Gjest f2f30...df0 Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Gouldfan skrev (10 timer siden): Kiropraktor? Det var vel heller en Fysioterapeut? Nei, Fysioterapeuter har ikke anledning til å sende henvisning. Men, ja både fysioterapeut og kiropraktor gjorde tester som viste at jeg har prolaps. Fysioterapeuten måtte be en kollega (manuell terapeut?) som har lisenstil å sende henvisning. Dette ble gjort. Hadde time hos kiropraktor i etterkant av fysiotime. Han fikk fremskyndted henvisninga grunnet alvorlighetsgraden. Kom inn til en nevrokirurg som så på bildene og gjorde tester av meg. Fikk en epikrise som blir sendt til fastlegen. Nevrokirurgen vile se det ann enn 3 måneders tid og se hvordan prolapsen utviklet seg. Eventuelt ta en ny vurdering etter det. Skal også gi denne til fysioterapeuten slik at et dem kan lage et opplegg til meg. Anonymous poster hash: f2f30...df0 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27324671
Tussi Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april AnnonymG skrev (11 timer siden): Du blir ikke skadet av å ikke ta bilde. Nei, men du blir skadet av at legen feildiagnostiserer og du ikke får behandlingen du skal ha Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27324679
Aetius Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) Kiropraktorer er heksedoktorer. Det finnes ikke vitenskaplig grunnlag for tullet de driver med, men heldigvis er det verre utenfor Norge. Her til lands er de omtrent å betrakte som en slags sær fysioterapaut med en enda særere spesialisering. I UK og USA er de en del av gjengen som ikke tror på bakterier og virus, men at absolutt alt skyldes skjelettet. Det er etter min mening en skam at de er inne i varmen som offentlig godkjent helsetjeneste i Norge. Men nok om det. Da jeg fikk dobbelsidig prolaps i nakken (C5/C6) hadde jeg privat helseforsikring via jobb og kjørte derfor to løp samtidig etter å ha snakket med fastlegen, ett offentlig og ett privat. Det offentlige ga meg telefontime med nevrokirurg 2-3 måneder etter fastlegetimen, og deretter beskjed om å be om ny henvisning hvis det ikke var bedring innen et halvt år. Den private ga meg MR etter tre-fire dager og timer hos fysioterapaut mens jeg ventet. Da MR-resultatene forelå fikk fysioterapauten beskjed om å holde fingrene av fatet fordi hun kunne gjøre vondt verre, og jeg fikk time hos Oslofjordklinikken etter en ukes tid. De kunne operere mer eller mindre på dagen, mens jeg helst ville vente. Beskjeden fra første kirurg jeg snakket med der sa at jeg nok måtte operere dette før eller siden. Etter råd fra en venn av familien som er mangeårig overlege og ortopedisk kirurg, byttet jeg til en eldre og mer erfaren neurokirurg på samme klinikk som ikke var enig med første. Han var imidlertid også veldig lysten på å skjære, selv om beskjeden jeg fikk fra begge var at prolaps som oftest krever kniv eller tid, og resultatet blir omtrent like bra i de fleste tilfeller. Jeg endte opp med å ta MR tre ganger for å holde øye med prolapsen - ene gangen ble jeg hasteinnkalt fordi det var funnet mulig nerveskade på bildene, men det viste seg å være en feil på MR-maskinen. Heldigvis hadde jeg brukt samme maskin alle tre gangene, slik at bildene var direkte sammenlignbare. Jeg slapp til slutt å operere, og er i dag i praksis så bra som jeg noensinne blir. Må være forsiktig med nakken, men med unntak av ekstremsport kan jeg leve som normalt. Jeg var sykemeldt helt i et par-tre måneder og deretter gradvis mindre. Legger ved MR-bilde av min prolaps. Det viser tydelig hvordan prolapsen klemmer på ryggmargsnerven. Endret 18. april av Aetius 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27324680
Aetius Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) PS! Ved operasjon nakkeprolaps går de inn forfra og kommer da lett borti nervene som styrer stemmebåndene, så en av de vanligste bivirkningene er mulig varig stemmeforandring. Jeg var forresten ikke heelt fornøyd med informasjonen jeg fikk fra Oslofjordklinikken mht operasjon. Jeg fikk for eksempel aldri noen klarhet i hvorfor de ville gjøre en mer alvorlig operasjon på meg (en der de skraper ut det meste av puten mellom to nakkehvirvler og bytter den ut med en slags stillas som gradvis erstattes av bein, slik at de to nakkevrivlene sort of gror sammen) i stedet for å bare klippe av det som tyter ut, som jeg vet de har ofte gjort på andre. Jeg måtte også selv finne ut at det var nettopp den "gro sammen" type operasjon de ville gjøre, i stedet for å bare sette inn en kunstig pute som erstatning for den slitte. Dette kom ikke klart frem av skrivet de ga meg, og jeg måtte selv google puten de ville sette inn og spørre hva slags type operasjon det var. Endret 18. april av Aetius 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27324683
zetlitz Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) 13 hours ago, AnnonymG said: Du blir ikke skadet av å ikke ta bilde. Nei, men det kan forsinke eller forhindre at korrekt diagnose blir satt, og avhengig av årsaken eller skaden, så kan situasjonen forverres, og eventuelt bli permanent. 13 hours ago, AnnonymG said: Det er ingen grunn til å krangle seg til MR. Det kan absolutt finnes grunn til å krangle seg til MR. Leger er naturligvis leger, og kan og forstår faget. Men de kan ikke alt, og de er ikke feilfrie. Til tross for all sin utdannelse, kunnskap og erfaring, så er det fortsatt pasienten som kjenner kroppen sin best. Blir man ikke hørt eller tatt på alvor så må man selv ta krigen i egne hender, og krangle eller krige seg til de undersøkelser eller den hjelpen som er nødvendig for at man skal bli bedre. Men det er naturligvis sjeldent at prolapser blir veldig alvorlig eller kritisk. Det jeg tenker på er kanskje mere "unntak fra regelen". Endret 18. april av zetlitz Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27324790
AnnonymG Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april On 4/18/2025 at 1:50 PM, zetlitz said: Nei, men det kan forsinke eller forhindre at korrekt diagnose blir satt, og avhengig av årsaken eller skaden, så kan situasjonen forverres, og eventuelt bli permanent. Det kan absolutt finnes grunn til å krangle seg til MR. Leger er naturligvis leger, og kan og forstår faget. Men de kan ikke alt, og de er ikke feilfrie. Til tross for all sin utdannelse, kunnskap og erfaring, så er det fortsatt pasienten som kjenner kroppen sin best. Blir man ikke hørt eller tatt på alvor så må man selv ta krigen i egne hender, og krangle eller krige seg til de undersøkelser eller den hjelpen som er nødvendig for at man skal bli bedre. Men det er naturligvis sjeldent at prolapser blir veldig alvorlig eller kritisk. Det jeg tenker på er kanskje mere "unntak fra regelen". Hva får du ut av en MR dersom du ikke har alarmerende symptomer og ikke skal opereres? Eneste grunnen til å ta MR er å avklare at det ikke er noe annet enn prolaps eller om prolapsen er gjenstand for operasjon. Ved fravær av alarmsymptomer er det ingen som helst grunnlag for å vite akkurat hvor prolapsen sitter og karakteristikker rundt dette. Det er ingen evidens for at helt spesielle behandlinger hjelper mer enn andre. Prolapsen er en anatomisk struktur som med tiden dehydreres og minsker i størrelse. Du kan trene deg i hjel uten at det påvirker prolapsen. Rehabiliteringen tar i størst grad sikte mot å holde ryggen sterk og beholde funksjonen, ikke å minimere prolapsen. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27326803
Gjest c7eb0...ad5 Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Hva annet kan det være om det ikke er prolaps? Hos meg så har det vart i noen måneder nå. Som regel merker jeg ingenting, men så, bare helt ut av det blå uten at jeg har løftet noe eller beveget meg på noen rare måter så får jeg kjempevondt i armen/skulderen. Det stråler ikke nedover armen altså. Det er en litt skarp smerte og vil si det er 8 eller 9 av 10 på smerteskalaen, men klarer liksom fysisk å bevege armen normalt er bare at det kommer sånn smerte og at det gjør kjempevondt å bevege den. Når jeg våknet dagen etter var armen vanlig igjen. Får kanskje sånn episode med kjempevondt 1 gang i uka. Jeg vet ikke hva fastlegen skal gjøre med dette? Hva annet kan det være? Er prolaps som det her? Anonymous poster hash: c7eb0...ad5 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27326897
Aetius Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april 9 hours ago, Guest c7eb0...ad5 said: Hva annet kan det være om det ikke er prolaps? Hos meg så har det vart i noen måneder nå. Som regel merker jeg ingenting, men så, bare helt ut av det blå uten at jeg har løftet noe eller beveget meg på noen rare måter så får jeg kjempevondt i armen/skulderen. Det stråler ikke nedover armen altså. Det er en litt skarp smerte og vil si det er 8 eller 9 av 10 på smerteskalaen, men klarer liksom fysisk å bevege armen normalt er bare at det kommer sånn smerte og at det gjør kjempevondt å bevege den. Når jeg våknet dagen etter var armen vanlig igjen. Får kanskje sånn episode med kjempevondt 1 gang i uka. Jeg vet ikke hva fastlegen skal gjøre med dette? Hva annet kan det være? Er prolaps som det her? Anonymous poster hash: c7eb0...ad5 Prolaps kan absolutt arte seg som du beskriver, men det MÅ ikke være slik. Det kan være høyst individuelt hvordan en prolaps arter seg. Jeg trodde selv jeg hadde et problem i skulderen, når jeg på det verste våknet 10-12 ganger hver natt av kramper i armen. Det viste seg imidlertid at det var en prolaps som presset på nerven slik at hodet/kroppen TRODDE det var et problem med skulderen. Mitt soleklare råd er å ta en MR om du har anledning til det. Ikke bare får du en klarere diagnose, men man kan se detaljer som f.eks. antydning til nerveskader, om det er andre problemer som kamufleres av smertene eller tilstanden, etc. Man kan også lettere spore endringer - til det bedre eller verre - om man har et øyeblikksbilde som en MR-undersøkelse gir. Som nevnt hadde jeg tre MR-sessions, noe som var svært nyttig for å spore tilstanden. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27327021
zetlitz Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april On 4/21/2025 at 8:56 PM, AnnonymG said: Hva får du ut av en MR dersom du ikke har alarmerende symptomer og ikke skal opereres? De sa de til meg også. Ved å ikke foreta MR så oppdaget de heller ikke den egentlige årsaken, som faktisk krevde operasjon. Men for all del, jeg sier ikke at man skal kreve MR ved første tegn til smerter i ryggen, ukritisk. Det avhenger naturligvis av helheten. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27328497
Powertrainer Skrevet 25. april Del Skrevet 25. april Hvis man er invalid store deler av året fordi prolapset presser på nerverøtter og i tillegg gir ustabilitet i ryggsøylen så burde det være unødvendig å krangle seg til MR, det burde være en selfølgelighet, i motsetning til all den synsingen som foregår på legekontorene rundt omkring. Jeg blir mildt sagt forbannet over denne holdningen. Det er en mentalitet som ikke ligner grisen og er særdeles useriøs. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27329117
AnnonymG Skrevet 25. april Del Skrevet 25. april 14 hours ago, Powertrainer said: Hvis man er invalid store deler av året fordi prolapset presser på nerverøtter og i tillegg gir ustabilitet i ryggsøylen så burde det være unødvendig å krangle seg til MR, det burde være en selfølgelighet, i motsetning til all den synsingen som foregår på legekontorene rundt omkring. Jeg blir mildt sagt forbannet over denne holdningen. Det er en mentalitet som ikke ligner grisen og er særdeles useriøs. Saken er at du blir ikke frisk av MR. Det er en undersøkelse, ikke en behandling. Det som er avgjørende for kirurgi, er om en evt prolaps presser på nerverøtter i den grad at det fører til et funksjonstap. Dersom alle funksjoner er ivaretatt og operasjon ikke er aktuelt, så vil ikke MR ha noen avgjørende betydning. Mange krangler seg til MR, men hva gjør man med svaret? Jo man takker og bukker, og fortsetter som før. On 4/24/2025 at 11:56 AM, zetlitz said: De sa de til meg også. Ved å ikke foreta MR så oppdaget de heller ikke den egentlige årsaken, som faktisk krevde operasjon. Men for all del, jeg sier ikke at man skal kreve MR ved første tegn til smerter i ryggen, ukritisk. Det avhenger naturligvis av helheten. Ja da er MR på sin plass! Det er ikke slik at INGEN fastleger bestiller MR, man prøver å begrense det slik at de pasientene som har invalide smerter, funksjonstap eller andre alvorlige symptomer skal få komme i posisjon til å få tatt bildet som er viktig for dem, og at de ikke havner bak en rekke friske mennesker som bare "vil sjekke ryggen". La de som virkelig trenger det få MR, og at de får det i tide. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27329654
Powertrainer Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april AnnonymG skrev (7 timer siden): Saken er at du blir ikke frisk av MR. Det er en undersøkelse, ikke en behandling. Det som er avgjørende for kirurgi, er om en evt prolaps presser på nerverøtter i den grad at det fører til et funksjonstap. Dersom alle funksjoner er ivaretatt og operasjon ikke er aktuelt, så vil ikke MR ha noen avgjørende betydning. Mange krangler seg til MR, men hva gjør man med svaret? Jo man takker og bukker, og fortsetter som fø Man fortsetter ikke som før, saken er mye mer komplex enn som så. La oss ta et klassisk eksempel, la oss si at MR avdekker en annulus rift som både gjennom kjemien å fysisk hevelse skaper en kronisk betennelse i korsryggen, en slik skive har også bukning med tilhørende prolaps som presser på nerverøtter, den har også redusert signal med skjevhet som gir ustabilitet. Dette gir mye god info, ikke bare om det stemmer med symptomer men også hvilke tiltak og problemområder man må jobbe med. At man har en ugunstig bekkenposisjonering pga en svak psoas for eksempel, dette vil øke presset på annulus riften og gjøre at den vedvarer, øker betennelsen og presset på nerverøtter, den vil heller ikke lege seg selv optimalt. Har man ikke hatt MR har man famlet i blinde og synset mer. Dette er bare ett eksempel, man kan nevne et hav av tilfeller der info fra MR har vært gunstig for rehabiliteringen, det er i alle fall sikkert at "alle monner drar" i disse tilfellene, der plagene er kommet så langt at man må inn på detaljnivå og tilegne seg kunnskap. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27329714
AnnonymG Skrevet 27. april Del Skrevet 27. april On 4/26/2025 at 8:38 AM, Powertrainer said: Man fortsetter ikke som før, saken er mye mer komplex enn som så. La oss ta et klassisk eksempel, la oss si at MR avdekker en annulus rift som både gjennom kjemien å fysisk hevelse skaper en kronisk betennelse i korsryggen, en slik skive har også bukning med tilhørende prolaps som presser på nerverøtter, den har også redusert signal med skjevhet som gir ustabilitet. Dette gir mye god info, ikke bare om det stemmer med symptomer men også hvilke tiltak og problemområder man må jobbe med. At man har en ugunstig bekkenposisjonering pga en svak psoas for eksempel, dette vil øke presset på annulus riften og gjøre at den vedvarer, øker betennelsen og presset på nerverøtter, den vil heller ikke lege seg selv optimalt. Har man ikke hatt MR har man famlet i blinde og synset mer. Dette er bare ett eksempel, man kan nevne et hav av tilfeller der info fra MR har vært gunstig for rehabiliteringen, det er i alle fall sikkert at "alle monner drar" i disse tilfellene, der plagene er kommet så langt at man må inn på detaljnivå og tilegne seg kunnskap. Dersom du har fravær av alarmsymptomer som nevnt over. Hva er evidensen for effekten av ulike tiltak for akkurat det tilfellet du beskriver? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27330501
Powertrainer Skrevet 28. april Del Skrevet 28. april AnnonymG skrev (8 timer siden): Dersom du har fravær av alarmsymptomer som nevnt over. Hva er evidensen for effekten av ulike tiltak for akkurat det tilfellet du beskriver? Hvis du leser posten du opprinnelig svarte på så var kriteriet at man var invalid i lange perioder gjennom året, da burde det være unødvendig at man må krangle seg til MR. Misforstå meg rett, jeg er helt motstander av at folk skal få MR hvis de bare har litt vondt i ryggen men ellers er helt oppegående, da går det unødige ressurser som helsevesenet ikke har kapasitet til. Det blir noe helt annet hvis man til stadighet blir invalid og nærmest pleietrengende. Hvis man til stadighet blir sykemeldt for at man ikke kan gå så koster det samfunnet mange penger, da er det bedre å få en grundig utredning slik at man kan gå i gang med en hensiktsmessig rehabilitering. Når det gjelder spørsmålet ditt så føler jeg nesten at du motsier deg selv i det, når man har fravær alarmsymptomer så vil jo behovet for tiltak kunne være betydelig mindre, hvis et prolaps er så lite at det ikke tangerer nerverøttene engang så behøver man nødvendigvis ikke å kjenne noe som helst av betydning. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27330589
AnnonymG Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april On 4/28/2025 at 8:51 AM, Powertrainer said: Hvis du leser posten du opprinnelig svarte på så var kriteriet at man var invalid i lange perioder gjennom året, da burde det være unødvendig at man må krangle seg til MR. Misforstå meg rett, jeg er helt motstander av at folk skal få MR hvis de bare har litt vondt i ryggen men ellers er helt oppegående, da går det unødige ressurser som helsevesenet ikke har kapasitet til. Det blir noe helt annet hvis man til stadighet blir invalid og nærmest pleietrengende. Hvis man til stadighet blir sykemeldt for at man ikke kan gå så koster det samfunnet mange penger, da er det bedre å få en grundig utredning slik at man kan gå i gang med en hensiktsmessig rehabilitering. Når det gjelder spørsmålet ditt så føler jeg nesten at du motsier deg selv i det, når man har fravær alarmsymptomer så vil jo behovet for tiltak kunne være betydelig mindre, hvis et prolaps er så lite at det ikke tangerer nerverøttene engang så behøver man nødvendigvis ikke å kjenne noe som helst av betydning. Ja vi er nok ikke helt uenige. Jeg er i den oppfatning, som retningslinjer også legger opp til, at dersom ryggmsmerter vedvarer utover 6-8 uker, har man grunn til å ta MR. Når vi er inne på invaliditet, så har man for lengst passert denne tidshorisonten, evt kan ulik grad av invaliditet også være grunn til å ta MR. Det er like viktig å undersøke andre årsaker, for eksempel kreftsykdom som også kan ulme opp som ryggsmerter. Mitt poeng, som jeg nok ikke har klart å få frem godt nok, er at ryggvondt skal ikke føre til at man går til fastlegen og bestiller et MR med mindre det er klare indikasjoner for slik undersøkelse. Vi vet godt at for svært mange, vil man finne unormale funn på MR, og i likhet med mange andre undersøkelser, som f eks EEG, så skal det være en klar grunn for rekvisisjonen og man må sammenstille klinikk og parakliniske funn. Det er kostbart, ressurskrevende og potensielt skadelig hvis man finner "ting" på bildet som krever mange flere undersøkelser og til slutt viser seg å være helt normalt. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27331870
Powertrainer Skrevet onsdag kl 05:05 Del Skrevet onsdag kl 05:05 AnnonymG skrev (9 timer siden): Ja vi er nok ikke helt uenige. Jeg er i den oppfatning, som retningslinjer også legger opp til, at dersom ryggmsmerter vedvarer utover 6-8 uker, har man grunn til å ta MR. Når vi er inne på invaliditet, så har man for lengst passert denne tidshorisonten, evt kan ulik grad av invaliditet også være grunn til å ta MR. Det er like viktig å undersøke andre årsaker, for eksempel kreftsykdom som også kan ulme opp som ryggsmerter. Mitt poeng, som jeg nok ikke har klart å få frem godt nok, er at ryggvondt skal ikke føre til at man går til fastlegen og bestiller et MR med mindre det er klare indikasjoner for slik undersøkelse. Vi vet godt at for svært mange, vil man finne unormale funn på MR, og i likhet med mange andre undersøkelser, som f eks EEG, så skal det være en klar grunn for rekvisisjonen og man må sammenstille klinikk og parakliniske funn. Det er kostbart, ressurskrevende og potensielt skadelig hvis man finner "ting" på bildet som krever mange flere undersøkelser og til slutt viser seg å være helt normalt. Da er vi nok enige, falsk isjas, falsk prolaps og andre muskulære og/eller inflammasjonsartede problem krever normalt sett ikke MR. Blir man derimot sykemeldt i lange perioder av f.eks en reell nervepåvirkning som ikke går over så kan MR ha noe for seg for å treffe tiltak og beslutninger. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952265-hva-gj%C3%B8r-fastlegen-om-man-sier-at-man-tror-man-har-prolaps/page/2/#findComment-27332086
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå