Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

agvg skrev (1 minutt siden):

@Ole-Br

Når stadig flere sliter i samfunnet så bør man stille spørsmålet om det er de som sliter som trenger diagnose eller det er måten vi organiserer samfunnet på som trenger en diagnose. Når vi har ett samfunn som printer inn ulykkelighet for og så selge inn mirakelkuren bør man stille spørsmålet om dette gavner normal folk. Prestasjonspresset begynner jo tidlig, jaget etter suksess og passe inn i denne merkelige formen som kalles suksess gjør jo at mange barn faller utenfor svært tidlig i livet, også mange foreldre må ha en diagnose på avkommet ved det minste avvik.

Små avvik gir ikke diagnose. Jeg mener at samfunnet burde ha vært organisert annerledes. Altfor mange mennesker er ulykkelige. Det er nok vanskelig å ta alvorlig, gitt landets rikdom. De fleste mener de BØR vær lykkelige, gitt omstendighetene. Det er et paradoks.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ole-Br skrev (2 minutter siden):

Små avvik gir ikke diagnose. Jeg mener at samfunnet burde ha vært organisert annerledes. Altfor mange mennesker er ulykkelige. Det er nok vanskelig å ta alvorlig, gitt landets rikdom. De fleste mener de BØR vær lykkelige, gitt omstendighetene. Det er et paradoks.

Jeg mener at alle mennesker har en diagnose, om det er noen som ikke har det som er helt "normale" så er disse de mest skremmende...

Vi har bare ikke navn på det ennå, men merk det kommer stadig flere og flere diagnoser.

Diagnose er på ting som utpeker seg, men jeg synes alle mennesker er særegne og spesielle, jeg gir folk diagnose hele tiden. (Sef uten å si noe høyt).

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ole-Br skrev (Akkurat nå):

Nå ja, skal ikke så store avvik fra normen før man blir bekymret, diagnoser har jo også en egenskap, noen blir sin egen diagnose, den blir i sentrum for eksistensen, ikke på små barn men senere i livet kan det for noen bli en utfordring og se noe annet enn sin egen diagnose.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at alle mennesker har en diagnose, om det er noen som ikke har det som er helt "normale" så er disse de mest skremmende...

Har vært  med på noen grundige og langvarige utredninger hos noen, og jeg tror du har rett. Hvis du blir gransket og testet grundig nok så tror jeg alle ville ha fått avvik.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

De fleste jeg kjenner har ikke det, men de fleste jeg kjenner har hatt det i løpet av livet. 

Lenke til kommentar
agvg skrev (4 minutter siden):

Nå ja, skal ikke så store avvik fra normen før man blir bekymret, diagnoser har jo også en egenskap, noen blir sin egen diagnose, den blir i sentrum for eksistensen, ikke på små barn men senere i livet kan det for noen bli en utfordring og se noe annet enn sin egen diagnose.

Jeg tror folk blir sin egen diagnose i større grad i dag enn før. Det er selvfølgelig også et problem når man behandler seg selv og andre som en diagnose. Det er ikke uvanlig og noe jeg har sett flere ganger, ofte med resultatet at muligheter og forandring blir betraktelig begrenset, ut fra en rigid forestilling om hvordan de med diagnosen er.

Lenke til kommentar
Ole-Br skrev (9 minutter siden):

Jeg tror folk blir sin egen diagnose i større grad i dag enn før. Det er selvfølgelig også et problem når man behandler seg selv og andre som en diagnose. Det er ikke uvanlig og noe jeg har sett flere ganger, ofte med resultatet at muligheter og forandring blir betraktelig begrenset, ut fra en rigid forestilling om hvordan de med diagnosen er.

Men har jo ofte sett at ovenfor helsevesenet så blir individet en diagnose, og for barn og unge som ikke så lett kan prate for seg så blir vedkommende fort kun en diagnose eller på vei til en diagnose.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Gouldfan said:

Asperger er en lavere grad av autisme. Og skal ikke blandes sammen med Autister.

Det er noe annet, de har bare enkelte lignende trekk.

Det heter Autismespekteret av en grunn. Det er en sekkebetegnelse som favner ganske bredt. Typiske tegn er språkproblemer, problemer med å lese andre menneskers kroppsspråk og ikke-verbal kommunikasjon, tar ting for bokstavlig, sanslig overfølsomhet, repetitiv adferd osv. Noen har alle disse tegnene, noen har bare en del av dem. Graden varierer mye. Derfor er det litt meningsløst å snakke om autist vs. ikke autist, det er en gradvis overgang.

Var noen foreldre på kurs som sa "det bor en autist i oss alle", og det kjenner jeg meg igjen i. Mange ikke-autister kan ha noen trekk som er felles med autister, men i mindre grad. Har tatt meg selv i å unngå blikkontakt i en del situasjoner, feks. (mainstream tolking av dette er at man lyver eller på en eller annen måte skjuler noe, men mange autister unngår blikkontakt i stor grad). 

Asperger er i ferd med å bli faset ut som en egen kategori, det regnes som en del av autismespekteret, ja. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, agvg said:

@fredrik2

Vil tro man snakker om mennesker med Asperger eller barne autisme, de med langt tyngre grader av autisme har vel fått diagnosen i mange år.

50 minutes ago, Gouldfan said:

Asperger er en lavere grad av autisme. Og skal ikke blandes sammen med Autister.

Asberger er ikke lenger en diagnose.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kalle Klo said:

Var noen foreldre på kurs som sa "det bor en autist i oss alle", og det kjenner jeg meg igjen i. Mange ikke-autister kan ha noen trekk som er felles med autister, men i mindre grad. Har tatt meg selv i å unngå blikkontakt i en del situasjoner, feks. (mainstream tolking av dette er at man lyver eller på en eller annen måte skjuler noe, men mange autister unngår blikkontakt i stor grad).

Det er derfor man som regel må oppfylle flere samtidige kriterier for at man skal få en diagnose. Veldig mange vil kjenne seg igjen i deler av kriteriene i nær sagt alle diagnoser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (13 minutter siden):

Det heter Autismespekteret av en grunn. Det er en sekkebetegnelse som favner ganske bredt. Typiske tegn er språkproblemer, problemer med å lese andre menneskers kroppsspråk og ikke-verbal kommunikasjon, tar ting for bokstavlig, sanslig overfølsomhet, repetitiv adferd osv. Noen har alle disse tegnene, noen har bare en del av dem. Graden varierer mye. Derfor er det litt meningsløst å snakke om autist vs. ikke autist, det er en gradvis overgang.

Asperger er i ferd med å bli faset ut som en egen kategori, det regnes som en del av autismespekteret, ja. 

Overdreven interresse er også en greie. Feks Tog av en eller annen grunn, eller dukker, eller film eller spill eller musikk

Feks samlere.. 

Lenke til kommentar

Den åpenbare årsaken til den kraftige økningen i autisme- og ADHD-diagnoser er den kraftige økningen i kompetanse om temaet. Da jeg gikk på barneskola var det knapt noen i skolevesenet som hadde hørt om ADHD. Man identifiserte det samme da, men da gikk disse diagnosene under kategoriene "rampete gutt" og "stille pike". Og i de neste årene kom det noen filmer som gjorde folk oppmerksom på at autisme fantes, men det vi da assosierte det med var de med veldig tydelige symptomer, som Rainman, Numbers, etc. Men nå er kompetansen til stede i skolevesen og barnehager, man identifiserer også de som ikke mangler språk eller ikke samhandler med andre. Man identifiserer også de som tidligere man sa var så flink til å lese allerede i barnehagen eller kalte veslevoksen og skråsikker. Man får ikke lenger stemplet rampete gutt eller stille pike. Økt kunnskap. Derfor har det vært en voldsom økning i diagnoser.

Ja, folk leser seg opp på det nå - og begynner å forstå hvorfor man hele livet har følt seg annerledes. Det er ikke sykeliggjøring, det er forståelse. Visdom.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Overdreven interresse er også en greie. Feks Tog av en eller annen grunn, eller dukker, eller film eller spill eller musikk

Feks samlere.. 

Eller generelt sett bare nerder... Joda, det hører hjemme der, det også. 

Problemet med at det er så bredt spekter, er at det er utfordrende å få til en god statistikk på tvers av land osv. Ut i fra det trådstarter har angitt, var vedkommende mest bekymret for de mest alvorlige tilfellene, men har ikke sett noe god statistikk for en slik avgrensning. Er i og for seg enig i at de mest alvorlige tilfellene som oppdages tidlig (2-3 årsalderen) både er mer bekymringsverdige og problematiske. Mange av de med svakere autisme kan fungere ypperlig i samfunnet med noe tilpassing, og kan til og med være flinkere enn "normale" så lenge de får holde på med det de er flinke til. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

Ja, folk leser seg opp på det nå - og begynner å forstå hvorfor man hele livet har følt seg annerledes. Det er ikke sykeliggjøring, det er forståelse. Visdom.

Men forståelsen er begrenset, for mange er diagnosen ikke en veg inn i samfunnet men rask veg til uføretrygd, samfunnet tåler ikke anderledehet. De bare snakker om om hvor bra det er i festtaler, eller den enda styggere måte "jeg støtter mangfold og de som er anderledes med hele mitt hjerte" men bare ikke på min arbeidsplass.....

Lenke til kommentar
1 minute ago, agvg said:

for mange er diagnosen ikke en veg inn i samfunnet men rask veg til uføretrygd, samfunnet tåler ikke anderledehet.

Kilde, som tar høyde for økt diagnostisering av velfungerende på spektret. Ellers er det i beste fall tom synsing av noen som er redd for velferd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Ikke helt riktig.

'Autist', vil si en person som simpelthen er på autismespekteret,
hvor man enten er høytfungerende eller lavtfungerende.
Dette er spesielt relevant i dag, da vi nå bare kaller hele suppa for autismespekterforstyrrelse.
Så ordet "autist", betyr faktisk ikke hverken høyt eller lavtfungerende. Det betyr bare just that.
De med Asperger er høytfungerende, men de er autister uansett. Dette kan man ikke flykte fra

Endret av Martelè
Lenke til kommentar

Jeg glemte et annet faktum som også har ført og fortsatt kommer til å føre til til økt diagnostisering. Så sent som i 2013, i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), ble autisme og ADHD brukt som kontraindikasjoner. Helsevesenet ble lært opp til at dersom man har symptomer på det ene, har man ikke det andre. Man kunne ikke både ha autisme og ADHD. Det vil si at i helsevesenet er det fylt opp med generasjoner som har lært at kun et helt spesifikk sett med symptomer er autisme, og har man ADHD-symptomer er det ikke autisme.

Nå har man lært at det er et stort overlapp på diagnosene, og at de to diagnosene maskerer hverandre. Embrace autism, som er en organisasjon for autister diagnostisert i voksen alder, hevder at så mange som 80% av de som har autisme også har symptomer på ADHD. Dette er altså en gruppe som tidligere ikke kunne få diagnose på grunn av svakheter i opplæring/system for diagnostikk, fram til for kun få år siden. 

Et nytt uoffisielt begrep er "AuDHD".

Autister har som kjent egenskaper som overdeling og spesielle interesser. Dermed er det nå en gruppe med autister som tilhører tiktok-generasjonen og nå sprer masse kunnskap (både riktige og mer tvilsomme observasjoner) som tidligere ikke var lett tilgjengelig. Individer som slett ikke er på uføretrygd, men endelig har lært seg å slutte å maskere autismen.

Eldre generasjoner sitter definitivt på den forståelsen som vi ser fra noen i tråden her, med de gamle skillene mellom Aspergers og autisme som høyt- og lavtfungerende, men det man nå kaller autisme er hele spekteret, og selv å kalle det et spekter er for todimensjonalt.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...