Tussi Skrevet onsdag kl 15:19 Del Skrevet onsdag kl 15:19 Gjest 1c2df...7f8 skrev (Akkurat nå): Jeg hadde pleiepenger for sykt barn. Dette er nå avsluttet fordi barnet er innlagt. Jeg er blitt syk pga hele situasjonen. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Det er forståelig. Du må søke NAV om å forskuttere sykepenger. Håper du er organisert... bestrides av sykepenger er generelt en uting Lenke til kommentar
Melkehjerter Skrevet onsdag kl 16:13 Del Skrevet onsdag kl 16:13 Tussi skrev (52 minutter siden): Det er forståelig. Du må søke NAV om å forskuttere sykepenger. Håper du er organisert... bestrides av sykepenger er generelt en uting Er organisert ja, og de er inne i saken. Det skapes hvertfall ikke tillitt som arbeidsgiver snakker så varmt om Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet onsdag kl 17:11 Del Skrevet onsdag kl 17:11 (endret) Det å bestride en sykemelding er jo i praksis en påstand om mistillit, derfor jeg regner med at denne sjefen din nå manøvrerer for å "bli kvitt" deg. Det er ofte slik det gjøres hos arbeidsgivere som ikke er helt gode, de kvitter seg med utgiftspostene, dvs de brysomme og/eller arbeidstakere som er "dyre i drift". Samtidig står de ofte frem og lager en PR sak om hvor flinke de er til inkluderende arbeidsliv, osv. Elendige mellomledere med store ambisjoner er mye av grunnen til at det kan bli slik. Endret onsdag kl 17:40 av Kakkelfant 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet onsdag kl 17:22 Del Skrevet onsdag kl 17:22 Hvorfor er det så mange gærninger i det kommunale? 1 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet onsdag kl 18:31 Del Skrevet onsdag kl 18:31 Kakkelfant skrev (1 time siden): Det å bestride en sykemelding er jo i praksis en påstand om mistillit, derfor jeg regner med at denne sjefen din nå manøvrerer for å "bli kvitt" deg. Det er ofte slik det gjøres hos arbeidsgivere som ikke er helt gode, de kvitter seg med utgiftspostene, dvs de brysomme og/eller arbeidstakere som er "dyre i drift". Samtidig står de ofte frem og lager en PR sak om hvor flinke de er til inkluderende arbeidsliv, osv. Elendige mellomledere med store ambisjoner er mye av grunnen til at det kan bli slik. Jada de kan prøve på det, men når de nå ikke får medhold som de garantert ikke får har jeg jo papirer på trakassering som jeg mener det er. Og da stiller de svakt i en evt senere sak de skal ta meg på noe Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet onsdag kl 18:32 Del Skrevet onsdag kl 18:32 Markiii skrev (1 time siden): Hvorfor er det så mange gærninger i det kommunale? I det kommunale så sitter de på tvers av hverandre på rådhuset. Venners venner og gutteklubben grei som det kalles. De har ikke dirkete forhold til de ansatte ute i tjenestene og ser bare tall og utgifter. Er man ikke rævhøl fra før blir man fort det når man kommer inn der Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet onsdag kl 18:40 Del Skrevet onsdag kl 18:40 Også ganske vansklig å bli kvitt inkompetente folk i kommunal sektor, de ender ofte med å bli flyttet rundt, eller i værste fall forfremmet. Lenke til kommentar
kåre b Skrevet onsdag kl 18:54 Del Skrevet onsdag kl 18:54 Generelt så tenker jeg at det er bedre å være åpen om situasjonen og hvorfor du er sykemeldt, det er tillitsvekkende, og skaper gjerne forståelse. Når du står på retten din og går rett i skyttergraven så eskalerer bare konflikten. Hvis arbeidsgiver ønsker at folk ringer inn sykemelding; hva er egentlig problemet med å forholde seg til det? Skjerp deg. Du gjør deg vanskelig og det gjør at situasjonen eskalerer. At noe er lovlig, eller at du har rett betyr ikke alltid at det er lurt. Vær den voksne i rommet, ta deg en tur på kontoret til lederen, oppfør deg skikkelig og forklar situasjonen og hvorfor du er sykemeldt på en skikkelig måte, så tenker jeg at dette ordner seg. Husk du skal tilbake i arbeid og skal fortsette samarbeidet videre med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet onsdag kl 19:38 Del Skrevet onsdag kl 19:38 kåre b skrev (37 minutter siden): Generelt så tenker jeg at det er bedre å være åpen om situasjonen og hvorfor du er sykemeldt, det er tillitsvekkende, og skaper gjerne forståelse. Når du står på retten din og går rett i skyttergraven så eskalerer bare konflikten. Hvis arbeidsgiver ønsker at folk ringer inn sykemelding; hva er egentlig problemet med å forholde seg til det? Skjerp deg. Du gjør deg vanskelig og det gjør at situasjonen eskalerer. At noe er lovlig, eller at du har rett betyr ikke alltid at det er lurt. Vær den voksne i rommet, ta deg en tur på kontoret til lederen, oppfør deg skikkelig og forklar situasjonen og hvorfor du er sykemeldt på en skikkelig måte, så tenker jeg at dette ordner seg. Husk du skal tilbake i arbeid og skal fortsette samarbeidet videre med arbeidsgiver. Arbeidsgiver har ingen krav til å vite hva jeg står i, men siden hun reagerte som hun gjorde har min lege skrevet et brev til henne der hun har forklart hvorfor jeg er sykmeldt, diagnose grunnlag og min arbeidsevne. Så dette har hun mottatt. Likevel bestrider hun sykmelding. Jeg var ikke i stand til å ringe og ha en samtale den dagen. Slik kan det være når man er syk. Jeg oppfører meg skikkelig, saklig og profesjonelt. Jeg er ikke den som bruker hersketeknikker og min verbalt kroppsspråk og himler med øynene. Min arbeidsgiver har blitt informert av meg over lang tid hva vi har stått i. Så det er hun klar over. Fordi jeg har hatt tillitt til henne. Jeg har regler å forholde meg til - også henne. Det skal sies at jeg har jobbet der i 16 år, min leder har jobbet der noen måneder, uten lederutdanning eller kompetanse. Jeg har brukt fritida på å ordne jobb relaterte ting, brukt egne penger til å kjøpe ting vi trenger på jobb. Både tid og penger uten lønn. Dette blir det slutt på nå. Lojalitet og rausheten stopper der. Men jeg skal yte 100% i arb tid. Vi er flere som har sluttet å jobbe gratis. Kommunen gjør jo heller ikke jobben sin, så vi selv må møte opp en time før jobb å måke snø - gratis. Dette blir det også slutt på for mi del Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet onsdag kl 21:00 Del Skrevet onsdag kl 21:00 kåre b skrev (2 timer siden): Generelt så tenker jeg at det er bedre å være åpen om situasjonen og hvorfor du er sykemeldt, det er tillitsvekkende, og skaper gjerne forståelse. Når du står på retten din og går rett i skyttergraven så eskalerer bare konflikten. Hvis arbeidsgiver ønsker at folk ringer inn sykemelding; hva er egentlig problemet med å forholde seg til det? Skjerp deg. Du gjør deg vanskelig og det gjør at situasjonen eskalerer. At noe er lovlig, eller at du har rett betyr ikke alltid at det er lurt. Vær den voksne i rommet, ta deg en tur på kontoret til lederen, oppfør deg skikkelig og forklar situasjonen og hvorfor du er sykemeldt på en skikkelig måte, så tenker jeg at dette ordner seg. Husk du skal tilbake i arbeid og skal fortsette samarbeidet videre med arbeidsgiver. Hvor er jeg vanskelig tenker du? Jeg er syk og er sykmeldt av lege og leder bestrider den og stopper lønna mi. Så jeg sliter med å betale utgiftene mine. Du tenker jeg skal smile og si takk for at du stoppet lønna og ikke stoler på meg? Mens jeg er på kanten av stupet og syk? hborfor er vi organisert og har fagforbundet om vi ikke skal nytte oss av det? Alle må følge lover og regler - det gir trygghet i samfunnet Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet onsdag kl 21:31 Del Skrevet onsdag kl 21:31 kåre b skrev (2 timer siden): Generelt så tenker jeg at det er bedre å være åpen om situasjonen og hvorfor du er sykemeldt, det er tillitsvekkende, og skaper gjerne forståelse. Når du står på retten din og går rett i skyttergraven så eskalerer bare konflikten. Hvis arbeidsgiver ønsker at folk ringer inn sykemelding; hva er egentlig problemet med å forholde seg til det? Skjerp deg. Du gjør deg vanskelig og det gjør at situasjonen eskalerer. At noe er lovlig, eller at du har rett betyr ikke alltid at det er lurt. Vær den voksne i rommet, ta deg en tur på kontoret til lederen, oppfør deg skikkelig og forklar situasjonen og hvorfor du er sykemeldt på en skikkelig måte, så tenker jeg at dette ordner seg. Husk du skal tilbake i arbeid og skal fortsette samarbeidet videre med arbeidsgiver. Å bestride sykemelding er et stort tillitsbrudd. God måte å få ansatte til å slutte i jobben sin. Noen ganger er det forståelig, men ser ikke at det er det i dette tilfellet, hvor sjefen ikke engang gidder å konvertere over telefon, men bare meldinger. Private helseopplysninger er nettopp det, private. Ansatte skal ikke avkreves å være åpne om helseplager for å bygge tillit. 2 Lenke til kommentar
Gjest 0eba5...4ee Skrevet torsdag kl 01:32 Del Skrevet torsdag kl 01:32 Dette er bare tull fra arbeidsgiver sin side. Arbeidsgiver har fått beskjed om sykdommen og fraværet på sms og bekreftet dette. Be NAV forskuttere for sykepengene i arbeidsgiverperioden og purr på jevnlig frem til utbetaling. Ikke si et pip til arbeidsgiver om hvorfor du er syk. Alt du sier kan bli brukt mot deg. Si at du ikke vil dele diagnoser og at tilrettelegging ikke er mulig. Vet de diagnosen kan de begynne å argumentere for at de kan tilrettelegge for det og hvis du nekter vil du bli anklaget for å ikke medvirke og Vipps har de et saklig grunnlag for å nekte sykepenger. Ikke glem å be om forsinkelsesrenter for urettmessig tilbakeholdelse av sykepenger. Samt be om innsyn i forskutteringssaken til nav slik at du kan se hva arbeidsgiver anklager deg for. Og for guds skyld aldri kryss av på eventuelle egenmeldinger at sykefraværet skyldes forhold på arbeidsplassen. Arbeidskonflikter gir ikke rett til sykepenger, men psykiske problem forårsaket av arbeidskonflikter kan gi rett til sykepenger. Så ikke åpn opp enda en angrepsflate for arbeidsgiver for å angripe og bestride fraværet ditt ved å krysse av i feil boks på egenmeldingsskjemaet. Og når alt dette er sagt så sier det seg selv at du ikke gir legen din fritak fra taushetsplikten til å avsløre diagnoser overfor arbeidsgiver. Men har du en beef med arbeidsgiver fra før av? Hadde jeg vært en kommunal mellomleder ville jeg heller foretrukket at syke folk ble hjemme fremfor å nekte de sykepenger bare for at de skal komme på jobb og nyse i kaffen min 😭 Anonymous poster hash: 0eba5...4ee Lenke til kommentar
kåre b Skrevet torsdag kl 05:28 Del Skrevet torsdag kl 05:28 Høres ut som månedens ansatt du siste her.. Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 05:55 Del Skrevet torsdag kl 05:55 kåre b skrev (7 minutter siden): Høres ut som månedens ansatt du siste her.. At sykefraværet i Norge er høyt og indikerer misbruk av ordningen er vel hevet over enhver tvil? Enten det eller så er Nordmenn rett og slett sykere enn andre lands borgere det er naturlig å sammenligne seg med. På enkelte arbeidsplasser så er jo 3 dager egenmelding sett på som feriedager. Jeg har en gang jobbet ved en slik bedrift hvor holdningen var at disse 3 dagene ble vurdert som rene fridager man hadde krav på..selv om man ikke var syk. Derimot hører det til sjeldenhetene at en leges sykemelding bestrides. Sånn sett høres denne saken veldig spesiell ut. Jeg vil tro at en lege som skriver ut sykemelding også har et ansvar og kan miste sin rett til å skrive ut sykemeldinger...og det som verre er. En leges ord og skriftlig sykemelding bør normalt sett være tilstrekkelig så fremt ikke legen har skrevet ut sykemeldinger med gaffel. 1 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet torsdag kl 06:11 Del Skrevet torsdag kl 06:11 obygda skrev (5 minutter siden): At sykefraværet i Norge er høyt og indikerer misbruk av ordningen er vel hevet over enhver tvil? Enten det eller så er Nordmenn rett og slett sykere enn andre lands borgere det er naturlig å sammenligne seg med. På enkelte arbeidsplasser så er jo 3 dager egenmelding sett på som feriedager. Jeg har en gang jobbet ved en slik bedrift hvor holdningen var at disse 3 dagene ble vurdert som rene fridager man hadde krav på..selv om man ikke var syk. Derimot hører det til sjeldenhetene at en leges sykemelding bestrides. Sånn sett høres denne saken veldig spesiell ut. Jeg vil tro at en lege som skriver ut sykemelding også har et ansvar og kan miste sin rett til å skrive ut sykemeldinger...og det som verre er. En leges ord og skriftlig sykemelding bør normalt sett være tilstrekkelig så fremt ikke legen har skrevet ut sykemeldinger med gaffel. Det skal sies at dette har vært så vanskelig for meg at jeg fikk en skikkelig knekk for to dager siden og fikk akutt time på legevakten. Der gråt jeg og fortalte alt jeg står i, og det endte med sovemedisin og enda en lege som kan bekrefte at jeg er syk. Denne legen sa at folk blir sykmeldt på mindre grunnlag enn meg, og at en sykmld i min situasjon og helsemessig er 100% forsvarlig. Hun skrev et godt notat. I min situasjon handler ikke sykemdligen om sykdom eller ei, det handler om at jeg ikke leverte sykmelding personlig og ikke ringte men sendte sms. Enda vi hadde dialog på sms samt at jeg ikke klarte ringe inn på min helsetilstand. Pluss at jeg ikke ønsket å opplyse om årsak til sykmld og sa det ikke var noe leder kunne legge tilrette for akkurat nå. BAM- bestridelse! Legen sendte en attest på at jeg ikke er i stand til å utføre mine arb oppg pr nå og heller ikke arb relaterte aktiviteter- dette støttet det jeg sa til arb giver. Jeg er heller ikke plikter til å dele årsak, da det er kompleks og ikke bare meg selv. Personlig oppmøte er ikke påkrevd i den digitale verden. Ja, jeg kunne ringt- men jeg klarte det ikke noe som også er beskrevet. Og leder selv har bekreftet motsatt sms som også ble sendt sammen med sykmld ei uke før sykmld trådde i kraft. Så praktisk sett hadde hun god tid til å forberede seg på det. Ikke alle sykmeldinger blir levert en uke før den starter.. så da koker dette ned til en prinsippsak om at jeg sendte sms og ikke ringte slik jeg ser det. Og nav betviler ikke en sykmld på grunnlag av om måten man varslet på, men om sykmeldt er gyldig om den ble varslet innenfor rimelighetens tid. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Gjest 0eba5...4ee Skrevet torsdag kl 09:36 Del Skrevet torsdag kl 09:36 kåre b skrev (3 timer siden): Høres ut som månedens ansatt du siste her.. Jeg er vant til å håndtere vanskelige sjefer. Jeg er merket for livet av et hardt arbeidsliv lavt på karrierestigen. Nå har jeg steget i gradene og jobber ikke med belastende arbeidsoppgaver eller sjefer lenger, men ryggmargsrefleksen henger igjen. Man må ta være på seg selv først for når alt kommer til alt er det ingen som bryr seg så mye om deg som deg selv. Lykke til med å være månedens ansatt 🙈 Og til TS det er ingen lov som sier at man ikke kan melde sykefravær på sms eller at man må printe ut en sykemelding og levere den fysisk når den sendes elektronisk. Det er jo allerede en konflikt her, hvorfor går du ikke videre til HR og sjefens sjef for å få avklart deres rettslige grunnlag for å nekte deg sykepenger? Sjefen din er jo en amatør Anonymous poster hash: 0eba5...4ee Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet torsdag kl 12:30 Del Skrevet torsdag kl 12:30 Gjest 0eba5...4ee skrev (2 timer siden): Jeg er vant til å håndtere vanskelige sjefer. Jeg er merket for livet av et hardt arbeidsliv lavt på karrierestigen. Nå har jeg steget i gradene og jobber ikke med belastende arbeidsoppgaver eller sjefer lenger, men ryggmargsrefleksen henger igjen. Man må ta være på seg selv først for når alt kommer til alt er det ingen som bryr seg så mye om deg som deg selv. Lykke til med å være månedens ansatt 🙈 Og til TS det er ingen lov som sier at man ikke kan melde sykefravær på sms eller at man må printe ut en sykemelding og levere den fysisk når den sendes elektronisk. Det er jo allerede en konflikt her, hvorfor går du ikke videre til HR og sjefens sjef for å få avklart deres rettslige grunnlag for å nekte deg sykepenger? Sjefen din er jo en amatør Anonymous poster hash: 0eba5...4ee Er kommunalt ansatt, og sjefen til sjefen støtter sjefen, HR er også sjefens høyre hånd. Så er det slik at alle ledd i kommunen støtter leddene under, hvis ikke revner de. Jeg har fagforbundet som hjelper meg. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet torsdag kl 16:24 Del Skrevet torsdag kl 16:24 (endret) Gjest 1c2df...7f8 skrev (20 timer siden): Arbeidsgiver har ingen krav til å vite hva jeg står i, men siden hun reagerte som hun gjorde har min lege skrevet et brev til henne der hun har forklart hvorfor jeg er sykmeldt, diagnose grunnlag og min arbeidsevne. Så dette har hun mottatt. Likevel bestrider hun sykmelding. Jævlig spesielt at vedkommende mener seg kompetent til å overstyre legen? Er det engang lov? Hva sier fagforbundet? Saksøk jævelskapen! Endret torsdag kl 16:24 av Markiii Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 16:26 Del Skrevet torsdag kl 16:26 (endret) Markiii skrev (5 minutter siden): Jævlig spesielt at vedkommende mener seg kompetent til å overstyre legen? Er det engang lov? Hva sier fagforbundet? Saksøk jævelskapen! Ja, det er lov å overprøve legen, en kan faktisk be NAV om å ikke utbetale sykepenger også. I praksis kan en stå uten sykepenger i nesten et år til NAV har behandlet saken. Men Mimir er på saken 🫠 Forøvrig, NHO har lagt ut hvordan bedrifter skal bestride sykmeldinger https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/sykepenger/hvordan-bestride-en-sykemelding-egenmelding-og-legeerklaring/ Endret torsdag kl 16:30 av Tussi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå