Gå til innhold

Hinton v. Tesla Inc - Tesla skal ha manipulert med tellingen av kjørt distanse for å unngå garantireparasjoner

NoBo

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Utrolig uansvarlig om det er tilfellet, kjøre rundt med basically ingen forsikring.

Her tror jeg du missforstod fullstendig. Var ikke snakk om å kjøre uten forsikring, men bare sjekke en gang i året for å se om man var mye under eller over antall km. Tror dessuten de fleste vet hvor langt de kan kjøre, før man passerer grensen, og odometeret ser man jo i bilen uansett!

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Her tror jeg du missforstod fullstendig. Var ikke snakk om å kjøre uten forsikring, men bare sjekke en gang i året for å se om man var mye under eller over antall km. Tror dessuten de fleste vet hvor langt de kan kjøre, før man passerer grensen, og odometeret ser man jo i bilen uansett!

Ja da risikerer man å kjøre uten gyldig forsikring. Altså om en passerer. 

• Liker 1
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Man mister ikke forsikringen, men risikerer regress om man kjører mye over, og det skjer en ulykke man er ansvarlig for. Noen av oss har dog mye igjen når året nærmer seg slutt, så faren er større for at man kan få igjen noe av premien for underkjørte kilometer.

"Bilen er fortsatt forsikret, men ved brudd på avtalen vil det kunne føre til avkortning av oppgjøret, noe som skjer med jevne mellomrom, avslutter Andersen."

Riktignok gammel artikkel, men er fremdeles gyldig på dette punktet!

https://dinside.dagbladet.no/motor/overstiger-kilometerstanden-forsikringen/61009199

Endret av Snowleopard
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Man mister ikke forsikringen, men risikerer regress om man kjører mye over, og det skjer en ulykke man er ansvarlig for. Noen av oss har dog mye igjen når året nærmer seg slutt, så faren er større for at man kan få igjen noe av premien for underkjørte kilometer.

"Bilen er fortsatt forsikret, men ved brudd på avtalen vil det kunne føre til avkortning av oppgjøret, noe som skjer med jevne mellomrom, avslutter Andersen."

Riktignok gammel artikkel, men er fremdeles gyldig på dette punktet!

https://dinside.dagbladet.no/motor/overstiger-kilometerstanden-forsikringen/61009199

Har ikke sagt man mister den heller.. Men ja en får problemer les uansvarlig. Har troen på at de fleste har kontroll på dette.

• Liker 1
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Har ikke sagt man mister den heller.. Men ja en får problemer les uansvarlig. Har troen på at de fleste har kontroll på dette.

Nå skrev du nå dette, som basically er akkurat det samme... Ugyldig=uten forsikring i mine øyne (og ører)! 😉

Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Det er nok fremdeles endel som ikke har kontroll på dette, og får en overraskelse i det man havner i en ulykke, og forsikringsselskapet avkorter forsikringen. Men satser på at det gjelder et lite mindretall, og at man ikke spekulerer i dette, selv om det sikkert kan friste noen i "dyrtid"!

1 hour ago, Abigor said:

Du har app til bilen ja? Tipper det er mange som barer kjører på uten å sjekke, til nøds en gang i året for forsikring. Men selv der er det nok mange som kjører på uten å sjekke.

Det står bokstavelig talt på forsiden til appen. Veldig rart å jukse med noe de fleste eierne titter på flere ganger i uken..

73E2E139-2956-467D-A5B5-50980B305DFB.jpeg

Jeg har kjørt mye mere med bilen min etter jeg gikk over til elektrisk.. er så mye enklere og billigere å benytte bilen enn før på godt og vondt.

Men er temmelig sikker på min bil sin kilometerstand stemmer, Kan dog ikke snakke for alle men helt latterlig om Tesla skulle jukse med dette.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Nå skrev du nå dette, som basically er akkurat det samme... Ugyldig=uten forsikring i mine øyne (og ører)! 😉

Det er nok fremdeles endel som ikke har kontroll på dette, og får en overraskelse i det man havner i en ulykke, og forsikringsselskapet avkorter forsikringen. Men satser på at det gjelder et lite mindretall, og at man ikke spekulerer i dette, selv om det sikkert kan friste noen i "dyrtid"!

Ja mulig jeg brukte for 'hardt' ord, men poenget er fortsatt det samme jeg antar at de fleste ønsker å ha dette i orden og har ett forhold til dette på relativt regelmessig basis. Og iallefall om en opplever 117% økning på 6 mnd..

• Liker 1

Jeg sjekker km 3-4 ganger i året for å passe på med hensyn til forsikringen.

Hvem sjekker hvor langt bilen har kjørt daglig/ukentlig? Da har en svært sære interesser i mine øyne.

Eneste gang jeg sjekker daglig er om jeg skal registrere inn kilometergodtgjørelse i forbindelse med jobben, utover det er det totalt likegyldig hvor mange km jeg har kjørt den dagen.

ProphetSe7en skrev (21 minutter siden):

Jeg sjekker km 3-4 ganger i året for å passe på med hensyn til forsikringen.

Hvem sjekker hvor langt bilen har kjørt daglig/ukentlig? Da har en svært sære interesser i mine øyne.

Eneste gang jeg sjekker daglig er om jeg skal registrere inn kilometergodtgjørelse i forbindelse med jobben, utover det er det totalt likegyldig hvor mange km jeg har kjørt den dagen.

3-4 ganger i året er jo mer enn innenfor her, km hadde økt 117% mer en faktisk på 6mnd. Vistnok.

• Liker 1
NoBo skrev (På 19.4.2025 den 5.35):

I følge stevningen i et massesøksmål tatt ut i California, skal Tesla bevisst ha manipulert med systemet som teller kjørt distanse i bilene slik at garantier fortere utløper - bilene skal ha rapportert om at det er kjørt flere miles enn det bilene faktisk har tilbakelagt og da med fra 15% til hele 117%. Så mange som én million biler fra Tesla i California kan være omfattet av søksmålet. Tesla har (selvfølgelig) avvist dette.

https://arstechnica.com/cars/2025/04/tesla-makes-its-cars-lie-about-their-mileage-lawsuit-claims/

Kan bli interessant å følge med på. Problemstillingen har vært diskutert på blant annet Reddit i flere år og selve søksmålet er det nok jobbet med i lang tid så det kan neppe sies å være en direkte respons på Musks krumspring siste halvår 😶

Bestemte meg for å sjekke litt bakover. Jeg kjører ofte samme vei flere ganger i uken. Jeg en tredjepartsapp som loggfører alt, inkludert kjøreturer.

Tallene jeg har undersøkt så langt stemmer overens med avstanden Google Maps rapporterer.

Så for min del ser ting korrekt ut i det minste.

Kanskje de eventuelt bare gjør det like før garantien er i ferd med å gå ut?

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
John-B skrev (På 19.4.2025 den 11.56):

Ganske sprøtt at det er mulig å skaffe seg overskrifter verden rundt med absolutt null dokumentasjon på en påstand.

Det er såre enkelt å skaffe seg overskrifter verden over sålenge du har med ordet Tesla og en negativ vinkling. Tesla er merket som alle elsker eller hater. Det skaper engasjement og selger click i haugevis. Sannhetsgehalt er ikke i fokus for å si det mildt.

• Liker 1
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Det er såre enkelt å skaffe seg overskrifter verden over sålenge du har med ordet Tesla og en negativ vinkling. Tesla er merket som alle elsker eller hater. Det skaper engasjement og selger click i haugevis. Sannhetsgehalt er ikke i fokus for å si det mildt.

Hadde ikke det vært mulig, så hadde ikke Tesla eksistert. Det er sånn merket har markedsført seg i 15 år. Ulempen er at den formen for markedsføring polariserer, og at negativ oppmerksomhet gjerne får like mye oppmerksomhet.

• Liker 1
Espen Hugaas Andersen skrev (På 22.4.2025 den 10.57):

Tror nok dette hadde blitt oppdaget for lenge siden om det var noe i det. Det er mange som bruker kjørebok, registrerer avstand for Uber, osv.

Men hvordan registrerer de ting i kjøreboka? Hvis de bare ser på det som står i bilen og ikke sjekker det opp mot noe så vil de jo ikke merke noe.

4 minutes ago, Markiii said:

Men hvordan registrerer de ting i kjøreboka? Hvis de bare ser på det som står i bilen og ikke sjekker det opp mot noe så vil de jo ikke merke noe.

Hvordan ting registreres i kjørebok varierer veldig. Noen har GPS basert kjørebok og det logges automatisk og noen har manuelle bøker hvor man skriver kilometer inn og ut. Mange kjører samme rutene hver eneste dag og hopper mellom biler av forskjellige merker. 

Det ville blitt oppdaget mye tidligere om Tesla spesifikt ga mange flere kilometer enn andre biler.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...