Spillredaksjonen Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april En halv million ber EU «redde dataspill» Europeiske forbrukere krever at dataspill som selges i EU forblir spillbare, selv etter at utgiveren slutter å støtte dem. Les hele saken på Gamer.no» 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Spillredaksjonen skrev (2 timer siden): Forbrukernes kamp mot spillselskapene er i full gang på begge siden av atlanteren, med andre ord. Har Gamer.no et standpunkt i denne saken og kommer dere til å engasjere dere på forbrukernes side? Lenke til kommentar
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Hvordan tenker de dette skal fungerer i praksis. Skal man tvinge selskap til å drive servere ingen spiller på? Dette virker ganske tullete. Det er mye man kan reagere på, men her tror jeg ikke de har en sak. 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april rabler skrev (2 minutter siden): Hvordan tenker de dette skal fungerer i praksis. Skal man tvinge selskap til å drive servere ingen spiller på? Dette virker ganske tullete. Det er mye man kan reagere på, men her tror jeg ikke de har en sak. De kan jo la folk kjøre egne servere f.eks? 3 Lenke til kommentar
Yen-Zen AI Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Duriello skrev (2 minutter siden): De kan jo la folk kjøre egne servere f.eks? This is the way. Om utviklere gir ut filer for eller oppskrift for å kjøre egne dedikerte servere på en enkel måte så er vel egentlig det store problemet løst :) 2 Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Når man tenker på det så burde alle spill kunne spilles uten å måtte brue en "launcher" fra forskjellige spill firmaer og kunne spilles offline. Hva sker hvis for eks Ubisoft går konkurs og som meg har ca 60 spill som da ville bli helt ubrukelige? Eller Steam spill vile bli ubrukelige hvis Steam går konkurs der har jeg 115 spill? lol! Før kjøpte man spill i butikken og kunne innstaleres og spilles uten noe nett i det hele tatt det var mye bedre en dagens løsninger! 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april rabler skrev (9 timer siden): Hvordan tenker de dette skal fungerer i praksis. Skal man tvinge selskap til å drive servere ingen spiller på? Dette virker ganske tullete. Det er mye man kan reagere på, men her tror jeg ikke de har en sak. Når utbyggere selger leiligheter/hus så må de holde av noe av gevinsten tilbake i tilfelle det oppstår noen form for reklamasjon. Kan jo ha noe lignende i spillverden. Når man kjøper et spill som er avhengig av servere for å fungere så bør det være et krav at disse er tilgjengelig en viss periode etter kjøpet. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april 1 hour ago, Mars2029 said: Når utbyggere selger leiligheter/hus så må de holde av noe av gevinsten tilbake i tilfelle det oppstår noen form for reklamasjon. Kan jo ha noe lignende i spillverden. Når man kjøper et spill som er avhengig av servere for å fungere så bør det være et krav at disse er tilgjengelig en viss periode etter kjøpet. Jeg er ikke uenig. En minste tid et online spill må være tilgjengelig etter at man slutter å selge spillet kan være en mulighet. Det må også være åpent for å refundere for kjøp i stede. Problemet er jo at om reglene blir for strenge så kan man skille driften ut i eget selskap og legge dette ned når man ikke ønsker å drive mer. Det er vanskelig å gå etter selskap som ikke eksisterer. Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Å selge produkter som er avhengig av en skyløsning har blitt et fenomen det må tas et oppgjør med. Dette gjelder både digitale og fysiske produkter. Et forbud er på sin plass, i forbrukerens og miljøets navn. En skyløsning er kostbar å leie, og det sier seg selv at kostnadene vil sørge for at den blir stengt ned så fort som mulig. Og innebygde sertifikater soon slutter å virke på en gitt dato er også standard design, som vi så for Googles Chromecaster nylig. Det bør kreves at APIer er åpne og at det ikke bygges inn tidsbegrensede elementer som sertifikater. 1 Lenke til kommentar
Upsidian Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Dumt at vi ikke kan støtte den underskriftskampanjen da. Norge er ikke med på listen der, siden vi er EØS og ikke EU Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Hva med spill som egentlig ikke er anhengig av servere men som likevel krever nettilkobling for å spille? Blir jo samme problemet der. F.eks. Diablo IV som jeg nettopp testa igjen. Og ble stadig kasta ut pga. eksterne nettverksproblemer. Lenke til kommentar
nGoldie Skrevet tirsdag kl 09:06 Del Skrevet tirsdag kl 09:06 Her burde vi fra Norge også kunne sette oss opp. Selvom vi ikke er medlem av EU, er vi med i EØS og bruker stort sett de samme føringsreglene som EU i slike tilfeller som dette. Det burde jo være slik når en utvikler slutter å støtte online serverene sine at utvikler gir tilgang til server filer slik at de som vil kan hoste selv. Eller i det minste bruker tid på utvikling ved end of life slik at spillene ikke lenger krever tilkobling til nettserver, og det støtter lokal hosting. Slik vil mange spill levd lenger, og det vil være mulig å plukke dem opp igjen i fremtiden uten å bli skuffet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå