Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

Er autisme i ferd med å bli en pandemi?

Spørsmålet dukket opp her når jeg kikket gjennom en del ulike nyheter der internasjonale forskere er svært bekymret for økningen av autisme i verden.

I USA er nå 1 av 31 barn diagnoisert med autisme...1 av 31 barn...

image.thumb.png.6469b28008b31d4078a991e8956073ff.png

Kilde :

https://www.npr.org/sections/shots-health-news/2025/04/16/nx-s1-5366676/autism-cdc-rates-rfk-research

Og tallene har økt voldsomt de siste årene.  En kort video som tar opp problemstillingen kan sees her :

Antallet er også økende i norden :

image.thumb.png.91416075eb8f6d84c717301ec13a3ff4.png1

Kilde : https://unric.org/no/okende-autisme-diagnoser-i-de-nordiske-landene/

Det ser også ut som andelen som får autisme er også større hos innvandrerbefolkningen.

image.png.5effc5f515922098eeb535708ecf9e8f.png

Kilde :

https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157

Dersom utviklingen fortsetter i denne takten så kan menneskeheten stå overfor en voldsom utfordring - nærmest en pandemi.

Så hva skjer - og hvorfor skjer det?

Jeg legger f.eks merke til at i land med "usunt" kosthold så er antallet større enn i land med sunt kosthold. Og antallet ser ut til å være større blant fattige enn rike. Er det noen miljøgifter som virker inn her? Synes det hele fremstår som årets største påskenøtt og når man i USA opplever at i hver skoleklasse er det minst 1 med diagnosen så synes jeg det virker skremmende. Og i USA har man gått fra 1/36 i 2020 til 1/31 i 2024. Det er ekstreme tall.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med sunt kosthold? Det må være et sted hvor markedskreftene ikke påvirker hva folk spiser og jeg vet ikke om noen slike land.

Jeg la bare merke til at tallene var lavere blant hvite - en svarte - og at de var  høyere i USA enn f.eks Norden osv.. og tenkte kanskje at kosthold var innvolvert her. Men jeg har NULL anelse - og det er dette forskerene forhåpentligvis kan finne ut. Uansett må det være "noe" her som kan forklare endringen. Se videoen lagt ut i første lenke.  Den antydes en skandale - dvs jeg vil tro at man har ulike hypoteser allerede som kan peke mot "noe" som vi mennesker kunne ha unngått. Om det er maten vi spiser var bare en tanke jeg slengte ut. Vi har jo industrialisert matproduksjonen voldsomt med ultraprossesert mat en følge av dette. Men kan  det være miljøgifter - f.eks mikroplast - som kommer inn og ødelegger genene? Jeg synes det uansett er ganske ekstremt. Og at tallene har gått fra 1/36 til 1/31 på kun 4 år i USA er jo helt hinsdies. Fortsetter dette så vil man jo i praksis utrydde menneskeheten. Og dette har foregått i mange,mange år - men nå de siste årene har tallene vokst raskt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være en forbindelse mellom vegetabilske oljer, (seed oils), og autisme. Japan bruker mye vegetabilske oljer når de lager mat. Cirka 1 av 55 barn i Japan har Autisme. Oljer som vi får kjøpt i Norge, inkluderer f.eks rapsolje, og solsikkeolje. Disse varmebehandlede, og kjemisk utvinnede oljene er også i veldig mye forskjellig mat som vi får kjøpt på butikken.

Nedenfor har jeg samlet en rekke utdrag fra flere artikler som går inn på temaet vegetabilske oljer forbundet med autisme. Fet skrift på det viktigste. Det er antydninger til at det kan være en korrelasjon. Jeg synes det er viktig å påpeke at autisme, og andre nevrologiske lidelser er en stor gruppe sykdommer som kan ha forskjellige årsaker.

"One study published in the Journal of the American Medical Association in 2019 found a possible link between maternal consumption of seed oils and an increased risk of autism in their offspring. The study looked at data from over 35,000 women who reported their diet during pregnancy and their children's autism status.

The researchers found that women who consumed the highest amount of seed oils had a 34% higher risk of having a child with autism compared to women who consumed the lowest amount.

However, it's important to note that this study only found a correlation between seed oil consumption and autism risk. Correlation does not prove causation, and there may be other factors at play that could explain the association.

Another study published in the journal Molecular Autism in 2017 found that mice fed a diet high in omega-6 fatty acids had behavioral and neurological changes that were similar to those seen in autism. However, this study was conducted on mice, and it's unclear whether the findings would apply to humans." Link.

"While omega-6 fatty acids are essential to our diet, they need to be balanced with omega-3 fatty acids. However, the modern Western diet tends to be much higher in omega-6s than omega-3s, which can lead to an imbalance in the body.

Studies have shown that this imbalance can lead to increased inflammation in the body, which has been linked to a number of neurological conditions, including autism.

In fact, a study published in the Journal of Neuroinflammation found that children with autism had significantly higher levels of inflammatory markers in their blood compared to typically developing children.

Another study published in the Journal of Child Neurology found that children with autism had significantly lower levels of omega-3 fatty acids in their blood compared to typically developing children.

This suggests that a lack of omega-3s, combined with an excess of omega-6s, may be contributing to the development of autism." Link.

"According to the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), the prevalence of autism has increased from 1 in 150 children in 2000 to 1 in 54 children in 2020. Some experts believe that this increase may be due in part to changes in the Western diet, including the increased consumption of seed oils.

The idea that seed oils may cause autism is based on the fact that these oils are high in omega-6 fatty acids. Omega-6 fatty acids are essential fatty acids that the body needs to function properly. However, too much omega-6 in the diet can lead to inflammation, which has been linked to a variety of health problems, including autism.

One study published in the journal Molecular Autism found that children with autism had higher levels of omega-6 fatty acids in their blood than children without autism. The researchers suggested that this may be due to increased consumption of seed oils in the Western diet. However, this study was small and did not prove causation." Link.

"Do Seed Oils Affect the Brain?

While the connection between seed oils and autism is still up for debate, research has shown that these oils can have an impact on brain health. The high levels of omega-6 fatty acids in seed oils can lead to chronic inflammation, which has been linked to a number of neurological disorders.

Studies have suggested that diets high in omega-6 fatty acids may increase the risk of depression and anxiety. Inflammation in the brain has also been linked to Alzheimer's disease and Parkinson's disease."

...

"What are the side effects of seed oils?

Consuming seed oils in excess can have negative consequences on your health. Some of the side effects of consuming too much seed oil include:

• Weight gain: Seed oils are high in calories, and consuming them in excess can lead to weight gain.
  • Increased risk of heart disease: Some seed oils, such as palm oil, are high in saturated fat, which can increase cholesterol levels and the risk of heart disease.
  • Inflammation: As mentioned earlier, seed oils are high in omega-6 fatty acids, which can cause inflammation in the body when consumed in excess. Chronic inflammation has been linked to a number of health problems such as autoimmune disorders and mental health issues.
  • Digestive issues: Consuming large amounts of seed oils can lead to digestive issues such as diarrhea and stomach cramps.
  • Allergic reactions: Some people may be allergic to certain types of seed oils, such as peanut oil or sesame oil. Symptoms of an allergic reaction may include hives, itching, and difficulty breathing." Link.

"Can seed oils cause autism?

While some studies have suggested a link between seed oils and autism, the connection is still up for debate among scientists and researchers. It's important to note that autism is a complex disorder with many different contributing factors."

Lenke til kommentar
obygda skrev (10 timer siden):

Spørsmålet dukket opp her når jeg kikket gjennom en del ulike nyheter der internasjonale forskere er svært bekymret for økningen av autisme i verden.

Kilde :

https://www.npr.org/sections/shots-health-news/2025/04/16/nx-s1-5366676/autism-cdc-rates-rfk-research

Og tallene har økt voldsomt de siste årene.  En kort video som tar opp problemstillingen kan sees her :

Det ser også ut som andelen som får autisme er også større hos innvandrerbefolkningen.

Kilde :

https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-far-oftere-autisme-_-forskere-leter-etter-forklaring-1.16739157

Dersom utviklingen fortsetter i denne takten så kan menneskeheten stå overfor en voldsom utfordring - nærmest en pandemi.

Jeg legger f.eks merke til at i land med "usunt" kosthold så er antallet større enn i land med sunt kosthold. Og antallet ser ut til å være større blant fattige enn rike. Er det noen miljøgifter som virker inn her? Synes det hele fremstår som årets største påskenøtt og når man i USA opplever at i hver skoleklasse er det minst 1 med diagnosen så synes jeg det virker skremmende. Og i USA har man gått fra 1/36 i 2020 til 1/31 i 2024. Det er ekstreme tall.

En skummel utvikling som man absolutt bør forske mer på.
Ser kosthold er nevnt, men hva med overdreven gaming/tid på sosiale medier ?

Hjernen påvirkes når den bombarderes med informasjon som skal bearbeides, akkurat som kroppen påvirkes av mye stillesitting foran skjermen.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å si noe helt sikkert, men i amerka mater de ofte ungene sine med ultraprossesert fa dag 1

Den negative utviklingen kommer nok til å fortsette en stund til da Trumpern har bestemt at forskningsmiljøene skal politiseres og vingeklippes….

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (11 timer siden):

Kilde :

Kilde :

Jeg syns ikke at 1 av 31 barn er så forferdelig høyt. Det er 1 barn i en stor skoleklasse. 3,22 % av barna. Det jeg reagerer mer på er denne fremstillingen av barn med autisme under 6 år. Det er ikke så veldig vanlig å få den diagnosen så tidlig. 

Til sammenligning så har 3 - 5 % av barn under 18 år en adhd - diagnose, på verdensbasis ligger den på 7 %. Gutter diagnostiseres 3 - 4 ganger så ofte som jenter, så man kan forvente at tallene av barn med adhd er høyere enn dette. 

Både ADHD og Autisme er nevrologiske tilstander som også har en viss grad av arvelig aspekt. 

Arv spiller størst rolle ved utvikling av autisme, ifølge ny studie

ADHD - Helsenorge

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

En skummel utvikling som man absolutt bør forske mer på.
Ser kosthold er nevnt, men hva med overdreven gaming/tid på sosiale medier ?

Hjernen påvirkes når den bombarderes med informasjon som skal bearbeides, akkurat som kroppen påvirkes av mye stillesitting foran skjermen.

Hva med ødelagte familierelasjoner og sosialt press som mange barn opplever og som ikke var like vanlig for et par generasjoner siden ?
Dette skaper stort stress og setter varige spor i et følsomt barnesinn.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (22 minutter siden):

Jeg syns ikke at 1 av 31 barn er så forferdelig høyt. Det er 1 barn i en stor skoleklasse. 3,22 % av barna. Det jeg reagerer mer på er denne fremstillingen av barn med autisme under 6 år. Det er ikke så veldig vanlig å få den diagnosen så tidlig. 

Til sammenligning så har 3 - 5 % av barn under 18 år en adhd - diagnose, på verdensbasis ligger den på 7 %. Gutter diagnostiseres 3 - 4 ganger så ofte som jenter, så man kan forvente at tallene av barn med adhd er høyere enn dette. 

Både ADHD og Autisme er nevrologiske tilstander som også har en viss grad av arvelig aspekt. 

Arv spiller størst rolle ved utvikling av autisme, ifølge ny studie

ADHD - Helsenorge

Fra 1 av 36 til 1 av 31 på 4 år er mye. Det er jo over ett nytt tilfellet i året. Og denne trenden er jo ikke lineær. Er den linær vil det ta 30 år før ALLE har diagnosen,men om den er eksponsiell så går det.3-4 år før alle har diagnosen. Om vi tenker oss en mellomting..15 år..og om vi tenker oss at trenden går dobbelt så sakte..60 år.. Så utfallsrommet er kanskje ett sted mellom 5 og 60 år før man har skoleklasser i USA der ALLE barn har diagnosen. Selv med 120 år så er utviklingen ekstremt farlig for menneskeheten.  Jeg tror de fleste får diagnosen før de er i skolealder,så dette kan nok ikke sammenlignes med f.eks ADHD.  Uansett..jeg er skremt av tallene.

Lenke til kommentar
Satan666 skrev (10 minutter siden):

Kan vaksiner være årsaken?

Ser noen hevder det, men det er visstnok blitt avvist av flere forskere,men man vet jo ikke sikkert. De fleste tror på en eller annen miljøforklaring. Men nå setter man inn ressurser på å finne ut mer..se video i første posr.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (22 minutter siden):

Hva med ødelagte familierelasjoner og sosialt press som mange barn opplever og som ikke var like vanlig for et par generasjoner siden ?
Dette skaper stort stress og setter varige spor i et følsomt barnesinn.

Tror dette er fysiologisk..diagnosen settes gjerne før man er 3 år.  Så dette blir man nok født med

Endret av obygda
Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Ser noen hevder det, men det er visstnok blitt avvist av flere forskere,men man vet jo ikke sikkert. De fleste tror på en eller annen miljøforklaring. Men nå setter man inn ressurser på å finne ut mer..se video i første posr.

Er nok ikke bare én forklaring.

Ellers skal det sies at den yngre garde shopper diagnosene ADHD og autisme. Psykologer møter unge som har bestemt seg på forhånd at de skal ha den og den diagnosen. Dette spiller jo inn på autismestatistikken.

Lenke til kommentar

Når dette kommer fra Robert F. Kennedy Jr. så må vi regne med det er på oppdrag fra Trump og hans oligark-medløpere i medisinindustrien. Målet er sannsynligvis å dumpe statlige milliarder i hendene på konglomerater som forsker, diagnostiserer og produserer dyre livslange behandlinger. Diagnostisering og behandling kan godt oversettes til bukken og havresekken. Jeg tar det hele med en stor klype salt. Det er godt mulig dette er en overdiagnostiserings-pandemi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Når dette kommer fra Robert F. Kennedy Jr. så må vi regne med det er på oppdrag fra Trump og hans oligark-medløpere i medisinindustrien. Målet er sannsynligvis å dumpe statlige milliarder i hendene på konglomerater som forsker, diagnostiserer og produserer dyre livslange behandlinger. Diagnostisering og behandling kan godt oversettes til bukken og havresekken. Jeg tar det hele med en stor klype salt. Det er godt mulig dette er en overdiagnostiserings-pandemi.

Trenden har vært økende lenge før Trump. Så jeg tror ikke noe på den type konspirasjonsteorier

Lenke til kommentar
obygda skrev (18 minutter siden):

Fra 1 av 36 til 1 av 31 på 4 år er mye. Det er jo over ett nytt tilfellet i året. Og denne trenden er jo ikke lineær. Er den linær vil det ta 30 år før ALLE har diagnosen,men om den er eksponsiell så går det.3-4 år før alle har diagnosen. Om vi tenker oss en mellomting..15 år..og om vi tenker oss at trenden går dobbelt så sakte..60 år.. Så utfallsrommet er kanskje ett sted mellom 5 og 60 år før man har skoleklasser i USA der ALLE barn har diagnosen. Selv med 120 år så er utviklingen ekstremt farlig for menneskeheten.  Jeg tror de fleste får diagnosen før de er i skolealder,så dette kan nok ikke sammenlignes med f.eks ADHD.  Uansett..jeg er skremt av tallene.

Fra 2,78 % til 3,22 % . Tallene er så lave at det kan være  statistiske tilfeldigheter også. At vi diagnostiserer flere betyr heller ikke at det faktisk blir flere . Kanskje det bare betyr at vi er flinkere til å finne flere. Har vi blitt flinkere til å diagnostisere jenter f.eks? At vi endelig har innsett at jenter med autisme ikke oppdages like lett ved å bruke diagnosekriterier laget for gutter? 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (4 minutter siden):

Trenden har vært økende lenge før Trump. Så jeg tror ikke noe på den type konspirasjonsteorier

Pandemien av overdiagnostisering av ADHD og dysleksi har også vært økende lenge før Trump. Det har blitt en hel industri rundt det å diagnostisere, tilrettelegge, behandle osv. En industri der det ligger penger i alle ledd når en person diagnostiseres. Da sier det seg selv at terskelen senkes og folk sykeliggjøres unødvendig. I gamle dager ble de ansett som å være en del av det normale spekteret av varians.

Når det gjeller Kennedy og Trump så kommer det andre motivasjoner på toppen som har gjort at saken "tilfeldigvis" ble fremmet akkurat nå. Begge vil skylde på både vaksiner og the china-virus. Bare vent på setningen "We will make China pay" akkurat som muren mot Mexico. Det er tonnevis med politikk og manipulering som fortrenger vitenskap for tida. Derfor er det all grunn til å være svært obs på konspirasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...