Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er jo selve poenget med bedre diagnostikk, en kan si det samme om sykdommer som har fått bedre diagnostiske tester de ville ikke fått en diagnose for 20 år siden, men det trenger ikke bety at de ikke hadde sykdommen. 

Ja jeg skjønner det, det er derfor jeg skrev den setningen. Definisjonen på hva det vil si å være autist har endret seg.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Ja jeg skjønner det, det er derfor jeg skrev den setningen. Definisjonen på hva det vil si å være autist har endret seg.

Men forskerene selv avviser denne hypotesen..at man har får flere diagnoser fordi "verktøyene" er blitt bedre.

"The increase in autism spectrum disorder (ASD) prevalence cannot be solely attributed to the expansion of diagnoses to include higher functioning children. On the contrary, the percentage of ASD cases with higher IQs (> 85) has decreased steadily over the last six ADDM reports to 36.1% in the 2022 survey. Nearly two thirds of children with ASD in the latest survey had either severe or borderline intellectual disability (ID)."

image.thumb.png.d6002106c3ae63597d31998dc726d4e1.png

Kilde :https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157

Mao - de som arbeider med dette tror ikke økningen skyldes bedre diagnose verktøy

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (52 minutter siden):

Vi har i dag bedre verktøy og økt kunnskap om barns utvikling, noe som gjør at systemet tidligere og bedre klarer å identifisere barn som utvikler seg annerledes enn forventet.

Tidligere ble mange med autisme ikke fanget opp. Gjerne fikk dem en annen diagnose.

Det kan også tenkes at overlappende symptomer gjør det vanskeligere å stille en autismediagnose i flere tilfeller. Fremdeles går flere med autisme udiagnostisert eller får andre diagnoser på grunn av at symptomene overlapper og vi ikke har forsket nok på dette (eks. schizofreni og autisme). Dette er også en grunn til at flere autister, spesielt jenter, har gått livet med feil diagnose.

Sitat

Som forfatterne konkluderer med skyldes økningen mest sannsynlig endringer i registrering og diagnostisering. Kvaliteten på helseregistrene kan ha blitt bedre. Økt bevissthet om diagnosene fører sannsynligvis til at barna får en autismediagnose tidligere enn før, og at flere barn med relativt høyt funksjonsnivå får en autismediagnose. Det kan også være slik at de som tidligere fikk diagnoser som psykisk utviklingshemning eller språkforstyrrelser, i dag får autismediagnoser i stedet, sier han.

https://tidsskriftet.no/2015/06/fra-andre-tidsskrifter/er-autisme-blitt-vanligere?

https://tidsskriftet.no/2024/02/kronikk/autisme-hos-jenter

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Vi har i dag bedre verktøy og økt kunnskap om barns utvikling, noe som gjør at systemet tidligere og bedre klarer å identifisere barn som utvikler seg annerledes enn forventet.

Tidligere ble mange med autisme ikke fanget opp. Gjerne fikk dem en annen diagnose.

Det kan også tenkes at overlappende symptomer gjør det vanskeligere å stille en autismediagnose i flere tilfeller. Fremdeles går flere med autisme udiagnostisert eller får andre diagnoser på grunn av at symptomene overlapper og vi ikke har forsket nok på dette. Dette er også en grunn til at flere autister, spesielt jenter, har gått livet med feil diagnose.

https://tidsskriftet.no/2015/06/fra-andre-tidsskrifter/er-autisme-blitt-vanligere?

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59828/1/Lena-Elin-Lorentzen-Forekomst-av-livshendelser-ved-psykose--hos-personer-med-autisme-og-psykisk-utviklingshemning.pdf

https://tidsskriftet.no/2024/02/kronikk/autisme-hos-jenter

Vi har nok bedre verktøy i dag enn tidligere - men de mest alvorlige tilfelle ville uansett blitt fanget opp tidligere - og her skjer det også en økning. Forskere selv påpeker at den teorien ikke lenger holder :

image.png.ece9ba10a54df17a62add1597822d66e.png

kilde :https://www.dagogtid.no/samfunn/autismeforsking-utan-svar/145530

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er det all grunn til å anta at konklusjonen som Kennedy kommer med er skrevet på forhånd. Han skal finne "årsaken" til økende autisme i løpet av 5 måneder, når forskerne har slitt med å finne en klar årsak i årevis. Samtidig har han gitt mange av forskerne som kan noe om autisme sparken. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (2 minutter siden):

Vi har nok bedre verktøy i dag enn tidligere - men de mest alvorlige tilfelle ville uansett blitt fanget opp tidligere - og her skjer det også en økning. Forskere selv påpeker at den teorien ikke lenger holder :

image.png.ece9ba10a54df17a62add1597822d66e.png

kilde :https://www.dagogtid.no/samfunn/autismeforsking-utan-svar/145530

Selvfølgelig øker antallet autismediagnoser når vi lettere fanger dem opp tidligere, spesielt hos jenter. Jeg synes det er positivt at foreldre oppsøker hjelp og at systemet blir bedre til å identifisere autisme. Dessuten tar artikkelen bare for seg dem som får diagnosen før fylte 5 år  og da er det naturlig at det er de med tydeligere symptomer som blir fanget opp!

Selvfølgelig er det mer tydeligere når man blant annet lærer mer om jenter og hvordan autisme utrykker hos dem...

Jenter med autisme har ikke blitt forsket nok på og det er fortsatt en betydelig underdiagnostisering av kvinnelige autister. Jeg har ikke fått lest hele artikkelen, så tok de dette opp? Eller prøver de å skape frykt ved å peke på økningen i diagnoser, uten å nevne andre forklaringer?

Lenke til kommentar
obygda skrev (56 minutter siden):

Ja - om man kikker på resultatene fra tester gjort i forsvaret under sesjon så ser man jo at de scorer lavere nå enn før.

IQ er en spesiell sjanger innen matematikken, akkurat som geometri. Ja, hva så? Menn scorer dårligere i et tema i ett fag og sannsynligvis bedre i et annet tema i et annet fag. Det betyr ikke at man har blitt dummere. Det betyr at man har cherrypicket et snevert område og legger det på sølvfat for å lobbyere fram en bestemt politikk. Dette har veldig lite med vitenskap å gjøre.

Årsakene til at visse kompetansefelt stiger og andre svekkes over tid kan være kulturelle årsaker, teknologiske og samfunnsutviklingen. Blant annet vet vi at barn ser mye mer TV og spiller mye mer dataspill nå enn før. Vi vet også at de leser mindre på papir og utsettes for mer kortvarige tankerekker og grunnere tankegang. I gamle dager hadde vi mer langtekkelige tv-programmer, filmer, underholdning som brettspill, lese en bok, gå i naturen, samle på frimerker og mye annet som vi "ikke har tid til" i dag.

Så hvis påstandene om mer faktisk autisme (ikke bare økt diagnostisering) stemmer, så kan det ha naturlige årsaker fra et samfunn i endring ikke nødvendigvis allskens populære forklaringsmodeller som er inn for tiden (vaksiner, for lite animalsk fett, for lite sukker etc). Ikke undervurder de kraftige politiske strømmene som undergraver vitenskapen, eller de kommersielle kreftene som står bak disse politiske strømmene.

Lenke til kommentar

En god  vitenskapelig analyse av autisme av en som forsker på dette i videoen nedenfor.  

Han har en autistisk datter som har jobb, venner på jobben og klarer seg selv.  Han ser på RFK jr sin mørke tale som desinformasjon og mulig eugenics (rasehygiene… kjent fra Nazistene…)

Vaksine som årsak er tilbakevist i mange vitenskapelige studier.

Autisme har mye med genetikk å gjøre og man ser dette allerede under graviditeten.  Noen miljøfaktorer da kan være viktige, men trengs mer forskning.

Dette vet RFK jr fordi han ble presentert forskningen for 8 år siden men virket helt uinteressert… han var kun interesser i konspirasjonsteoriene

Autisme er kompleks og har ikke en bestemt årsak. At RFK jr skal finne hva det er som forårsaker autisme innen September blir det samme som å si at man skal finne hva som forårsaker kreft.  Det er ikke en årsak men et komplekst samspill der det meste avgjøres i tidlig graviditet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Martelè skrev (23 minutter siden):

Jeg lærte begrepet "motediagnose" fra Kvinneguiden. Dette er da diagnoser som autisme, angst, ADHD og til og med PTSD

ADHD er helt klart en motediagnose. Barn er ikke mer viltre nå enn de var for 30 eller 60 år siden, men de sendes i mye større grad til barnepsykologer som har som jobb å diagnostisere. - Dermed blir flere diagnostisert. Så, hvem sender de til barnepsykologer? Ofte er det skoleverket som fremstår som eksperter ovenfor foreldre og melder inn "mistanke" om ADHD, som "bør utredes". Altså sendes til PPT sine eksperter, barnepsykologer og lignende. Så hvorfor mistenker skoleverket så mye flere tilfeller nå en før? Har de noe å tjene på det? De burde jo være nøytrale og ha erfaring med mange barn, ikke sant? En ADHD-diagnose utløser penger til skolene. Jepp, intet mindre. De får penger til støtteundervisning, i praksis ekstra lærertimer, som følge av diagnostisering. Dette gjelder også diagnosene dysleksi og dyskalkuli.

Skoleverket mistenker barn som presterer under gjennomsnittet i et eller annet fag å ha ulike diagnoser som bør utredes. Dette er et lotteri der skolene får tilslag på midler når noen av loddene trekkes ut som vinnerlodd / riktig diagnose. Selv om det i all moderne tid har vært helt naturlig at 49,999..% av barna presterer under snittet i enhver test de testes i. Selv om det følger samme normalfordeling som før. Skolene blir belønnet med ekstra lærertimer etter lotterimetoden. Det gjelder å ha flest mulig lodd. Det er derfor jeg kaller dette en industri som tjener på å mistenke barnediagnoser over en lav sko.

En ekstra trist side av saken er at diagnoser kan være selvoppfyllende for noen. En form for noceboeffekt. Får et barn en diagnose så vil ikke bare barnet selv se annerledes på seg selv, men også foreldrene, lærerne og medelevene. Diagnosen blir en tildelt rolle som underpresterende, som dermed eleven tar og fyller. Diagnosen blir mer en unnskyldning for å underprestere og senke kravene enn en aksept for at folk er forskjellige. Folk er forskjellige. Normalfordelingen innen ulike fag og prestasjonsområder har alltid eksistert. Forskjellen er at det nå sykeliggjøres, belønnes og til en viss grad blir en selvoppfyllende profeti.

Dette er ikke vaksiner, mikroplast eller vegetabilsk fett sin feil. Dette er samfunnets feil.

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Vel..vi snakker om IQ på 70 eller lavere..det er så åpenbart at man selv på 1970 tallet ikke ville fungere

Den logikken fungerer ikke når terskelen for å delta i lotteriet har blitt hevet fra IQ 70 (1%) til IQ 100 (snittet, 50%). Den ene prosenten som ble diagnostisert før blir nok fortsatt diagnostisert likt, men det har kommet en hel del mildere tilfeller som PPT får i oppgave å utrede og fra de trekkes noen lodd opp av hatten som vinnere. Selvsagt flere i nedre del av skalaen og færre opp mot snittet, men totalt antall diagnoser har steget kraftig. Neppe fordi barn er så forskjellig nå, men fordi det kastes flere lodd i potten og "alle" involverte i trekningene tjener på å trekke vinnerlodd.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Den logikken fungerer ikke når terskelen for å delta i lotteriet har blitt hevet fra IQ 70 (1%) til IQ 100 (snittet, 50%). Den ene prosenten som ble diagnostisert før blir nok fortsatt diagnostisert likt, men det har kommet en hel del mildere tilfeller som PPT får i oppgave å utrede og fra de trekkes noen lodd opp av hatten som vinnere. Selvsagt flere i nedre del av skalaen og færre opp mot snittet, men totalt antall diagnoser har steget kraftig. Neppe fordi barn er så forskjellig nå, men fordi det kastes flere lodd i potten og "alle" involverte i trekningene tjener på å trekke vinnerlodd.

Vel - jeg velger å tro på forskere som sier at autisme har økt og at dette IKKE kan forklares med flere og bedre diagnoseverktøy fordi andelen med sterke autisme sympton også er økende. Altså at andelen av de man også tidligere diagnostiserte med autisme øker i befolkningen.  Jeg har heller ingen kompetanse til overprøve forskere  - snarere tvert imot har 7 års studier innen realfag og økonomi lært meg til å respektere og anerkjenne forskningsmiljøene. Jeg ser at Trump politiserer veldig mye, men utviklingen av autisme skjedde lenge før Trump og hans helseminster RFK Jr kom på banen med sine ville teorier som OGSÅ forskningsmiljøet avviser. Derfor anser jeg dette som en reell problemstilling. Hva årsaken til denne økende trenden skyldes vet jeg ikke - men dersom trenden fortsetter har jeg nok realfagskompetanse til å se at dette er farlig for menneskeheten  - så man må finne årsaken. Og jeg tror ikke vi trenger å støtte oss på amerikansk forskning her - det vil forhåpentligvis komme forskning også utenfor Trump sfæren. Det som er kjedelig er jo nettopp at slike alarmerende resultater kommer nå - i en verden som er så ekstremt politisert.  Jeg finner i alle fall dette svært skremmende - og jeg finner økningen som reell - og jeg håper virkelig man finner ut hva det skyldes. For dette er virkelig ikke bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (14 timer siden):

Fortsetter dette så vil man jo i praksis utrydde menneskeheten.

Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

Ja, for autisme er helt grusomt uansett hva🙄

I følge dette sitatet så er det visst det... 🙄

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

IQ er en spesiell sjanger innen matematikken, akkurat som geometri. Ja, hva så? Menn scorer dårligere i et tema i ett fag og sannsynligvis bedre i et annet tema i et annet fag

Dette stemmer ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kassettspiller said:

Autisme slik man definerte det for 20+ år siden var vel det, men spekteret har jo blitt utvidet kraftig siden da. De fleste har det vel ganske greit. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

I følge dette sitatet så er det visst det... 🙄

Faktisk helt syke holdninger! Godt å høre at flere reagerer❤️

obygda skrev (Akkurat nå):

En kan lese mer om autisme her :

https://www.helsenorge.no/sykdom/utviklingsforstyrrelser/autisme/

Poenget er ikke om det er grusomt eller ikke grusomt - poenget er at det vil kunne påvirke menneskers evne til å overleve på denne planeten.

Du...

Jeg har autisme. Vi kan fint overleve, få barn osv. til tross for en diagnose. 

Mange av oss har unike og gode egenskaper. Faktisk kan det være en fordel for å overleve...

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (17 minutter siden):

Dr. John Campbell omtaler det som en forferdelig tragedie med enorme menneskelige og økonomiske konsekvenser. :roll:

For 50 år siden hadde ingen løftet et øyebryn. De hadde kanskje sagt "du blir sikkert en god bonde eller fisker". Yrker med langt høyere anerkjennelse den gangen enn nå. Rett og slett et vanlig godt liv. Det var langt lavere sosialt press for å "bli noe" som advokat, politiker, artist, få en nobelpris eller noe sånt. I dag får man jo nesten inntrykk av at man må bli noe sånt eller så er man mislykket. Det er en skjult men massiv nedsnakking av vanlige yrker som folk flest jobber med. Et slags tabu traume som svært mange vanlige mennesker bærer på, helt unødvendig.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...