Gå til innhold

Metkel Betew skutt og drept

Anbefalte innlegg

Det virker som mange her ikke har erfaring innen rettsvesenet eller tankegangen til kriminelle personer, eller vært i nærheten av noe slikt. Nå går dette litt utenfor selve tråden, men heller kommentarene her, og det er for all del ikke synd på folk, og voksne mennesker tar egne valg.

Men vi bor nå faktisk i en rettstat som har lover og regler som skal gjelde for alle og enhver, inkludert de rettigheter noen kanskje synes noen ikke fortjener, som permisjon og lignende. Det samme med uskyldspresumsjonen, og at en ikke bør dømme noen før det foreligger rettskraftig dom.

Mange kriminelle personer derimot har ofte levd et liv i kriminalitet, og aldri fått hjelp og muligheter tidlig i livet, slik at mange rett og slett "ikke vet bedre".

Jeg ble selv også i ung alder innblandet i alvorlig kriminalitet, helt uvitende om hva jeg egentlig holdt på med. Enden på visa ble en dom på 3 år i tingretten, som ble omgjort til samfunnstraff i lagmansretten den gangen. Og det har vært en stor redning for min del, for dersom jeg måttet sone ville jeg nok havnet langt dypere i et miljø man ikke kommer seg ut av, mens jeg nå lever et helt annet og lovlydig liv.

Poenget er for min del bare rehabilitering og sjanser - og uheldigvis går det også gærnt av og til. Men prinsippet i vår rettstat bygger på at vi heller skal slippe ut en uskyldig for mye, enn å fengsle en uskyldig for mye.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må skille på "vanlige kriminelle" og de som får en forvaringsdom. Mulig det har gått litt inflasjon i forvaring, men i utgangspunktet så skal forvaring være for de aller verste kriminelle, og da bør man i hvert fall vurdere om disse i det hele tatt kan rehabiliteres. 

Det er enorm forskjell på Millehaugen, Betew, Breivik og "vanlige kriminelle".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Paxville skrev (22 timer siden):

Nok et eksempel på at det er noe riv ruskende galt et sted.

Men, dette er vel slik den "intelligente" akademiske venstresiden vil ha det, så.

Masseimport av kriminelle samt de vi allerede har her fra før, som får opphold i verdens mest luksuriøse fengsler, og kan slippe ut på permisjoner og ferier selv om det begås drap etter drap, eller andre grove forbrytelser.

Det trengs en oppvask snart, tror jeg.

Forklaringsproblemet dere på ytre høyreside har, er at det norske fengselssystemet fungerer milevis bedre enn i de landene som praktiserer høye straffer og "øye for øye, tann for tann". 

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Forvaring er egentlig ikke en tilleggsstraff, men for å forebygge fremtidige farlige handlinger. Man mener altså at risikoen for nye drap, voldtekter o.l. er så stor at personen ikke kan gå løs. Det er bare 13 personer som har fått 21 års forvaring i Norge.

Man kan fint ha en liberal holdning til rehabilitering av "vanlige" kriminelle, særlig ungdommer, og samtidig erkjenne at noen få rett og slett aldri kan gå løs på gata.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Det er enorm forskjell på Millehaugen, Betew, Breivik og "vanlige kriminelle".

Det er jeg enig i. Vi bør ha en innstilling om at de aller fleste fengslede kan rehabiliteres til et godt og lovlydig liv. Samtidig så må vi erkjenne at landets farligste personer ikke er innen rekkevidde for å rehabilitere til et normalt liv. Å bruke tonnevis av ressurser på en rehabilitering som vi skjønner ikke er innen rekkevidde, er bortkastet tid og penger. Landets farligste bør av ressursknappet "gis opp" og forvares mer permanent og mer avskjært fra både vanlige innsatte og samfunnet. Som ABB. Litt flåsete sagt, gi ABB, Millehaugen og Pål Olsen en PS5 hver og "kast nøkkelen". Penere sagt: gi de en livstidsdom. Det er bedre ressursbruk enn å bruke tusenvis av timer med godt skolerte og lønnede psykologer og eksperter på å gjøre en håpløs jobb. I kun ABB sitt tilfelle, på grunn av det voldsomme omfanget av massedrapet, 77 drepte og ~260 skadde, mener jeg også at livstidsdommen burde vært byttet ut med dødsstraff. 22.juli terroren bærer mer preg av "krigssituasjon" enn de andre morderne, så jeg mener krigslover burde vært anvendt, derav åpning for dødsstraff. ABB sin forbrytelse var fullt på høyde med Quisling sin etter min mening.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (4 timer siden):

Det virker som mange her ikke har erfaring innen rettsvesenet...

Jeg har ingen erfaring innen rettsvesenet, men likevel ser det ut til at jeg vet bedre enn rettsvesenet at Millehaugen ikke burde slippes ut under noen omstendigheter. Sånn burde det jo ikke være. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikkje så rart at ein vurderte gjentakelsesfaren som redusert når dei gav Millehaugen permisjon, for på det tidspunktet satt han innelåst og var fysisk hindra frå å utøve særleg med kriminalitet.

Det virker på meg rimeleg innlysande at forvaringsdømte som får innvilga permisjon før minstetida er sona, må få slik permisjon på langt strengare vilkår enn dei får i dag. Dette kan ein forholdsvis enkelt oppfylle med ein kombinasjon av elektronisk fotlenke/GPS sporing og stikkprøvekontrollar der fengselsbetjentane eller politiet oppsøker fangen på vilkårlege tidspunkt under permisjonen for å sjekke både kvar fangen oppheld seg og kva fangen bruker permisjonen sin til, herunder å kontrollere at fangen bruker sin permisjon på mest mogleg nyttig måte. Det finnes eksempler på fanger som har fått permisjon og som ikkje har klart å tilpasse seg friheita i det heile tatt og har derfor låst seg inne i eigen bustad og venta til permisjonen er over, om fangen har blitt så soningsskada så er det til det beste for både fangen og fengselssystemet at dette blir oppdaga tidleg slik at fangen får dra tilbake til fengselet før permisjonen er over for å få vidare behandling der.

Med tanke på at det er nærmast umogleg å avgjere om ein forvaringsdømt fange faktisk har blitt rehabilitert når dennen fangen ikkje har fått prøve seg ute i samfunnet med dei fristelsar og utfordringar som finnes i samfunnet, så er det ekstra viktig at eventuell permisjon blir gitt under streng bevoktning, og kanskje berre i nokre få timar i fyrste omgang. At du som forvaringsdømt skal få innvilga påskeferie utan oppfølging er heilt galskap.
Då er det betre at ein får innvilga hyppe og korte turar utanfor murane, og så får ein over tid opparbeide seg tilliten som trengs for å få lengre og lengre permisjonar.

Det som eg eigentleg synes er vanskelegast med heile forvaringssystemet er at for dei som blir utsatt for justismord, så er det nærmast umogleg å overtale psykologen om at ein er rehabilitert. I teorien så burde ein uskuldig dømt bli umiddelbart "friskmeldt" av psykologen då det er tilnærma 0% sannsynlegheit for at ein person som er lovlydig begår kriminalitet. Likevel så viser erfaringa frå Viggo Kristiansen at han vart nekta både permisjon og lauslating fordi han ikkje tok ansvar og beklaga dei ugjerningane som han i dag er frifunnet for.
Så heile systemet med at ein psykolog skal gjette på kva den forvaringdømte tenker på innerst inne, blir etter mitt syn heilt feil. På same måten som at det er mange forvaringdømte som får sleppe ut og som beviseleg aldri skulle fått sleppe ut slik som nemte Millehaugen så er eg overbevist om at det finnes minst like mange forvaringdømte som heilt reelt sett har blitt rehabiliterte og aldri meir vil utøve kriminalitet, men som aldri får sjansen til å bevise dette ved at psykologen ikkje vil gi dei sjansen.
Det vil overraske meg mykje om ikkje også dette området følger Bell kurva med normaldistribusjon slik at det i snitt er like mange i kvar av ytterpunkta.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (6 timer siden):

Forklaringsproblemet dere på ytre høyreside har, er at det norske fengselssystemet fungerer milevis bedre enn i de landene som praktiserer høye straffer og "øye for øye, tann for tann". 

Det dere på ytre-venstre ikke forstår er at man ikke kan sammenligne Norge og USA/Mellom-Amerika.

Hvor mange slike folk er det her i Norge?

Hvordan tror du den Norske modellen hadde fungert i f.eks El Salvador?

De kriminelle vi har her er jo kattunger i forhold.

Sitat

Det er jo slik når norsk kriminalpolitikk har vært utarbeidet av sosialdemokrater med sterk påvirkning fra Mathiesen og Christie. Alt handler om hvordan overgriperen i realiteten bare er offer for samfunnet, og en absurd tro på at alt dette kan rehabiliteres uten evne til å se kostnaden av en slik naiv politikk - både økonomisk, men også for ofre og fremtidige ofre.

Endret av Paxville
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Paxville skrev (7 minutter siden):

Det dere på ytre-venstre ikke forstår er at man ikke kan sammenligne Norge og USA/Mellom-Amerika.

Hvor mange slike folk er det her i Norge?

Hvordan tror du den Norske modellen hadde fungert i f.eks El Salvador?

De kriminelle vi har her er jo kattunger i forhold.

Mhm, men det er du som argumenterer for et strengere strafferegime i Norge. Hvorfor mener du at dette vil fungere med våre "kattunger" når det ikke fungerer i USA/Mellom-Amerika?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (8 minutter siden):

Mhm, men det er du som argumenterer for et strengere strafferegime i Norge. Hvorfor mener du at dette vil fungere med våre "kattunger" når det ikke fungerer i USA/Mellom-Amerika?

Jeg snakker om folk som aldri burde vært ute i samfunnet igjen, som Millehaugen, og andre som begår grov kriminalitet som drap, grove voldtekter, grov vold etc.

Det er så ekstremt naivt og uansvarlig å slippe den mannen ut på permisjon med den historikken han har.

Så har man folk som blir sendt ut igjen i samfunnet etter å ha blitt "friskmeldt" av psykiatere

https://www.aftenposten.no/norge/i/GGEaQ/drepte-sin-egen-mor-samme-dag-som-han-slapp-ut-fra-psykiatrien

Som sagt, fokuset er på den stakkars gjerningsmannen som skal ut igjen så fort som mulig etter luksusopphold i fengsel, mens ofrene glemmes og feies under dørmatta.

Norge er en lekegrind for kriminologer.

Endret av Paxville
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Paxville skrev (40 minutter siden):

Jeg snakker om folk som aldri burde vært ute i samfunnet igjen, som Millehaugen, og andre som begår grov kriminalitet som drap, grove voldtekter, grov vold etc.

Det er så ekstremt naivt og uansvarlig å slippe den mannen ut på permisjon med den historikken han har.

Så har man folk som blir sendt ut igjen i samfunnet etter å ha blitt "friskmeldt" av psykiatere

https://www.aftenposten.no/norge/i/GGEaQ/drepte-sin-egen-mor-samme-dag-som-han-slapp-ut-fra-psykiatrien

Som sagt, fokuset er på den stakkars gjerningsmannen som skal ut igjen så fort som mulig etter luksusopphold i fengsel, mens ofrene glemmes og feies under dørmatta.

Norge er en lekegrind for kriminologer.

Så skriv om de folkene da, fremfor å rable løs om "masseimport av kriminelle" i beste brunskjortestil.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 timer siden):

Spiller egentlig ingen rolle om Millehaugen er ansvarlig for dette drapet, han burde aldri fått permisjon etter å ha 

A) drept en fengselsbetjent under rømming 

B) drept en person mens han sonet i overgangsbolig

C) rømte under permisjon

Vi snakker ikke om samfunnsstraff her, eller noen som har gjort noe dumt, vi snakker om en som har fått mange sjanser og misbrukt alle

De ansvarlige for de fatale feilvurderingene både i kriminalomsorgen og psykiatrien er i mine øyne medskyldig i mord - og må etterforskes for grov uforstand.

Nå må det da bli en debatt om den livsfarlige praksisen de har lagt seg på. De spiller rulett med uskyldige folks liv. 
(ikke at "uskyldig" stemmer med MB)

Endret av Neptun1
Lenke til kommentar
Paxville skrev (28 minutter siden):

Var ikke meningen å oppskake deg, stakkars.

Men du vil ha tall?

Vi kan jo ta ungdomskriminaliteten i Oslo;

https://www.nrk.no/stor-oslo/kriminalitet-og-innvandring_-unge-somaliske-menn-topper-listen-i-oslo-1.17161405

Og disse tallene er relevante for drap begått av forvaringsdømte på hvilken måte? Jeg er for en mer restriktiv innvandringspolitikk der vi faktisk må ta innover oss at det er en del kulturelle grupper som er vanskeligere å integrere enn andre. Men jeg synes samtidig at det er særs lite relevant for en sak der en etnisk norsk forvaringsdømt kriminell har begått nye lovbrudd. Så jeg ble nok mer oppgitt over nivået enn oppskaket gitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (19 minutter siden):

Og disse tallene er relevante for drap begått av forvaringsdømte på hvilken måte? Jeg er for en mer restriktiv innvandringspolitikk der vi faktisk må ta innover oss at det er en del kulturelle grupper som er vanskeligere å integrere enn andre. Men jeg synes samtidig at det er særs lite relevant for en sak der en etnisk norsk forvaringsdømt kriminell har begått nye lovbrudd. Så jeg ble nok mer oppgitt over nivået enn oppskaket gitt.

Det har relevans til norsk rettsystem sett under ett.

På samme måte som Millehaugen får sjanse på sjanse selv etter 2 drap og forvaringsdommer, så får også bl.a ungdomskriminelle og unge kriminelle (og som artikkelen nevner, Somalia og andre land i Midtøsten/Afrika som er overrepresentert) nærmest holde på akkurat som de vil. Akkurat slik sosialistene ønsker det.

Prøver noen å si noe, så kommer jo selfølgelig brunskjorte, ytre- høyre, rasisme og den regla der.

Norsk rettsystem er en vits.

Endret av Paxville
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...