Kalle Klo Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Bra oversiktsartikkel fra Scientific American: https://www.scientificamerican.com/article/the-real-reason-autism-rates-are-rising/ I følge den er økende diagnostisering en viktig grunn; bla er det store forskjellger i diagnostisering fra delstat til delstat; California er høyest med 53 per 1000, Texas er lavest med 10 per 1000. I California har myndighetene lagt inn mye ressurser i tidlig testing og diagnostisering. Artikkelen nevner noen beviste sammenhenger utenom diagnostisering; sjansen for å få et autistisk barn øker med foreldrenes alder og hos barn som er født for tidlig (flere av disse overlever enn tidligere pga bedre behandling). I tillegg er det noen kjente miljøfaktorer: infeksjoner i andre trimester, eksponering til finstøvet forurensning i tredje trimester og første leveår 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Kassettspiller skrev (1 minutt siden): Faktisk helt syke holdninger! Godt å høre at flere reagerer❤️ Du... Jeg har autisme. Vi kan fint overleve, få barn osv. til tross for en diagnose. Mange av oss har unike og gode egenskaper. Faktisk kan det være en fordel for å overleve... Jeg snakker ikke ned de som har autisme - og det finnes et bredt spekter av mennesker som får denne diagnosen. Men poenget er at de alvorlige diagnosene er økende. Vi snakker altså om de som da har slik autisme at de ikke kan fungere i hverdagen uten hjelp. Og dersom de alvorlige diagnosene øker - så har vi et reellt problem på denne planeten. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden (endret) Simen1 skrev (7 minutter siden): Dr. John Campbell omtaler det som en forferdelig tragedie med enorme menneskelige og økonomiske konsekvenser. For 50 år siden hadde ingen løftet et øyebryn. De hadde kanskje sagt "du blir sikkert en god bonde eller fisker". Yrker med langt høyere anerkjennelse den gangen enn nå. Rett og slett et vanlig godt liv. Det var langt lavere sosialt press for å "bli noe" som advokat, politiker, artist, få en nobelpris eller noe sånt. I dag får man jo nesten inntrykk av at man må bli noe sånt eller så er man mislykket. Det er en skjult men massiv nedsnakking av vanlige yrker som folk flest jobber med. Et slags tabu traume som svært mange vanlige mennesker bærer på, helt unødvendig. Jeg støtter doktoren i dette utsagnet. Poenget er at dersom du får en økende antall mennesker med alvorlige tilstander av autisme i befolkningen så vil det ha enorme konsekvenser for samfunnet. Det er jo de alvorlige tilfellene som medfører et samfunnsproblem - ikke de som kan klare seg selv greit i hverdagen. Men dersom man får et samfunn der 80% har en eller annen form for autisme og 20% av i disse igjen ikke klarer å fungere i hverdagen uten hjelp - da blir det jo et enormt samfunnsproblem til slutt. Endret 19 timer siden av obygda 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 3 minutes ago, Simen1 said: Dr. John Campbell omtaler det som en forferdelig tragedie med enorme konsekvenser. For 50 år siden hadde ingen løftet et øyebryn. De hadde kanskje sagt "du blir sikkert en god bonde eller fisker". Yrker med langt høyere anerkjennelse den gangen enn nå. Rett og slett et vanlig godt liv. Det var langt lavere sosialt press for å "bli noe" som advokat, politiker, artist, få en nobelpris eller noe sånt. I dag får man jo nesten inntrykk av at man må bli noe sånt eller så er man mislykket. Det er en skjult men massiv nedsnakking av vanlige yrker som folk flest jobber med. Eventuelt programmerere eller forskere. Flere som hevder at Albert Einstein og Marie Curie sannsynligvis ville fått autisme-diagnose om de hadde levd i dag. Man skal være forsiktig med å stereotype folk med autisme; det er et veldig bredt spekter med symptomer, og det varierer også hvor sterkt de slår ut. Det er stor forskjell på de som blir diagnostisert tidlig og de som blir diagnostisert sent. 2 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden obygda skrev (4 minutter siden): Jeg snakker ikke ned de som har autisme - og det finnes et bredt spekter av mennesker som får denne diagnosen. Men poenget er at de alvorlige diagnosene er økende. Vi snakker altså om de som da har slik autisme at de ikke kan fungere i hverdagen uten hjelp. Og dersom de alvorlige diagnosene øker - så har vi et reellt problem på denne planeten. Autisme har høy arvelighet. Er du da imot at folk med diagnosen får barn pga. risikoen at barnet får autisme? 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Kalle Klo skrev (Akkurat nå): Eventuelt programmerere eller forskere. Flere som hevder at Albert Einstein og Marie Curie sannsynligvis ville fått autisme-diagnose om de hadde levd i dag. Man skal være forsiktig med å stereotype folk med autisme; det er et veldig bredt spekter med symptomer, og det varierer også hvor sterkt de slår ut. Det er stor forskjell på de som blir diagnostisert tidlig og de som blir diagnostisert sent. Enig - og det interessante er jo de som man avdekker dette tidlig på - gjerne lenge før skolealder. Slik man i tidligere tider også avdekket tidlig fordi man så at vedkommende helt åpenbart ikke kunne fungere i samfunnet uten hjelp. Dersom vi får en økende trend av slike - så sier det seg selv at det vil bli et stort samfunnsproblem 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 1 minute ago, obygda said: Jeg støtter doktoren i dette utsagnet. Poenget er at dersom du får en økende antall mennesker med alvorlige tilstander av autisme i befolkningen så vil det ha enorme konsekvenser for samfunnet. Det er jo de alvorlige tilfellene som medfører et samfunnsproblem - ikke de som kan klare seg selv greit i hverdagen. Men dersom man får et samfunn der 80% har en eller annen form for autisme og 20% av i disse igjen ikke klarer å fungere i hverdagen uten hjelp - da blir det jo et enormt samfunnsporblem til slutt. Det kan du jo si om mange diagnoser, man skal være forsiktig med å krisemaksimere av den grunn. Det er viktig at det forskes på grunner, men skeptisk til politisk drevet forskning. Å peke ut feil faktorer og sette i gang storstilte aksjoner som ikke faktisk hjelper vil være ekstremt konterproduktivt. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Ballalaika skrev (17 minutter siden): Simen1 skrev (1 time siden): IQ er en spesiell sjanger innen matematikken, akkurat som geometri. Ja, hva så? Menn scorer dårligere i et tema i ett fag og sannsynligvis bedre i et annet tema i et annet fag Dette stemmer ikke. Dette kan jeg en hel del om. Jo, det stemmer. IQ både stammer historisk fra typiske logiske tester utviklet i UK under 2. verdenskrig for å sortere mennesker etter hva de egner seg til, med mål om å maksimere folks evner til å yte under krigen. Det var en test som den gangen, i kontekst av samfunnets oppbygning der og da effektivt skilte mellom akademikere og "bønder og håndtverkere" for å si det sånn. IQ-testenes utforming (matematiske sjanger) er i stor grad beholdt til den dag i dag. Selv om noen miljøer forsøker å utvide både testene og begrepet så er det ikke den utvidede forståelsen av begrepet som dominerer i dag heller. IQ misforstås massivt som et slags universelt mål på intelligens. Det er det overhodet ikke. Testene tester ikke et bredt spekter av egenskaper, de tester en svært smal del av logisk figurforståelse, som er relatert til liten del av "mattehjernen", eller sagt på en annen måte: Hvor godt man gjør det i et tema i faget matematikk. IQ er for eksempel ikke mer relevant for et menneskes brede intelligens enn et annet smalt tema innen et annet fag. Vi kan godt kalle det tilfeldigheter at de under krigen valgte å teste akkurat disse egenskapene, framfor f.eks språklige ferdigheter, motorikk eller noe annet. Det er litt synd at den folkelige misforståelsen av begrepet er så massiv. Inkludert misforståelsen om hva testene egentlig er i dag. Endret 18 timer siden av Simen1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Kassettspiller skrev (Akkurat nå): Autisme har høy arvelighet. Er du da imot at folk med diagnosen får barn pga. risikoen at barnet får autisme? Nei - jeg tror ikke denne autisme oppgangen vi ser nå har så mye med arv å gjøre - her er det nok en del flere forklaringsvariabler. Variabler vi må finne ut av slik at vi kan unngå å få et samfunnsproblem. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden Kalle Klo skrev (1 minutt siden): Det kan du jo si om mange diagnoser, man skal være forsiktig med å krisemaksimere av den grunn. Det er viktig at det forskes på grunner, men skeptisk til politisk drevet forskning. Å peke ut feil faktorer og sette i gang storstilte aksjoner som ikke faktisk hjelper vil være ekstremt konterproduktivt. Politisk drevet forskning er ikke forskning i mitt hodet - det er galskap. Så tror vi er enige der. Det som bekymrer er at vi ser en økende trend av mennesker som ikke klarer å fungere normalt i samfunnet - flere som vil trenge pleiehjelp og assistanse. Da snakker jeg om de alvorlige autisme tilfellene. Om dette fortsetter så sier det seg vel nesten selv at menneskeheten står overfor et alvorlig problem 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Simen1 skrev (7 minutter siden): Dette kan jeg en hel del om Jeg får ikke helt det inntrykket...sorry 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 1 minute ago, obygda said: Politisk drevet forskning er ikke forskning i mitt hodet - det er galskap. Så tror vi er enige der. Det som bekymrer er at vi ser en økende trend av mennesker som ikke klarer å fungere normalt i samfunnet - flere som vil trenge pleiehjelp og assistanse. Da snakker jeg om de alvorlige autisme tilfellene. Om dette fortsetter så sier det seg vel nesten selv at menneskeheten står overfor et alvorlig problem Men det er jo nettopp politisk drevet forskning som er et stort problem her - det at nettopp RFK går ut så hardt her, og at han samtidig er vaksineskeptiker og har andre svin på skogen er ekstremt bekymringsverdig. Sammenheng mellom vaksiner og autisme har blitt vitenskaplig motbevist flere ganger, men dette ignoreres av bla. RFK. Det ser i hvert fall ut som om antallet som diagnostiseres varierer voldsomt mellom både land og stater, og da må man starte med å grave her før man konkluderer med at den faktiske prevalensen varierer så voldsomt: 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden Kalle Klo skrev (7 minutter siden): Men det er jo nettopp politisk drevet forskning som er et stort problem her - det at nettopp RFK går ut så hardt her, og at han samtidig er vaksineskeptiker og har andre svin på skogen er ekstremt bekymringsverdig. Sammenheng mellom vaksiner og autisme har blitt vitenskaplig motbevist flere ganger, men dette ignoreres av bla. RFK. Det ser i hvert fall ut som om antallet som diagnostiseres varierer voldsomt mellom både land og stater, og da må man starte med å grave her før man konkluderer med at den faktiske prevalensen varierer så voldsomt: Antallet autisme tilfeller har vokst voldsomt i verden - lenge før Trump og RFK jr kom til makten. Selv statistikken over du henviser til er jo fra 2021..Altså før dagens Trump regjering kom til makten og lenge før RFK i det hele tatt drømte om rollen som helseminister......... 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) obygda skrev (15 timer siden): Er autisme i ferd med å bli en pandemi? Spørsmålet dukket opp her når jeg kikket gjennom en del ulike nyheter der internasjonale forskere er svært bekymret for økningen av autisme i verden. I USA er nå 1 av 31 barn diagnoisert med autisme...1 av 31 barn... Kilde : https://www.npr.org/sections/shots-health-news/2025/04/16/nx-s1-5366676/autism-cdc-rates-rfk-research Og tallene har økt voldsomt de siste årene. En kort video som tar opp problemstillingen kan sees her : Antallet er også økende i norden : 1 Kilde : https://unric.org/no/okende-autisme-diagnoser-i-de-nordiske-landene/ Det ser også ut som andelen som får autisme er også større hos innvandrerbefolkningen. Kilde : https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157 Dersom utviklingen fortsetter i denne takten så kan menneskeheten stå overfor en voldsom utfordring - nærmest en pandemi. Så hva skjer - og hvorfor skjer det? Jeg legger f.eks merke til at i land med "usunt" kosthold så er antallet større enn i land med sunt kosthold. Og antallet ser ut til å være større blant fattige enn rike. Er det noen miljøgifter som virker inn her? Synes det hele fremstår som årets største påskenøtt og når man i USA opplever at i hver skoleklasse er det minst 1 med diagnosen så synes jeg det virker skremmende. Og i USA har man gått fra 1/36 i 2020 til 1/31 i 2024. Det er ekstreme tall. I stedet for å spekulere og vise til tvilsomme kilder, derunder en video av en skrulling som har blitt mer og mer ekstrem etter hvert som han oppdaget at det er penger i det, hva med å bare se på hva forskningen faktisk viser? Og da ikke hva en tilfeldig side påstår at forskningen viser. RFK er en inkompetent idiot som er tatt i løgn gjentatte ganger. Han har null peiling og null troverdighet. Endret 18 timer siden av Markiii 4 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden Markiii skrev (2 minutter siden): I stedet for å spekulere og vise til tvilsomme kilder, derunder en video av en skrulling som har blitt mer og mer ekstrem etter hvert som han oppdaget at det er penger i det, hva med å bare se på hva forskningen faktisk viser? Og da ikke hva en tilfeldig side påstår at forskningen viser. RFK er en inkompetent idiot som er tatt i løgn gjentatte ganger. Han har null peiling og null troverdighet. Jeg henviser til flere kilder - jeg vil tro noen av dem anses som troverdige. Du må ikke se deg blind på en av kildene - flere av dem er norske også. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 3 minutes ago, obygda said: Antallet autisme tilfeller har vokst voldsomt i verden - lenge før Trump og RFK jr kom til makten. Selv statistikken over du henviser til er jo fra 2021..Altså før dagens Trump regjering kom til makten og lenge før RFK i det hele tatt drømte om rollen som helseminister......... Det ser ut til å være noe uenighet i fagfeltet om i hvor stor grad veksten skyldes diagnostisering. Det virker ikke mulig å utelukke at dette er en viktig grunn basert på nåværende kunnskap. All forskning så langt tyder på at det er sammensatt (både arvelige og miljøfaktorer), og at man ikke er i nærheten av å finne ut en, enkel grunn til autisme. Da ser jeg ikke noen andre muligheter enn at man forsetter å forske og så venter med å konkludere til man faktisk har funnet reelle årsaker. Ingen grunn til å krisemaksimere eller sette i gang mange aksjoner når man ikke vet grunnene. Tilsvarende som med demens - dette er også et voksende problem, men man forstår ikke de grunnleggende årsakene, og da kan man heller ikke gjøre stort annet enn å forsette å forske. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jøss så spennende. Jeg er en anomali. Smexy ego boost 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden obygda skrev (8 minutter siden): Jeg henviser til flere kilder - jeg vil tro noen av dem anses som troverdige. Du må ikke se deg blind på en av kildene - flere av dem er norske også. Nei, du klipper og limer fra en tvilsom side som ikke engang linker til kilder, og så viser du til en video av en grifter som bevisst lyver for penger. Hele diskusjonen er håpløs når utgangspunktet ditt ikke engang er å se på hva forskningen faktisk viser. Og da snakker jeg om reelt sett, og ikke hvordan en tvilsom side lyver om forskningen og trekker inn enkeltstudier (som den ikke engang identifiserer). Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 11 minutes ago, obygda said: Antallet autisme tilfeller har vokst voldsomt i verden - lenge før Trump og RFK jr kom til makten. Selv statistikken over du henviser til er jo fra 2021..Altså før dagens Trump regjering kom til makten og lenge før RFK i det hele tatt drømte om rollen som helseminister......... Grafen jeg viste, handler ikke om vekst. Den viser at det er ekstrem forskjell i prevalens mellom forskjellige land. Tidligere har jeg linket til info som viser tilsvarende selv mellom forskjellige stater i USA. Det gir grunnlag til å mistro statistikken; er det virkelig 5 ganger flere autismetilfeller i California enn i Texas? Hvis det er en stor forskjell i hvordan man diagnostiserer, så må man være veldig forsiktig med hvordan man bruker statistiske tall. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden Kalle Klo skrev (1 minutt siden): Det ser ut til å være noe uenighet i fagfeltet om i hvor stor grad veksten skyldes diagnostisering. Det virker ikke mulig å utelukke at dette er en viktig grunn basert på nåværende kunnskap. All forskning så langt tyder på at det er sammensatt (både arvelige og miljøfaktorer), og at man ikke er i nærheten av å finne ut en, enkel grunn til autisme. Da ser jeg ikke noen andre muligheter enn at man forsetter å forske og så venter med å konkludere til man faktisk har funnet reelle årsaker. Ingen grunn til å krisemaksimere eller sette i gang mange aksjoner når man ikke vet grunnene. Tilsvarende som med demens - dette er også et voksende problem, men man forstår ikke de grunnleggende årsakene, og da kan man heller ikke gjøre stort annet enn å forsette å forske. Det ER enighet om at antallet alvorlige tilfeller er økende - mao de tilfellene man har lange tidsserier for. Så det er et økende problem. Hvorfor vet ingen ennå - derfor jeg synes det var bra med en tråd for å diskutere dette. Vi i denne tråden vil selvfølgelig ikke finne et svar med 2 streker under - det har ingen av oss kompetanse til eller data til å finne ut av. Men det er et interessant og viktig tema som må følges opp med forskning - for tallene viser økende antall personer med alvorlig autisme diagnose - og slikt kan det bare ikke fortsette. Jeg ønsker ikke å politisere en slik tråd - jeg tror ikke dette har noe med politikk overhodet å gjøre - men et reellt faktisk problem som man må finne ut av hva skyldes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå