Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uthenting av informasjon fra egen domfellelse og politiet

Anbefalte innlegg

For rundt 15 år siden gjorde jeg en dum handling og valgte med påpress av dommeren å ta en tilståelsesdom til tross for at jeg mente dette var innenfor nødretten. Grunnet dette på vandelen har det gitt meg en langt hardere straff en forventet, og jeg har mistet flere jobber. 

Nå i ettertid vurderer jeg å iallefall forsøke å gå dette gjennom i gjennopptakelseskomminsjonen men trenger da informasjon.
Jeg har dommen fra den tiden, men mangler såklart dokumentasjon for samtalene jeg hadde med politiet i forkant i bilen og avhør. Jeg håper her de har notert det jeg bekreftet om situasjonen.
Hvordan bør jeg gå frem for å få ut denne informasjonen i en sak fra mitt lokale politi?

Videoannonse
Annonse

Du kan saktens spørre! Det er dessverre lite som er på stell hos politiet! Ofte gir de blaffen om å følge straffeprosessloven om det ikke passer dem! 

Du kan jo gå på den lokale politistasjonen og si hva du er ute etter, men ikke gjør deg for store forhåpninger. Men husk å ta med vitne, eller bedre: ta lydopptak av samtalen. Ut over det, så kan du jo søke hjelp hos advokat, men slikt koster jo penger.

Send en e-post til politidistriktet som håndterte straffesaken din og be om utskrift av dokumentene i saken. Retten til dette følger av straffeprosessloven § 28. Husk å forklare i e-posten hvorfor du ønsker utskrift. 

Dersom politidistriktet kun vil la deg lese gjennom dokumentene på politistasjonen, og du egentlig ønsker utskrift, kan du begjære spørsmålet om retten til utskrift prøvd for retten, jf. strpl. § 28 sjuende ledd.

Dersom det finnes lydopptak av avhøret ditt, kan du be om å få innsyn i dette og. Hvis du ble avhørt i bilen, ble det sannsynligvis gjort ved diktat til lydopptak.

Endret av Star Fox
  • Innsiktsfullt 3
Datata skrev (11 timer siden):

Du kan saktens spørre! Det er dessverre lite som er på stell hos politiet! Ofte gir de blaffen om å følge straffeprosessloven om det ikke passer dem! 

Du kan jo gå på den lokale politistasjonen og si hva du er ute etter, men ikke gjør deg for store forhåpninger. Men husk å ta med vitne, eller bedre: ta lydopptak av samtalen. Ut over det, så kan du jo søke hjelp hos advokat, men slikt koster jo penger.

Kan du gjøre jobben bedre selv?

• Liker 1
Datata skrev (23 timer siden):

Du kan jo gå på den lokale politistasjonen og si hva du er ute etter, men ikke gjør deg for store forhåpninger. Men husk å ta med vitne, eller bedre: ta lydopptak av samtalen.

Anbefaler absolutt ikke at du går på politistasjonen. En slik forespørsel vil antakeligvis legges frem for vakthavende politiadvokat (eller evt påtaleansvarlig i saken hvis vedkommende fortsatt jobber der) og de i servicesenteret vil nok ikke kunne hjelpe deg med det. Send heller henvendelsen skriftlig, slik Star Fox skriver. 

Da slipper du styre med vitne eller lydopptak også..

En tilståelsesdom kan gjenåpnes på lik linje med andre rettskraftige dommer, men nåløyet er trangt. I praksis må du kunne påvise at dommeren har gjort seg skyldig i straffbart forhold, finne nye bevis, eller klare å argumentere for at "særlige grunner" gjør det tvilsomt om dommen er riktig (og i tillegg at tungtveiende hensyn gjør at skyldspørsmålet blir prøvd på nytt). 

Det første du bør gjøre er å skaffe politidokumentene. Det gjør du ved å sende en mail til ditt lokale politidistrikt. Som forsvarer får jeg alle dokumentene automatisk tilsendt i Altinn, jeg vet ikke om det også gjøres slik for privatpersoner som ber om innsyn eller om du får dem i posten. Oppgi som begrunnelse at du ønsker å vurdere å begjære saken gjenåpnet, det er ingen grunn til å holde hemmelig hvorfor du ønsker dokumentene (og det kan bidra til at du får kopier med én gang i stedet for å bli bedt om å lese saken på stasjonen). 

Det neste du bør gjøre er å kontakte advokat. Man kan søke forsvareroppnevning for gjenåpningssaken, og hvis saken er gått som tilståelsessak i første omgang er det et begrenset antall dokumenter å sette seg inn i, så det bør ikke koste allverdens å få et profesjonelt blikk på det. 

Din største utfordring vil antagelig være at det for ca. 15 år siden var et absolutt krav for tilståelsesdom at du både samtykket i forenklet behandling og at du ga en _uforbeholden tilståelse_ (med mindre det var en sak om ruskjøring eller kjøring uten førerkort). I praksis vil du måtte argumentere med at tilståelsen din var feil. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...