. Og tilbake til det Vokteren sa, så er spilling da så absolutt med på å fremme fremtidig verdiskapning. Opplevelsen eller utfordringen er bare en ekstra bonus i øyeblikket. ^^ 2 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april 33 minutes ago, pushthepramalot said: Har tenkt litt på dette med story mode. Man har jo nå spill hvor man kan skru av tilnærmet all motstand gjennom tilgjengelighetsfunksjoner. South of Midnight har en funksjon hvor man kan hoppe over slosskamper. For min del ligger underholdningsverdien i spill i samspillet mellom teknisk utfordring og historiefortelling. Det er dette som gjør spill unikt for min del. Hadde jeg kun ønsket å bli fortalt en historie, er filmer og bøker fullstendig overlegne. Enig, men jeg synes også det kan være mye underholdning i spill med minimal historie - slik som tidlige arcadespill. Helt åpne open-world spill hvor hovedpoenget er å utforske kan også være morsomme. Dette med overdreven fokus på historie er ikke nytt, man hadde en periode der spillindustrien trodde framtiden var "interactive movies", det ble mange dårlige spill av den moteretningen. Man hadde også spill med overdrevent lange, uskippbare cutscenes; fryktelig irriterende. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april "Screenwriting" for spill er annerledes enn for film, og det er ikke mange utenfor industrien som forstår seg på dette, før de så sofistikert stempler noe som "dårlig". Spillets sjanger, stil og målgruppe skal også tas i tanke. Og selvsagt.....ikke alle fortellinger behøver å være politiske. Anbefaler boken The Ultimate Guide to Videogame Writing and Design, skrevet av Flint Dille & John Zuur-Platten 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå