agvg Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Vel, kan heller tenkes at samfunnet blir stadig mer vanskelig og leve i for de som er litt anderledes, alle de pene og flinke menneskene snakker om toleranse og at man må se på mennesker med Asperger og ADHD som enn ressurs men sannheten er at samfunnet er stadig mer ett induvidualistisk kollektiv, man later som man er individualister men kun innenfor det som anerkjennes av flokken. Folk som er anderledes merker dette veldig godt, og paradokset er jo at samfunnet blir stadig vanskeligere og leve i for de som ikke A4 til 100%. Skoleverket i Norge liker diagnoser, det fritar dem fra ansvar, utløser penger og det gir en forklaring til foreldrene, diagnoser gir tilgang til hjelpeapparatet osv. Når de blir ungevoksne er diagnoser det eneste som gir noe særlig hjelp i velferdsstaten, uten diagnose -> sosialen... Endret 5 timer siden av agvg Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden agvg skrev (42 minutter siden): Vel, kan heller tenkes at samfunnet blir stadig mer vanskelig og leve i for de som er litt anderledes, alle de pene og flinke menneskene snakker om toleranse og at man må se på mennesker med Asperger og ADHD som enn ressurs men sannheten er at samfunnet er stadig mer ett induvidualistisk kollektiv, man later som man er individualister men kun innenfor det som anerkjennes av flokken. Folk som er anderledes merker dette veldig godt, og paradokset er jo at samfunnet blir stadig vanskeligere og leve i for de som ikke A4 til 100%. Skoleverket i Norge liker diagnoser, det fritar dem fra ansvar, utløser penger og det gir en forklaring til foreldrene, diagnoser gir tilgang til hjelpeapparatet osv. Når de blir ungevoksne er diagnoser det eneste som gir noe særlig hjelp i velferdsstaten, uten diagnose -> sosialen... Hva med de under 5 år..hvorfor går tallene opp her? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden obygda skrev (1 minutt siden): Hva med de under 5 år..hvorfor går tallene opp her? Vi setter jo opp en "normal" for hva som vi forventer, alle avvik må jo forklares og i dag blir det satt diagnoser, mange foreldre vil jo ha perfekte barn og når barnet ikke følger malen blir de urolige og søker en forklaring. Se ADHD, den brukes jo til og forklare barna som ikke passer inn den utrolig smale malen norsk skole er. Sitt stille, vær lydig og gjør gruppearbeidet slik du skal.... Lenke til kommentar
James G Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden obygda skrev (På 19.4.2025 den 9:50 PM): Er autisme i ferd med å bli en pandemi? Tidligere ble lett autisme hos barn ofte ikke ansett som en sykdom, men ble kalt dum eller slem. Først når autisme tydelig påvirker barnas liv vil foreldre søke diagnose. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Merklig men kanske inte oväntad tråd. Tycker obygda har refererat till en hel del intressant forskning som visar en ökning som inte bara handlar om bättre diagnoser men de flesta verkar bara anta att det ikke er noen verklig ökning. Autism har ju också blivit en lite små kul diagnos där man ser för sig lite speciella människor med många väldigt bra egenskaper som ändå klarar sig rätt bra i samfundet. Man glömmer alltså att det är ett spektra där de som är värst drabbade inte alls klarar sig själva. Har nyligen mött ett barn med autism. Hen kommer aldrig noensin klara sig i samfundet utan hjälp 100% av tiden och jobb och sånt är helt oaktuellt. Hen er helt i sin egen värld. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jeg har merket at det er utrolig viktig for de med Asperger å ikke bli kalt "autist", til tross for at de er det. Asperger skal liksom være sin egen gruppe. Elitisme? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden @fredrik2 Vil tro man snakker om mennesker med Asperger eller barne autisme, de med langt tyngre grader av autisme har vel fått diagnosen i mange år. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Martelè skrev (2 minutter siden): Jeg har merket at det er utrolig viktig for de med Asperger å ikke bli kalt "autist", til tross for at de er det. Asperger skal liksom være sin egen gruppe. Elitisme? Identitet? At noen ønsker og fjerne ett navn noen finnre ubehagelig vil jo gi reaksjoner, helt naturlig at folk fortsetter og bruke den identiteten de alltid har brukt. Og autisme sier ikke nødvendigvis så mye ovenfor andre, Asperger er jo kanskje mer positivt. Lenke til kommentar
James G Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Satan666 skrev (På 20.4.2025 den 9.17): Kan vaksiner være årsaken? Det riktige svaret er "Gjeldende bevis finner ikke en årsakssammenheng mellom de to." Det er kanskje ikke svaret du ønsker, og det kan ikke forkortes til ja eller nei. Uansett, de som alltid er villige til å si 'hva med' vil alltid finne en mulighet til å si "uansett". Lenke til kommentar
obygda Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden agvg skrev (16 minutter siden): @fredrik2 Vil tro man snakker om mennesker med Asperger eller barne autisme, de med langt tyngre grader av autisme har vel fått diagnosen i mange år. Og jeg dro opp tråden ene og alene for å sette fokus på barn og autisme..altså de aller yngste. De som helt åpenbart ikke vil klare seg selv i livet. Og hvorfor det registreres flere av disse og hvilke konsekvenser det vil ha for samfunnet. Dessverre lenket jeg inn RFK jr og en del tenkte autisme hos unge eller voksne. Autisme der man klarer seg fint uten hjelp. Det er ikke noe samfunnsproblem der man klarer seg fint selv og kan bidra i samfunnet. Men det blir et problem når man får økende autisme hos barn under og i barneskole alder. Barn som trenger ekstra oppfølging,barn som trolig aldri vil kunne leve et normalt liv. Dersom utviklingen fortsetter så går vi jo mot en situasjon der snart 50% av en skoleklasse må ha spesial undervisning. Jeg har selv et barn som opplever at større grupper i klassen må ha støtte undervisning i flere fag. Noen har fått diagnosen autisme,noen ADHD osv. F.eks har overraskende mange støtteundervisning i matematikk. Og jeg som forelder opplever pensumet og fremdriften i faget som elendig. Jeg blir bekymret. Hvordan skal vi som samfunn klare oss om store grupper i samfunnet om 50 år ikke klarer seg selv,eller fremstår som vesentlig mindre oppegående enn hva man har i dagens samfunn? For forskningen viser nemlig at de med alvorlig autisme øker også. Og det er denne gruppen jeg ønsker fokus på. Hva kan bakgrunnen være? Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 29 minutes ago, Martelè said: Jeg har merket at det er utrolig viktig for de med Asperger å ikke bli kalt "autist", til tross for at de er det. Asperger skal liksom være sin egen gruppe. Elitisme? Trodde man slutat använda Asberger. Tycker också man hör autism mycket oftare än Asberger numera. Tycker inte det er speciellt praktiskt når autism kan vara noen som inte alls klarar sig själv i noen situation och en flink programmera som har lite problem med en del sociala interaktioner. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden fredrik2 skrev (2 minutter siden): Trodde man slutat använda Asberger. Tycker också man hör autism mycket oftare än Asberger numera. Tycker inte det er speciellt praktiskt når autism kan vara noen som inte alls klarar sig själv i noen situation och en flink programmera som har lite problem med en del sociala interaktioner. Det begynte jo med at noen fant navnet krenkende, Hans Asperger hadde jo endel sider som var problematiske for og si det veldig nøytralt. Gjetter at hele problemstillingen kommer fra USA, de har jo alltid store problemer med og aksepterer historie slik den var, de liker ikke ting som er ubehagelige eller symboler på ting som er problematisk. Tror nok Asperger kommer til og leve lenge som begrep. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Eller må man begynne og presentere seg som Autist, kategori F84.5 ? Lenke til kommentar
Satan666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden James G skrev (11 minutter siden): Det riktige svaret er "Gjeldende bevis finner ikke en årsakssammenheng mellom de to." Det er kanskje ikke svaret du ønsker, og det kan ikke forkortes til ja eller nei. Uansett, de som alltid er villige til å si 'hva med' vil alltid finne en mulighet til å si "uansett". Kommer kanskje an på øyet som ser? Har man på seg briller sponset av vaksineprodusentene er det vel nærliggende å anta at resultatet blir konklusjonen du siterte. Men vi vet at vaksiner kan skape inflammasjonsprosesser, og videre at slikt kan spre seg til sentralnervesystemet og hjernen. Det behøver ikke å oppdages, men kan være nok til at deler av hjernen ikke utvikler seg som den skal. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Martelè skrev (41 minutter siden): Jeg har merket at det er utrolig viktig for de med Asperger å ikke bli kalt "autist", til tross for at de er det. Asperger skal liksom være sin egen gruppe. Det er færre og færre jeg vet om som vil ha syndromet sitt navngitt etter en barnemyrdende nazist, som er hva hans asberger er/var, men det var vanlig å bruke det før for å skille mellom fungerende autisme og ikke-fungerende autisme. 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Satan666 skrev (1 minutt siden): Kommer kanskje an på øyet som ser? Har man på seg briller sponset av vaksineprodusentene er det vel nærliggende å anta at resultatet blir konklusjonen du siterte. Men vi vet at vaksiner kan skape inflammasjonsprosesser, og videre at slikt kan spre seg til sentralnervesystemet og hjernen. Det behøver ikke å oppdages, men kan være nok til at deler av hjernen ikke utvikler seg som den skal. Det behøver ikke å oppdages, men det fører tydeligvis til målbare konsekvenser. Heter denne vaksineprodusenten 'Schrödinger'? Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Unge og voksne har begynt å lese egne og andres utfordringer med livet inn i et diagnoseperspektiv. Fokuset er overført på barn og. På alle mulige måter er dette hovedårsaken. Det blir ikke færre diagnoser av flere henvisninger. Som vanlig er det bare mennesker som prøver å løse utfordringer og ha det bra. At vi i dag forsøker å ordne det gjennom diagnostisering er kultur. Hvilke diagnoser vi tolker det gjennom er også kultur. Man kan si mye om det, men det er bedre enn troen på at man ikke får til livet fordi man er dum og lat, ofte en nærliggende, skadelig og uriktig tolkning. Samtidig er det for snevert, for vi har ikke noe klasseperspektiv selv om det åpenbart bør være med. Vi har en stadig økende mengde studerende. Mennesker fra lavere sosioøkonomisk klasse har større sjanse for å droppe ut, få lave karakterer, stryke og fullføre over normert tid, i grunnskole og under høyere utdanning. Utfordringer med utdanning blir også lest direkte inn i diagnoseperspektivet. Det er nok todelt. Vi ser nok også resultatet av udiagnostiserte som har vært regulert av hjemmet, som forlater redet og får et høyt symptomtrykk under studier. Arbeidslivet, som det var vanligere å gå rett ut i etter grunnskole, tilbyr strammere rammer og rutiner, motsatt av studielivet, hvor mange i stor grad er overlatt til seg selv. Jeg spekulerer (!) i om mindre sosialisering, mer isolasjon og skyhøye krav til selvdisiplin under utdanning, gjør at mennesker med autisme og adhd sliter mer sosialt, fordi det gir mindre trening i det sosiale. Samtidig tror jeg medier, mobil, pc og spill fører til atferd og en mentalitet som ligner typiske adhd-symptomer, som problemer med konsentrasjon, søvn og oppmerksomhetsstyring. Skjerm er i stor grad både ekstremt stimulerende og stressende. Mennesker med adhd er i tillegg disponert for avhengighet, skjerm inkludert. Jeg tror det kan gjøre funksjonsfallet større, og funksjonsfall er vel inkludert i kriteriene for diagnose. Man kan klage på psykologien. Problemet er jo at den er også er blitt bedre. De anerkjenner resiliensfaktorer, som bidrar til å "dempe" og regulere symptomer vi tidligere så på som hovedkarakteristika. Eksempler: Strengt miljø, lydighetskultur, frykt, intelligens, skam, kjønnsroller, biologiske parametre, parallelle diagnoser, til og med mobbing, kan være regulerende faktorer på symptomer. Mange opplever først symptomer i full blomst i mer hormonell alder eller når rammene blir borte. Med det så er stereotypiene skrotet. Det åpnet nok også for at mennesker som før ble diagnostisert med angst og depresjon (da det var hovedretten på menyen), som ikke gikk over, begynte å søke svar og hjelp i nye diagnoser. Jeg regner med det er både over- og underdiagnostisering. Jeg tror ikke nødvendigvis overdiagnostisering er et problem. Det jeg mener er hovedproblemet er at psykiske diagnoser, også utover utviklingsforstyrrelser, i dag tenderer mot å ligge mye nærmere håpløsheten og arbeidsuførhet enn det før har gjort. Samtidig som det er blitt mer vanlig, er det som om det har blitt enda mer sykt også. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden @Ole-Br Når stadig flere sliter i samfunnet så bør man stille spørsmålet om det er de som sliter som trenger diagnose eller det er måten vi organiserer samfunnet på som trenger en diagnose. Når vi har ett samfunn som printer inn ulykkelighet for og så selge inn mirakelkuren bør man stille spørsmålet om dette gavner normal folk. Prestasjonspresset begynner jo tidlig, jaget etter suksess og passe inn i denne merkelige formen som kalles suksess gjør jo at mange barn faller utenfor svært tidlig i livet, også mange foreldre må ha en diagnose på avkommet ved det minste avvik. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Martelè skrev (1 time siden): Jeg har merket at det er utrolig viktig for de med Asperger å ikke bli kalt "autist", til tross for at de er det. Asperger skal liksom være sin egen gruppe. Elitisme? Asperger er en lavere grad av autisme. Og skal ikke blandes sammen med Autister. Det er noe annet, de har bare enkelte lignende trekk. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Ole-Br skrev (9 minutter siden): Jeg regner med det er både over- og underdiagnostisering. Jeg tror ikke nødvendigvis overdiagnostisering er et problem. Det jeg mener er hovedproblemet er at psykiske diagnoser, også utover utviklingsforstyrrelser, i dag tenderer mot å ligge mye nærmere håpløsheten og arbeidsuførhet enn det før har gjort. Samtidig som det er blitt mer vanlig, er det som om det har blitt enda mer sykt også. Arbeidslivet er stadig vanskeligere, stadig flere krav for og i det heletatt komme inn i arbeidslivet, vi innfører helt absurde krav til kursing og utdannelse for selv de enkleste jobber, kostnaden for ha folk i arbeid er skyhøye så de færreste arbeigivere tar noen sjangser på folk de oppfatter som "unormale" eller har noen som helst risiko ved seg. Som sagt, det er ikke menneskene men systemet vi har brygget opp som gjør ting vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå