Gjest 1c2df...7f8 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Min arbeidsgiver har bestridt sykmeldingen min. Begrunnelsen er latterlig. Fordi jeg ikke møtte opp personlig for å levere sykmeldingen og fordi jeg gav besskjed via sms. Vi hadde allerede dialog på sms og tenkte det var innafor. Jeg sa også fra i god tid, arbeidsgiver bekreftet at hun mottok både sykmelding digitalt og sms. lønnen er stoppet og jeg må søke Nav om sykepenger. Noen som kan noe om dette ? Hyggelig å ha en leder som sparker folk som ligger nede Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Kontakt fagforbundet ditt. Det er lov å bestride, men den begrunnelsen der er jo ikke innafor, det er kun hvis leder mener årsaken ikke er sykdom at de kan bestride egentlig 3 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Hvis du er innenfor fristen kan du fortsatt levere den personlig til sjefen din, om ikke annet som et "f*ck you" til vedkommende. https://www.compendia.no/hvor-raskt-ma-sykmelding-leveres/ edit: Det kan lønne seg for deg å få så mye som mulig dokumentert, be sjefen om en skriftlig bekreftelse på hvorfor hun bestrider sykemeldingen, osv. https://frifagbevegelse.no/debatt/hva-skjer-dersom-sjefen-din-nekter-a-godta-sykemeldingen-din-6.490.1063608.eafb1d2e97 https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/sykepenger/hvordan-bestride-en-sykemelding-egenmelding-og-legeerklaring/ Endret 15. april av Kakkelfant 1 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Kakkelfant skrev (På 15.4.2025 den 22.16): Hvis du er innenfor fristen kan du fortsatt levere den personlig til sjefen din, om ikke annet som et "f*ck you" til vedkommende. https://www.compendia.no/hvor-raskt-ma-sykmelding-leveres/ edit: Det kan lønne seg for deg å få så mye som mulig dokumentert, be sjefen om en skriftlig bekreftelse på hvorfor hun bestrider sykemeldingen, osv. https://frifagbevegelse.no/debatt/hva-skjer-dersom-sjefen-din-nekter-a-godta-sykemeldingen-din-6.490.1063608.eafb1d2e97 https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/sykepenger/hvordan-bestride-en-sykemelding-egenmelding-og-legeerklaring/ Ekspander Jeg har levert den elektronisk. Jeg har bedt om å få begrunnelse for bestridelsen, men får bare til svar at det har jeg fått. Eneste jeg har fått er mangel på personlig oppmøte, og sms er ulovlig i følge kommunens regler. Arbeidsmiljøloven driter hun i. også at hun bestrider sykmeldingen og tviler på sykmld grunnlaget. Dette på tross av at hun ikke vet grunnlaget. Det står ikke i sykmld hva jeg er syk for, og jeg har heller ikke fortalt henne hvorfor jeg er syk. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Tussi skrev (På 15.4.2025 den 22.01): Kontakt fagforbundet ditt. Det er lov å bestride, men den begrunnelsen der er jo ikke innafor, det er kun hvis leder mener årsaken ikke er sykdom at de kan bestride egentlig Ekspander Har kontaktet de. Ja hun tviler på sykmeldingsgrunnlag uten å vite noe. Det er godt gjort. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Guest 1c2df...7f8 skrev (På 15.4.2025 den 22.29): Jeg har levert den elektronisk. Jeg har bedt om å få begrunnelse for bestridelsen, men får bare til svar at det har jeg fått. Eneste jeg har fått er mangel på personlig oppmøte, og sms er ulovlig i følge kommunens regler. Arbeidsmiljøloven driter hun i. også at hun bestrider sykmeldingen og tviler på sykmld grunnlaget. Dette på tross av at hun ikke vet grunnlaget. Det står ikke i sykmld hva jeg er syk for, og jeg har heller ikke fortalt henne hvorfor jeg er syk. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Ekspander Når sjefen er slik må du umiddelbart begynne med hemmelige lydopptak av vedkommende - det er lovlig så lenge du selv deltar i samtalen (ren avlytting er forbudt). Dette da med sikte på en mulig rettsak som det ser ut til at det blir (I og med at hun tilsynelatende forsøker/forbereder å bli kvitt deg). https://www.advokatmonsen.no/single-post/hemmelig-lydopptak-på-arbeidsplassen Endret 15. april av Kakkelfant 3 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Kakkelfant skrev (På 15.4.2025 den 22.32): Når sjefen er slik må du umiddelbart begynne med hemmelige lydopptak av vedkommende - det er lovlig så lenge du selv deltar i samtalen (ren avlytting er forbudt). Dette da med sikte på en mulig rettsak som det ser ut til at det blir (I og med at hun tilsynelatende forsøker/forbereder å bli kvitt deg). https://www.advokatmonsen.no/single-post/hemmelig-lydopptak-på-arbeidsplassen Ekspander Jeg er kommunalt ansatt, men det er nav som avgjør om bestridelsen blir godkjent eller ei. Jeg har både legeerklæring og annet helsefaglig som kan bekrefte sykdom. Nav forholder seg kun til dette, og om sykmelding er levert når den skal. Ikke om jeg kom på sykkel og leverte den. De får nok ikke medhold her. Og hvis de ikke får det så står jeg sterkt hvis de prøver seg på noe igjen - da kan jeg anklage de for trakassering og vise til hva de har prøvd på tidligere uten grunnlag. Det vil se dårlig ut for arb giver. S hva tenker dere? Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Jeg trodde tiden for fysiske sykemeldinger var over. Det er mulig du selv må gjøre noe for å aktivere digital sykemelding, men da må arbeidsgiver selv logge inn på Nav og hente ut sykemeldingen. Lenke til kommentar
Melkehjerter Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Cascada81 skrev (På 16.4.2025 den 1.26): Jeg trodde tiden for fysiske sykemeldinger var over. Det er mulig du selv må gjøre noe for å aktivere digital sykemelding, men da må arbeidsgiver selv logge inn på Nav og hente ut sykemeldingen. Ekspander Alle får dette på sine tlf , bare tull. Ny konstituert sjef uten utdanning og er ung - veldig lyst å vise muskler og skjønner ikke helt lederrollen. Hun vil være sjef ikke leder Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Gjest 1c2df...7f8 skrev (På 15.4.2025 den 21.46): Min arbeidsgiver har bestridt sykmeldingen min. Begrunnelsen er latterlig. Fordi jeg ikke møtte opp personlig for å levere sykmeldingen og fordi jeg gav besskjed via sms. Vi hadde allerede dialog på sms og tenkte det var innafor. Jeg sa også fra i god tid, arbeidsgiver bekreftet at hun mottok både sykmelding digitalt og sms. lønnen er stoppet og jeg må søke Nav om sykepenger. Noen som kan noe om dette ? Hyggelig å ha en leder som sparker folk som ligger nede Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Ekspander Idag går det digitalt, det er overhodet ikke noe krav til personlig overlevering. Hun har heller ingenting med hva du er sykemeldt for. For å være ærlig så høres dette ut som en sjef som ikke er helt mentalt oppegående. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Sett deg inn i hva som arbeidsgiver har krav til også. Når du er sykemeldt så skal de følge deg opp med samtaler innen visse tidsrammer. Så hvis lederen din ikke gjør det, så har du noe å svare tilbake med også. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/oppfolging-av-sykmeldte/ Det bør heller ikke være noe i veien for å fortelle arbeidsgiver hvorfor man er sykemeldt, selv om det ikke er noe krav. Det for at de best kan følge folk opp og tilrettelegge. Skulle det fortelles videre så bryter de taushetsplikent sin. Hvis det er arbeidsrelaterte ting man er sykemeldt for, så er det egentlig viktig å kunne vite slik, slik at man kan tilrettelegge og forhindre at slikt skjer i fremtiden også. Vi har som policy at folk skal ringe inn når de er syke, det for å enklere kunne få avklart ting som hvor lenge man tror man blir borte osv, slik at vi kan endre på kunde avtaler også fremover i tid. Enkelte kan være så enkle at de sender SMS og sier jeg er syk i dag, og ikke svarer på melding man får tilbake. Har alltid sendt melding selv, og nevnt at jeg ringer inn senere, da jeg som regel er opp 2 timer før de andre, og søvn som regel er beste medisin for min del, og da irriterende å måtte sette på vekkeklokken kl 7 igjen bare for å ta en telefon, i stedet for å sove til jeg vokner. Aldri vært noe problem hos oss. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Levere sykemelding personlig? Alle sykemeldinger går jo digitalt til arbeidsgiver. Var iallefall helt vanlig da jeg havnet på sykehus for nesten 2 år siden. 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april AndersT2 skrev (På 16.4.2025 den 5.31): Sett deg inn i hva som arbeidsgiver har krav til også. Når du er sykemeldt så skal de følge deg opp med samtaler innen visse tidsrammer. Så hvis lederen din ikke gjør det, så har du noe å svare tilbake med også. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/oppfolging-av-sykmeldte/ Det bør heller ikke være noe i veien for å fortelle arbeidsgiver hvorfor man er sykemeldt, selv om det ikke er noe krav. Det for at de best kan følge folk opp og tilrettelegge. Skulle det fortelles videre så bryter de taushetsplikent sin. Hvis det er arbeidsrelaterte ting man er sykemeldt for, så er det egentlig viktig å kunne vite slik, slik at man kan tilrettelegge og forhindre at slikt skjer i fremtiden også. Vi har som policy at folk skal ringe inn når de er syke, det for å enklere kunne få avklart ting som hvor lenge man tror man blir borte osv, slik at vi kan endre på kunde avtaler også fremover i tid. Enkelte kan være så enkle at de sender SMS og sier jeg er syk i dag, og ikke svarer på melding man får tilbake. Har alltid sendt melding selv, og nevnt at jeg ringer inn senere, da jeg som regel er opp 2 timer før de andre, og søvn som regel er beste medisin for min del, og da irriterende å måtte sette på vekkeklokken kl 7 igjen bare for å ta en telefon, i stedet for å sove til jeg vokner. Aldri vært noe problem hos oss. Ekspander Jeg er enig i det du sier om arbeidsgivers forpliktelser og samtaler om mulighet for tilrettelegging. Når det kommer til å fortelle arbeidsgiver hvorfor man er sykemeldt, er jeg helt uenig. Man kan selvsagt gjøre det, men hvis man ikke ønsker, skal det ikke være en forventning eller press om å gjøre det. Blir man sykemeldt for psykiske lidelser, er i en livskrise av noe slag eller har smerter i underlivet, må det jo være opp til hver enkelt hva man deler med arbeidsgiver. Jeg stiller meg litt spørrende til arbeidsgivers taushetsplikt her, selv om det unektelig vil være sterkt illojalt å gå ut med sensitive helseopplysninger som måtte tilkomme arbeidsgiver. En liten misforståelse om hvorvidt opplysningene er sensitive kan jo resultere i at arbeidsgiver er litt mer åpen enn han/hun burde være overfor den ansattes kolleger, når man for eksempel planlegger og fordeler arbeidsoppgaver i den ansattes fravær. Er kjent med at mange arbeidsplasser har policy om at den ansatte må ringe inn fravær, heller enn for eksempel varsle på SMS. Det kan være flere årsaker til dette, men er jo greit å kunne høre med arbeidstaker både om muligheter for tilrettelegging og høre om arbeidstaker har noen formening om lengden på sykefraværet. For arbeidstaker får man jo også bekreftet at arbeidsgiver har mottatt melding om sykefravær. Det kan være interessant å merke seg at jurister i fagbevegelsen mener at arbeidsgiver ikke kan nekte en sykepenger om ikke sykefravær ringes inn, selv om bedriften har en slik policy i arbeidsreglementet, men da forutsatt at arbeidsgiver er varslet på annen måte. (https://fagbladet.no/nyheter/du-er-blitt-syk-kan-du-si-ifra-til-sjefen-pa-sms-6.91.852164.30dcd26604) Hvis det ikke er en mottaker på avtalt sted for varsling av sykefravær, kan det se ut til å styrke et argument for at varsling kan skje på annen måte. Personlig ville jeg ikke utfordret en slik policy, da jeg ikke anser ulempen med å ringe inn sykefravær sammenlignet med andre varslingsmetoder som av betydning. Arbeidsgiver vil statistisk sett ha lavere sykefravær dersom varsling av fravær via telefon er normen. (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/kaz5lj/en-daglig-telefon-fra-sykesengen-til-sjefen-kan-gi-faerre-egenmeldinger ) Har man sykemelding over flere dager, ser jeg ingen tungtveiende grunn til at arbeidsgiver skal ha oppfølgende beskjed med mindre det oppstår endringer. 1 Lenke til kommentar
Melkehjerter Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april AndersT2 skrev (På 16.4.2025 den 5.31): Sett deg inn i hva som arbeidsgiver har krav til også. Når du er sykemeldt så skal de følge deg opp med samtaler innen visse tidsrammer. Så hvis lederen din ikke gjør det, så har du noe å svare tilbake med også. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/oppfolging-av-sykmeldte/ Det bør heller ikke være noe i veien for å fortelle arbeidsgiver hvorfor man er sykemeldt, selv om det ikke er noe krav. Det for at de best kan følge folk opp og tilrettelegge. Skulle det fortelles videre så bryter de taushetsplikent sin. Hvis det er arbeidsrelaterte ting man er sykemeldt for, så er det egentlig viktig å kunne vite slik, slik at man kan tilrettelegge og forhindre at slikt skjer i fremtiden også. Vi har som policy at folk skal ringe inn når de er syke, det for å enklere kunne få avklart ting som hvor lenge man tror man blir borte osv, slik at vi kan endre på kunde avtaler også fremover i tid. Enkelte kan være så enkle at de sender SMS og sier jeg er syk i dag, og ikke svarer på melding man får tilbake. Har alltid sendt melding selv, og nevnt at jeg ringer inn senere, da jeg som regel er opp 2 timer før de andre, og søvn som regel er beste medisin for min del, og da irriterende å måtte sette på vekkeklokken kl 7 igjen bare for å ta en telefon, i stedet for å sove til jeg vokner. Aldri vært noe problem hos oss. Ekspander Min arbeidsgiver ringer ikke til folk som er syke, hun mener kontakten skal gå begge veier og anklager den syke for ikke ha tatt kontakt tilbake. Når man er syk en dag så ringer man. Når man allerede har en pågående dialog på sms, og jeg har hatt lengre permisjon førut og skriver at jeg ikke kommer tilbake til gitt dato, og videre skriver at jeg er sykmeldt og sender diagonalt der det står tydelig fra dato til dato sykmld varer. Legemeldt sykmelding. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/godtar-ikke-sjefen-sykemeldingen-din/ Denne er god, NAV kam ha et ansvar for å forskuttere sykemeldinger hvis det er sannsynlig at sykemelding er gyldig når AG nekter. Men, kontakt fagforening, og ikke minst, alltid vær organisert. Forøvrig sendes nesten alle sykemeldinger elektronisk, arbeidstaker skal kun godkjenne den og informere arbeidsgiver Lenke til kommentar
obygda Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Her er en liste av hva arbeidsgiver må gjøre for å bestride sykemelding : https://www.nav.no/arbeidsgiver/betvile-sykmelding Så lenge man følger denne så vll jeg tro arbeidsgiver har sitt på det tørre. Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Cascada81 skrev (På 16.4.2025 den 9.38): Jeg er enig i det du sier om arbeidsgivers forpliktelser og samtaler om mulighet for tilrettelegging. Når det kommer til å fortelle arbeidsgiver hvorfor man er sykemeldt, er jeg helt uenig. Man kan selvsagt gjøre det, men hvis man ikke ønsker, skal det ikke være en forventning eller press om å gjøre det. Blir man sykemeldt for psykiske lidelser, er i en livskrise av noe slag eller har smerter i underlivet, må det jo være opp til hver enkelt hva man deler med arbeidsgiver. Jeg stiller meg litt spørrende til arbeidsgivers taushetsplikt her, selv om det unektelig vil være sterkt illojalt å gå ut med sensitive helseopplysninger som måtte tilkomme arbeidsgiver. En liten misforståelse om hvorvidt opplysningene er sensitive kan jo resultere i at arbeidsgiver er litt mer åpen enn han/hun burde være overfor den ansattes kolleger, når man for eksempel planlegger og fordeler arbeidsoppgaver i den ansattes fravær. Er kjent med at mange arbeidsplasser har policy om at den ansatte må ringe inn fravær, heller enn for eksempel varsle på SMS. Det kan være flere årsaker til dette, men er jo greit å kunne høre med arbeidstaker både om muligheter for tilrettelegging og høre om arbeidstaker har noen formening om lengden på sykefraværet. For arbeidstaker får man jo også bekreftet at arbeidsgiver har mottatt melding om sykefravær. Det kan være interessant å merke seg at jurister i fagbevegelsen mener at arbeidsgiver ikke kan nekte en sykepenger om ikke sykefravær ringes inn, selv om bedriften har en slik policy i arbeidsreglementet, men da forutsatt at arbeidsgiver er varslet på annen måte. (https://fagbladet.no/nyheter/du-er-blitt-syk-kan-du-si-ifra-til-sjefen-pa-sms-6.91.852164.30dcd26604) Hvis det ikke er en mottaker på avtalt sted for varsling av sykefravær, kan det se ut til å styrke et argument for at varsling kan skje på annen måte. Personlig ville jeg ikke utfordret en slik policy, da jeg ikke anser ulempen med å ringe inn sykefravær sammenlignet med andre varslingsmetoder som av betydning. Arbeidsgiver vil statistisk sett ha lavere sykefravær dersom varsling av fravær via telefon er normen. (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/kaz5lj/en-daglig-telefon-fra-sykesengen-til-sjefen-kan-gi-faerre-egenmeldinger ) Har man sykemelding over flere dager, ser jeg ingen tungtveiende grunn til at arbeidsgiver skal ha oppfølgende beskjed med mindre det oppstår endringer. Ekspander I mitt tilfelle hadde jeg lønnet permisjon fram til april. La oss si 1 april. 10 dager før permisjonen gikk ut fikk jeg sms fra leder om hvordan det ser ut, om jeg er klar til jobb igjen til 1. april. Jeg svarte tilbake på sms at det ser ikke ut som at jeg er tilbake til 1. april. Jeg ble da sykmeldt fra 1 april og ut måneden. Denne sykmeldingen ble skrevet av lege 23 mars. To dager etter utveksling på sms med leder, der hun selv startet dialog på sms. Jeg valgte da å fortsette den dialogen på sms og skrev at jeg er blitt sykmeldt fra lege fra dato til dato. sende også inn digital sykmelding. Dette har leder bekreftet å ha mottatt på en senere e post. Så her er det ingen praktiske vanskeligheter for arb giver. Hun fikk sykmelding en uke før den trådde i kraft. Jeg har også informert henne på et senere tidspunkt at jeg ikke var i stand til å ringe da jeg hadde en psykisk knekk. Dette var en sykmelding fra lege og ikke en egenmelding. Det skal også sies at leder selv er utilgjengelig pr tlf når ansatte ringer på morgen og er syk. Hun har avslått tlf og svarer heller ikke på mld etter folk har prøvd ringe og så sendt meld. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april obygda skrev (På 16.4.2025 den 14.33): Her er en liste av hva arbeidsgiver må gjøre for å bestride sykemelding : https://www.nav.no/arbeidsgiver/betvile-sykmelding Så lenge man følger denne så vll jeg tro arbeidsgiver har sitt på det tørre. Ekspander Jeg har ikke blitt innkalt til samtale rundt dette, jeg fikk bare en tlf om bestridelsen. Hun spurte om det var noe hun kunne tilrettelegge, dette svarte jeg nei på og hun tolker da at jeg ikke samarbeider om å kunne bidra med noe. Min lege har sendt henne et skriv om at jeg pr nå ikke er i stand til å gjøre mine arb oppgaver og er heller ikke i stand til å delta på arbeidsrelaterte aktiviteter. 100% også at sykmeldingsgrunnlag er xxxx diagnose. likevel bestrider hun den Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) Gjest 1c2df...7f8 skrev (På 16.4.2025 den 14.37): I mitt tilfelle hadde jeg lønnet permisjon fram til april. La oss si 1 april. 10 dager før permisjonen gikk ut fikk jeg sms fra leder om hvordan det ser ut, om jeg er klar til jobb igjen til 1. april. Jeg svarte tilbake på sms at det ser ikke ut som at jeg er tilbake til 1. april. Jeg ble da sykmeldt fra 1 april og ut måneden. Denne sykmeldingen ble skrevet av lege 23 mars. To dager etter utveksling på sms med leder, der hun selv startet dialog på sms. Jeg valgte da å fortsette den dialogen på sms og skrev at jeg er blitt sykmeldt fra lege fra dato til dato. sende også inn digital sykmelding. Dette har leder bekreftet å ha mottatt på en senere e post. Så her er det ingen praktiske vanskeligheter for arb giver. Hun fikk sykmelding en uke før den trådde i kraft. Jeg har også informert henne på et senere tidspunkt at jeg ikke var i stand til å ringe da jeg hadde en psykisk knekk. Dette var en sykmelding fra lege og ikke en egenmelding. Det skal også sies at leder selv er utilgjengelig pr tlf når ansatte ringer på morgen og er syk. Hun har avslått tlf og svarer heller ikke på mld etter folk har prøvd ringe og så sendt meld. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Ekspander Hvis du har lønnet permisjon antar jeg det er en grunn til det. Er det barsel eller studier? Kanskje hun reagerer på at sykemelding er fremskrevet og st det du evt driver med før 1 april ikke er et problem? Men det er bare spekulasjon Endret 16. april av Tussi Skrivefeil 1 Lenke til kommentar
Gjest 1c2df...7f8 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Tussi skrev (På 16.4.2025 den 14.48): Hvis du har lønnet permisjon antar jeg det er en grunn til det. Er det barsel eller studier? Kanskje hun reagerer på at sykemelding er fremskrevet og st det du evt driver med før 1 april ikke er et problem? Men det er bare spekulasjon Ekspander Jeg hadde pleiepenger for sykt barn. Dette er nå avsluttet fordi barnet er innlagt. Jeg er blitt syk pga hele situasjonen. Anonymous poster hash: 1c2df...7f8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå