Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

leticia skrev (2 minutter siden):

Fra 2,78 % til 3,22 % . Tallene er så lave at det kan være  statistiske tilfeldigheter også. At vi diagnostiserer flere betyr heller ikke at det faktisk blir flere . Kanskje det bare betyr at vi er flinkere til å finne flere. Har vi blitt flinkere til å diagnostisere jenter f.eks? At vi endelig har innsett at jenter med autisme ikke oppdages like lett ved å bruke diagnosekriterier laget for gutter? 

Se video i første post. Der vises en graf over utviklingen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, la oss snakke om autisme som om det er en sykdom!🙄

Men seriøst, jeg skjønner at det kan oppfattes som en sykdom for noen, med tanke på de utfordringene det kan føre med seg. Det er tross alt et spektrum og det påvirker alle på ulike måter.

Likevel må jeg si at det er skremmende hvordan enkelte fortsatt drar inn vaksiner som en mulig årsak til autisme. Det finnes ingen vitenskapelig støtte for det og det skaper bare mer stigma og feilinformasjon. Vi har nok av stigma og fordommer mot autister...

Det positive er at vi endelig har begynt å forske mer på autisme (spesielt hos kvinner og jenter) og det har ført til mer aksept og forståelse. Mange får mer innsikt i hva diagnosen faktisk innebærer og det gjør det lettere både for folk å oppsøke hjelp og for fagfolk å identifisere mer skjulte symptome.

Vi burde heller fokusere på mer forskning og økt aksept rundt autisme, slik at folk med diagnosen kan leve gode og meningsfulle liv med hele seg selv! I stedet for å få høre at man er en "parasitt" eller at autisme er noe som burde fjernes for godt, burde vi skape et samfunn der nevrodiversitet blir forstått og respektert.

Endret av Kassettspiller
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (12 timer siden):

Er autisme i ferd med å bli en pandemi?

Spørsmålet dukket opp her når jeg kikket gjennom en del ulike nyheter der internasjonale forskere er svært bekymret for økningen av autisme i verden.

I USA er nå 1 av 31 barn diagnoisert med autisme...1 av 31 barn...

Tviler på at det er en økning av autisme, men vi har fått mye bedre diagnostiske tester de siste 20 årene, og det er bra, har man en diagnose så kan man gjøre noe med det, ser ikke poenget i problematisere at vi har fått bedre diagnostikk for et syndrom. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Pandemien av overdiagnostisering av ADHD og dysleksi har også vært økende lenge før Trump. Det har blitt en hel industri rundt det å diagnostisere, tilrettelegge, behandle osv. En industri der det ligger penger i alle ledd når en person diagnostiseres. Da sier det seg selv at terskelen senkes og folk sykeliggjøres unødvendig. I gamle dager ble de ansett som å være en del av det normale spekteret av varians.

Det kan nok være. Men tviler i dette tilfelle. Her har man lange historiske serier fra 1970 tallet og fremover. Og jeg tror flere av sakene er så åpenbare autisme at man snakker om barn som ikke vil fungere i en vanlig klasseromsundervisning. Og mange får denne diagnosen lenge før man når skole alder. Jeg tenker kanskje gen manipulert mat..som er billig og som kanskje den gruppen foreldre her har spist mye av. Det er flere tilfeller blant svarte og asiater enn blant hvite i USA.  Jeg tror dette uansett er ett reellt problem..ikke noe Trump eller store økonomiske krefter står bak. Det er vel heller trolig at dette kommer av miljø,klima,mat osv..Men jeg synser like mye som alle andre her...Men tallene viser i alle fall helt klart en trend fra 1970 og fremover som er veldig skremmende. FHI har også data som viser økende trend i Norge

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Tviler på at det er en økning av autisme, men vi har fått mye bedre diagnostiske tester de siste 20 årene, og det er et bra, har man en diagnose så kan man gjøre noe med det, ser ikke poenget i problematisere at vi har fått bedre diagnostikk for et syndrom. 

Vel..vi snakker om IQ på 70 eller lavere..det er så åpenbart at man selv på 1970 tallet ikke ville fungere

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (10 timer siden):

Det kan være en forbindelse mellom vegetabilske oljer, (seed oils), og autisme.

USA har nylig satt i gang en animal fat first - kampanje. Det er ikke utenkelig at dette er cherrypicket forskning ment for å styrke kjøtt-industrien i USA på samme måte som de presenterte forskning for sukker, mot sukkerfrie søtningsstoff på 70-tallet og pro-tobakk-forskning før det igjen.

Cherrypicking av ekte forskning (og fortiing av ekte forskning med "uønskede" resultater) er en stor fare mot vitenskapen i dag. Særlig når politikk og økonomiske krefter står tungt på en av sidene.

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (9 minutter siden):

Likevel må jeg si at det er skremmende hvordan enkelte fortsatt drar inn vaksiner som en mulig årsak til autisme.

Det samme sa de om sigaretter og kreft en gang i tiden. Uansett så er det ingenting i veien med å se på sikkerheten av vaksiner. Det er mer skremmende å ikke gjøre det.

Edit leif

Endret av Satan666
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (10 minutter siden):

Vel..vi snakker om IQ på 70 eller lavere..det er så åpenbart at man selv på 1970 tallet ikke ville fungere

Autisme er på et spektrum, så nei det er ikke så enkelt som at autisten har lavere funksjonsevne, de har vi nok en viss kontroll på, de som dog ikke har lavere IQ har stort sett gått gjennom livet uten diagnose, og heller fått et litt annet stempel som en lokal original eller verre.

Det er ingenting som foreløpig tyder på at det er noe eksternt som fører til autisme, nye diagnostiske verktøy er hovedforklaringen for flere med diagnosen autisme. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 5
Lenke til kommentar
obygda skrev (11 timer siden):

Jeg la bare merke til at tallene var lavere blant hvite - en svarte - og at de var  høyere i USA enn f.eks Norden osv.. og tenkte kanskje at kosthold var innvolvert her. Men jeg har NULL anelse - og det er dette forskerene forhåpentligvis kan finne ut. Uansett må det være "noe" her som kan forklare endringen. Se videoen lagt ut i første lenke.  Den antydes en skandale - dvs jeg vil tro at man har ulike hypoteser allerede som kan peke mot "noe" som vi mennesker kunne ha unngått. Om det er maten vi spiser var bare en tanke jeg slengte ut. Vi har jo industrialisert matproduksjonen voldsomt med ultraprossesert mat en følge av dette. Men kan  det være miljøgifter - f.eks mikroplast - som kommer inn og ødelegger genene? Jeg synes det uansett er ganske ekstremt. Og at tallene har gått fra 1/36 til 1/31 på kun 4 år i USA er jo helt hinsdies. Fortsetter dette så vil man jo i praksis utrydde menneskeheten. Og dette har foregått i mange,mange år - men nå de siste årene har tallene vokst raskt!

Jeg tar et steg tilbake og forsøker å skjønne reaksjonsmønsteret ditt. Kan det være noe sånt?

- Forbløffelse, hakeslepp, vantro men likevel sterk tro på forskerne

- Litt panisk tankespinn rundt årsaker. (Allerede svelgt påstandene). Tankespinnet om årsaker tar bort den kritiske sansen rundt selve påstanden. Teorier i hytt og pine skytes fra hofta. Mikroplast, kosthold, vaksiner etc.

Ta et steg tilbake og tenk over om du før dette har tenkt på at barn i dag er på et merkbart lavere nivå i dag enn for en generasjon siden. Har du tenkt på det før? Eller er dette tanker du forsøker å bekrefte etter at påstandene har festet seg i deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Autisme er på et spektrum, så nei det er ikke så enkelt som at autisten har lavere funksjonsevne, de har vi nok en viss kontroll på, de som dog ikke har lavere IQ har stort sett godt gjennom livet uten diagnose, og heller fått et litt annet stempel som en lokal original eller verre.

Det er ingenting som foreløpig tyder på at det er noe eksternt som fører til autisme, nye diagnostiske verktøy er hovedforklaringen for flere med diagnosen autisme. 

Vel - man har funnet ut at D vitaminmangel har betydning

image.png.838234001a98327664e2c400035f554b.png

Kilde :

https://www.fhi.no/ps/studier/autismestudien/forskningsfunn-autismestudien/

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Satan666 said:

Det samme sa de om sigaretter og kreft en gang i tiden. Uansett så er det ingenting i veien med å se på sikkerheten av vaksiner. Det er mer skremmende å ikke gjøre det.

Edit leif

Du kan ikke sammenlikne de to sakene. Forskningen viste klart at sigaretter var kreftfremkallende, men sigarettindustrien kjempet mot med propaganda. Forskningen har vist klart at autisme ikke har noen sammenhenger med vaksiner, men alternativindustrien kjemper mot denne ideen.

Den seriøse forskningen har vært like klar i begge tilfeller. Forskningen som viste hvor farlig røyken kan være kom allerede på 50-tallet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg tar et steg tilbake og forsøker å skjønne reaksjonsmønsteret ditt. Kan det være noe sånt?

- Forbløffelse, hakeslepp, vantro men likevel sterk tro på forskerne

- Litt panisk tankespinn rundt årsaker. (Allerede svelgt påstandene). Tankespinnet om årsaker tar bort den kritiske sansen rundt selve påstanden. Teorier i hytt og pine skytes fra hofta. Mikroplast, kosthold, vaksiner etc.

Ta et steg tilbake og tenk over om du før dette har tenkt på at barn i dag er på et merkbart lavere nivå i dag enn for en generasjon siden. Har du tenkt på det før? Eller er dette tanker du forsøker å bekrefte etter at påstandene har festet seg i deg?

Ja - om man kikker på resultatene fra tester gjort i forsvaret under sesjon så ser man jo at de scorer lavere nå enn før.

image.thumb.png.121fd1d20611e04ac381fb601665d605.png

Kilde :

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-den-malbare-iq-en-til-norske-menn-blir-stadig-lavere/s/12-95-3423501201

Der henviser man videre til :

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1718793115

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette har nok mye mer med en endret definisjon av hva det vil si å være autist, samt en en sterkt økende grad av overdiagnostisering av slike problemer som kan gi barna en unnskyldning. I gamle dager var du bare rar, nå kan du være på "spekteret". De aller fleste av disse som får diagnosen nå ville aldri blitt kalt autister for 20+ år siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 minutter siden):

De aller fleste av disse som får diagnosen nå ville aldri blitt kalt autister for 20+ år siden.

Det er jo selve poenget med bedre diagnostikk, en kan si det samme om sykdommer som har fått bedre diagnostiske tester de ville ikke fått en diagnose for 20 år siden, men det trenger ikke bety at de ikke hadde sykdommen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Aukninga har nok mest med at vi både er flinkare til å diagnoser, og ikkje minst at auka fokus på autisme gjer at fleire ber om ei utgreiing for autisme. 

Det vil overraske meg om det er ei reell auking i talet på autistar, det bar nok meir at tidlegare så var det ingen som brydde seg. Fungerande autistar som klarte seg sjølv vart berre sett på som litt rare, og det var det. 

Det er mykje same grunnen til at Norge saman med resten av Norden er i klamydia toppen, I Norge er det mange som tester seg og då er det også mange som får diagnosen. Sydligare land tester mindre og finner derfor også mindre tilfeller.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...