Gå til innhold

Mislykkede oppskrifter og erstatningen?

Boing_80

Anbefalte innlegg

Som en matelsker liker jeg å prøve forskjellige oppskrifter. Spesialiteten min er det indopakistanske kjøkkenet. Her om dagen prøvdde jeg en ny oppskrift som ble katastrofal, chicken malai  tikka. Oppsrkiften ble godt forklart i YouTube videoen, men en feil må ha skjedd fordi ting gikk helt på tverke. Omsider fant jeg ut at det er forskjell på "table spoon" slik målingen er i Asia. Jeg er vant med den norske forståelsen av ordet spiseskje. Men den indiske er visstnok noe helt annet. I alle fall ble retten en fiasko og da var det greit å spise hamburger i stedet.

Noen med liknende erfaringer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mål som "spiseskje" bruker jeg ikke ta bokstavelig. Man må gjerne smake til, både på grunn av at måleenheter og opplevd styrke er ganske subjektivt, de som lager oppskriften ofte ikke følger sine egne mål, og at krydder som chili kan ha veldig variabel styrke. Det kan være greit å tilsette halvparten, så smake, før du tilsetter mer!

Lenke til kommentar

Jeg er alltid svært skeptisk til oppskrifter som bruker slike volumbetegnelser som kopper og skjeer.

Nå er disse riktignok definert (spiseskje = 15ml, kopp = 250ml), men det er ikke alltid de som skriver oppskrifter forholder seg til. Hva slags volum var det oppskriften du fulgte forventet at en spiseskje skulle bety?

Ofte går det greit om man bruker til god vurdering og kjennskap til inngrediensene. Mange ingredienser er da også slik at det kan variere en hel del hvor potente de er fra produsent, slik at man uansett må tilpasse seg.

Men helst bør man gå etter oppskrifter som bruker entydige enheter.

Forøvrig mener jeg at å måle tørre ingredienser etter volum og ikke etter vekt er tåpelig. Volumet en gitt mengde tar opp varierer med hvor mye luft som finner veien inn. Vekt er entydig. Jeg har en stor og nøyaktig kjøkkenvekt som alltid står tilgjengelig på benken. Den bruker jeg konstant for å gi meg en referanse til hvor mye jeg faktisk bruker av forskjellige ingredienser.

Lenke til kommentar

Det et mange dårlige måleeiningar innafor kokkelering. Kopper og skjeer er nemt og må lesast i kontekst av kva land oppskrifta kjem frå. I tillegg er det i mange land vanleg å bruke "feil" måleeining, som at også ingrediensar som er tørre blir målt i volum. Det er stor forskjell på ein kopp med nysikta mjøl kontra ein fullpressa kopp. Ingrediensar som kan komprimerast må målast i vekt om det skal være nøyaktig. Når oppskrifta oppgir volum så er det oftast fordi at mange kjøkken ikkje har tilgang på vekt, og at det å bruke kaffekoppen til å måle opp blir nøyaltig nok. 

Det er for øvrig nøyaktig same utfordringa når oppskrifta seier at du treng 1 løk og 2 gulerøtter, både løk og gulerøtter kjem i ulike størrelsar og er i liten grad standarisert, særleg på tvers av landegrensene. Ein norsk løk veg vanlegvis ca 180 gram, men heile spennet frå 120 til 240 gram er rekna som normalt. I USA er ein løk på 6 oz (170 gram) rekna som medium løk. Altså er amerikanske løkar i snitt 10 gram mindre enn norske, det betyr ikkje så mykje om du skal bruke ein halv løk. Men om den amerikanske oppskrifta seier 10 løk så er det nok med 9,5 norske løkar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...