Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
obygda skrev (17 timer siden):

Er autisme i ferd med å bli en pandemi?

Spørsmålet dukket opp her når jeg kikket gjennom en del ulike nyheter der internasjonale forskere er svært bekymret for økningen av autisme i verden.

I USA er nå 1 av 31 barn diagnoisert med autisme...1 av 31 barn...

image.thumb.png.6469b28008b31d4078a991e8956073ff.png

Kilde :

https://www.npr.org/sections/shots-health-news/2025/04/16/nx-s1-5366676/autism-cdc-rates-rfk-research

Og tallene har økt voldsomt de siste årene.  En kort video som tar opp problemstillingen kan sees her :

Antallet er også økende i norden :

image.thumb.png.91416075eb8f6d84c717301ec13a3ff4.png1

Kilde : https://unric.org/no/okende-autisme-diagnoser-i-de-nordiske-landene/

Det ser også ut som andelen som får autisme er også større hos innvandrerbefolkningen.

image.png.5effc5f515922098eeb535708ecf9e8f.png

Kilde :

https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157

Dersom utviklingen fortsetter i denne takten så kan menneskeheten stå overfor en voldsom utfordring - nærmest en pandemi.

Så hva skjer - og hvorfor skjer det?

Jeg legger f.eks merke til at i land med "usunt" kosthold så er antallet større enn i land med sunt kosthold. Og antallet ser ut til å være større blant fattige enn rike. Er det noen miljøgifter som virker inn her? Synes det hele fremstår som årets største påskenøtt og når man i USA opplever at i hver skoleklasse er det minst 1 med diagnosen så synes jeg det virker skremmende. Og i USA har man gått fra 1/36 i 2020 til 1/31 i 2024. Det er ekstreme tall.

Jeg har ikke lest alt, men mange grader av Autisme som feks slik som Greta Thunberg har Asperger eller feks karakteren Sheldon i big bang er bare sett på som spesielle før uten noen diagnose.

Helsevesenet har blitt mye bedre på å sette diagnoser i skole og i voksen alder.

Jeg tror ikke at vaksiner eller kjemiske midler i særlig grad gjør at Autisme øker. Jeg tror det som oftest er arv og at vi har blitt mye flinkere til å sette diagnoser på folk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men om det jeg sier er sagt før, så kan det likevel gjentas.

Det er en forskjell på hvor mange som har autisme, og hvor mange som diagnostiseres med autisme.

Med andre ord; at flere diagnostiseres med autisme nå, betyr ikke nødvendigvis at færre hadde det før. Og det er mange grunner til at flere diagnostiseres med det nå, og det er ikke at flere faktisk har det.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men om det jeg sier er sagt før, så kan det likevel gjentas.

Det er en forskjell på hvor mange som har autisme, og hvor mange som diagnostiseres med autisme.

Med andre ord; at flere diagnostiseres med autisme nå, betyr ikke nødvendigvis at færre hadde det før. Og det er mange grunner til at flere diagnostiseres med det nå, og det er ikke at flere faktisk har det.

Jeg kan gjenta meg litt selv her også. Om man bruker diagnosemetoden man hadde på 1970 tallet og nå - så vil man også se en økning i antall tilfeller. Men det er også enighet at flere får diagnosen nå enn før pga nye metoder.

Det som er bekymringsfullt er jo ikke å definere nye grupper med ulike mindre adferdsproblemer som en del av autismegruppen - det som er interessant er å se hvordan utviklingen har vært hos de som ikke vil fungere i samfunnet - som heller ikke fungerte på 1970 tallet. Og også i denne gruppen er tallet økende. Etter å ha lest litt mer om dette så ser jeg ulike hypoteser har kommet og gått gjennom årene. Man er ikke enig om hvorfor, men man er enig om at det er en økende trend - og man er også enig at dette er en uheldig samfunnsutvikling som man bør forske mer på.

Nå ble det slengt frem en påstand i denne videoen som tråden startet med at det i løpet av året vil komme nye resultater som kan kaste en eller annen form for skandale over hvorfor man ikke har avdekket årsaken til den økende trenden tidligere. Hva dette er vet jeg ikke - og det var dette jeg håpet tråden kunne diskutere. Og uheldigvis slengte jeg på en sak der RFK jr tok opp samme problemstilling - men selve problemstillingen eies ikke av han eller USA - dette med økende antall autister skjer over hele verden uten at vi har svarene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Med stress syndrom så mener jeg at det normalt sett forårsaker unormale å skadelige mengder med stress, og det gjør det, fagfolk også bruker dette uttrykket for å beskrive det. 

Men enkelte autister stresser ikke overhode, selv om en potensielt risikerer - på grunn av avvikende samhandling og/eller kommunikasjon og/eller stereotypisk atferd (atypisk har ikke alle disse, så blir og/eller :) ) - å bli utsatt for trakassering i større grad, og dermed oppleve mer stress.

En autist kan fint isolere seg, og dermed være ganske så stress-fri; en kan også fungere ganske bra (og uten stress)  med riktige omgivelser,  selv om en går rundt med en autisme lidelse.

Endret av lania
Lenke til kommentar
1 hour ago, obygda said:

Han kutter vel ikke forskning i andre land...

Men hva skjer indirekte? 

Trump gjengen driver i praksis innside handel på global skala, med et forsøk på å lage nye markeder de kan kontrollere. 

Hypotetisk scenario (eller?):

Ved å få autisme, som er såppas stor skala og for lite forskning til å dra konklusjoner, til å fremstå som en pandemi. Bidrar til at det blir et nytt "problem" som må løses. Det vil øke antallet forskningsrapporter. Der de med gode hensikter, men med for lite resursser og tidligere data, ikke kan komme med en konklusjon enda. Indirekte skapes det nye rammer for de som utnytter dette med å selge legemidler, kosttilskudd osv som liksom skal fikse problemet de selv lagde. Ved å bestille egne forskning som henviser til de andre for å fremstille troverdig, men med en bevisst bias for å fremme sine egne rapporter. 

I mellomtiden vil media sin fremstilling ubevisst føre til et større fokus på dette som en evt pandemi skape frykt. Selv om de fleste ikke har noe imot personer med autisme, vil de nok gjøre hva de kan for å redusere risikoen for at sin unge kan få det. Om det f.eks er å skifte ut stekeoljen med noe annet under graviditet. Det vil jo igjen øke stigmaet og mobbing av personer med autisme til slutt, når barna ubevisst plukker opp at foreldrene snakker om det med som noe må unngås og spesifikk bruker "anti autisme" produkter. (Uff, tenk om de faktisk lanserer produkter som spesifikk sier at det reduserer autisme?)

Vanskelig dette, poenget er at det ikke kan snakkes om som et problem som må løses. Men i stede hva kan man gjøre for å få bedre livsstil og helse, alt annet blir bare støy. Og selv med gode hensikter, kan bidra til å øke stigmaet. 

Media fokuserer på klikk og penger, så forskningsrapporter blir ofte fremstilt feil og vridd for å skape oppmerksomhet. Og bare si at et produkt gir bedre/dårligere helse blir desverre kjedelig å lese om, og gir lite klikk. Så da må de forbinde det med diagnoser. Trump/RFK og industrien vet nok hva de gjør ved utnytte dette. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (26 minutter siden):

Men hva skjer indirekte? 

Trump gjengen driver i praksis innside handel på global skala, med et forsøk på å lage nye markeder de kan kontrollere. 

Hypotetisk scenario (eller?):

Ved å få autisme, som er såppas stor skala og for lite forskning til å dra konklusjoner, til å fremstå som en pandemi. Bidrar til at det blir et nytt "problem" som må løses. Det vil øke antallet forskningsrapporter. Der de med gode hensikter, men med for lite resursser og tidligere data, ikke kan komme med en konklusjon enda. Indirekte skapes det nye rammer for de som utnytter dette med å selge legemidler, kosttilskudd osv som liksom skal fikse problemet de selv lagde. Ved å bestille egne forskning som henviser til de andre for å fremstille troverdig, men med en bevisst bias for å fremme sine egne rapporter. 

I mellomtiden vil media sin fremstilling ubevisst føre til et større fokus på dette som en evt pandemi skape frykt. Selv om de fleste ikke har noe imot personer med autisme, vil de nok gjøre hva de kan for å redusere risikoen for at sin unge kan få det. Om det f.eks er å skifte ut stekeoljen med noe annet under graviditet. Det vil jo igjen øke stigmaet og mobbing av personer med autisme til slutt, når barna ubevisst plukker opp at foreldrene snakker om det med som noe må unngås og spesifikk bruker "anti autisme" produkter. (Uff, tenk om de faktisk lanserer produkter som spesifikk sier at det reduserer autisme?)

Vanskelig dette, poenget er at det ikke kan snakkes om som et problem som må løses. Men i stede hva kan man gjøre for å få bedre livsstil og helse, alt annet blir bare støy. Og selv med gode hensikter, kan bidra til å øke stigmaet. 

Media fokuserer på klikk og penger, så forskningsrapporter blir ofte fremstilt feil og vridd for å skape oppmerksomhet. Og bare si at et produkt gir bedre/dårligere helse blir desverre kjedelig å lese om, og gir lite klikk. Så da må de forbinde det med diagnoser. Trump/RFK og industrien vet nok hva de gjør ved utnytte dette. 

Tenker det kun er en definisjonsgreie at en får mer autisme nå enn før, definisjonene endrer seg - tror egentlig det var mye mer autisme før i tiden, og at folk faktisk ikke ville tålt at dagens definisjoner i tidsalderen 70 og 80 tallet og tiden før det.

Lenke til kommentar
obygda skrev (2 timer siden):

Om man bruker diagnosemetoden man hadde på 1970 tallet og nå - så vil man også se en økning i antall tilfeller. Men det er også enighet at flere får diagnosen nå enn før pga nye metoder.

Det har også blitt et mindre stigma å ha autismediagnosen nå enn tidligere, så flere er villige til å undersøke om en selv (eller barnet) har en eller annen form for autisme. Tidligere ble også noen av disse bare sett på som litt annerledes, uten at man tenkte noe mer over det enn det. De som ikke fungerte helt i samfunnet, ble dyttet bort på diverse hjem, og det var det.

Det å ha en autismediagnose betyr ikke at man er "dummere", eller at man ikke klarer seg like godt i samfunnet. Noen trenger litt ekstra hjelp, andre klarer seg minst like bra som de som ikke har en diagnose. Den sistnevnte gruppen ville ikke blitt undersøkt tidligere.

En annen ting er at det for noen har blitt en slags "mote" å ha en diagnose, enten det er autisme, ADHD eller annet. Kjenner minst en person som er "stolt" av å ha en diagnose. Vedkommende var veldig opptatt av å bevise at hen hadde en diagnose, og kan fort ha gitt de svarene som den som undersøkte hen ville ha under diagnostiseringen.

obygda skrev (2 timer siden):

Nå ble det slengt frem en påstand i denne videoen som tråden startet med at det i løpet av året vil komme nye resultater som kan kaste en eller annen form for skandale over hvorfor man ikke har avdekket årsaken til den økende trenden tidligere.

Hvis det er videoen til Campbell du tenker på (jeg har ikke sett den, jeg vet ganske godt hva alle videoene hans inneholder uansett), så har vel ikke han sagt så mye riktig og faktabasert etter at han for noen år siden skjønte at det som skaper klikk og visninger på YouTube, er ikke sannheten. Derimot, hvis man vrir og vender på statistikk, feiltolker utsagn, tar ting ut av sammenheng, finner på ting og misforstår alt og alle i verste mening, så kan man tjene gode penger på det. Han var for eksempel veldig glad i å nedsnakke covid-19 vaksinen og påstå at den var livsfarlig. Han kan ha en del liv på samvittigheten ved at mennesker har trodd på han og unnlatt å ta vaksinen.

Hans feilinformasjon er godt dokumentert flere steder.

Med andre ord, ikke tro på noe den mannen har sagt de siste årene.

Endret av Nukleosid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, obygda said:

Nå ble det slengt frem en påstand i denne videoen som tråden startet med at det i løpet av året vil komme nye resultater som kan kaste en eller annen form for skandale over hvorfor man ikke har avdekket årsaken til den økende trenden tidligere.

Det vil nok komme påstander om årsaker fra RFK som har lovet å løse dette innen september, mens han sparker alle som kan noe om autisme. Det han kommer med tror jeg vi godt kan ignorere.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (5 minutter siden):

Det vil nok komme påstander om årsaker fra RFK som har lovet å løse dette innen september, mens han sparker alle som kan noe om autisme. Det han kommer med tror jeg vi godt kan ignorere.

Hva HAN kommer med er ikke av interesse,men hva forskere kommer med ER. Jeg vil tro at alle forskere på dette området vil syreteste enhver rapport fra USA gitt den politiseringen som vi ser om dagen. Jeg er nysgjerrig på hvilke årsaker som vil bli lagt frem og hvilke beviser man har. Forskere flest vet at man ikke kan lure noen med pseudo vitenskap slik man driver med i Trump administrasjonen der alle ser ut til å tilbe Trump som Jesu opstandelse. Så jeg er ikke så bekymret for at RFK vil legge frem vås og tøys..for da vil forskere verden rundt kalle det vås og tøys og bare le av alt sammen.

Men litt snodig i denne tråden er det jo at ingen ser ut til å ville akseptere en reell økning av tilfeller selv om forskere,også i Norge, sier det er tilfelle. Videre at man problematiserer at man lurer på hva økningen kan skyldes. Noen føler seg stigmatisert også, hvilket selvfølgelig ikke var hensikten. Jeg er reellt opptatt og nysgjerrig på hvorfor vi ser en økning i de alvorlige diagnosene..og jeg har allerede akseptert at dette er reellt ettersom man fra norske fagpersoner også påpeker dette.  Og selv om man ikke tror det er reellt,så burde man vel uansett være åpen nok til å vurdere konsekvensene om man tar feil. Vi lager jo ikke våpen først og fremst for å kjempe en krig,men for å unngå en krig. Så sånn sett burde man definitivt undersøke dette nærmere...for er det slik det hevdes, så vil det kunne få store konsekvenser fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (14 minutter siden):

Jeg vil tro at alle forskere på dette området vil syreteste enhver rapport fra USA gitt den politiseringen som vi ser om dagen.

Forskere som har blitt sparket og måttet ta seg annet arbeid eller går ledig har liten sannsynlighet for å nå fram i pressen med sin forskning. Når forskere sparkes selektivt basert på om deres vitenskapelige resultater er i tråd med eller i mot RFK og Trump sin agenda, så gir det en politisk dreining på vitenskapen, en partisk ubalanse.

Som nevnt før i tråden, cherrypicking av ekte forskning er en stor trussel mot balansert vitenskap. Nettopp fordi ektheten gir den legitimitet selv om den er ubalansert. Det samme skjer når "uønsket" forskning forties, bagatelliseres, mister finansiering på bakgrunn av upopulære resultater. Det har vært flere saker på dette i Norge og er neppe mindre av det i USA. Særlig under konspirasjonsteoretikeren RFK.

Utblåsning: Jeg synes RFK er helt forferdelig å høre på. Han burde vært konsekvent dubbet eller automatisk mutet og tekstet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lania skrev (15 timer siden):

Men enkelte autister stresser ikke overhode, selv om en potensielt risikerer - på grunn av avvikende samhandling og/eller kommunikasjon og/eller stereotypisk atferd (atypisk har ikke alle disse, så blir og/eller :) ) - å bli utsatt for trakassering i større grad, og dermed oppleve mer stress.

En autist kan fint isolere seg, og dermed være ganske så stress-fri; en kan også fungere ganske bra (og uten stress)  med riktige omgivelser,  selv om en går rundt med en autisme lidelse.

Autisme er uansett ansett som ett stress syndrom, folk med autisme har oftest et langt høyere nivå av stress, at enkelte få ikke plages av det hindrer ikke det faktum. 

Selvpåført isolasjon er bare nok et problem. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, obygda said:

Så jeg er ikke så bekymret for at RFK vil legge frem vås og tøys..for da vil forskere verden rundt kalle det vås og tøys og bare le av alt sammen.

Ikke når en svært stor andel av medisinsk forskning foregår i et land der det nå kun er lov med Trump-korrekt "forskning". Det blir garantert massevis av folk som blir lurt av dette og vi kommer til å slite med de påstandene i mange år. At vaksiner gir autisme er avkreftet utallige ganger, men vi blir ikke kvitt disse påstandene heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (8 minutter siden):

Ikke når en svært stor andel av medisinsk forskning foregår i et land der det nå kun er lov med Trump-korrekt "forskning". Det blir garantert massevis av folk som blir lurt av dette og vi kommer til å slite med de påstandene i mange år. At vaksiner gir autisme er avkreftet utallige ganger, men vi blir ikke kvitt disse påstandene heller.

Jeg er ikke så bekymret. Du finner ingen leger eller forskere i Norge som går god for koblingen autisme vaksine. Dessuten er det ingen økonomiske koblinger i Norge slik man har i USA

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (51 minutter siden):

Er ganske enig i at det ikke er sammenheng mellom vaksiner og autisme, det som er mer sannsynlig er at vaksiner gjør en mer sårbar opp mot vanlige hendelser og opplevelser - slik at den på den måten fremstår som autist; det kan være en har statistikk som peker på sammenheng mellom autisme og vaksine, men vil med stor sannsynlighet være en mediert-variabel (Mediation (statistics) - Wikipedia) (dvs statistikken tilsier at A forklarer B, men egentlig er det en  "A forklarer C og C forklarer B")

Jeg skjønner Trump veldig godt, og mener faktisk han gjør det riktige med å gjennomgå forskning med potensielt inneholder falske konklusjoner opp mot statistisk forskning; det hander ikke om "Trump" riktighet, men at det er fryktelig lett å dra feilkonklusjoner opp mot statistikk, for så å "selge" dette til journalister som sprer slikt ukontrollert videre - Trump vil ikke kunne stoppe forskning som ikke kan dokumenteres som propaganda (falsk informasjons spredning)

Endret av lania
  • Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (44 minutter siden):

Helt sikkert...for dette hadde man jo plenty av på 1970 tallet og fremover...

Autismen har økt i takt med antirøykekampanjene så det må jo være det som har skylda.. :roll: Begynn å røyk - slutt med autisme..

Forskning med godkjent av Trump-stempel.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...