Gå til innhold

Patchkabel i bulk

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til hvor jeg kan kjøpe cat6a-patchkabler i bulk. Fortrinnsvis 100m, men 300 er også greit dersom dette er eneste alternativ. De aller fleste jeg kan finne har hel/solid kjerne (altså installasjonskabel), men jeg er på jakt etter myk kjerne (patch kabel). Jeg har allerede trekt kabler i rør. Nå skal jeg omorganisere serverracket, så jeg vil lage customlengde patchkabler for å cablemanage racket. Forstår det sånn at cat6 kan klare 10gbit over kortere avstander, men at dette ofte kommer ann på kvaliteten på kabelen. Ser i en del anmeldelser rundtom at folk sliter med å få 10gbit på cat6-kabler, derfor tenkte jeg å bare gå for cat6a med en gang. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du tenker på er kabler med flertrådede (stranded) ledere? Slike kabler er ikke egnet for å terminere selv, og benyttes da primært sett i komplette preterminerte kabler.

På korte avstander vil man normalt sett også klare 10G med CAT5e. Og ja, egentlig er det sikkert en del CAT5e-kabler som har høyere kvalitet enn en del som ellers selges som CAT6 og CAT6A.

Å brukte CAT6 her til patching, skulle være uproblematisk. Og i hvert fall mer uproblematisk enn å prøve å patche kabler med flertråd-ledere. Men egentlig her ville jeg ha anbefalt preterminerte patchkabler, selv om du da nødvendigvis ikke får "helt perfekt lengde".

Lenke til kommentar
NULL skrev (8 minutter siden):

Slike kabler er ikke egnet for å terminere selv

Det er de hvis du benytter RIKTIG plugg! Der finnes det forskjellige å velge mellom, ulempen er at de som er beregnet for enkelt tråd ikke fungerer på flertrådet og omvendt. Med rett plugg går det bra! ☺️

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Woff said:

Det er de hvis du benytter RIKTIG plugg! Der finnes det forskjellige å velge mellom, ulempen er at de som er beregnet for enkelt tråd ikke fungerer på flertrådet og omvendt. Med rett plugg går det bra! ☺️

Har du faktisk testa det på 10G? Stortsett vil du oppdage at du sliter med å tvinne opp lite nok for hånd.

Drit i å lage; kjøp rett lengde på fs.com. Heimeracket ditt har uansett ikkje nok kabler til at det er veldig stor problemstilling om det er et par grisehaler.

Lenke til kommentar

Selv med god krympetang og mer enn gjennomsnittlig tvinnet par så skal du se langt etter 10 Gbps hastigheter på noe mer enn 1-2 meter.. Når noen sier kabler ikke en gang kan termineres selv så sier det vel sitt om hvor lite du bør ta alle råd fra samme person.. Har du en billig krympetang så er det ikke sikkert du får 1 Gbps på CAT 5E kabling en gang (selv om den består enkle test-kits). Hvis det kun er et rack så kjøper du dog ferdigterminerte korte kabler. Skal du dra kabel over lengre distanser (evt. gjennom infrastruktur etc) så kjøper du en god krympetang, plugger og krymper selv (valider at den auto-neg'er på rett hastighet etter krymping før du pakker bort utstyret).

Lenke til kommentar

Jeg bare elsker hvordan folk på disse forumene svarer på alt bortsett fra det man faktisk spør om 😆 Jeg er utdannet dataelektroniker og har laget hundrevis av kabler gjennom årene, så det skal nok gå helt fint. Jeg er ikke interessert i å kjøpe ferdige kabler. Jeg trenger en del kabler, så det er greiere å kjøpe i bulk for å lage selv. Flertrådede kabler definitivt laget for å termineres selv så lenge man bruker korrekte plugger og utstyr. Helkjernet/installasjonskabel har jeg allerede. Dette har jeg brukt til å strekke i rør. Men disse er ikke optimal som patchkabler.

Lenke til kommentar
ViolentDecompression skrev (14 timer siden):

å lenge man bruker korrekte plugger og utstyr.

Noe jeg svarte tidlig i tråden.. Jeg har selv blitt opplært på nettverk av Televerket og første kurs hadde jeg rundt 1985 tror jeg det var. Har jobbet med nettverk og bedriftsløsninger siden den gangen både fysisk og teoretisk. Noe av det første vi lærte var akkurat den forskjellen PLUGGENE gjør og hva de krever av kabelen som brukes. 
Jeg vil tro at de som har svart her at det ikke lar seg gjøre er av de som ikke har peiling på at det er forskjellige plugger! 🤪

Lenke til kommentar

@ViolentDecompression

Om ikke farge er viktig så har Digitus både skjermet og uskjermet: https://www.senetic.no/category/digitus-patch-cords-r-kabler-16744/ Har ikke noe erfaring med Digitus sine kabler, men den ser ut til å være bedre enn alternativet du får hos Kjell (som bare er cat6 og cca).

Eller så er Goobay et alternativ. Har god erfaring med helkjernekabelen deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...