Gå til innhold

Metkel Betew skutt og drept

Anbefalte innlegg

Paxville skrev (1 time siden):

Hvorfor er egentlig Millehaugen ute på permisjon?

Dømt for 2 tidligere drap med forvaringsdommer på seg, å enda så er han ute på påskeferie.

Det kan ikke bli sagt bedre.

Det er det ingen grunner for at han skal være, tvert imot.

Fra wikipedia:
Kriminalomsorgen er en norsk statlig etat som har ansvar for å gjennomføre varetektsfengsling og straffereaksjoner på en måte som er betryggende for samfunnet og som motvirker straffbare handlinger. Etaten er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.

Denne instruksen følges ikke - og intetanende nordmenn utsettes for livsfare i et stort omfang.
Også psykiatrien har blod på sine hender når farlige sinnslidende som er underlagt tvungent psykisk helsevern slippes løs uten ettersyn. Mange drap på grunn av dette.

Felles for dem alle (ansvarlige) er at det får aldri etterspill når feilvurderingene fører til alvorlige voldshandlinger.
Voldshandlinger som ikke skulle skjedd om de gjorde jobben sin - men i stedet valgte å bryte instruksene.

Endret av Neptun1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt poeng @Neptun1 at man må vokte seg for å legge all skyld på voldsutøveren selv, slik at de mer institusjonelle sviktene ikke fanges opp og gjøres noe med.

Som jeg har skrevet et par ganger her i tråden allerede håper jeg samfunnet lærer noe av disse sakene og innjusterer både lovverk og kriminalomsorg slik at faren for lignende ting i framtida minimeres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Godt poeng @Neptun1 at man må vokte seg for å legge all skyld på voldsutøveren selv, slik at de mer institusjonelle sviktene ikke fanges opp og gjøres noe med.

Som jeg har skrevet et par ganger her i tråden allerede håper jeg samfunnet lærer noe av disse sakene og innjusterer både lovverk og kriminalomsorg slik at faren for lignende ting i framtida minimeres.

Ja, hvis det ikke skjer noe nå så vet ikke jeg.
Dømt til forvaring i 21 år, men får allikevel permisjoner som kan benyttes til å begå nye ugjerninger. Skulle ikke være mulig. Heia Norge!

Nå har jeg så liten tillit til det norske politiets evner til å etterforske at jeg ikke helt stoler på at de har tatt riktig mann. De er jo også kjent for å konkludere tidlig - og stå veldig sterkt på denne. Vi får vel se.
Men uansett skulle ikke personer som Millehaugen fått permisjoner med en slik dom. Hensynet til samfunnet må alltid komme først.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så mange av dere mener at folk som blir dømt til langvarig fengselsstraff aldri skal ha permisjon? 
Skal man sone i mange år - og; "boom" - rett tilbake i samfunnet igjen? Uten gradvis tilvenning?

En viktig del av rehabiliteringsprogrammet i et fengsel - og da spesielt rett før løslatelse, er faktisk hyppige permisjoner. Dette er en de av rehabiliteringen. Slik at den insatte gradvis kan bli vant med friheten det er å bli løslatt. Noe som kan være veldig vanskelig for mange. 

Ta USA som eksempel, der man gjerne har sonet 30+ år. Og plutselig bare blir satt rett på gata (bokstavelig talt) uten noe som helst forberedelser på hva som møter den tidligere insatte. Det kan være et såpass stort sjokk at mange velger å begå nye lovbrudd asap - for å komme tilbake til "den gode gamle trygge cella si". 

En permisjon er ikke synonymt med å bare slippe ut å gjøre hva man vil. Man skal ha en helt konkret plan på hvor man skal, hva man skal gjøre - og når man kommer tilbake. Samtidig er det en rekke regler man må forholde seg til; som er bestemt på forhånd. 

Jeg tror at risikoen ved nekte alle som en dag skal løslates permisjon - er større, enn å bare "slippe dem løs" etter endt soning. At man har en form for tilhørlighet til samfunnet, og ikke helt glemmer hva dette innebærer - tror jeg er viktig som en del av soningen. Sannsynligvis, så vurderer også Kriminalmsorgen risiko ved persmisjon mot risiko ved å være for distansert til samfunnet; som betydelig lavere - enn om man bare skulle "rett ut" uten tilvenning.

Men som @Simen1 sier. Samfunnet kan lære av disse sakene, og forhindre at noe lignende skjer i fremtiden.

At det har blitt gått feil en plass - i denne saken. Er helt åpenbart. Sannsynligvis kommer det en rapport om dette, om en god stund. Som forteller om hvor man har sviktet i denne saken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje hele systemet med "forvaring" burde revurderes. 

Denne artikkelen fra NRK var litt interessant. 

Sitat

21 menn har fått og sonet en forvaringsdom, for så å begå ny alvorlig kriminalitet som har resultert i en ny forvaringsdom. Det viser tall fra Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter (KRUS).

Psykolog og og rettspsykiatrisk sakkyndig Pål Grøndahl sier det kan tyde på at man har undervurdert deres risiko.

Jeg er helt for at folk skal få en ny sjanse, men om du først har gjort noe så alvorlig at du blir idømt forvaring, og så gjør noe like alvorlig en gang til (eller begår alvorlig kriminalitet under permisjon), da bør vi kanskje heller snakke om livstid. Og der eventuell tidsbruk utenfor fengselet bare skjer i følge med ansatte. 

Siterer Grøndahl igjen:

Sitat

– Vi får kanskje konstatere at det er noen blant oss som ikke har store muligheter eller potensial til den endring som samfunnet trenger, sier han.

Hvis det viser seg at det er Millehaugen som står bak dette drapet også. Hvor mange sjanser skal han få? På et eller annet tidspunkt må det være relevant å snakke om de menneskelige kostnadene for samfunnet i dette her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (21 minutter siden):

Så mange av dere mener at folk som blir dømt til langvarig fengselsstraff aldri skal ha permisjon? 
Skal man sone i mange år - og; "boom" - rett tilbake i samfunnet igjen? Uten gradvis tilvenning?

En viktig del av rehabiliteringsprogrammet i et fengsel - og da spesielt rett før løslatelse, er faktisk hyppige permisjoner. Dette er en de av rehabiliteringen. Slik at den insatte gradvis kan bli vant med friheten det er å bli løslatt. Noe som kan være veldig vanskelig for mange. 

Ta USA som eksempel, der man gjerne har sonet 30+ år. Og plutselig bare blir satt rett på gata (bokstavelig talt) uten noe som helst forberedelser på hva som møter den tidligere insatte. Det kan være et såpass stort sjokk at mange velger å begå nye lovbrudd asap - for å komme tilbake til "den gode gamle trygge cella si". 

En permisjon er ikke synonymt med å bare slippe ut å gjøre hva man vil. Man skal ha en helt konkret plan på hvor man skal, hva man skal gjøre - og når man kommer tilbake. Samtidig er det en rekke regler man må forholde seg til; som er bestemt på forhånd. 

Jeg tror at risikoen ved nekte alle som en dag skal løslates permisjon - er større, enn å bare "slippe dem løs" etter endt soning. At man har en form for tilhørlighet til samfunnet, og ikke helt glemmer hva dette innebærer - tror jeg er viktig som en del av soningen. Sannsynligvis, så vurderer også Kriminalmsorgen risiko ved persmisjon mot risiko ved å være for distansert til samfunnet; som betydelig lavere - enn om man bare skulle "rett ut" uten tilvenning.

Men som @Simen1 sier. Samfunnet kan lære av disse sakene, og forhindre at noe lignende skjer i fremtiden.

At det har blitt gått feil en plass - i denne saken. Er helt åpenbart. Sannsynligvis kommer det en rapport om dette, om en god stund. Som forteller om hvor man har sviktet i denne saken. 

En mann som har drept under rømming, drept mens han soner i overgangsbolig og rømt under permisjon skulle aldri hatt permisjon nei. Det er forskjell på å gi noen en ny sjanse og å slippe ut en mann på permisjon med et soleklart mønster av kriminell adferd under "nye sjanser

• Liker 5
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (47 minutter siden):

Ja, hvis det ikke skjer noe nå så vet ikke jeg.
Dømt til forvaring i 21 år, men får allikevel permisjoner som kan benyttes til å begå nye ugjerninger. Skulle ikke være mulig. Heia Norge!

Nå har jeg så liten tillit til det norske politiets evner til å etterforske at jeg ikke helt stoler på at de har tatt riktig mann. De er jo også kjent for å konkludere tidlig - og stå veldig sterkt på denne. Vi får vel se.
Men uansett skulle ikke personer som Millehaugen fått permisjoner med en slik dom. Hensynet til samfunnet må alltid komme først.

Det Norske politi er dog i verdenstoppen når det kommer til fartskontroller, som når de stiller seg opp på firefelts motorvei med de nye laserne sine å er konge.

Har man hatt innbrudd og stiller opp med navn og bilde av gjerningsmann så blir saken henlagt.

Blir man utsatt for grov vold eller voldtekt så er det gjerningspersonen som først og fremst står i fokus, hvor det skal igangsettes "rehabilitering" og ofrene feies under dørmatta.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ga-politiet-navn-og-adresse-pa-tyven-men-saken-ble-likevel-henlagt/70433685

https://www.h-a.no/hadde-bilde-og-video-av-det-frekke-tyveriet-men-saken-ble-henlagt-man-blir-provosert/s/5-139-1662593

Det viktigste i dette landet her har blitt å få lagd livet til vanlige, lovlyde borgere mest mulig jævlig, det ser man jo på de stakkarne som havner i NAV systemet og som til slutt gir opp kampen mot et rigid system hvor man ender opp som taperen, og alt av skatter, avgifter og reguleringer som tres nedover hodene på folk.

Det neste på lista nå er jo EU's bygningsenergidirektiv, hvor folk skal flås enda mer.

Endret av Paxville
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (45 minutter siden):

Nei, permisjon i tiden før endt soning for å starte denne prosessen tror jeg de fleste er positive til. Tror dette handler mer om delte meninger hvorvidt enkelte lovbrytere bør idømmes livsvarig fengsel, uten noen gang å slippes ut i samfunnet igjen. Slik har vi det ikke i Norge, men praktiseres i mange andre land. Røde land i bildet under tillater livstidsdom, blå gjør ikke det. Og vi har også nokså lav maksimum straff på 21 år sammenlignet med resten av verden.

2560px-LifeSentenceMapNew.svg.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Life_imprisonment

Endret av Føniks
Lenke til kommentar

Fengselstraff bør forandrast til noko samfunnstjenlig. Får man 10 år straff burde 9 år avtjenast i arbeidsleir for produksjon av diverse samt at inntjening for kvar enkelt gjekk til å betale tilbake eventuell skyld di måtte ha tilegna seg i sin ugjerning. Dernest kunne di blitt pålagt å synge i arbeidstida som ein sosial bonus. Halsband med dertil passe mengd støt om arbeid og sang ikkje blei utført godt nok. Alle sanger måtte handle om god oppførsel, dvs ei form for hjernvask. Siste året kunne di fått tilvenning for å bli ein del av samfunnet igjen, gjerne i form av terping på normalt folkevett og kardemommelova. IQ test og lurespørsmål tilpassa IQ for å avdekke di som ikkje har til hensikt å forandre livet til noko positivt. Snusk om at jorda er flat eller at religioner er fakta osv ville gitt ei ny runde på 10 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Milhouse85 said:

Chris Pham hadde en streng plan for permisjonen sin ja. «Alternativ til vold», jeg ler meg nesten i hjel av naive nordmenn. Disse personene vi snakker om her burde bli stengt inne for resten av livet uten mulighet for permisjon. 

Drapssiktede Chris Pham hadde permisjon for å gå i terapi hos stiftelsen Alternativ til Vold da Mohamed Ahssain ble drept onsdag.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Paxville skrev (På 19.4.2025 den 22.37):

Jo det er det.

På lik linje som ABB skulle vært skutt og drept på Utøya.

Det der er veldig korttenkt. Da hadde vi ikke fått vite om han var en enslig ulv, eller om det var en hel flokk ulver og terrorister løs i Norge..

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

En mann som har drept under rømming, drept mens han soner i overgangsbolig og rømt under permisjon skulle aldri hatt permisjon nei. Det er forskjell på å gi noen en ny sjanse og å slippe ut en mann på permisjon med et soleklart mønster av kriminell adferd under "nye sjanser

Kunne ikke sagt det bedre. Det er rett og slett en tabbe å slippe løs en mann som Millehaugen og muligens også Betew, på permisjon ute i det fri. Da må de isåfall bli overvåket så man har kontroll på de hele tiden. Nytter ikke å være naiv og snill med sånne mennesker,  da sjansen for at de tar kontakt med kriminelle igjen og begår kriminelle handlinger,  er stor. Når de attpåtil holder seg i nærheten av Oslo også da og med det nettverket de har…

Virker dog som at David Toska har klart å legge det kriminelle bak seg, som er godt å se. Han tok seg vel en utdanning i fengsel også så all creds til han. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Akkurat nå er det ikke drapet som sjokkerer meg mest, men permisjoner for folk med forvaring.

Helt sinnsykt. 

Det utfordrer tankene mine om forvaring, dødsdom og mer. Men ingen tvil, forvaring er ALT for lett og må endres eller fjernes.

Man trenger ikke dødsdom, man kan la være å slippe disse morderne ut på permisjon. Dette drapet er, hvis Millehaugen er ansvarlig, et drap på kriminalitomsorgens hender. Jeg er ikke for et rettssystem uten måde, men vi kan ikke ha denne typen idioti  snillisme som åpenbart er fullstendig livsfarlig

• Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (10 timer siden):

Jeg tenker denne tilvenningen burde komme ETTER endt soning, på toppen av straffen, i en behovsprøvd periode. 

Lenke til kommentar

Det er jo noe riv ruskende galt når drapsmenn og voldtektsmenn med forvaring får dra på påskeferie før det er avklart om det er trygt å tilbakeføre dem til samfunnet. De er jo dømt i retten til forvaring for at det er farlig å ha dem gående rundt i samfunnet. Da er det rimelig at de som står ansvarlige for at disse går løs, stilles til ansvar for uaktsomhet når deres beslutninger påfører andre frykt, skader og død.

Fra NRK-artikkel om saken, er en Berit Johnsen som er intervjuet: 

– Hvorfor får man nye sjanser til å prøve seg, selv om man gjentatte ganger begår alvorlige kriminelle handlinger mens man er under kriminalomsorgens omsorg?

– Hele forvaringsinstituttet er bygd opp på at også forvaringsdømte skal prøve å redusere sin egen risiko. Man kan aldri gi opp det. Troen på at menneske kan endre seg er en grunnleggende verdi i samfunnet, sier Johnsen.

Fra NRK-artikkelen om dommen:

– Med tanke på at Millehaugen aldri tidligere har klart å tilpasse seg samfunnets normer og regler etter et opphold i fengsel, men i stedet begått ny alvorlig kriminalitet, er det etter flertallets syn en klar risiko for at han ved en løslatelse nå, uten en gradvis overgang til frihet, vil falle tilbake til gamle mønstre med alvorlig kriminalitet, står det i dommen.

(Hentet fra https://www.nrk.no/norge/derfor-kunne-stig-millehaugen-vaere-ute-av-fengsel-da-metkel-betew-ble-drept-1.17388340 )

Er jo en grenseløs naivitet som er ute og går. Det hadde jo vært vidunderlig om de man ønsker å beskytte, hadde like gode rettigheter som forvaringsdømte, og kanskje også hadde sluppet å risikere møte disse igjen på gata, i hvert fall de nærmeste tiårene. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg påstår at Millehaugen er den nest farligste i Norge i vår tid. Og tenk, hans "rett" til permisjoner, fordi han skal tilbakeføres til samfunnet en eller annen gang, er viktigere enn din og min sikkerhet! Jeg finner ikke ord...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå vet jeg dessverre alt for lite om kriminalomsorgen, men som vi har vært inne på mange ganger her: Vi bør lære av dette, justere lovverket og kriminalomsorgen sånn at vi reduserer faren for lignende saker i framtida. Nå vil jeg tenke høyt. Kan disse punktene bidra i riktig retning?

• Som på et torgmarked så kan bedrifter få plass inne på lukkede anstalter slik at disse ikke bare blir bo-, oppbevarings- og fritids-anstalter men et mer komplett lukket samfunn der innsatte "går på jobb" og får bruke sin tankekraft på å gjøre en god jobb gjennom dagen. Slik at det daglige fokuset og tankemønsteret går bort fra "kriminalitetsskolen", usunn sosialisering. Bedriftene kan lokkes med subsidiert arbeidskraft.
  • Obligatorisk re-utdannelse til et lovlydig liv innenfor murene. La innsatte studere, ta opp fag, få karakterer og se at de klarer å oppnå noe. Få de opp av senga og bruke hodet gjennom dagen.
  • Økt bruk av psykologer i kriminalomsorgen
  • Økt bruk av "støttekontakter" eller "ekstra-forelder" som leder en på rett vei i livet på en bedre måte enn omgangskretsen utenfor murene.
  • Tillate at den innsatte selv forlenger soningsforholdet eller kommer tilbake frivillig i tilfelle det blir vanskelig utenfor murene. Friheten kan bli et sjokk for noen langtidsinnsatte og noen gjør til og med lovbrudd med hensikt å komme tilbake til den trygge cella. Dette er helt unødvendige lovbrudd som kan unngås med en slik "åpen ende" på soningsforholdet.
  • Legge bedre til rette for sunne familiebesøk innenfor murene.
  • Flere av punktene over her kan redusere behovet for permisjon fra den lukkede anstalten. Permisjoner vi nå har sett kan være svært risikable.
  • Forvaringsdommer handler om å beskytte samfunnet. Da bør også samfunnet beskyttes - bedre enn disse permisjonsreglene gjør nå.
  • Innsatte med utenlandsk pass, som ikke har tilhørighet til Norge bør vurderes overføring til soning i hjemlandet og innreiseforbud til Norge. Godt mulig vi bør samarbeide med andre land om innreiseforbud mot folk som har fått innreiseforbud til f.eks et land i EØS eller EU.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...