Gå til innhold

smbd[3966]: Denied connection from (129.xxx)

Anbefalte innlegg

Tok en titt i loggen, og ser uttallige slike linjer:

Jan 17 14:28:32 anderlin smbd[11205]: Denied connection from (129.241.xx.xxx)

Hva betyr egentlig det? Har samba kjørende, med følgende i smb.conf:

hosts deny = ALL

hosts allow = 129.241.xx.xxx

(det er ikke den samme ip-en)

Er det noen som prøver passord?

EDIT: 211 linjer, og flere kommer...

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som prøver passord?

EDIT: 211 linjer, og flere kommer...

Du tenker på om det er et brute-force attack på gang? Tviler egentlig på om de får prøvd noen passord når du ber Samba blocke ip'en. Samba nekter dem vel rett og slett å forsøke å autentisere seg.

Kanskje det bare er noen på samme subnet som deg som driver og "browser" nettverket?

PS. Hvis du er ekstra paranoid kan du jo bare blocke ip'en i en firewall i tillegg, f.eks hvis du kjører iptables på maskinen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jepp, jeg er på studby, og ip-en som prøvde seg er på en av studentsamskipnadens kantiner (nummer 2, hvilken nå det er...).

IP-ene her er veldig stabile (skal ikke skifte hvis man er på oftere enn hver 30. dag) Pleier å se mange portscanninger når jeg er i Windows (hvordan ser man dem i Linux?), men det var ikke en av de ip-ene.

Om [11205] er porten vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Pleier å se mange portscanninger når jeg er i Windows (hvordan ser man dem i Linux?), men det var ikke en av de ip-ene.

Fins sikkert mange muligheter. Du kan sette opp iptables til å logge det man måtte ønske (man iptables).

Men mange blir jo vettskremt når de ser i firewall-logger og lurer på om de skal ringe FBI :p Så lenge maskinen er sikret godt nok, er det jo ikke så farlig om noen driver litt portscanning i ny og ne. Gjør bare livet litt mer spennende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...