Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

JØSS! MACèn tålte visst ikke Cola.

Anbefalte innlegg

Tastene er nå helt ute å kjøre. Uansett var det egentlig på høy tid å få den renset. Dette er en 2015 mac pro. Vil så gjerne fått beholde den siden denne modellen er den siste med digital ut/optisk kabel.

Men Eplehuset ga lite håp. Reservedeler til denne skaffer de ikke lenger, så da tar de ikke service heller.

Noen her som vet om noen bakgårds-ramper i Oslo som driver litt rens av MAC/PC??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to problemer med ting som Cola.

Det inneholder sukker som datamaskiner er veldig lite glad i. Får du dette i harddisken (via luftfilteret) så kneler den mest sannsynlig. 

Cola inneholder også fosforsyre som for øvrig er det samme man bruker for å vaske tankskip på utsiden. Syre og elektronikk hører ikke sammen.

Problemet er at syre og ting som tastatur er gjerne at det er en dårlig kombinasjon.

Det er godt mulig det fungerer å bytte tastaturet. Klarte å fikse en Dell bærbar i sin tid etter at tastaturet sluttet å virke etter væskeskade. Enkelte keyboard er tette, mens andre kan væske renne igjennom.

Vil anbefale deg å bruke gode private reparatører, da det finnes en god del mer eller mindre ukvalifiserte folk som let gjør ting verre.

En mulighet er også å høre med Infocare.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (9 minutter siden):

Det er to problemer med ting som Cola.

Det inneholder sukker som datamaskiner er veldig lite glad i. Får du dette i harddisken (via luftfilteret) så kneler den mest sannsynlig. 

Cola inneholder også fosforsyre som for øvrig er det samme man bruker for å vaske tankskip på utsiden. Syre og elektronikk hører ikke sammen.

Problemet er at syre og og ting som tastatur er gjerne at det er en dårlig kombinasjon.

Det er godt mulig det fungerer å bytte tastaturet. Klarte å fikse en Dell bærbar i sin tid etter at tastaturet sluttet å virke etter væskeskade. Enkelte keyboard er tette, mens andre kan væske renne igjennom.

Vil anbefale deg å bruke gode private reparatører, da det finnes en god del mer eller mindre ukvalifiserte folk som let gjør ting verre.

En mulighet er også å høre med Infocare.

Trist og skremmende lesning 😱 Infocare er et verksted?

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 16.4.2025 den 21.18):

Ja

trn100 skrev (På 16.4.2025 den 21.27):

Mark tar 200 £ for å titte på den, og så kommer det på frakt 🙂 Mend It Mark

Takk for tips. Har levert den inn til pc-hjelpen. Var visst ikke Colaen i seg selv som var årsaken til at alt av tastatur streiket. Batteriet hadde est ut, blåst seg opp.

Nytt batteri og tastatur. Samt rens av støv, møkk og drit inni. Nette sum av 5000,-

Er det en upris?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (25 minutter siden):

Takk for tips. Har levert den inn til pc-hjelpen. Var visst ikke Colaen i seg selv som var årsaken til at alt av tastatur streiket. Batteriet hadde est ut, blåst seg opp.

Nytt batteri og tastatur. Samt rens av støv, møkk og drit inni. Nette sum av 5000,-

Er det en upris?

Dette høres ut som en helt akseptabel pris.

Å demontere og montere en Mac / pc er ikke like enkelt, mye er limt eller benyttet klips som lett knekker om en gjør det feil. 

Lenke til kommentar
toralfb skrev (6 minutter siden):

Dette høres ut som en helt akseptabel pris.

Å demontere og montere en Mac / pc er ikke like enkelt, mye er limt eller benyttet klips som lett knekker om en gjør det feil. 

Han bytter ikke tastatur for den prisen fikk jeg vite nå. Det er en kabel til tastaturet som er ødelagt. Har bedt om han kan sjekke om mulig få tak i tastatur til en såpass gammel Mac og evt pris..

Lenke til kommentar

Kjøp deg et interface for lyd med de funksjonene du trenger. Det lønner seg ikke streve med gamle bokser, hvis du ikke kan gjøre jobben selv. Sannsynligvis blir det så dyrt og uvisst om det blir godt resultat at det er mange tusen mot nytt maskin. Det er en grunn til at oppdraget ble avvist.

Som siste utvei er det muligå gi tastaturet en god omgang med en mikrofiberklut dyppet i isopropanol. Nok til at det trekker inn i taster, lite nok til at ikke hele maskina blir dynket. Du må vri opp kluten en del før du setter i gang. Ta heller flere omganger

Eventuelt kan du bruke isopropanol og dråpeteller på enkelttaster.

Noen få produsenter bruker plast som ikke tåler propanol. Møkkatastaturene til ASUS går i oppløsning ved bruk av propanol. Både i bærbare og frittstående tastatur. Jeg har gode resultater på en rekke tastatur, men jeg nevner risikoen.

Alt som er nevnt skjer på eget ansvar og du kan vurdere å bruke maskina docket i stedet for å risikere å gjøre den til en murstein.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg sølte kaffe en gang på macen min og verkstedet ville bytte tastatur og hovedkort. Jeg var ikke engang interessert i å høre prisen og tok den tilbake. Verkstedet advarte meg at det var veldig risikabelt og den kunne dø når som helst.

Jeg lot den tørke, løsnet knappene med isopropyl alkohol og den har fungert perfekt siden.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Aetius said:

Tja, det finnes vel knapt en bedrift i Norge som har verre rykte enn InfoCare. Til og med PostNord har bedre rykte enn InfoCare.

InfoCare har i alle fall klart å skaffe seg avtaler med flere større elektronikk-leverandører, så jeg trodde de var relativt trygge. Har ikke direkte kjennskap til kvaliteten de har på service, men regner med de pris-presses og sikkert må ansette tvilsomme folk, de som mange andre.

God aftermarket-service i dag får en vel helst av små lokale leverandører som fremdeles vet hva slikt er.

For min del har jeg hatt større problemer med Posten enn jeg har hatt med PostNord. Tror problemene til PostNord er ganske knyttet til enkelt regioner og noen av folkene som er der.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Jeg sølte kaffe en gang på macen min og verkstedet ville bytte tastatur og hovedkort. Jeg var ikke engang interessert i å høre prisen og tok den tilbake. Verkstedet advarte meg at det var veldig risikabelt og den kunne dø når som helst.

Jeg lot den tørke, løsnet knappene med isopropyl alkohol og den har fungert perfekt siden.

Skjønner. Godt jobba. Men jeg har fem tommeltotter på ene hånda og fem wienerpølser på den andre. Her er hovedårsaken batteriet som har est ut og må byttes, en kabel derfra til tastaturet er ødelagt. Nytt tastatur gir han meg på kjøpet.. pluss innvendig rens av maskinen. Synes 5000,- er innafor.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (På 22.4.2025 den 11.55):

Er det en upris?

Det kommer jo veldig an på hvor mye du verdsetter "dingsen" selv, og PC hjelpen er ingen dårlig butikk så vidt jeg kan se! 🙂

Batterier til maskinen er ikke akkurat billige! Batteri Online - en norsk nettbutikk med batterier til det aller meste!

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...